2025-12-06, 18:55
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvMedTofflorna
Nej det vet du inte. Du tror saker som du tänker om andra. Det är inte detamma som kunskap eller fakta.

Dina svårigheter att uppfatta att människor har problem som innebär att de behöver trygghet inom de arbetsplatser de arbetar vid för att de har olika funktionsvarianter är tydliga

Jag syftar på den oförmåga du har att snappa upp sociala ledtrådar gällande andra människors upplevelser.

Läs gärna om mitt inlägg en gång till. Orkar inte upprepa.
Citera
2025-12-06, 23:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
JAg har insyn. Jag vet att många hade varit kapabla att ta ett industrijobb, eller fastighetsskötsel om de fått. De har egentligen mer svårt att söka och få ett arbete än att göra jobbet.
Det är svårt att få ett arbete idag om man är dålig på det sociala spelet. Och idag kan man välja och vraka bland sökare.
Jag har sett individer gå vidare ut till ett vanligt jobb från dessa lönebidrag.

En del har en bit kvar dit.

En del kommer aldrig dit.

Som vanligt inte svart eller vitt.
Att gå vidare är inte samma sak som att en person ursprungligen var i skick för att arbeta på andra platser.

Jag har också "insyn".
Tror nog det finns många andra som håller med om att det väldigt ofta är individer som inte passar på vilka arbetsplatser som helst som får dessa platser.
Citera
2025-12-07, 07:56
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvMedTofflorna
Att gå vidare är inte samma sak som att en person ursprungligen var i skick för att arbeta på andra platser.

Jag har också "insyn".
Tror nog det finns många andra som håller med om att det väldigt ofta är individer som inte passar på vilka arbetsplatser som helst som får dessa platser.
En sak är att kunna läsa. En annan sak är att förstå vad man läser.

Det har skett en stor förändring. Titta på de som jobbar på samhall idag. De flesta hade kunnat ha ett av de enklare jobb som fanns tidigare.

Vi har en växande grupp som har allt svårare att få och söka ett jobb pga låg självkänsla, sociala svårigheter. Allt fler av lönebidragsjobben och praktikplatserna fylls av dessa.

IKEA gör ingen "god gärning" i att ge dessa sysslor till samhall (vilket de slår sig för bröstet med). Nu gör de samma jobb isolerade iförda dummerjönsmössor utan gemenskap med den normala personalen.
Citera
2025-12-07, 08:25
Medlem
Hardstekts avatar
Secondhand är större än någonsin, tror jag. Men i stockholm har nästan alla "secondhand" "loppis" butiker mer eller mindre blivit renodlade klädbutiker.

För 5år sedan hade alla ett bredare sortiment med böcker, hemelektronik, verktyg, leksaker, köksgeråd, porslin, film, skivor, lite möbler mm mm. Men nu har nästan alla förvandlats till renodlade modebutiker.

Jag tror du har rätt på sätt och vis. Begagnade prylar säljs inte i butik längre i samma utsträckning. De säljs på nätet via blocket, tradera, swappie, facebook marketplace mm.

Kläder, och då begagnade kläder vill man nog kolla på irl på ett annat sätt.
Citera
2025-12-07, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Vettigt inlägg. Håller med dig. Om gemene man visste, hur mycket som hjälporganisationerna säger nej till, och, även slänger av de saker som de erhållit från privatpersoner, så skulle blodtrycket skjuta i höjden. Merparten medarbetare på hjälporganisationerna har oftast noll koll på vad de får in, dessutom lider merparten brist på känsla och kunskap om äldre föremål och prylar. Saker som är värda många hundralappar och tusenlappar kastas i organisationernas containrar, slås och rivs sönder och körs till soptippen.

I en bättre värld, borde det finnas lokaler ditt behövande kan gå för att fiska upp billigare och simplare kläder som organisationerna säger nej till gratis. Kläder i större omfattning borde även skänkas till ställen där hemlösa huserar och värmer sig. Så görs och har gjorts till viss del. Men det borde ske i långt större utsträckning, särskilt idag med tanke på de skenande klassklyftorna, fattigdomen och de skenande kostnaderna för bostad, mat och el.

Min uppfattning hur det har blivit.
Jag har handlat och även besökt Myrorna odyl. med jämna mellanrum sedan 90-talet, då jag har ett antal sådana på hyfsat nära promenadavstånd.
Man kunde göra fynd förr, innan säg 2015-2020, där det helt plötsligt blev hippt av alla att handla på loppis för att rädda miljön.
Numera är priserna helt annorlunda, där mycket ligger i nivå som nytt.
Förr var deras ide också att fattigt folk skulle kunna handla där med som de verkar ha helt övergivit och driver med ett helt annat vinst intresse idag.
Jag tycker det fortfarande är ganska jämnt blandat som förr, med den skillnaden att mer kunder gör självklart att det som är bra säljs ganska omgående.
Att folk skulle skänka sämre till loppis idag tror jag inte på.
Jag ser ivarjefall massa dyra prylar och i bra skick borta i mitt miljöhus som folk i närområdet slängt, så jag tror många är bekväma idag av sig och slänger hellre sådant de tycker de inte har nytta av, än att ge sig iväg och skänka på loppis.
Där emot så vill ju de på loppis att man ska skänka så bra och dyra saker till dem för att de ska göra mer vinst, så främst det tror jag det handlar om.
Citera
2025-12-07, 09:19
Medlem
DoktorNos avatar
Några gånger har det hänt att jag kört iväg lite blandade grejer till Erikshjälpen efter att ha rensat ur i förråd och garage men inte orkat sortera bort det som eventuellt gått att sälja på Tradera för en struntsumma och det som borde gått till tippen.

Någon månad senare har man sett grejerna med förhållandevis dyra prislappar på Erikshjälpens hyllor och ytterligare ett år senare sett samma grejer i hyllorna fortfarande osålda, enkom för att Erikshjälpen valt att prissätta mitt skräp på tok för högt.

Varför inte öka omsättningen i en del av second hand-ladorna genom att ha rea ibland eller tillåta prutning?
Citera
2025-12-07, 10:04
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Min uppfattning hur det har blivit.
Jag har handlat och även besökt Myrorna odyl. med jämna mellanrum sedan 90-talet, då jag har ett antal sådana på hyfsat nära promenadavstånd.
Man kunde göra fynd förr, innan säg 2015-2020, där det helt plötsligt blev hippt av alla att handla på loppis för att rädda miljön.
Numera är priserna helt annorlunda, där mycket ligger i nivå som nytt.
Förr var deras ide också att fattigt folk skulle kunna handla där med som de verkar ha helt övergivit och driver med ett helt annat vinst intresse idag.
Jag tycker det fortfarande är ganska jämnt blandat som förr, med den skillnaden att mer kunder gör självklart att det som är bra säljs ganska omgående.
Att folk skulle skänka sämre till loppis idag tror jag inte på.
Jag ser ivarjefall massa dyra prylar och i bra skick borta i mitt miljöhus som folk i närområdet slängt, så jag tror många är bekväma idag av sig och slänger hellre sådant de tycker de inte har nytta av, än att ge sig iväg och skänka på loppis.
Där emot så vill ju de på loppis att man ska skänka så bra och dyra saker till dem för att de ska göra mer vinst, så främst det tror jag det handlar om.

Visst finns det bekväma människor som varken orkar åka till organisationerna för att skänka, eller ens lägga ut på Tradera och liknande, de slänger i stället. Dock åker ju flera av organisationerna hem till folk och hämtar upp, ifall det är en större mängd saker.

Ett stort problem är som sagt att organisationerna lider allvarlig brist på kunskap och känsla om vad de tar emot i stor utsträckning, de litar tyvärr ofta på vad de själva tycker är snyggt, sin egen världsbild om vad som är/borde vara attraktivt. Därför slänger de kulturskatter av så pass stora mått att man baxnar. De går även själva miste om enorma pengar, pga okunskap och lathet. För personal som kan syna och kolla upp varor, har de i grunden. De är ytterst begränsade i vad som är "dyra" föremål. Hade det varit någon ordning och reda i vidare bemärkelse, så hade det haft de tagit hjälp av mer expertis (det förekommer ibland dock), istället för att slänga saker de själva inte begriper vad det är.

Vi ska även komma ihåg, att dessa organisationer är vinstdrivande maskiner, som i stor utsträckning är till för att gynna ägarna, ekonomiskt. Inte för att vara just hjälporganisationer (med allt vad det innebär).

Det har mer eller mindre alltid varit "hippt" att handla begagnat (av olika syften), inget nytt för fem öre. Det många tror är en boom, har i själva verket varit tämligen intakt sedan mitten på åttiotalet. Skillnaden då mot nu, är främst att det inte fanns internet och sociala medier och auktionssidor. Det var heller ingen big deal omkring att köpa/sälja second hand, det ingick i folks vardag på ett annat vis. Och media belyste heller inte fenomenet märkbart på åttio och nittiotalet, möjligen när någon ny UFF-butik öppnade. Och sedan Tradera slog upp portarna typ 2001 och Blocket är det varit full rulle på nätet. Sedan går det i vågor vad folk köper, osv.

Intresset för att handla har så klart ökat, men det beror ju även till viss del på att utbudet av prylar blivit större beroende på att vi levt i ett sådant enormt konsumtionssamhälle de senaste 25 åren, före millenniumskiftet var folk mer sansade i sina inköp och investeringar av vanligt prylar. Idag uppgraderar folk allt mellan himmel och jord mest hela tiden. Av flera anledningar.
Citera
2025-12-07, 17:41
Avstängd
engammalfisks avatar
EU & MP borde vara eld & lågor angående begagnat marknaden för miljöns skull.
De borde finansiera det delvis.
Nytt butiksbolag kedje koncern som köper in för 30% av nypris/aktuellt pris & säljer för 50% blir väl kanske rimligt.
Citera
2025-12-07, 19:57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Varför inte öka omsättningen i en del av second hand-ladorna genom att ha rea ibland eller tillåta prutning?

Jag prutar oavsett om handlarna blir sura och irriterade. Det är ju liksom det som är poängen med second hand.

Samma med Blocket, betalar i stort sett aldrig fullt pris, prutar ned det i vart fall ett par hundra för att det ens ska bli affär. Säljarna är förstås ovilliga men står man på sig så blir det bra deals.

Grejen är ju dock att Blocket-säljare faktiskt behöver bli av med grejerna, de tar plats och speciellt om man ska flytta så måsta man dumpa större möbler, om man då inte fått det sålt så får man ta det pris som ges, alternativet är ju att slänga.

I SH-shopparna så verkar de inte ha något problem med att grejerna ska omsättas, utan de sätter för höga priser och väntar på att en dumbom med för mkt pengar kommer på besök, det är därav jag tycker SH är trist idag, det är inte samma fyndhörna som det var förr.
Citera
2025-12-07, 19:59
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Intresset för att handla har så klart ökat, men det beror ju även till viss del på att utbudet av prylar blivit större beroende på att vi levt i ett sådant enormt konsumtionssamhälle de senaste 25 åren, före millenniumskiftet var folk mer sansade i sina inköp och investeringar av vanligt prylar. Idag uppgraderar folk allt mellan himmel och jord mest hela tiden. Av flera anledningar.

Ja det stämmer nog, förr var det ju knappast så att man köpte mängder med möbler i annat fall än att man flyttade till större bostad, idag så är det ju mode även i möbler och många vill uppgradera hemmet lite då och då i ny stil, det blir såklart dyrt.

Men ska också tilläggas att nytillverkade grejer idag håller extremt kass kvalitet och är tänkta att slitas ut så man blir tvungen att köpa nytt.
Citera
2025-12-07, 20:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Jag tror du har rätt på sätt och vis. Begagnade prylar säljs inte i butik längre i samma utsträckning. De säljs på nätet via blocket, tradera, swappie, facebook marketplace mm.

Ja, i vart fall bättre grejer som man vill åt, i stort sett alltid hamnar sådant på de ställen du nämner och då stängs tyvärr ofta fyndmöjligheterna, men det finns tillfälle till bra deals speciellt om säljarna ska flytta.

Går man in i en random SH-butik så känns det mer som att det är folks gamla skräp som hamnat där, typ glas och muggar från 70-talet, inget jätteintresse i att hamstra sånt liksom.

Finns ju såklart antikhandlare (riktiga alltså) som säljer kvalitetssaker men då är också priserna höga från början.
Citera
2025-12-07, 20:10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Återvinningsbutiker som drivs som sociala företag med lönebidrag från kommunerna är fortfarande fyndgruvor enligt min erfarenhet.

Allt från bygg-/inredning för småfix till småelektronik och husgeråd. Eftersom hela idén är snabb omsättning är priserna låga.

Har du förslag på återvinningsbutiker? Känns som att jag redan provat sådana men det är typ bara gammalt skräp där, folks orange plastgrejer från tiden när min mamma var liten där det finns max 3 st. i samma modell så rätt begränsad funktionalitet. Givetvis extremt fult också, tänk 1970-talsgrejer.

Kruxet idag är väl att när internet är så lättanvänt så missar man liksom inget värdefullt, den där tiden när en prydnad från en känd designer råkade hamna i andrasorteringen och fick ett pris på 30 kr är liksom förbi. Plus att även skräpet åkt upp rejält i pris såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in