Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Finns väl visserligen ganska många lag som Örebro slår på fingrarna föregående säsong läktarmässigt, men jag hör vad du säger.
Är väl lite som Åtvidaberg som på något konstigt sätt blivit romantiserat av fotbollshistoriker. Det är en död gammal bruksort med frostsprängningar i tegelfasaderna. No más.
Jag erkänner att ÖSK har gjort det ganska hyfsat och bara det är mäktigt med tanke på vad de har genomlidit. Ska man kolla på det lite mera långsiktigt har vi dock haft en jämförbar motgång, framför allt om man ska väga in rivalernas framgångar relativt de egna och vi har aldrig någonsin sviktat supportermässigt. Därmed tycker jag att jag kan stå rak i ryggen och säga att vi (och Örebro med för den delen) förtjänar vår elitstatus på ett helt annat sätt än Degerfors.
Sedan köper jag att även Åtvid har haft mycket gratis i historieskrivningen. Det finns ju en romantisering utav den så kallade "arbetarklassen" i Sverige som ofta sammankopplas med fotboll, som en så kallad "arbetarsport". Därför har man velat förhärliga "arbetarnas" stöd till sina klubbar, bland annat i just bruksorter. Lyckligtvis har dock ÅFF rasat betänkligt på senare år, vilket har gjort att ännu mera fokus har hamnat på Degen.