2025-12-09, 16:17
Medlem
Jag tror inte heller det är något att oroa sig för.
Kolla bara vad som serveras i Bambis i skolan, ja processad mat, där har ändå människor med utbildning inom näring och liknande lagt fram en meny.
All mat nuförtiden är processad mer eller mindre, om du inte gör maten ifrån grunden vilket inte många orkar eller har tid med, pengarna måste ju in liksom.
Maten processas ju i munnen med, då du tuggar.
Finns annat att bekymmra sig för som är mycket värre.
Putin stod och kärnvapenhotade hela Europa härom dagen och du bekymmrar dig om att barnen äter lite fiskpinnar då och då...
Senast redigerad av Cuttherope 2025-12-09 kl. 16:20.
Citera
2025-12-09, 16:30
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsson385
Har en fundering som jag gissar fler småbarnsföräldrar sitter med, även om ingen erkänner det rakt ut.

Två heltidsjobb, hämtning/lämning, läxor, logistikcirkus. När vi väl kommer hem är alla hungriga, trötta och griniga. I teorin ska man då ställa sig och laga någon fin hemlagad gryta på ekologiskt kött och blötlägga bönor. I praktiken slutar det ofta med fiskpinnar, snabbmakaroner, färdiga köttbullar eller Billys.

Samtidigt matas man konstant med larmrubriker om “ultraprocessad mat” som orsakar fetma, cancer och allt möjligt. Vissa påstår mer eller mindre att man förgiftar sina ungar om man inte gör allt från grunden.

Så hur illa är det här egentligen om man försöker tänka lite krasst och inte bara moralpanik? Är det stor skillnad på typ Findus fiskpinnar vs “vanlig” husmanskost, eller pratar vi mer om att totalmängden skitmat över tid är problemet?

Hur gör ni andra som har jobb + ungar + begränsad ork? Kör ni storkok på helgen, beställer matkasse, eller har ni bara accepterat att vissa kvällar är det helfabrikat och punkt?

Seriösa svar uppskattas. Är inte ute efter Instagram-matte-ideal utan vill veta hur mycket man faktiskt behöver bry sig rent hälsomässigt, inte bara känslomässigt.
Make Our Children HealthyAgain
A S S E S S M E N T

Poor Diet: The American diet has shifted dramatically toward ultra-processed foods (UPFs),
leading to nutrient depletion, increased caloric intake, and exposure to harmful additives. Nearly
70% of children’s calories now come from UPFs, contributing to obesity, diabetes, and other
chronic conditions.
-
America’s children are facing an unprecedented health crisis. Over 40% of the roughly 73 million
children (aged 0-17) in the United States have at least one chronic health condition, according to the
CDC, such as asthma, allergies, obesity, autoimmune diseases, or behavioral disorders.7 Although
estimates vary depending on the conditions included, all studies show an alarming increase over time.8

Det är horribelt för ett barns utveckling. Det är mer än endast kosten som orsakar detta i USA (vi har bättre när det kommer till bespruta och vad som får ingå i kosten)

Jag skulle råda dig att inte lyssna på vad livsmedelsverket går ut med heller, vi ska ha en kost som består till stor del av animaliska produkter, vi ska inte äta fröoljor och ägg är bra för dig.
Vill du att ditt barn ska ha ett mellanmål? Ge dem ett ägg, går att koka i stort. Fläskkarré med purjolök i ugn tar 30-40 min. Man kan ställa potatis vid sidan av och utföra vad man nu behöver göra under tiden maten är i ugnen. Det är inte dyrare att äta ordentlig mat. Det kostar inte särskilt mycket mer och du bespar dig själv massvis i andra utgifter som medicin.
Man orkar mer -> klarar att utföra bättre -> bättre liv överlag.
Citera
2025-12-09, 16:32
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Make Our Children HealthyAgain
A S S E S S M E N T

Poor Diet: The American diet has shifted dramatically toward ultra-processed foods (UPFs),
leading to nutrient depletion, increased caloric intake, and exposure to harmful additives. Nearly
70% of children’s calories now come from UPFs, contributing to obesity, diabetes, and other
chronic conditions.
-
America’s children are facing an unprecedented health crisis. Over 40% of the roughly 73 million
children (aged 0-17) in the United States have at least one chronic health condition, according to the
CDC, such as asthma, allergies, obesity, autoimmune diseases, or behavioral disorders.7 Although
estimates vary depending on the conditions included, all studies show an alarming increase over time.8

Det är horribelt för ett barns utveckling. Det är mer än endast kosten som orsakar detta i USA (vi har bättre när det kommer till bespruta och vad som får ingå i kosten)

Jag skulle råda dig att inte lyssna på vad livsmedelsverket går ut med heller, vi ska ha en kost som består till stor del av animaliska produkter, vi ska inte äta fröoljor och ägg är bra för dig.
Vill du att ditt barn ska ha ett mellanmål? Ge dem ett ägg, går att koka i stort. Fläskkarré med purjolök i ugn tar 30-40 min. Man kan ställa potatis vid sidan av och utföra vad man nu behöver göra under tiden maten är i ugnen. Det är inte dyrare att äta ordentlig mat. Det kostar inte särskilt mycket mer och du bespar dig själv massvis i andra utgifter som medicin.
Man orkar mer -> klarar att utföra bättre -> bättre liv överlag.

Ja exakt

Låt pöbelns lyda livsmedelsverkets råd som är skit
Citera
2025-12-09, 16:41
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Inte farligt alls. Mat är mat och livet är farligt. Vår livslängd har ökat markant sedan vi började äta ost i plastförpackning istället för sill och potatis ur tunna. Det är ett faktum.

De här ständiga hälsolarmen om än det ena och än det andra handlar om skrämselpropaganda. Syftet för massmedia är att skrämma upp läsaren så att hen köper fler tidningar och syftet för forskarna är att få nya forskningsanslag så att de slipper jobba med något på riktigt utan kan spendera även nästkommande två år med att mysa i värmen på universitetslaboratoriumet. Det finns bakomliggande incitament för allt vi ser och hör. Även detta.

Nja, även om medelåldern har ökat så har fetma, diabetes och cancer ökat.
Jag tror de som sköter sig drar upp medelåldern drastisk, de som äter skräp åker på sjukdomar eller dör tidigare.
Citera
2025-12-09, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsson385
Har en fundering som jag gissar fler småbarnsföräldrar sitter med, även om ingen erkänner det rakt ut.

Två heltidsjobb, hämtning/lämning, läxor, logistikcirkus. När vi väl kommer hem är alla hungriga, trötta och griniga. I teorin ska man då ställa sig och laga någon fin hemlagad gryta på ekologiskt kött och blötlägga bönor. I praktiken slutar det ofta med fiskpinnar, snabbmakaroner, färdiga köttbullar eller Billys.

Samtidigt matas man konstant med larmrubriker om “ultraprocessad mat” som orsakar fetma, cancer och allt möjligt. Vissa påstår mer eller mindre att man förgiftar sina ungar om man inte gör allt från grunden.

Så hur illa är det här egentligen om man försöker tänka lite krasst och inte bara moralpanik? Är det stor skillnad på typ Findus fiskpinnar vs “vanlig” husmanskost, eller pratar vi mer om att totalmängden skitmat över tid är problemet?

Hur gör ni andra som har jobb + ungar + begränsad ork? Kör ni storkok på helgen, beställer matkasse, eller har ni bara accepterat att vissa kvällar är det helfabrikat och punkt?

Seriösa svar uppskattas. Är inte ute efter Instagram-matte-ideal utan vill veta hur mycket man faktiskt behöver bry sig rent hälsomässigt, inte bara känslomässigt.

Frågan är lite om inte den här logistikcirkusen snarare är ett symptom på att ni håller på att söndercurlar era ungar? Men senast framfördes ju lite kritik att man lite gjorde det enkelt för sig när man larmade om "ultraprocessad mat". Det är ju inte så att pulled pork blir en dödsfälla för att pringles mest består av återvunnen frityrsmet. Sen vill man nog inte veta var fiskpinnarna kommer ifrån ifall man tänker sig att fortsätta äta det...

Sen vet jag inte om jag vill betrakta torrpasta som ultraprocessad precis. För trots allt om man skall kapa tid så är ju pasta rätt fördelaktigt eftersom man bara behöver koka det i en tio minuter (om man inte använder snabbpasta). För övrigt är ju tillagningstid rätt mycket beroende på hur tjocka delar man har snarare än om det är ultraprocessat eller inte. En tunn köttbit steker man på ett par minuter, julskinkan tar lite längre tid än så även om man kör med halvfabrikat, fanns det färdig köttfärslimpa så skulle det inte vara någon höjdare heller.
Citera
2025-12-09, 16:52
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Jag tror de som sköter sig drar upp medelåldern drastisk, de som äter skräp åker på sjukdomar eller dör tidigare.
Samtidigt är ju dagens gamla den generation som rökte vid köksfläkten och stekte all mat i teflonpannor. Vi har inte riktigt börjat se hälsogenerationen bli gamla än. Och ändå ökar livslängden för varje generation.
Citera
2025-12-09, 17:01
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Samtidigt är ju dagens gamla den generation som rökte vid köksfläkten och stekte all mat i teflonpannor. Vi har inte riktigt börjat se hälsogenerationen bli gamla än. Och ändå ökar livslängden för varje generation.

Nu minskar den med feta knattar med 15 timmars skärmtid per dygn

Tror 80/90 talister o sen vänder det ned
Citera
2025-12-09, 17:06
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Ja det är farligt. Kolla processen för hur dom gör ts och kolla sen alla tillsatser och den kemiska cocktail som är i så förstår du själv att du de facto trycker i dina barn gift.

Det värsta är ju dock veganskiten som skall likna kött. Standard med 4 ämnen i som jag som kemist aldrig har hört talas om.

Dom som tror att en barnfetma på 50% och autism för 25% av ungarna är en slump är inte bara lättlurade utan osannolikt korkade. Big food och big pharmas drömkunder.
Citera
2025-12-09, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss

Blir vi äldre hinner vi oxå bli sjukare. Det är anledningen till Diabetes 2 ökningen.
Framsteg inom vården gör att vi kan leva längre trots div sjukdommar.

Det är inte främst det bögiga nojjandet om vad vi äter som gett oss denna långa livslängd.
Men äta en balanserad kost och inte leva på snabbmat torde ändå vara en bra regel.
Det kan inte gå fel tänker jag. Undvika extremdieter borde vara bättre än att satsa alla kort på en häst.
Citera
2025-12-09, 17:43
Medlem
Kör storkok 3-4 rätter o gör matlådor, till stressiga dagar, annars är jag väldigt noga med aldrig jobba över, 15:30 packar jag ihop och åker hem, skiter fullständigt i ifall firman brinner,
Citera
2025-12-09, 18:01
Medlem
Gör som karnivorerna, stek köttfärs och ägg varje dag, och gärna till frukost också. Det blir hur gott som helst, och om ni har kvinnor i hushållet så kan dom äta en gurskiva till.

Man måste nämligen inte alls äta varierat som vi blir programmerade med sedan födseln. Det är en förbannad lögn och myt.

För i själva verket är det precis tvärt om, dvs om vi slutar att äta skit så blir vi automatiskt friska. Och om vi får i oss ordentligt med kött, ägg och animaliska fetter, så behövs det varken variation eller extra vitaminer.
Citera
2025-12-09, 18:04
Medlem
448s avatar
Blodpudding med lingonsylt är bra käk , massa järn för kvinnor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in