Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Runt 2014 "förbjöd" Riksdagen pensionsförsäkringarna och ISK infördes istället.
Jag är nästan säker på att det var finansminister Borg som var bakom detta.
Han sa det i alla fall, att ISK blir istället för pensionsförsäkring.
Sossarna vill alltså ta bort allt som svenskarna har när det gäller en tryggad ålderdom?
Man gjorde om reglerna så att man fick dubbelbeskattning om man fortsatte spara individuellt pensionssparande. Man köpte för skattade kr, fick avdrag i deklaration för sparandet = skattefritt och sen när man tog ut så kom skatten på uttaget. Det fina med det systemet var att såg jag att igår får jag 10000:- i restskatt kasta jag in pengar på pension och fick noll i restskatt + pengar på pension.
Men låg i arbetslinjen och ett längre arbetsliv, vore fy skam om den vanliga arbetaren sparat undan så den kan gå lite tidigare då planen var tvärtom att alla ska arbeta längre.
Man ersatte med isk där gemene småsparare får betala % oavsett om börs går upp eller ner, så enkelt ska man spara 30 år eller mer till ex pension så kunde man lika gärna ha det på vanligt aktie/fondkonto då man tjänar på lång tid att ta skatt 30% mot oklara % varje år. Givetvis var man även på detta så småsparande arbetaren inte skulle kunna dra nytta av detta genom införa årlig schablonskatt på ex fonder som låg utanför ISK.
Anser isk som man investerat skattade pengar på ska fortsätta vara förmånligt, visst en mindre skatt kanske men inte mer. Investeringar i aktier och fonder ger företag kapital och möjlighet att växa, precis som konsumtion. Tjänar man pengar gör man ofta av med pengar också. Visst finns de de med kanske 100 tal miljoner på ålderns höst som inte gör av med en kr, men det ackumuleras som arv till yngre som kommer spendera när den dagen kommer.
Att den vanliga arbetaren eller småspararen med mindre kapital faktist får en markant skattelättnad är bra, något som den med 100 miljoner inte märker av. Sen visst får den rike mer i utdelning etc men så kommer det alltid vara oavsett om skattten 1% eller 30%.
Allt snack om begränsa till x kr på isk dömmer jag ut ganska snabbt. Den med mycket kapital kanske ser att flyttar jag mina pengar till annat land så kan jag köpa samma aktier men slipper skatta på samma vis. Inget nytt direkt men idag är det par knapptryck bort och pengarna sitter i något ö paradis med låg eller ingen skatt alls.
Företag gör exakt samma, man flyttar huvudkontoret till andra länder och trixar med försäljningsbolag i ytterligare land osv allt för i slutet skatta så lite som möjligt. Man kan ta Nordea som hade HK i Stockholm, flytta till Finland och vips gäller finska regler, Volvo i Belgien, vart ligger egentligen svenska IKEA… listan kan göras lång.
Så om man vill ge sig på ISK och sätta tak på en miljon eller någon annan briljant idé för komma åt de som har mycket pengar, ja de kommer inte ha mycket pengar på ISK utan någon annan placering. Sen småspararen med under 300 000:- som idag kommer va skattefri förlorar på att ta bort de 300000.- eller om den rika gör största förlusten kan man räkna på.
Jag gissar på att de med 300000:- som är många slår de allra rikaste om man lägger ihop summorna, ganska enkelt förstå vilka som blir förlorare på sämre regler.
Men snart val och viktigt med symbol politik, att vissa att nu klämmer vi åt de rikaste! Då är man stark utåt, sen om den stora massan är de egentliga förlorarna och de rika flyttar sina pengar så landet är förlorare behöver man inte tala högt om.