Citat:
Ursprungligen postat av
carminaburana
Jag har kört stenhårt med PF och Ketomad, men sen svänger jag alltid tillbaka och går upp all vikt igen. Det pendlar runt 25 kilo varje år. Varje gång jag blivit oaptitligt fet drar jag igång med 3–4 dagars fasta i veckan, och sen 1500–1800 kcal på helgerna, alltid strikt keto. Och håret tar så jävla mycket stryk — jag får telogent effluvium som ett brev på posten runt augusti.
I år ändrar jag upplägget. Jag kör 1800 kcal om dagen, uppdelat på tre keto‑meal‑replacement‑shakes som jag tagit fram med hjälp av AI, optimerade för hälsa och hår. Tre sådana shakes, och sen ett mål mat kl. 19. Shakerna ligger på totalt 1100 kcal och maten på 700. Totalt landar jag på 150–160 gram protein per dag och under 20 gram kolhydrater.
Vi får se om det här löser mitt rebound‑problem i oktober när jag gått ner mina 25 kilo. Jag har aldrig lyckats hålla målvikten mer än två veckor innan jag börjar äta skit igen. Jag har hållit på så här i 20 år — jag är så jävla trött på skiten nu.
Varför kollar du inte bara med någon som redan vet hur man gör? Ditt upplägg kan inte optimalt någonstans men det tror du säkert inte heller (men du skrev det).
Men varför ägnar du tid åt att gå ner om du ändå går upp om man får fråga? Känns som du kan göra dig själv en tjänst och fortsätta vara överviktig. Mest för att du då kan använda tiden till vettigare saker. =)
Att ägna så stora delar av livet åt att vara överviktig och att ägna så otroligt mycket tid åt viktnedgång och viktuppgång när man kan slopa allt detta helt och hållet. Du kunde säkert varit utbildad astronaut nu om du inte slösat så mycket tid på "meningslösa projekt " som varken är kul eller ger personlig utveckling.
Bara undrar för jag har stött på många som typ fyller stora delar av sina liv med sådant här. Att skapa sig problem genom kosten känns ganska onödigt när man kan hålla sig smal och i bra form vilket kommer ge en helt annan livskvalitet och personlig utveckling.