2025-12-07, 17:58
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Så fungerar ju inte vårt rättssamhälle. Att en förövare kan sluta våldta barn, ångra sig, och därmed bli helt förlåten. Verkligen inte. I stället ska sådana personer åtalas och sitta i fängelse i några år. Kristendomen påbjuder och leder alltså till att grov brottslighet ursäktas av en sagofigur. Och att ni kan hålla på med våldtäkter p.g.a. att ni tror att ni blir förlåtna för allt om ni bara ångrar er och ber om förlåtelse?
Det där är ju en total missuppfattning.

Man kan få förlåtelse om man ändrar sig och slutar. Och bevisar att man ändrat sig.
Citera
2025-12-07, 18:07
Medlem
Citat:
Det har väl nästan alla svenskar eftersom det för ca 100 år sedan var i princip obligatoriskt att vara "kristen". De blev ju indoktrinerade med kristendom i skolan och de kunde bli utsatta för religiös förföljelse i form av husförhör. Detta tycker du legitimerar kristendomen? Ett totalitärt religions- och åsiktsförtryck?

Jesus Christ
Jag förstår inte hur du knyter ditt inlägg till trådens tema?
Citera
2025-12-07, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det viktiga är att ångra sig och att förlåta andra.

Och när I stån och bedjen, så förlåten, om I haven något emot någon, för att också eder Fader, som är i himmelen, må förlåta eder edra försyndelser. — Markus 11:25

Så varen då icke lika dem; eder Fader vet ju vad I behöven, förrän I bedjen honom. — Matteus 6:8
Jag vet inte om det är det viktigaste? Viktigaste måste väl vara självförsvar?

Om man bara viker sig och förlåter personer, grupper och ideologier som vill ta all makt så vinner ju de som aldrig ursäktar sig. Kristendomen borta, den riktiga Jesus inte längre aktuell, maktkamper i endast den egna vinningens tjänst och underkastelse till den starkaste och mest hänsynslösa maktspelaren?
Citera
2025-12-07, 19:04
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Man kan få förlåtelse om man ändrar sig och slutar. Och bevisar att man ändrat sig.
Så man kan inte ligga på sin dödsbädd o få förlåtelse trodde det var hela grejen med kristendomen?
Citera
2025-12-07, 19:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Jag vet inte om det är det viktigaste? Viktigaste måste väl vara självförsvar?

Om man bara viker sig och förlåter personer, grupper och ideologier som vill ta all makt så vinner ju de som aldrig ursäktar sig. Kristendomen borta, den riktiga Jesus inte längre aktuell, maktkamper i endast den egna vinningens tjänst och underkastelse till den starkaste och mest hänsynslösa maktspelaren?
Den riktiga Jesus vänder andra kinden till och försvarar inte positioner i världen.

Den som älskar sitt liv, han mister det, men den som hatar sitt liv i denna världen, han skall behålla det och skall hava evigt liv. — Johannes 12:25

Ty den som vill bevara sitt liv, han skall mista det; men den som mister sitt liv, för min skull, han skall finna det. Och vad hjälper det en människa, om hon vinner hela världen, men förlorar sin själ? Eller vad kan en människa giva till lösen för sin själ? — Matteus 16:25-26

Jesus mål var inte att kristendom skulle dominera i världen utan att hans budskap skulle leva bland människor som trodde på honom.
Citera
2025-12-07, 19:29
Medlem
Citat:
Den riktiga Jesus vänder andra kinden till och försvarar inte positioner i världen.

Den som älskar sitt liv, han mister det, men den som hatar sitt liv i denna världen, han skall behålla det och skall hava evigt liv. — Johannes 12:25

Ty den som vill bevara sitt liv, han skall mista det; men den som mister sitt liv, för min skull, han skall finna det. Och vad hjälper det en människa, om hon vinner hela världen, men förlorar sin själ? Eller vad kan en människa giva till lösen för sin själ? — Matteus 16:25-26

Jesus mål var inte att kristendom skulle dominera i världen utan att hans budskap skulle leva bland människor som trodde på honom.
Jesus lever och har olika budskap i olika tider, olika situationer och till olika personer.

Så statisk är inte Gud. Han engageras och agerar i sin skapelse, det är ju hela vitsen.
Citera
2025-12-07, 19:34
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jesus lever och har olika budskap i olika tider, olika situationer och till olika personer.

Så statisk är inte Gud. Han engageras och agerar i sin skapelse, det är ju hela vitsen.
Vad skulle han ha för budskap idag menar du?
Citera
2025-12-07, 19:44
Medlem
Citat:
Vad skulle han ha för budskap idag menar du?
Jag kan bara tala för mig själv. Hans budskap till mig är att min batalj är mycket meningsfull, att det inte handlar om krigande om texttolkning och att jag ska fortsätta kampen och se vad Gud har att ge mig.
Citera
2025-12-07, 19:52
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

OK? Det räcker alltså? Vi behöver inte döma brottslingar som ber om ursäkt (till Gud)?
Citera
2025-12-07, 19:54
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag förstår inte hur du knyter ditt inlägg till trådens tema?
Du ställde en direkt fråga till mig, som ligger inom ämnets ramar.
Jag svarade på din direkta fråga.
Du däremot ignorerade det mesta som jag skrev tidigare, din skenheliga djävul. Kristendomen är så jävla falsk. Det bevisas ju gång på gång här.
Citera
2025-12-07, 20:01
Medlem
Citat:
Du ställde en direkt fråga till mig, som ligger inom ämnets ramar.
Jag svarade på din direkta fråga.
Du däremot ignorerade det mesta som jag skrev tidigare, din skenheliga djävul. Kristendomen är så jävla falsk. Det bevisas ju gång på gång här.
Ja, men det var bara i förbigående för att nosa på dig lite. Försök ta dig tid och läsa och försöka förstå resten jag skriver på trådens tema rörande processen av förlåtelse.

Har du skrivit något ämnesrelevant som jag missat menar du? Tycker mest mig se lite random förvirrad känslomanifestation?
Citera
2025-12-07, 20:20
Medlem
AlanGarners avatar
Nej, du missförstår. Jesus drog en klar linje mellan statens rätt att bestraffa individer och så också till sina lärjungar att respektera auktoriteter. Han pratar om Guds förlåtelse för dina synder, alltså om att rädda själen, inte kroppen.

Citat:
OK? Det räcker alltså? Vi behöver inte döma brottslingar som ber om ursäkt (till Gud)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in