2025-12-07, 19:50
Medlem
aina08s avatar
Är med i div fiskegrupper och ser att man delar ut böter till folk som fiskar utan fiskekort eller på annat inte följer fiskeklubbens regler för specifik sjö.
En klubb utfärdar 2500kr om du bryter mot en regel.
Går det att göra detta med lagstöd? Tänker att det lär behövas för att någon ska betala.

Är med i en skytteklubb för jakt och sportskytte.
Vi har en "öppen" (ej inhägnad) skjutbana utanför stan.
Det finns krav på medlemskap samt att man uppfyller andra regler om hänsyn, säkerhet osv.
Skulle vi kunna utföra böter på samma sätt som en fiskeklubb för dom som inte sköter sig. Dom som skjuter utan medlemskap, dom som skräpar ner eller har sönder grejer, skjuter på fel tider osv?
Är så ofantligt trött på att städa och underhålla banan efter andra och ständigt tjata om att betala medlemsavgifter i tid, hjälpa till på arbetadagar osv.

Någon som vet hur det fungerar?
Vet ni någon fiske/skytteklubb som utför böter?
Eller har ni andra bra lösningar, hur är det i er förening?
Citera
2025-12-07, 20:24
Moderator
pbos avatar
Rubrik ändrad från:
Böter vid fiske vs Skytte

/mod
Citera
2025-12-07, 20:37
Medlem
Mogna-Meloners avatar
En fiskevårdsförening får ta ut böter om folk bryter mot lokala regler. T ex angående fiskekort. Det är baserat på lagen om fiskevårdsområden. Så alla överträdelser är brott mot lagen och kan bötfällas.

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/7m9065/f%C3%A5r_en_fiskeklubb_g%C3%B6ra_egna_regler_och_b %C3%B6tf%C3%A4lla/

En skytteförening däremot räknas som en vanlig förening. Och där kan man inte ta ut böter. Man kan däremot ta ut straffavgifter. Och jag har inte hittat nåt som säger att man kan ta straffavgifter om medlemmar missköter sig. Däremot kan man ta ut en straffavgift om en medlem lovat utföra en syssla, men inte gör det. Den rätten är baserad på Skadeståndslagen. Och den straffavgiften måste stå i stadgarna för att man ska kunna ta ut den.

Citat:
Om straffavgift
Det finns inte några problem att kräva en ersättning för föreningen om en person åtagit sig arbete som denne inte utför. Det stadgas i Skadeståndslagens 1 § att lagen inte gäller om ett avtal säger annorlunda. Föreningens stadgar gäller alltså.

Skälighetsbedömning
Föreningens stadgar och bestämmelserna om arbete och avgifter är alltså i grund och botten tillåtna eftersom det är frivilliga åtaganden. Om det är så att bestämmelsen om arbete och avgifter är väldigt dålig för medlemmen och överdrivet bra för föreningen kan dock en domstol ogiltigförklara bestämmelsen om arbete och avgift enligt 36 § Avtalslagen.

Det bör dock poängteras att en domstol är dyr och för att det alternativt skall vara användbart måste föreningens krav vara väldigt höga!

https://lawline.se/answers/far-en-ideell-forening-krava-arbete-eller-ersattning-om-man-inte-arbetat

En bostadsrättsförening får inte ta ut en straffavgift för de medlemmar som inte ställer upp på en städdag. Utifrån det drar jag slutsatsen (felaktigt?) att man inte kan få en straffavgift för hur man agerar som medlem i en förening. Men jag kan så klart ha fel.

Citat:
I vissa fall kan det skapa irritation och frågan om en ”straffavgift” för de som inte engagerar sig kan dyka upp. MEN, det är inte tillåtet att ta ut en sådan avgift.

https://blogg.egrannar.se/2021/10/17/straffavgift-for-missad-staddag-da-gor-foreningen-fel/

Citera
2025-12-07, 20:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Men en skytteförening borde ju räknas som en idrottsförening. Kanske såna föreningar kan ta ut böter kontra vanliga ideella föreningar?
Citera
2025-12-07, 21:07
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Men en skytteförening borde ju räknas som en idrottsförening. Kanske såna föreningar kan ta ut böter kontra vanliga ideella föreningar?
Ja det är ju en idrottsförening i grunden, för sportskytte.
Skjutbanan (marken) ägs av föreningen.

Frågan är hur andra skytteföreningar gör. För alla lär ha medlemmar som skiter I regler, skräpar ner osv.
Det är ju alltid en liten klick, ofta från styrelsen som får sköta allt. Städ, underhåll osv.
Senast redigerad av aina08 2025-12-07 kl. 21:09.
Citera
2025-12-07, 23:42
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja det är ju en idrottsförening i grunden, för sportskytte.
Skjutbanan (marken) ägs av föreningen.

Frågan är hur andra skytteföreningar gör. För alla lär ha medlemmar som skiter I regler, skräpar ner osv.
Det är ju alltid en liten klick, ofta från styrelsen som får sköta allt. Städ, underhåll osv.

Ja, där var jag minst sagt korkat som inte tänkte på att det var en idrottsförening.

AI-svaret på Google säger att man får ge ordningsböter/straffavgifter inom en skytteförening som inte bara rör vapenlagar. Men AI länkar inte till sidor med de uppgifterna. Så här står det:

Citat:
Föreningsrelaterade böter/konsekvenser (Föreningen):
Interna Ordningsregler: Föreningar har egna stadgar och säkerhetsföreskrifter (t.ex. på skjutbanan).

Brott mot regler: Kan ge böter, varning eller uteslutning ur föreningen. Det kan handla om:
- Säkerhetsbrister (felaktig laddning, osäker hantering).
- Störande uppträdande.
- Missbruk av utrustning/banan.

På Skyttesportförbundets hemsida var det svårt att söka på ordet böter. Fick 1006 förslag. Hittade dokument om regler men det gällde mest förvar av vapen och material plus träning och tävling.

Så jag kollade under Riksidrottsförbundet. Jag har suttit i styrelser för ideella organisationer där man tillhört en riksorganisation. Och det har varit enkelt att lösa och förstå regler och lagar. Men riksidrottsförbundet är ju en slags paraplyorganisation med många specialidrottsförbund (SF) och har många regler kring tävlingar. Så det är mycket att läsa.

Men eventuellt kan jag ha hittat det du söker under RF:s stadgar. Kapitel 14, Bestraffningsärenden, sidan 47 och framåt.

14 kap 1 § Vem bestämmelserna gäller.
14 kap 2 § Punkt 18 Möjligtvis kan man åberopa den paragrafen för interna böter.
14 kap 5 § Regler om böter.

https://www.rf.se/download/18.4ef35ff91998a78d4bd63a8c/1759330730586/RFs%20stadgar.pdf
Citera
2025-12-08, 00:41
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ja, där var jag minst sagt korkat som inte tänkte på att det var en idrottsförening.

AI-svaret på Google säger att man får ge ordningsböter/straffavgifter inom en skytteförening som inte bara rör vapenlagar. Men AI länkar inte till sidor med de uppgifterna. Så här står det:

På Skyttesportförbundets hemsida var det svårt att söka på ordet böter. Fick 1006 förslag. Hittade dokument om regler men det gällde mest förvar av vapen och material plus träning och tävling.

Så jag kollade under Riksidrottsförbundet. Jag har suttit i styrelser för ideella organisationer där man tillhört en riksorganisation. Och det har varit enkelt att lösa och förstå regler och lagar. Men riksidrottsförbundet är ju en slags paraplyorganisation med många specialidrottsförbund (SF) och har många regler kring tävlingar. Så det är mycket att läsa.

Men eventuellt kan jag ha hittat det du söker under RF:s stadgar. Kapitel 14, Bestraffningsärenden, sidan 47 och framåt.

14 kap 1 § Vem bestämmelserna gäller.
14 kap 2 § Punkt 18 Möjligtvis kan man åberopa den paragrafen för interna böter.
14 kap 5 § Regler om böter.

https://www.rf.se/download/18.4ef35ff91998a78d4bd63a8c/1759330730586/RFs%20stadgar.pdf
Ja det är snårigt. Har också försökt söka mig fram.
Jag har själv arbetat inom idrottsrörelsen samt suttit i styrelser för huvudorgan osv under många år, back in the days men då för helt andra idrotter och där pratade man aldrig om böter.
Avstängningar fanns och polisanmälningar vid grova överträdelser men aldrig böter. Sånt kom ju först efter en polisanmälan och rättsprocess mellan olika personer. Men sällsynt.

Hade varit intressant att höra hur andra har på sina skjutbanor. Men dom flesta som är medlemmar är väl som vanligt bara där och skjuter och låter andra sköta underhåll, städ osv. och märker inte av sånt man ev kan vilja bötfälla.

Vi skulle kunna stänga av en medlem, det finns i våra stadgar. Eller bara inte tillåta personen att bli medlem om den anses olämplig eller liknande. Men personen kan ju fortfarande åka ut och skjuta på vår bana. Han har ju licens för sitt vapen och skjuter på godkänd bana.

Man vill kunna sätta stopp för dom som är där och "tjuvskjuter". Ofta är det också dom som förstör.
Sen vill man kunna sätta åt medlemmar som inte städar efter sig osv.
Mest är det väl att kunna tala om att det är möjligt och förhoppningsvis sen slippa. Att allt ska bli bättre.

Vi har även en ganska låg medlemsavgift men nog så viktig pga försäkringar osv. Men medlemmar vill aldrig hjälpa till med något. Det är ju vanligt i föreningar.
Men gäller det tex innebandy kan man ju höja avgiften och betalar dom inte kan dom inte vara med. Men här spelar de ingen roll om man höjer avgiften. Då skiter man i att betala och skjuter när ingen annan är där. Banan står ju liksom öppen.
Hade ju varit enklare om den var inhägnad, inomhus eller om dom sköt utan licens för då kan man ju bara ringa polisen.

Sen är det ju känsligt med skytte. Man vill inte ha med polis och kommun osv att göra mer än nödvändigt då dom gärna motarbetar en så allt måste ju skötas rätt och smidigt.
Men nedskräpning kan skapa problem med miljökontoret, skytte på fel tider med Länsstyrelsen och felaktigt skytte med polisen, eller allihop.
Citera
2025-12-08, 01:25
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja det är snårigt. Har också försökt söka mig fram.
Jag har själv arbetat inom idrottsrörelsen samt suttit i styrelser för huvudorgan osv under många år, back in the days men då för helt andra idrotter och där pratade man aldrig om böter.
Avstängningar fanns och polisanmälningar vid grova överträdelser men aldrig böter. Sånt kom ju först efter en polisanmälan och rättsprocess mellan olika personer. Men sällsynt.

Hade varit intressant att höra hur andra har på sina skjutbanor. Men dom flesta som är medlemmar är väl som vanligt bara där och skjuter och låter andra sköta underhåll, städ osv. och märker inte av sånt man ev kan vilja bötfälla.

Vi skulle kunna stänga av en medlem, det finns i våra stadgar. Eller bara inte tillåta personen att bli medlem om den anses olämplig eller liknande. Men personen kan ju fortfarande åka ut och skjuta på vår bana. Han har ju licens för sitt vapen och skjuter på godkänd bana.

Man vill kunna sätta stopp för dom som är där och "tjuvskjuter". Ofta är det också dom som förstör.
Sen vill man kunna sätta åt medlemmar som inte städar efter sig osv.
Mest är det väl att kunna tala om att det är möjligt och förhoppningsvis sen slippa. Att allt ska bli bättre.

Vi har även en ganska låg medlemsavgift men nog så viktig pga försäkringar osv. Men medlemmar vill aldrig hjälpa till med något. Det är ju vanligt i föreningar.
Men gäller det tex innebandy kan man ju höja avgiften och betalar dom inte kan dom inte vara med. Men här spelar de ingen roll om man höjer avgiften. Då skiter man i att betala och skjuter när ingen annan är där. Banan står ju liksom öppen.
Hade ju varit enklare om den var inhägnad, inomhus eller om dom sköt utan licens för då kan man ju bara ringa polisen.

Sen är det ju känsligt med skytte. Man vill inte ha med polis och kommun osv att göra mer än nödvändigt då dom gärna motarbetar en så allt måste ju skötas rätt och smidigt.
Men nedskräpning kan skapa problem med miljökontoret, skytte på fel tider med Länsstyrelsen och felaktigt skytte med polisen, eller allihop.

Har du pratat med ert distrikt eller riksförbund? De borde ju ha en viss koll på hur andra gjort.

Min erfarenhet av styrelsearbete är att det alltid är styrelsen plus några eldsjälar som ordnar, fixar, röjer, städar, köper. Och bestraffningar för att man inte hjälper med skötseln, kan leda till negativ uppmärksamhet genom insändare i lokaltidningen och tidningsartiklar

Jag skulle försöka dela in alla medlemmar i olika skötselgrupper. Sätta upp listor på x grupper som de får fylla i på plats eller digitalt.

Låt oss säga att en grupp har ansvar för 1-4 veckor (den tidsperiod som funkar bäst för alla) med en vettig ledare av gruppen. Om man är med och städar etc får man en fördel. Vad den fördelen kan gå ut på vet nog du bäst. Men nåt som gör att det känns som en vinst att vara med. Har du nåt förslag på rak arm? Nån aktivitet eller annat som inte kostar så mycket för er att ge till dem. Eller som ni kan få hjälp med av en sponsor.

Den grupp som haft flest aktiva medlemmar eller gjort bästa jobbet får ett extra pris vid t ex julfesten eller årsmötet.

Och beröm, beröm, beröm, beröm. Säg hur tacksam ni är om och om och om igen för det de för. Det är lättare att få de flesta att göra nåt om de får höra snälla ord och uppskattning. Säg inte att de hjälper er. Som att de bara är hjälpredor. Säg att de är viktiga, att de behövs.

Om man är del av nåt viktigt. Om man bidrar till skötseln. Ja, då kanske man inte är där och tjuvskjuter.

Ja, det är mina spontana tankar så här sent på natten.
Citera
2025-12-08, 01:37
Medlem
Citat:
En bostadsrättsförening får inte ta ut en straffavgift för de medlemmar som inte ställer upp på en städdag. Utifrån det drar jag slutsatsen (felaktigt?) att man inte kan få en straffavgift för hur man agerar som medlem i en förening. Men jag kan så klart ha fel.
Det är en felaktig tolkning. Bostadsrättsföreningar är ett undantag.
Citera
2025-12-08, 02:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det är en felaktig tolkning. Bostadsrättsföreningar är ett undantag.

Nu handlar inte tråden om just det. Men där har du helt fel. Se spoilern:

Har du några tankar kring hur man kan göra för att få föreningsmedlemmar att bli engagerade i skötseln av en förening och dess lokaler?
Citera
2025-12-08, 06:54
Medlem
En förening kan ta ut sanktionsavgifter om det står i stadga eller ifall styrelsen har bestämt det. Ett idrottsförbund kan också ta ut sanktionsavgifter ifall en idrottare bryter mot förbundets stadgar och regler.
Citera
2025-12-08, 09:31
Medlem
Citat:
Nu handlar inte tråden om just det. Men där har du helt fel. Se spoilern:

Jag vet inte riktigt vad det är du vill visa med det där. Jag har inte någonstans alls sagt att en BRF får ta ut sådana straffavgifter. Det jag säger är att du inte kan extrapolera det här med att en BRF inte får ta ut straffavgifter till andra föreningar.

Citat:
Har du några tankar kring hur man kan göra för att få föreningsmedlemmar att bli engagerade i skötseln av en förening och dess lokaler?
Straffavgifter går att använda mot medlemmar. Men det går inte mot icke-medlemmar, så det blir ju svårt om anläggningen inte är inhägnad som TS pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in