Citat:
Nej, jag förväntar mig att man faktiskt uppger ens ett exempel på den text som någon har dömts över. Jag misstänker nämligen att det inte alls rör sig om kritik eller åsikter, utan om förolämpningar eller förtal.
Citat:
Det är stor skillnad på vad man får yttra sig om i Tyskland om man jämför med USA som inte har dessa hatbrottslagar som begränsar tyska medborgare från vad man får tycka i det offentliga. USA har inte tusentals dömda för yttranden som Tyskland har. Tyskland har dessutom förbjudit ett flertal organisationer och partier genom åren. Som sagt, läs på om deras lagar om du vill veta mer.
Tyskland har å andra sidan inte en president som ger sig på nyhetsmedier med hot eller stämningar över lagliga yttranden, https://www.nytimes.com/2025/04/01/us/politics/student-visas-social-media.html. Detta är ju faktiska begränsningar mot vad man får tycka i det offentliga - det är uttal som inte hade varit olagliga i Tyskland.
I Tyskland får du tycka precis vad du vill, och hur offentligt du vill, såvida du inte bryter ett antal klart avgränsade lagar om uppvigling, HMF, förolämpningar och förtal. Den friheten har man inte i USA för närvarande.
Citat:
Multiple execs felt that Kimmel had not actually said anything over the line, the two sources say, but the threat of Trump administration retaliation loomed.
“They were pissing themselves all day,” one ABC insider tells Rolling Stone.
Det här är en ganska bra sammanfattning. Även om det såklart hade räckt om du följt nyheterna någorlunda under de senaste åren.
Citat:
Så när blev de förbjudna?
Citat:
Jag har redan förklarat varför det är precis tvärtom.