2025-12-06, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Är du på 1700-talet? Experimentet görs idag också, och de får samma resultat. Är alla som gör det experimentet idag fullständiga idioter?

Det är bara alltför fantastiskt att han skulle träffat så rätt. Detta är ett "argument from incredulity" i och för sig. Men jag vidhåller ändå. Alltihopa är helt enkelt alldeles för otroligt.

Personer som upprepar experimentet idag vet redan vad man bör komma fram till, så det är inte så konstigt.
Citera
2025-12-06, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Så du tror seriöst att det var NASA som var först med att påstå att jorden vara ett klot? Och att männsikor som Aristoteles, Copernicus, Kepler, Newton och Einstein inte hävdat att jorden är ett klot?

Uppfattaningen om att jorden är ett klot är mycket äldre än världsomseglingar.

Och jo självklart är det en enorm skillnad på att åka runt på en platt yta jämfört med ett klot, avstånd och riktningar är helt annorlunda.

Nej det har jag aldrig påstått ...
Citera
2025-12-06, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Typ innan 500 år före Kristus? Är iof osäker på om majoriteten trodde på det, svårt att verkligen veta. Det har säkert varierat lite olika i olika kulturer under historien.
Hur rörliga tror du att människor var på den tiden? Reste de mellan kontinenter som vi gör idag, tror du?

Citat:
Nu påstår jag ju inte heller att jag tror jorden är platt, jag vet helt enkelt inte. Tycker det är svårt att hitta övertygande bevis från något håll.

Men tyckte du inte något kändes "off" med den Nasa presskonferensen?
Jag har argumenterat med plattskallar i åratal och har sett många av videorna som de baserar sina övertygelser på. Jag har inte sett den här, och jag bryr mig inte om att titta på en till. Alla visar att de som gjorde den saknar grundläggande kunskaper, eller så ljuger de för att tjäna pengar genom att lura lättlurade och okunniga människor. Om någon på NASA gör ett dumt påstående blir jorden inte platt på grund av det!

Restiderna söder om ekvatorn visar tydligt att avståndet runt jorden blir kortare och kortare där precis som norr om ekvatorn. Är det möjligt på en platt jord?? Naturligtvis inte. Dessutom finns det tillräckligt med bevis för att riktningen söderut är mot en punkt som vi kallar sydpolen, precis som mot norr, och det stämmer inte heller överens med en platt jord.
Citera
2025-12-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det är bara alltför fantastiskt att han skulle träffat så rätt. Detta är ett "argument from incredulity" i och för sig. Men jag vidhåller ändå. Alltihopa är helt enkelt alldeles för otroligt.

Personer som upprepar experimentet idag vet redan vad man bör komma fram till, så det är inte så konstigt.
Det du säger här bekräftar bara att du anser att alla som upprepar experimentet, och det är inte få, är idioter. Det har gjorts i åratal, och ingen har tänkt själva, utan bara upprepar vad de har fått höra. Det är nog vanligast i plattjordssamhället.
Citera
2025-12-06, 21:32
Medlem
Citat:
Nej det har jag aldrig påstått ...
Men det är fakta.
Citera
2025-12-06, 21:33
Medlem
Citat:

Du är idioten. Du ska bara inse det
Citera
2025-12-06, 21:43
Medlem
Citat:

Att man vet vad man borde komma fram till påverkar inte utfallet.

Eller påstår du att alla som har gjort experimentet är idioter som inte kan tolka utfallet?
Citera
2025-12-06, 21:49
Medlem
Citat:
Det du säger här bekräftar bara att du anser att alla som upprepar experimentet, och det är inte få, är idioter. Det har gjorts i åratal, och ingen har tänkt själva, utan bara upprepar vad de har fått höra. Det är nog vanligast i plattjordssamhället.

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Att man vet vad man borde komma fram till påverkar inte utfallet.

Eller påstår du att alla som har gjort experimentet är idioter som inte kan tolka utfallet?

"nyttig idiot" är ju ett begrepp, kanske nåt åt det hållet..
Citera
2025-12-06, 21:56
Medlem
Citat:
Hur rörliga tror du att människor var på den tiden? Reste de mellan kontinenter som vi gör idag, tror du?

Jag har argumenterat med plattskallar i åratal och har sett många av videorna som de baserar sina övertygelser på. Jag har inte sett den här, och jag bryr mig inte om att titta på en till. Alla visar att de som gjorde den saknar grundläggande kunskaper, eller så ljuger de för att tjäna pengar genom att lura lättlurade och okunniga människor. Om någon på NASA gör ett dumt påstående blir jorden inte platt på grund av det!

Restiderna söder om ekvatorn visar tydligt att avståndet runt jorden blir kortare och kortare där precis som norr om ekvatorn. Är det möjligt på en platt jord?? Naturligtvis inte. Dessutom finns det tillräckligt med bevis för att riktningen söderut är mot en punkt som vi kallar sydpolen, precis som mot norr, och det stämmer inte heller överens med en platt jord.

Japp tror det är möjligt att dom reste mellan kontinenterna...

Videon är från en presskonferens Nasa själva håller i samband med firandet att dom lyckats landa en farkost på Mars, det är alltså ingen tomte i sin källare som satt ihopa en massa klipp och babblar teorier ... Rekommenderar att ge den ett par minuter av ditt liv, men du väljer såklart själv... Den väckte iaf min skepticism på allvar.
Citera
2025-12-06, 22:06
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Japp tror det är möjligt att dom reste mellan kontinenterna...

Videon är från en presskonferens Nasa själva håller i samband med firandet att dom lyckats landa en farkost på Mars, det är alltså ingen tomte i sin källare som satt ihopa en massa klipp och babblar teorier ... Rekommenderar att ge den ett par minuter av ditt liv, men du väljer såklart själv... Den väckte iaf min skepticism på allvar.
Vilket århundrade tror du första resan mellan nuvarande Europa och Australiska kontinenten genomfördes?
Vad tror du de använde för färdmedel på denna första resa?
Citera
2025-12-06, 22:26
Medlem
Citat:
"nyttig idiot" är ju ett begrepp, kanske nåt åt det hållet..

Att din tes förutsätter att alla världens ingenjörer och fysiker är "nyttiga idioter" säger väldigt mycket om både dig och dina påhitt.

Så vi kan ju summera det som att det råder fullständig vetenskaplig konsensus om att gravitation är bevisad. Och att geniet Fleuch tycker att alla som inte håller med honom är idioter.
Citera
2025-12-06, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Vilket århundrade tror du första resan mellan nuvarande Europa och Australiska kontinenten genomfördes?
Vad tror du de använde för färdmedel på denna första resa?

Jag tror inte det finns någon som vet när första resan skedde, tror du på allvar folk idag kan bevisa exakt vad som skedde för t.ex. 50 000 år sedan? Folk kan knappt bevisa vad som skedde igår...

Tvivlar inte på att det finns "experter" som är säkra på när det skedde, men sådana teorier och påståenden ändras ofta genom åren ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in