2025-12-06, 15:37
Medlem
Volta.1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidledes
Klart intressant frågeställning av TS.

Jag gillar loppisar och Second Hand butiker, men det är inte ofta jag hittar något. Internet har varit det som gällt för mig för begagnat och det handlar om närmare tusen affärer - både köpt och sälj. Många roliga erfarenheter och ytterst få problem, faktiskt.

Men framtiden känns osäker nu när Blocket blivit giriga och glömt bort att värdet ligger i användarna, Marketplace (som redan var ganska undermåligt) är en röra av företagannonser och bedragare. Kanske är kanske Tradera de som har bäst möjligheter? Eller någon uppstickare som tar tillbaka det enkla.

Jag tenderar att sälja mindre idag och hellre slänga eller skänka bort även hyfsade saker för att jag ledsnat lite på sälj-siterna, det är inte bara avgifterna utan allt krångel. Så det kanske finns en framtid där för att second hand får bättre grejer, eller drunknar de istället i skit?

Tradera är också tillhåll för bedragare men en helt annan sådan, väljer att säga ”annan ondska”

Undvik prylar som,
robotdammsugare,verktyg,högtalare

Allt krångel med frakt alternativ + skåpluckor som ligger ute i ingenstans.
Citera
2025-12-06, 16:34
Medlem
godboys avatar
Just när det gäller Second Hand butiker så är min uppfattning kanske förlegad, men jag tänker att många av dessa verksamheter drivs av diverse frikyrkor och även så kallade välgörenhetsföretag såsom Myrorna. Givetvis tillämpas gratis arbetskraft i form av aktivitetsstödsanställda. Det gör det givetvis svårt att konkurrera med om man ska driva det på "riktigt" sätt.

Givetvis kan man göra bra köp där om man orkar tröska sig igenom allt skräp, men annars så känns det ju som om man är ute efter något specifikt så är det Blocket m fl som gäller. Sen kan man säkert göra ett och annat fynd ut med vägarna där det typ varje kilometer finns en handskriven skylt om "LOPPIS" men misstänker att det mesta är utmjölkat sen femton tjugo år tillbaka.
Citera
2025-12-06, 16:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Personalen jag stött på frän hjälporganisationer de senaste tjugo åren är som regel inga ämnen för Samhall, inte alls. Kanske lite annorlunda ute på landsbygden.

Jag har besökt second hand flitigt sedan mitten på nittiotalet som tonåring, de har alltid frekventerats av "alla de sorter", rik som fattig och allt däremellan. Känner inte alls igen att folk födda på sextiotalet och bakåt skulle finna det obekvämt att handla second hand. Det är nog en myt.

Och vintage och retroprylar har var på modet sedan åttiotalet (säkert längre tillbaks också), somliga gillar femtiotal, andra åttiotal och några nittiotal, det har gått i vågor beroende på vart i historien vi befunnit oss.

Dock har det ju blivit populärare de senaste 25 åren att handla second hand, när det kommer till simplare varor (alltså ej samlarobjekt), för att folk fattat att det är smart och ekonomiskt att göra det.
Jag bor i en större stad och saknar därmed insyn i hur secondhand sköts på landsbygden.

Det är otroligt mycket arbetsträning och skyddade praktikplatser, oavsett vad du säger om saken. Jag har även känt en del inom flertalet verksamheter utöver att man som kund snabbt märker att det är människor som är lite eljest. Personligen så menar jag inte att döma, folk gör sitt bästa på arbetsplatserna men de är tydligt icke-normativa för hur människor generellt fungerar i samhället och på arbetsplatser.

Du kanske helt enkelt bara är en person som missar många detaljer i sociala sammanhang?
Citera
2025-12-06, 16:40
Medlem
Det var länge sen, det gjorde det. Alla fall när det kommer till svenskar dom är inte intresserad dom vill ha nytt. Jag säljer fortfarande men det är alltid invandrare man får sälja till. Tyvärr så har dom svårt och begripa texter i annonser. Skriver man ej pruta så ska det likt förbannat prutas både innan och på plats. Dom kommer inte tid, dom vill att man ska möta upp. Man skriver adress i annons och förklara vad som är fel på produkten men likt förbannat så klagar dom på plats och vill att man ska dra av pris.
Tyvärr inget roligt att sälja till dessa, med svenskar så är det mycket lättare, det är redan avgjort innan, dom vet redan om dom ska ha den eller inte.
Citera
2025-12-06, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
SH är tänkt att det ska vara bra för miljön då man återanvänder gamla prylar och kläder men problemet är att människorna istället köper mer än vad de behöver.

Samma sak sker från alla dessa kinesiska skräpföretag, folk köper istället tio prylar till när de ändå beställer men de vet att sakerna är ren skräp men kul att ha. Man använder prylen en gång och sen kastar man den eller låter ligga i en låda oanvänd.
Nu skulle väl vår regering sätta någon form av tull eller liknande på paket med lägre värde vilket är bra då vi kanske får bort en del av skräpshoppingen men risken är också att den ökar för man måste köpa mer saker för att komma upp i tullfritt.

Hear, hear.
Citera
2025-12-06, 18:06
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Sen kan man säkert göra ett och annat fynd ut med vägarna där det typ varje kilometer finns en handskriven skylt om "LOPPIS" men misstänker att det mesta är utmjölkat sen femton tjugo år tillbaka.
Det där är mest udda koppar och prydnadsföremål som man kan vara utan och det bara blir pinsamt att gå därifrån utan att köpa något.
Citera
2025-12-06, 18:12
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvMedTofflorna
Jag bor i en större stad och saknar därmed insyn i hur secondhand sköts på landsbygden.

Det är otroligt mycket arbetsträning och skyddade praktikplatser, oavsett vad du säger om saken. Jag har även känt en del inom flertalet verksamheter utöver att man som kund snabbt märker att det är människor som är lite eljest. Personligen så menar jag inte att döma, folk gör sitt bästa på arbetsplatserna men de är tydligt icke-normativa för hur människor generellt fungerar i samhället och på arbetsplatser.

Du kanske helt enkelt bara är en person som missar många detaljer i sociala sammanhang?

Va? Udda kommentar. Vad yrar du om?

Nej, jag missar inget och har heller inte gjort. Och som jag skrivit, baserar jag större delen av mina kunskaper på de många år jag själv varit verksam som handlare/arbetare inom second hand och vintage, där jag även haft och har ett stort kontaktnät med likasinnade, därav har jag en viss insyn i branschen, främst omkring privata köpare/säljare/affärsidkare men och av hjälporganisationer. Därför vet jag, att många av de som arbetar (eller arbetstränar) på dessa hjälporganisationer här i Sthlm och även ute i landet är fullt kapabla att arbeta med långt mer avancerade saker en att sortera lump och sörpla kaffe, dessa personer skulle även må gott att göra skillnad (exempelvis inom vård och skola) framför att driva omkring i dessa lokaler år ut och år in.
Citera
2025-12-06, 18:34
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Därför vet jag, att många av de som arbetar (eller arbetstränar) på dessa hjälporganisationer här i Sthlm och även ute i landet är fullt kapabla att arbeta med långt mer avancerade saker en att sortera lump och sörpla kaffe, dessa personer skulle även må gott att göra skillnad (exempelvis inom vård och skola) framför att driva omkring i dessa lokaler år ut och år in.
Är inte den förmågan ett resultat av arbetsträningen? Men jag håller med dig, har själv blivit överraskad nån gång över att någon som arbetstränat på återvinningsvaruhus visat sig ganska skärpt när man pratat med dem. Kan finnas 1000 olika anledningar förstås.

Sen håller jag inte med om att "sortera lump" är o-avancerat direkt. Skilja skräp från säljbart och sätta ett rimligt pris kräver en del kunnande. Röja upp i ett dödsbo kan vara ganska krävande.
Citera
2025-12-06, 18:36
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Vad har du för källor på det? Åtminstone myrorna har inget statligt stöd enligt dem själva.
Myrorna har för det första lönebidragsarbetare. Det vet jag. Är inte det statligt stöd?

googla "myrorna lönebidrag"

"Ja, Myrorna anställer personer med
lönebidrag och har länge samarbetat med Arbetsförmedlingen kring olika former av arbetsmarknadsåtgärder, såsom praktik och anställningar med stöd.
Myrorna har som en del av sitt uppdrag att hjälpa människor som står utanför den reguljära arbetsmarknaden att få arbetsträning och anställning.".

De har dessutom ersättning för att ta emot arbetspraktikanter, för samarbete med krami, för att ta emot individer med samhällstjänst.

JAg vet att erikshjälpen har samma sak.

Jag vet inte att resten av second hand har typ pmu men det kan man utgå ifrån. Jag vet mindre "länkloppis" (de heter inte så) har lönebidrag. JAg vet även en privat second hand (av typ antikaffär*) har både lönebidrag och fått ersättning för att låta afghaner praktisera.
Senast redigerad av kyrkstocken 2025-12-06 kl. 18:43.
Citera
2025-12-06, 18:41
Avstängd
Citat:
Va? Udda kommentar. Vad yrar du om?

Nej, jag missar inget och har heller inte gjort. Och som jag skrivit, baserar jag större delen av mina kunskaper på de många år jag själv varit verksam som handlare/arbetare inom second hand och vintage, där jag även haft och har ett stort kontaktnät med likasinnade, därav har jag en viss insyn i branschen, främst omkring privata köpare/säljare/affärsidkare men och av hjälporganisationer. Därför vet jag, att många av de som arbetar (eller arbetstränar) på dessa hjälporganisationer här i Sthlm och även ute i landet är fullt kapabla att arbeta med långt mer avancerade saker en att sortera lump och sörpla kaffe, dessa personer skulle även må gott att göra skillnad (exempelvis inom vård och skola) framför att driva omkring i dessa lokaler år ut och år in.
Nej det vet du inte. Du tror saker som du tänker om andra. Det är inte detamma som kunskap eller fakta.

Dina svårigheter att uppfatta att människor har problem som innebär att de behöver trygghet inom de arbetsplatser de arbetar vid för att de har olika funktionsvarianter är tydliga

Jag syftar på den oförmåga du har att snappa upp sociala ledtrådar gällande andra människors upplevelser.
Citera
2025-12-06, 18:47
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvMedTofflorna
Nej det vet du inte. Du tror saker som du tänker om andra. Det är inte detamma som kunskap eller fakta.

Dina svårigheter att uppfatta att människor har problem som innebär att de behöver trygghet inom de arbetsplatser de arbetar vid för att de har olika funktionsvarianter är tydliga

Jag syftar på den oförmåga du har att snappa upp sociala ledtrådar gällande andra människors upplevelser.
JAg har insyn. Jag vet att många hade varit kapabla att ta ett industrijobb, eller fastighetsskötsel om de fått. De har egentligen mer svårt att söka och få ett arbete än att göra jobbet.
Det är svårt att få ett arbete idag om man är dålig på det sociala spelet. Och idag kan man välja och vraka bland sökare.
Jag har sett individer gå vidare ut till ett vanligt jobb från dessa lönebidrag.

En del har en bit kvar dit.

En del kommer aldrig dit.

Som vanligt inte svart eller vitt.
Citera
2025-12-06, 18:54
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Är inte den förmågan ett resultat av arbetsträningen? Men jag håller med dig, har själv blivit överraskad nån gång över att någon som arbetstränat på återvinningsvaruhus visat sig ganska skärpt när man pratat med dem. Kan finnas 1000 olika anledningar förstås.

Sen håller jag inte med om att "sortera lump" är o-avancerat direkt. Skilja skräp från säljbart och sätta ett rimligt pris kräver en del kunnande. Röja upp i ett dödsbo kan vara ganska krävande.

Man kan givetvis inte dra alla volontärer och arbetstränande över en kam som huserar hos dessa hjälporganisationer. Och i grunden är det ju kanon att de har en sysselsättning, dock skriker ju äldrevård, hemtjänst och dylikt efter svensktalande, och majoriteten av de jag ser på dessa hjälporganisationer i butikerna är just svensktalande svenskar, och jag hävdar bestämt att de skulle göra mer nytta inom de arbetena framför Erikshjälpen och dylikt. Men det är min åsikt.

Som jag skrivit i flera inlägg, så har volontärer och arbetare rätt risig koll på vad som är värdefullt och värdelöst, det slängs dagligen värdefulla föremål och rent av dyrgriper pga okunskap och ointresse hos dessa organisationer, tyvärr. Mycket värdefull kultur brinner bokstavligen upp. Och mycket värdefulla föremål slängs för att de inte kan sälja dem i butik, osv.

Nej, jag ser du inte som vidare avancerat att skilja osäljbart från säljbart och sätta rimliga priser. Merparten grejer de säljer i butik är som sagt inom ett väldigt begränsat pris-spann. Och mycket går tyvärr ut på Tradera av det som är intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in