Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-09, 05:07
Medlem
scoremaxs avatar
Jahaja.
Nu är det ISK som är ”orättvist”.

Det roliga är att det verkligen inte spelar någon roll hur det går för nationen i stort, om någon har lyckats spara undan pengar, så är det i sak för jävligt.

Visst, lägg 25% på allting.
Då blir det ”rättvist”.

Jasså inte, det skall vara mer på vissa saker?
Citera
2025-12-09, 07:19
Medlem
Amors avatar
Notera att vi som betalar isk-skatten alltså redan skattat för våra pengar via inkomstskatten.

På något sätt helt absurt hur man vill kringskära människors möjlighet att skapa ett eget oberoende liv.
Citera
2025-12-09, 07:19
Avstängd
Ett problem är ju de rikaste som har för mycket pengar att de inte kan spendera dem. Samtidigt är allt sparande problematiskt för samhället. Men det är bara att konstatera.
Det löser inga problem att diskutera detta tror jag.
Citera
2025-12-09, 07:54
Medlem
Bob-Dylans avatar
Kräks jävla ologiska vänsterpolitik.

Bättre att fortsätta med Kapitalförsäkringarna då. Hade tänkt att sälja av 2st Kapitalförsäkringar och återköpa innehaven i ISK (av en specifik anledning), men skiter nog i det.

Det intressanta är att vänstermänniskan problematiserar ”öfre medelklassens” sparande. Definiera vad som är ”öfre medelklass”, tror Jonte, 23, kan ha + 300 000 kr på sin ISK det är inte så mycket pengar.
VAD ÄR PROBLEMET MED SPARANDE ERA VÄNSTERTROLL? DET ÄR VAD SOM DÄMPAR KRISERNA NÄR DE KOMMER ATT FOLK HAR ETT SPARANDE. Ord som inte förstås av alla bidragsråttor här förstås.
Citera
2025-12-09, 08:00
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Runt 2014 "förbjöd" Riksdagen pensionsförsäkringarna och ISK infördes istället.
Jag är nästan säker på att det var finansminister Borg som var bakom detta.
Han sa det i alla fall, att ISK blir istället för pensionsförsäkring.

Sossarna vill alltså ta bort allt som svenskarna har när det gäller en tryggad ålderdom?
Man gjorde om reglerna så att man fick dubbelbeskattning om man fortsatte spara individuellt pensionssparande. Man köpte för skattade kr, fick avdrag i deklaration för sparandet = skattefritt och sen när man tog ut så kom skatten på uttaget. Det fina med det systemet var att såg jag att igår får jag 10000:- i restskatt kasta jag in pengar på pension och fick noll i restskatt + pengar på pension.

Men låg i arbetslinjen och ett längre arbetsliv, vore fy skam om den vanliga arbetaren sparat undan så den kan gå lite tidigare då planen var tvärtom att alla ska arbeta längre.

Man ersatte med isk där gemene småsparare får betala % oavsett om börs går upp eller ner, så enkelt ska man spara 30 år eller mer till ex pension så kunde man lika gärna ha det på vanligt aktie/fondkonto då man tjänar på lång tid att ta skatt 30% mot oklara % varje år. Givetvis var man även på detta så småsparande arbetaren inte skulle kunna dra nytta av detta genom införa årlig schablonskatt på ex fonder som låg utanför ISK.

Anser isk som man investerat skattade pengar på ska fortsätta vara förmånligt, visst en mindre skatt kanske men inte mer. Investeringar i aktier och fonder ger företag kapital och möjlighet att växa, precis som konsumtion. Tjänar man pengar gör man ofta av med pengar också. Visst finns de de med kanske 100 tal miljoner på ålderns höst som inte gör av med en kr, men det ackumuleras som arv till yngre som kommer spendera när den dagen kommer.

Att den vanliga arbetaren eller småspararen med mindre kapital faktist får en markant skattelättnad är bra, något som den med 100 miljoner inte märker av. Sen visst får den rike mer i utdelning etc men så kommer det alltid vara oavsett om skattten 1% eller 30%.

Allt snack om begränsa till x kr på isk dömmer jag ut ganska snabbt. Den med mycket kapital kanske ser att flyttar jag mina pengar till annat land så kan jag köpa samma aktier men slipper skatta på samma vis. Inget nytt direkt men idag är det par knapptryck bort och pengarna sitter i något ö paradis med låg eller ingen skatt alls.
Företag gör exakt samma, man flyttar huvudkontoret till andra länder och trixar med försäljningsbolag i ytterligare land osv allt för i slutet skatta så lite som möjligt. Man kan ta Nordea som hade HK i Stockholm, flytta till Finland och vips gäller finska regler, Volvo i Belgien, vart ligger egentligen svenska IKEA… listan kan göras lång.

Så om man vill ge sig på ISK och sätta tak på en miljon eller någon annan briljant idé för komma åt de som har mycket pengar, ja de kommer inte ha mycket pengar på ISK utan någon annan placering. Sen småspararen med under 300 000:- som idag kommer va skattefri förlorar på att ta bort de 300000.- eller om den rika gör största förlusten kan man räkna på.
Jag gissar på att de med 300000:- som är många slår de allra rikaste om man lägger ihop summorna, ganska enkelt förstå vilka som blir förlorare på sämre regler.

Men snart val och viktigt med symbol politik, att vissa att nu klämmer vi åt de rikaste! Då är man stark utåt, sen om den stora massan är de egentliga förlorarna och de rika flyttar sina pengar så landet är förlorare behöver man inte tala högt om.
Citera
2025-12-09, 08:02
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Ett problem är ju de rikaste som har för mycket pengar att de inte kan spendera dem. Samtidigt är allt sparande problematiskt för samhället. Men det är bara att konstatera.
Det löser inga problem att diskutera detta tror jag.

Ja det är bättre att leva lön till lön och konsumera varje månad antar jag? Sparande är uppskjuten konsumtion och ett skydd för individen. Men sossar vill att de ska vara skyddet så man röstar på dom istället.

Förövrigt så är jag inte förvånad över detta. De gör allt för att vanligt folk ska få det svårare att leva självständigt.
Citera
2025-12-09, 08:09
Medlem
Bamsetramses avatar
Att själv spara ihop några hundratusen på ett ISK med ett "vanligt" jobb är verkligen inte enkelt. Ofta handlar det om en konstant ström av prioriteringar där man är kostnadsmedveten i alla sina val och undviker att unna sig själv livets goda.

Att beskatta dessa människor (som sparat redan beskattade pengar, kanske under många års tid) är ju helt absurt i sig. Att man dessutom har mage att propagera för skattehöjningar är helt otroligt.

Beskatta istället kärringarna som står och röker cigg nere på torget, skräpfamiljer med 12-15 barn och lägg en extra "idiotskatt" på de som köper pizza och resor på avbetalning.

Varför ska alltid de som gör bra val missunnas i Socialdemokraternas Sverige till förmån för kompletta idioter?
Senast redigerad av Bamsetramse 2025-12-09 kl. 08:12.
Citera
2025-12-09, 08:15
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
En ISK bör inte ses som ett sparande, utan som en försäkring mot socialdemokratiska ekonomiska värderingar.

Haha, det bästa jag läst på flashback på länge.
Faktiskt väldigt träffande. Folk med egna besparingar och trygghet som inte är beroende av en massa sossar är ett problem för dem.

Insåg det under pandemin när jag blev uppsagd och det tog flera månader att få utbetalning från A-kassan.
Ingen stress tack vare egna investeringar.
Citera
2025-12-09, 08:23
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreBagwell
Hur mycket kostar dina sparpengar du har på kontot staten?

Ditt resonemang är helt skevt och utgår från ett kommunistiskt perspektiv där allt tillhör staten. Du tycker att det ”kostar” staten att de inte kan ta ett visst belopp från en individ som har sparpengar. De har redan tagit världens högsta skatt på arbetet, sen har de tagit skatt i form av moms på allt som har köpts.

Men om en knegare lägger undan några tusenlappar och sparar till en buffert eller till sin pension som inte kommer fungera i framtiden. Då kostar det tydligen om medborgaren lyckas spara ihop en liten slant. Efter att redan ha gett bort mer än hälften av vad han har tjänat till olika underfungerande kärringar med förtidspension pga krämpor, inavlade somalier, pundare, psykiskt sjuka som sitter hemma och ugglar vid datorn mfl.

Helt jävla barockt att vänstern vill in och ta pengar från personer som har den ynka summan 300k på ett sparkonto där skatten tydligen inte är tillräckligt hög.

Det behövs uppenbarligen mer pengar för att ta emot fler somalier med fosterskador som måste ha 24/7 LSS av 4 heltidsanställda assistenter. Mer pengar till vindsnurror med negativ avkastning. Mer pengar till RFSU kurser om transkirurgi i Liberia. Osv.

Jag tycker allvarligt talat att vänstern i Sverige ska vara jävligt försiktiga med att brutalisera arbetande skötsamma människor till fördel för deras bidragsberoende röstboskap. Till slut sticker de människor som är nettobetalare till välfärden. Det måste finnas morötter som gör att produktiva människor känner ett hopp.

Dagens ord. 👍🏼

Nå, allt går i cirklar.
När man till slut överbelastat skattebasen, så får man det samhälle med extremt höga klyftor man sagt sig vara absolut emot.

Skillnaden är bara att en ännu större andel av folk befinner sig på botten.
Dessa ”mest vänstra” länder har ju fortfarande en elit.
Och till och med dom har mindre tillgångar än motsvarande i kapitalistiska länder.😂

Korkskallar.

Här är några citat från olika partieepresentanter som belyser hur man ser på skatt.

".
Senast redigerad av scoremax 2025-12-09 kl. 08:31.
Citera
2025-12-09, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
En miljon är ingenting idag så nej det känns inte det minsta rimligt. Varför ska det vara ett tak över huvud taget? Börja investera och tjäna pengar på egen hand istället för att stjäla från hederliga människor som förstår att se om sitt hus.

Såsseriet vill ha tvångsblandning och tvångsfattigdom förstår vi nu.

Större sparande än så ska ej uppmuntras! Och då är jag part i målet med flera miljoner både i fonder och på bankkonto. Men kretiner som du kan väl inte hålla två tankar i huvet samtidigt?
Citera
2025-12-09, 09:31
Medlem
Isk ersatte pensionssparandet.
Isk är typ det enda bra som hänt min ekonomiskt knullade generation när det gäller att kunna säkra sin pension och upprätthålla ekonomin vid sjukdom eller arbetslöshet.

Arbetstidsminskning, medborgarlön, sänkt pensionsålder och bättre sjukförsäkring behövs om de ska kompensera för att fucka med isk.
De behöver återinföra det fulla ränteavdraget också. Lär inte hända.
Tur att centern kommer stoppa dessa tokerier, vi behöver mer sparande - inte mindre.

De kan sluta betala ut skattepengar i vinst till folk som köper upp förskolor istället. Bästa sättet att bli rik i Sverige är genom att råna skattebetalarna.
Citera
2025-12-09, 09:36
Medlem
Twitterturkens avatar
Jag tror inte ens det kinesiska kommunistpartiet bestämmer hur mycket man tillåts spara.

Det slutliga målet är nog att svensken blir tvungen att jobba tills han dör för att han inte tillåts spara några pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in