Citat:
Ursprungligen postat av
Mogna-Meloner
Ja, där var jag minst sagt korkat som inte tänkte på att det var en idrottsförening.
AI-svaret på Google säger att man får ge ordningsböter/straffavgifter inom en skytteförening som inte bara rör vapenlagar. Men AI länkar inte till sidor med de uppgifterna. Så här står det:
På Skyttesportförbundets hemsida var det svårt att söka på ordet böter. Fick 1006 förslag. Hittade dokument om regler men det gällde mest förvar av vapen och material plus träning och tävling.
Så jag kollade under Riksidrottsförbundet. Jag har suttit i styrelser för ideella organisationer där man tillhört en riksorganisation. Och det har varit enkelt att lösa och förstå regler och lagar. Men riksidrottsförbundet är ju en slags paraplyorganisation med många specialidrottsförbund (SF) och har många regler kring tävlingar. Så det är mycket att läsa.
Men eventuellt kan jag ha hittat det du söker under RF:s stadgar. Kapitel 14, Bestraffningsärenden, sidan 47 och framåt.
14 kap 1 § Vem bestämmelserna gäller.
14 kap 2 § Punkt 18 Möjligtvis kan man åberopa den paragrafen för interna böter.
14 kap 5 § Regler om böter.
https://www.rf.se/download/18.4ef35ff91998a78d4bd63a8c/1759330730586/RFs%20stadgar.pdf
Ja det är snårigt. Har också försökt söka mig fram.
Jag har själv arbetat inom idrottsrörelsen samt suttit i styrelser för huvudorgan osv under många år, back in the days men då för helt andra idrotter och där pratade man aldrig om böter.
Avstängningar fanns och polisanmälningar vid grova överträdelser men aldrig böter. Sånt kom ju först efter en polisanmälan och rättsprocess mellan olika personer. Men sällsynt.
Hade varit intressant att höra hur andra har på sina skjutbanor. Men dom flesta som är medlemmar är väl som vanligt bara där och skjuter och låter andra sköta underhåll, städ osv. och märker inte av sånt man ev kan vilja bötfälla.
Vi skulle kunna stänga av en medlem, det finns i våra stadgar. Eller bara inte tillåta personen att bli medlem om den anses olämplig eller liknande. Men personen kan ju fortfarande åka ut och skjuta på vår bana. Han har ju licens för sitt vapen och skjuter på godkänd bana.
Man vill kunna sätta stopp för dom som är där och "tjuvskjuter". Ofta är det också dom som förstör.
Sen vill man kunna sätta åt medlemmar som inte städar efter sig osv.
Mest är det väl att kunna tala om att det är möjligt och förhoppningsvis sen slippa. Att allt ska bli bättre.
Vi har även en ganska låg medlemsavgift men nog så viktig pga försäkringar osv. Men medlemmar vill aldrig hjälpa till med något. Det är ju vanligt i föreningar.
Men gäller det tex innebandy kan man ju höja avgiften och betalar dom inte kan dom inte vara med. Men här spelar de ingen roll om man höjer avgiften. Då skiter man i att betala och skjuter när ingen annan är där. Banan står ju liksom öppen.
Hade ju varit enklare om den var inhägnad, inomhus eller om dom sköt utan licens för då kan man ju bara ringa polisen.
Sen är det ju känsligt med skytte. Man vill inte ha med polis och kommun osv att göra mer än nödvändigt då dom gärna motarbetar en så allt måste ju skötas rätt och smidigt.
Men nedskräpning kan skapa problem med miljökontoret, skytte på fel tider med Länsstyrelsen och felaktigt skytte med polisen, eller allihop.