2025-12-09, 18:10
Medlem
litenbokstavs avatar
den maten är farlig. och den där maten är också farlig. att andas är farligt. att leva är också farligt för du kan ju dö.

du kommer inte få nåt ordentligt svar på din fråga...
Citera
2025-12-09, 18:12
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Samtidigt är ju dagens gamla den generation som rökte vid köksfläkten och stekte all mat i teflonpannor. Vi har inte riktigt börjat se hälsogenerationen bli gamla än. Och ändå ökar livslängden för varje generation.

Nä jag vet flera äldre som fortsatte med sitt rökfria liv och fortsatte med gjutjärnspannan.
Citera
2025-12-09, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Blir vi äldre hinner vi oxå bli sjukare. Det är anledningen till Diabetes 2 ökningen.
Framsteg inom vården gör att vi kan leva längre trots div sjukdommar.

Det är inte främst det bögiga nojjandet om vad vi äter som gett oss denna långa livslängd.
Men äta en balanserad kost och inte leva på snabbmat torde ändå vara en bra regel.
Det kan inte gå fel tänker jag. Undvika extremdieter borde vara bättre än att satsa alla kort på en häst.

Jo det kan väldigt lätt gå snett över tid om man lever på en sk balanserad diet. Kolla bara på alla som blir feta med åren, de allra flesta såna blir det på just den dieten som du kallar balanserad.

För allt vi köper på affären innehåller massvis med dolt socker och tveksamma kemikalier som sätter våra hormoner i obalans och kapar våra belöningssystem. Så det är väldigt lätt hänt att man far illa utan att vara medveten om det, med risk för följdsjukdomar som tex diabetes. Och det är ganska många av oss som med tiden blir mer eller mindre beroende av våra små "fredasmys" med skräpmat + snacks + godis tills man däckar i soffan av insulinchocken.

Jag skulle vilja påstå att hälsoriskerna med att leva på en "balanserad kost" (dvs müsli/yoghurt/juice/mackor/halvfabrikat, plus fredagsfrossa) är nästan liks stora som för en person som dricker alkohol 2-3 gånger i veckan. Dvs det är inte alla som trillar dit och blir tok-alkisar, men 100% skulle må betydligt bättre, på sikt, av att inte dricka alls.

Och på samma sätt så skulle 100% av alla som lever på en "balanserad" fabriksmatskost bli att må oändligt mycket bättre om ni istället åt mat som är lagad från sina råvaror, som aldrig har passerat en fabrik.

EDIT: Förresten så är det ingen extremdiet bara för att man låter bli att stoppa i sig fabriksproducerad skitmat, förutom att det blir en extremt mycket bättre diet.
Senast redigerad av busy-signal 2025-12-09 kl. 18:23.
Citera
2025-12-09, 18:35
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsson385
Två heltidsjobb, hämtning/lämning, läxor, logistikcirkus. När vi väl kommer hem är alla hungriga, trötta och griniga. I teorin ska man då ställa sig och laga någon fin hemlagad gryta på ekologiskt kött och blötlägga bönor. I praktiken slutar det ofta med fiskpinnar, snabbmakaroner, färdiga köttbullar eller Billys.

I praktiken steker man upp köttfärs (= oprocessat, Nova 1), ägg (= oprocessat, Nova 1) och ett gäng grönsaker (= oprocessat, Nova 1). Tar fem minuter.

Alternativt väljer man pasta (= processat, Nova 3) till köttfärsen.

Döremot köper man inte färdiga köttbullar (= ultraprocessat, Nova 4), utan rullar dem själv med köttfärs, ägg, lök och lite ströbröd. Tar ytterligare fem minuter.

Man kan även steka en bit lax 250 gram. Eller någon annan fisk. Eller valfritt kött.

Citat:
Samtidigt matas man konstant med larmrubriker om “ultraprocessad mat” som orsakar fetma, cancer och allt möjligt. Vissa påstår mer eller mindre att man förgiftar sina ungar om man inte gör allt från grunden.

Ultraprocess är sannolikt orsaken till att allt fler yngre under femtio drabbas av cancer och andra sjukdomar, ja. Det byggs över tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
"Processat kött: Korv, bacon och skinka klassas som cancerframkallande och bör ätas med måtta."

Processat, nova 3, är helt i sin ordning. Vi har saltat, konserverat och så vidare i tiotusentals år. Däremot har vi inte ätit industriellt framtagen föda i mer än hundra.

"Sockersötade drycker: Läsk, energidrycker och andra drycker med tillsatt socker kopplas till ökad risk för typ 2-diabetes och fetma."

Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
"Snabbmat och snacks: Pommes frites, chips och färdigmat har ofta höga halter av fett, salt och socker, vilket kan leda till viktökning och andra hälsoproblem."

Om man inte ska äta fett eller socker (= kolhydrater) återstår bara proteiner. Det är ingen bra idé. Bättre är att undvika skadligt fett, som de vegetabiliska oljor som finns i godis och ultraprocess, eller fröoljor som rapsolja.

Citat:
Ursprungligen postat av sven12
"Filéer av ALASKA POLLOCK* (FISK) 65 % (Theragra chalcogramma), VETEMJÖL, rapsolja, vatten, potatisstärkelse, salt, kryddor (paprika, gurkmeja), jäst".

Alltså inget konstigheter inte mycket skillnad om du gjort dem hemma?.

Du har förmodligen inte "potatisstärkelse" hemma. Rapsolja? Industriell olja som oxiderar.
Citera
2025-12-09, 18:47
Medlem
jtds avatar
tro inte på allt du läser. var bättre förr. vi som växte upp för några årtionden sedan och lever utan problem idag kan ge våra ungar samma skit vi fick. så tänker jag. själv har jag drivit flera stora byggen och har certifikat efter diplom inom diverse. vvs, bygg, kakel, betong, säker frakt you name it. inga problem vet du. fick du något som barn = ge det till dina barn. om något orsakade dig problem. skippa det. sen kan du prova nåt nytt också men mest följer jag själv morsans recept som jag fick själv. klappt å klart. det är bara mytomani allting ändå. man skrämmer folket med rubriker om att allt är skit man inte gör själv. så gör man så folket inte har råd att köpa råvarorna när halvfärdigt är halva priset. tex köttbullar. inte har jag råd att köpa ett kg nötfärs en gång i veckan idag. efter vi fick lägga ned firman. för ingen bygger nu mer. glöm det. finns klara köttbullar till halva priset. enkelt.
Senast redigerad av jtd 2025-12-09 kl. 18:53.
Citera
2025-12-09, 18:58
Medlem
Timoteuss avatar
Har inte barn just eftersom jag inte ville laga mat varje dag resten av mitt liv.

Men här får du ändå min synpunkt:

De vanor du ger barnen är troligen viktigare än exakt vad du serverar.

Vad jag menar är att jag som 70-talist serverades fryst fiskgratäng, burksoppa och falukorv, men på fasta tider med resten av familjen.
Däremot fanns ännu inte storflaskor med läsk, fruktyoghurt var för utflykter, choklad var det lyxskatt på och chips serverades enbart till drinken på vuxenfester.

Visst äter jag numera lite som jag vill, men de gamla enkla vanorna sitter ändå i.

Jag kan ju se på de yngre jag känt och känner, att de med stigande ålder och sjunkande kaloribehov måste SLÅSS mot många fler potentiella matval eftersom de vuxit upp med petflaskor med läsk i kylen, alltid glass i frysen, chips till det dagliga dataspelet, köp av kakpaket på rasten osv.
Samt vanan att äta ensam på rummet, äta flera mellanmål och därmed låta blodsockret åka hiss hela dagen. Att kämpa sig till matrutiner är svårare än att få dem av föräldrarna.

Sedan hur länge jag och de yngre kommer leva, vet jag såklart inget om, det här handlade mer om att navigera i en värld dränkt i mat.
Citera
2025-12-09, 19:03
Avstängd
BombaySaphires avatar
Citat:
Har en fundering som jag gissar fler småbarnsföräldrar sitter med, även om ingen erkänner det rakt ut.

Två heltidsjobb, hämtning/lämning, läxor, logistikcirkus. När vi väl kommer hem är alla hungriga, trötta och griniga. I teorin ska man då ställa sig och laga någon fin hemlagad gryta på ekologiskt kött och blötlägga bönor. I praktiken slutar det ofta med fiskpinnar, snabbmakaroner, färdiga köttbullar eller Billys.

Samtidigt matas man konstant med larmrubriker om “ultraprocessad mat” som orsakar fetma, cancer och allt möjligt. Vissa påstår mer eller mindre att man förgiftar sina ungar om man inte gör allt från grunden.

Så hur illa är det här egentligen om man försöker tänka lite krasst och inte bara moralpanik? Är det stor skillnad på typ Findus fiskpinnar vs “vanlig” husmanskost, eller pratar vi mer om att totalmängden skitmat över tid är problemet?

Hur gör ni andra som har jobb + ungar + begränsad ork? Kör ni storkok på helgen, beställer matkasse, eller har ni bara accepterat att vissa kvällar är det helfabrikat och punkt?

Seriösa svar uppskattas. Är inte ute efter Instagram-matte-ideal utan vill veta hur mycket man faktiskt behöver bry sig rent hälsomässigt, inte bara känslomässigt.

Problemet här är inte tidsbrist, utan din bristande kunskap angående matlagning.
Det går utmärkt att laga hälsosam mat på 20-30 minuter.
Citera
2025-12-09, 19:06
Medlem
Bbobis avatar
Tycker personligen inte man ska oroa sig för mycket men det är bra att förstå vad man köper samt anpassa måltiden sett till helheten.

Är det tillsatt socker i köttbullarna? Skippa läsken. Är det fiskpinnar med ströbröd? Då kan du ha mer sallad och färre kolhydrater vid sidan om då fisken redan har det och kokt potatis till istället för pommes då du redan får i dig fett från fiskpinnarna.

Bara som exempel. Det spelar ingen roll för kroppen om du får i dig fett och salt från måltiden eller genom att äta chips i soffan senare under kvällen. Tänk på helheten.
Senast redigerad av Bbobi 2025-12-09 kl. 19:11.
Citera
2025-12-09, 19:08
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Så hur illa är det här egentligen om man försöker tänka lite krasst och inte bara moralpanik? Är det stor skillnad på typ Findus fiskpinnar vs “vanlig” husmanskost, eller pratar vi mer om att totalmängden skitmat över tid är problemet?

Moralpanik är det väl inte med tanke på hur det står till med markörer som fetma, testosteron, ADHD och mikroplaster.
Citera
2025-12-09, 19:08
Medlem
Bilderberg78s avatar
Ett fint ord som betyder till stor del "socker" på ren svenska.
Citera
2025-12-09, 19:09
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det går utmärkt att laga hälsosam mat på 20-30 minuter.

Ja faktiskt. Rätt mycket av all hämtmat går att laga på mindre än 25 minuter helt klart.
Citera
2025-12-09, 19:18
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Har en fundering som jag gissar fler småbarnsföräldrar sitter med, även om ingen erkänner det rakt ut.

Hur gör ni andra som har jobb + ungar + begränsad ork? Kör ni storkok på helgen, beställer matkasse, eller har ni bara accepterat att vissa kvällar är det helfabrikat och punkt?

Seriösa svar uppskattas. Är inte ute efter Instagram-matte-ideal utan vill veta hur mycket man faktiskt behöver bry sig rent hälsomässigt, inte bara känslomässigt.
Bröd är ultraprocessad mat. Se UPP!

Nordiska länderna är välkända för sin stora konsumtion av ultraprocessat bröd, särskilt knäckebröd.
Det avspeglar sig i deras dåliga hälsa.
Senast redigerad av gofigur 2025-12-09 kl. 19:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in