Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
25-12-06, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Jag tror inte det finns någon som vet när första resan skedde, tror du på allvar folk idag kan bevisa exakt vad som skedde för t.ex. 50 000 år sedan? Folk kan knappt bevisa vad som skedde igår...

Tvivlar inte på att det finns "experter" som är säkra på när det skedde, men sådana teorier och påståenden ändras ofta genom åren ...
Naturligtvis är det fritt fram för vem som helst att fantisera om att de hade stora skepp som korsade Atlanten för tusentals år sedan. Men det har ingenting med saken att göra. Idag vet vi hur långt ifrån varandra kontinenterna är och hur lång tid det tar att flyga mellan dem. Vi vet också att det är helt omöjligt att få det att passa med en platt jord. Om man tar upp det med plattisarna, börjar de automatiskt prata om något annat, som gravitation och NASA.
Citera
25-12-06, 23:31
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag tror inte det finns någon som vet när första resan skedde, tror du på allvar folk idag kan bevisa exakt vad som skedde för t.ex. 50 000 år sedan? Folk kan knappt bevisa vad som skedde igår...

Tvivlar inte på att det finns "experter" som är säkra på när det skedde, men sådana teorier och påståenden ändras ofta genom åren ...

Nu handlade mina frågor om när och hur de första interkontinentala resorna skedde.
Läs mitt inlägg en gång till.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Vilket århundrade tror du första resan mellan nuvarande Europa och Australiska kontinenten genomfördes?
Vad tror du de använde för färdmedel på denna första resa?

Du nämnde något i ett tidigare inlägg som gjorde att du verkar kunna ha uppgift om detta.
Citera
25-12-06, 23:35
Medlem
Citat:
Nu handlade mina frågor om när och hur de första interkontinentala resorna skedde.
Läs mitt inlägg en gång till.

Du nämnde något i ett tidigare inlägg som gjorde att du verkar kunna ha uppgift om detta.

Jag har tyvärr ingen uppgift om det... Men det borde vara enkelt att kolla upp via Google eller ChatGPT om man nu förlitar sig på sådana källor.
Citera
25-12-06, 23:43
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Hur rörliga tror du att människor var på den tiden? Reste de mellan kontinenter som vi gör idag, tror du?

....
Du svarade "matteusnorge" med detta inlägg:

Citat:
Citat:
Japp tror det är möjligt att dom reste mellan kontinenterna...
.....

Så när tror du att dessa resor inleddes?
Citera
25-12-07, 00:00
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Japp tror det är möjligt att dom reste mellan kontinenterna...

Videon är från en presskonferens Nasa själva håller i samband med firandet att dom lyckats landa en farkost på Mars, det är alltså ingen tomte i sin källare som satt ihopa en massa klipp och babblar teorier ... Rekommenderar att ge den ett par minuter av ditt liv, men du väljer såklart själv... Den väckte iaf min skepticism på allvar.
Hur har du kommit fram till att du tror på interkontinentala resor för flera tusen år sedan?
Eller är det vad din magkänsla säger dig?
Citera
25-12-07, 01:19
Medlem
Citat:
Hur har du kommit fram till att du tror på interkontinentala resor för flera tusen år sedan?

Efter att på hobbynivå undersökt många olika perspektiv på historien är min uppfattning att allt är möjligt och att jag inte vet säkert exakt vad som skedde.
Citera
25-12-07, 11:12
Medlem
Citat:
Efter att på hobbynivå undersökt många olika perspektiv på historien är min uppfattning att allt är möjligt och att jag inte vet säkert exakt vad som skedde.
Vad är hobbynivå för dig? Varifrån får du din information? Tyvärr är det så i plattjordssamhället att det man inte har sett med egna ögon är en lögn, och sedan kan man hitta på egna historier, och de tenderar att vara väldigt fantasifulla.

Återigen - vad har det som hände för 2000 år sedan med detta att göra? Vi vet om avstånden mellan kontinenterna och överallt annars på jorden. Vi vet också att Sydpolen är en punkt och inte en ring runt en platt jord.
Citera
25-12-07, 11:18
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Du har olika krav på bevisning för olika saker. Angående när jordens sfäriska form började bli känd ställer du höga krav.
Citat:
Hur vet du att jordens form var känd för 2000 år sedan, var du där? Ingen som lever idag var där för 2000 år sedan och kan med 100% säkerhet intyga det. Nutida människor kan däremot ha teorier om gamla texter eller bilder, helt klart. Kanske en del till och med stämmer ...

Vi färdades väl även kring jorden då majoriteten av de lärda var övertygade om att den var platt?
Tycker inte det finns någonting som hindrar människor från att fara omkring på jorden fast den skulle ha en annorlunda form.
Men dina uppgifter om att människor färdades kring jorden innan dess form började bli känd kräver du inga andra bevis än vad du tror.
Citat:

Citat:
Det verkar inte finnas några uppgifter om att de skandinaviska vikingarna gjorde några längre resor förrän på 700-talet e.kr.
Polynesierna började tydligen sina resor ungefär 1 000 f.kr. Men några interkontinentala resor handlade det inte om. Inte förrän på ca 300-talet e.kr nådde de Hawaii och ca 800 – 1 200 Nya Zeealand.
Om du ska påstå en massa saker krävs det allt att du är bättre påläst i dina argument.
Citera
25-12-07, 15:03
Medlem
Det verkar bara som du läst lite böcker och köpt det mesta eftersom texten framstår som pålitlig. Jag tror för det mesta inte på något som står i böcker om jag inte kan verifiera det själv.

Så du förstår själv det blir lite knepigt att ta någon annans ord, för vad som hände för flera tusentals år sedan bara för att någon hittat ett mynt, en text i en bok eller liknande...

Citat:
Du har olika krav på bevisning för olika saker. Angående när jordens sfäriska form började bli känd ställer du höga krav.

Men dina uppgifter om att människor färdades kring jorden innan dess form började bli känd kräver du inga andra bevis än vad du tror.

Det verkar inte finnas några uppgifter om att de skandinaviska vikingarna gjorde några längre resor förrän på 700-talet e.kr.
Polynesierna började tydligen sina resor ungefär 1 000 f.kr. Men några interkontinentala resor handlade det inte om. Inte förrän på ca 300-talet e.kr nådde de Hawaii och ca 800 – 1 200 Nya Zeealand.
Om du ska påstå en massa saker krävs det allt att du är bättre påläst i dina argument.
Citera
25-12-07, 15:15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Ok vad orsakar Gravition ?
Är ointressant i sammanhanget. Testet bevisar att gravitationen finns. Om det är bosomer, gravitoner eller någon ännu inte upptäkt partikel som orsakar den spelar ingen roll för jordens form.

Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det kanske utförs hur mycket som helst, rent rituellt alltså, men trovärdighetsproblemet består. För Cavendish ursprungliga "mätning" skulle ju varit av en kraft, enligt min uträkning, motsvarande ca 100-dels bananfluga.

Typ du tar en bananfluga, delar upp i hundra delar, och nu ska det vägas. Och det måste vara mycket exakt, inte mer än 1 % fel.

Och du befinner dig nu i 1700-talet, och endast tillgång till en anordning med blykulor i ett skjul.

Nej som sagt, det är inte trovärdigt. Fake News kan man säga. En lögn som upprepas och upprepas i förhoppningen att folk aldrig ska kolla upp den
Vad spelar det för roll om kraften är 1/10 bananfluga eller 1/100 bananfluga så länge resultatet kan upprepas idag med samma resultat. Hade Cavendishs ursprungliga test varit fel så skulle detta ha upptäckts då testet utförs dagligen idag.
Citera
25-12-07, 15:17
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Det verkar bara som du läst lite böcker och köpt det mesta eftersom texten framstår som pålitlig. Jag tror för det mesta inte på något som står i böcker om jag inte kan verifiera det själv.

Så du förstår själv det blir lite knepigt att ta någon annans ord, för vad som hände för flera tusentals år sedan bara för att någon hittat ett mynt, en text i en bok eller liknande...
Hur verifierar du att jorden fanns före 1897?
Du var ju inte född då, så de enda uppgifter som finns är att böcker beskriver händelser som inträffat.
Citera
25-12-07, 17:05
Medlem
Citat:
Hur verifierar du att jorden fanns före 1897?
Du var ju inte född då, så de enda uppgifter som finns är att böcker beskriver händelser som inträffat.

Det känns endå väldigt sannolikt eftersom det t.ex. finns många gamla byggnader där det känns troligt att dom är mycket äldre.

Har ju även väldigt gamla släktingar som kunnat vittna om den tiden via sina föräldrar etc.

Så det känns väldigt troligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in