2025-11-29, 02:10
Medlem
Mainstreamsurgubbes avatar
Här finns ett exempel på vad svensk taco kan vara :
Tacos med köttfärs och klassiska tillbehör | Svenskt Kött https://share.google/OCT1JGp9j1SQ6S9bR

Dock lite blekt exempel. Tänker mig att alla familjer har sina varianter.

Vi läggar tex till olika starka såser vi hittar i affären och testar tex Blairs sortiment och har mycket grönsaker.

Hur vill ni ha era fredagstacos?
Citera
2025-11-29, 02:21
Medlem
Birria som du doppar i sås...
Citera
2025-11-29, 02:27
Medlem
Sereenas avatar
Minitubs eller tortillas, inte dom där jäkla skalen som alltid går av på mitten.

Kryddad köttfärs alt kyckling (tärnad eller pulled) eller pulled pork/Carnitas, grönsaker där tomat och rödlök ett måste och gärna kan kombineras med tex gurka och/eller majs och chili till en Pico de Gallo, annars het tacosås eller salsa, sen nånting lite fetare tex en guaccamole eller creme fraiche, och jag hivar gärna i en skiva chiliost med.

Blair såserna skyr jag som pesten, dom är inte goda, framförallt dom riktigt heta smakar bara capsaicin extrakt.
Odlar egen Bhut Jolokia istället för att ha om jag vill ha nåt riktigt hett.
Senast redigerad av Sereena 2025-11-29 kl. 02:32.
Citera
2025-11-29, 08:53
Medlem
pn222jws avatar
Santa Maria X-hot har jag respekt för. Jag använde mycket creme fraiche för att äta den.
Citera
2025-11-30, 10:42
Medlem
Apologs avatar
När jag tänker svensk taco så tänker jag på köttfärs stekt i santa maria krydda med en klick crèeeeme frrrraicheeee (hu-huuaaahg åååh baby aahg). Tillbehören är riven ost, hackade grönsaker, burkmajs och en guacamole eller sweet chilisås / thaiketchup. De äts sedan med tortilla bröd och nachochips vid sidan av. Så tekniskt sätt är det inga tacos alls utan en sorts texmex.

Personligen så äter jag något helt annat då kvinnan min kommer från Panama och hennes favorit är tacos dorados. Det är tortillabröd som friteras. Innehållet är sedan någon egentolkning hon har av pico de gallo (gurka, tomat, avakado, rödlök, korianderblad, mango limejuice).

"Köttet" är en fruktig fiskröra kallad ceviche (det går att skippa vissa saker då de redans finns i pico de gallo men här är ett bra recept på svenska: https://www.arla.se/recept/ceviche-med-mango-och-koriander/)

Det låter som ett raketprojekt men man lär sig slänga ihop det ganska snabbt. Det är lite "taco möter landgång" eller en spagges trafikolycka på Rhode Island.
Citera
2025-11-30, 11:22
Medlem
Sladdarens avatar
Både skalet och val av bröd skiljer sig jäntemot andra kulturer tex mexico

Köttet skiljer sig iom att vi använder oftast köttfärs och andra kulturer använder alla möjliga kött och grytsås baserade fyllningar

Vi kör med gräddfil och cremefriache baserad sås med ev lite riven vitlök. Andra kulturer kör med ingen sån mejeribaserad sås eller specialsåser eller såser men mer varor i

Vår taco är baserad på smörgåsbords tema att plocka på själv vad man vill ha i eller på i brödet eller tallriken. Andra kulturer kan ha redan mycket förberett blandat i en gryta och toppar med betydligt mindre grönt och är mer örtbaserad

Tacosåsen är baserad på "tex -mex" version och vår hela taco är det ochså enligt tex-mex (texas mexico) version

Vi har oftast mildare taco ang hetta

Kryddningen osv .. vi har mycket mer spiskummin som jag faktiskt tykcer man kan dra ner på som bara en "hint" i bakgrunden eller inte alls

Friska fräscha grönsaker separat med bra smakbrytning gäller för svenska tacosen. Vice versa kan utländska tacosen va mer smetig och blandade grönsaker örtighet och mixsallader som är mycket finhackade

Riven ost osv skiljer sig ochså emot andra matkultur tacosar och vilken ost

AI svarar på det mesta så länge man tror på den =

Ang vad som skiljer svenska tacosen i sås och salsa och kryddning och kött och bröd och grönt jämfört med latinamerika mexiko och usa versioner med nån korsningen med mexiko, går utmärkt att googla fram på med AI, om man nu utgår ifrån att den är sann. Sen finns det ju säkert en ganska lång historia bakom hur vi eller våra svenska producenter utvecklade vår fredags- mys-taco "svennetaco" i Sverige

Så för att göra svaret kort. Ja svenska tacosen är unik ... och GOD.. på sitt sätt men sen kan man ju vilja variera sig och prova annat som her mer djupa komplexa smaker
Senast redigerad av Sladdaren 2025-11-30 kl. 11:26.
Citera
2025-12-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Wot.

Örter tänker du på koriander?

Salsa och el brödo borde vara nästan densamma.

Salsa=Pico de gallo

Majselbrödo, tortillas m.m.

TACOS, Carnitas, birria, burrito, Taco Bell är säkert snart något vi kommer bekanta oss med.
Citera
2025-12-09, 00:08
Medlem
En norsk taco är en sådan tub med botten.
Så man slipper vika och söla.
Citera
2025-12-09, 09:48
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Både skalet och val av bröd skiljer sig jäntemot andra kulturer tex mexico

Köttet skiljer sig iom att vi använder oftast köttfärs och andra kulturer använder alla möjliga kött och grytsås baserade fyllningar

Vi kör med gräddfil och cremefriache baserad sås med ev lite riven vitlök. Andra kulturer kör med ingen sån mejeribaserad sås eller specialsåser eller såser men mer varor i

Vår taco är baserad på smörgåsbords tema att plocka på själv vad man vill ha i eller på i brödet eller tallriken. Andra kulturer kan ha redan mycket förberett blandat i en gryta och toppar med betydligt mindre grönt och är mer örtbaserad

Tacosåsen är baserad på "tex -mex" version och vår hela taco är det ochså enligt tex-mex (texas mexico) version

Vi har oftast mildare taco ang hetta

Kryddningen osv .. vi har mycket mer spiskummin som jag faktiskt tykcer man kan dra ner på som bara en "hint" i bakgrunden eller inte alls

Friska fräscha grönsaker separat med bra smakbrytning gäller för svenska tacosen. Vice versa kan utländska tacosen va mer smetig och blandade grönsaker örtighet och mixsallader som är mycket finhackade

Riven ost osv skiljer sig ochså emot andra matkultur tacosar och vilken ost

AI svarar på det mesta så länge man tror på den =

Ang vad som skiljer svenska tacosen i sås och salsa och kryddning och kött och bröd och grönt jämfört med latinamerika mexiko och usa versioner med nån korsningen med mexiko, går utmärkt att googla fram på med AI, om man nu utgår ifrån att den är sann. Sen finns det ju säkert en ganska lång historia bakom hur vi eller våra svenska producenter utvecklade vår fredags- mys-taco "svennetaco" i Sverige

Så för att göra svaret kort. Ja svenska tacosen är unik ... och GOD.. på sitt sätt men sen kan man ju vilja variera sig och prova annat som her mer djupa komplexa smaker

Exakt. Ett enkelt sätt att göra svennetacon lite roligare är att dra ner spiskumminen som tar över i santa marias påse och dra på med nått annat
För mig är tacos nyttig snabbmat när jag inte orkar tänka.
Fräser ofta lite kikärtor i egen kryddmix, hackar lite grönsaker, på med jalapenos, feffe och en stark sås. S&P. Citron. Färsk koriander. Rejält med rödlök. Klart
Alltid gott
Citera
2025-12-09, 09:50
Avstängd
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Santa Maria X-hot har jag respekt för. Jag använde mycket creme fraiche för att äta den.

Tycker du den är stark??
Citera
2025-12-09, 15:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Örter tänker du på koriander?

Salsa och el brödo borde vara nästan densamma.

Salsa=Pico de gallo

Majselbrödo, tortillas m.m.

TACOS, Carnitas, birria, burrito, Taco Bell är säkert snart något vi kommer bekanta oss med.
Det finns många mer salsor än pico de gallo som används, så vad menas det du skrev där?

----------------------------------------

Annars verkar det som en del inte riktigt greppar att det som vi kallar tacos och med påsen, det är mer tex mex än tacos ala Mexiko.
Så redan där spårar det ur och egentligen kalla det för tacos.
Och just för vad en Mexikansk tacos är, är oftast en bra bit ifrån den tex mexen vi äter.

Tycker allt som oftast handlar det om en ett fåtal olika komponenter i Mexikanska tacos(Givetvis finns det nått undantag, men i stort så är det så.), sen en massa kryddor och annat i kött komponenten.
Sen gillar dom lök, eller den där picon som grönt, ja, tillsammans med koriander ofta.
Sen olika salsor, som salsa verde, salsa roja, picon givetvis och en drös till.

Men rent tekniskt så skulle man kunna göra svenska tacos också(Pratar inte nu om tex mexen med påsen.).
Och där man hittar någon svensk komponent som passar bra i en tortilla och med en pico tex.
Skulle nog bli gott med tex stekt fisk, eller kokt för den delen , och då på svenskt vis.
Eller ta in grönt som är lite typiskt svenskt och kanske inte för den mexikanska tacosen.
Tål att tänka på en stund omman ska testa en fusion, men tycker det borde funka.
Citera
2025-12-09, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det finns många mer salsor än pico de gallo som används, så vad menas det du skrev där?

----------------------------------------

Annars verkar det som en del inte riktigt greppar att det som vi kallar tacos och med påsen, det är mer tex mex än tacos ala Mexiko.
Så redan där spårar det ur och egentligen kalla det för tacos.
Och just för vad en Mexikansk tacos är, är oftast en bra bit ifrån den tex mexen vi äter.

Tycker allt som oftast handlar det om en ett fåtal olika komponenter i Mexikanska tacos(Givetvis finns det nått undantag, men i stort så är det så.), sen en massa kryddor och annat i kött komponenten.
Sen gillar dom lök, eller den där picon som grönt, ja, tillsammans med koriander ofta.
Sen olika salsor, som salsa verde, salsa roja, picon givetvis och en drös till.

Men rent tekniskt så skulle man kunna göra svenska tacos också(Pratar inte nu om tex mexen med påsen.).
Och där man hittar någon svensk komponent som passar bra i en tortilla och med en pico tex.
Skulle nog bli gott med tex stekt fisk, eller kokt för den delen , och då på svenskt vis.
Eller ta in grönt som är lite typiskt svenskt och kanske inte för den mexikanska tacosen.
Tål att tänka på en stund omman ska testa en fusion, men tycker det borde funka.

Jo visst finns det flera olika salsor. Vissa med frukt, hetare varianter fast just pico de gallo är nog den vanligaste i Mexiko. Enligt min mening.

Även i spansk/portugisiska-talande delar av världen är pico de gallo vanligast.

Det kallas tacos men är mer tex mex försvenskat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in