2025-12-07, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrk57
Jag tycker verkligen det verkar som att alla inblandade vuxna har gjort så gott de kunnat med Jocke. Har själv bott i ett land där utåtagerande barn med autism inte får speciellt mycket hjälp alls, och där fysisk bestraffning blir sättet de ”tyglar” dessa barn på. Förstår att uppväxten måste vart jobbig för Jocke, men inte på grund av att hans mamma var ett ”monster”.

Hade vart så mycket mer intressant om han skrivit en ärlig bok om sin uppväxt och hur det är att växa upp som ett barn med oförmåga att hantera sina känslor utan att det går ut över andra. Det hade vart intressant läsning, istället för en knock-off kopia på Pojken som kallades Det. Men visst, att läsa om barn som lever i misär är som knark för alla de WT tanter man ser försvara Jocke’s lögner på insta.

Ja ser framkommer att jocke mått dåligt, ofta varit ledsen. Han har inte haft det lätt. Men det har ingen annan heller och den centrala punkten är hans raseriutbrott. Han hade givetvis behövt en massa extra stöd och hjälp, men trots alla tecken som framkommer var det ingen som förstod vad hans svårigheter bestod i.
Citera
2025-12-07, 13:36
Medlem
I slutet av dokumentären när jockiboi blir ställd mot väggen ger mig rysningar, han ser skrämmande ut
Citera
2025-12-07, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpani
Det var ju Joakim själv som försökte knuffa ner både fosterpappan och fostersystern för trappan. Allt Joakim säger verkar ju vara lögn.

Var har detta om att knuffa ner för trappan framkommit?
Jag trodde det stod i journalerna men det gör det inte om jag inte på något sätt lyckades missa det.
Citera
2025-12-07, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteHaddock
Var har detta om att knuffa ner för trappan framkommit?
Jag trodde det stod i journalerna men det gör det inte om jag inte på något sätt lyckades missa det.
Det berättades i tv4 dokumentären som kom nyligen. Stödföräldrarna berättade om detta i programet och att deras dotter var rädd för Joakim.
Citera
2025-12-07, 13:54
Medlem
SevenStarss avatar
Här är det i TV4-dokumentären om trappa
https://youtu.be/ReVWdPUcxfk?si=aBTMD4tm-wcwp2gK&t=1854
Citera
2025-12-07, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpani
Det berättades i tv4 dokumentären som kom nyligen. Stödföräldrarna berättade om detta i programet och att deras dotter var rädd för Joakim.

Aha, okej!
I journalerna är det väldigt sparsmakat med beskrivningar på hur jocke beter sig i familjehemmet. Mest bara beskrivet att det ibland går det bättre och ibland sämre vad gäller hans utbrott. Att dottern var rädd för honom står dock, men inte varför.

I anteckningar från samtal med mamman framkommer något mer detaljer om vad det är jocke gör under dessa utbrott.
Citera
2025-12-07, 14:04
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteHaddock
Aha, okej!
I journalerna är det väldigt sparsmakat med beskrivningar på hur jocke beter sig i familjehemmet. Mest bara beskrivet att det ibland går det bättre och ibland sämre vad gäller hans utbrott. Att dottern var rädd för honom står dock, men inte varför.

I anteckningar från samtal med mamman framkommer något mer detaljer om vad det är jocke gör under dessa utbrott.

Visst stod det något i journalerna om att de, återigen, var tvungna att vänta med barnen vid bussen för att Jocke var dum mot dottern om de inte var med o typ "vaktade"?
Citera
2025-12-07, 14:04
Medlem
Ang jockes benägenhet att ljuga framkommer bara en grej i journalerna.

Han hade sagt till morfar att fosterhemmets hund hade cancer och skulle avlivas.

En annan anteckning som nämner lögner fanns också, men den var inte särskilt utbroderad. Men jag förstod det som att det gällde jocke på något sätt.

Men annars finns inga beskrivelser om att jocke skulle ha haft ett lögnaktig beteende när han var liten.

Perioden då han påstår att någon stoppat fingar i hans rumpa skulle dock kunna vara det, men finns inte verifierat om det var sant eller ej.
Citera
2025-12-07, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Visst stod det något i journalerna om att de, återigen, var tvungna att vänta med barnen vid bussen för att Jocke var dum mot dottern om de inte var med o typ "vaktade"?

Vad som står om det är jocke börjat "gå på" dottern igen under 1997, på samma sätt som han gjorde när han kom tilll familjen.
Fosterföräldrarna måste därför följa med dem till busen för dottern vågar inte gå själv med honom.
Citera
2025-12-07, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrk57
Jag tycker verkligen det verkar som att alla inblandade vuxna har gjort så gott de kunnat med Jocke. Har själv bott i ett land där utåtagerande barn med autism inte får speciellt mycket hjälp alls, och där fysisk bestraffning blir sättet de ”tyglar” dessa barn på. Förstår att uppväxten måste vart jobbig för Jocke, men inte på grund av att hans mamma var ett ”monster”.

Hade vart så mycket mer intressant om han skrivit en ärlig bok om sin uppväxt och hur det är att växa upp som ett barn med oförmåga att hantera sina känslor utan att det går ut över andra. Det hade vart intressant läsning, istället för en knock-off kopia på Pojken som kallades Det. Men visst, att läsa om barn som lever i misär är som knark för alla de WT tanter man ser försvara Jocke’s lögner på insta.

Jag tror att man ibland underskattar vad det faktiskt krävs för att skriva den typen av bok du efterfrågar. Att analysera sin egen uppväxt på djupet kräver både självreflektion och att man har bearbetat sina erfarenheter så pass mycket att man kan se dem utifrån. Det kräver också empati, att kunna förstå varför människorna runt en agerade som de gjorde, även när det gjorde ont, och att se att det sällan handlar om ren illvilja.

Och just där tror jag att Jocke inte riktigt är än. Utifrån det han själv visat genom åren verkar det som att han fortfarande befinner sig rätt nära sina sår; då blir det svårt att skriva en bok som bygger på distans, analys och ett bredare perspektiv. Det behöver inte betyda att hans upplevelser är mindre verkliga, bara att han kanske inte är i ett läge där han kan skildra dem på det sättet du efterlyser.

(Innan någon hoppar in och säger att man inte får kritisera honom: det här handlar inte om att ifrågasätta hans känslor eller uppväxt, utan om att konstatera att alla inte har förmågan just nu att skriva en reflekterande, nyanserad barndomsskildring. Det är inte ett moraliskt omdöme, bara en observation.)
Citera
2025-12-07, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsofthemushroom
Jag tror att man ibland underskattar vad det faktiskt krävs för att skriva den typen av bok du efterfrågar. Att analysera sin egen uppväxt på djupet kräver både självreflektion och att man har bearbetat sina erfarenheter så pass mycket att man kan se dem utifrån. Det kräver också empati, att kunna förstå varför människorna runt en agerade som de gjorde, även när det gjorde ont, och att se att det sällan handlar om ren illvilja.

Och just där tror jag att Jocke inte riktigt är än. Utifrån det han själv visat genom åren verkar det som att han fortfarande befinner sig rätt nära sina sår; då blir det svårt att skriva en bok som bygger på distans, analys och ett bredare perspektiv. Det behöver inte betyda att hans upplevelser är mindre verkliga, bara att han kanske inte är i ett läge där han kan skildra dem på det sättet du efterlyser.

(Innan någon hoppar in och säger att man inte får kritisera honom: det här handlar inte om att ifrågasätta hans känslor eller uppväxt, utan om att konstatera att alla inte har förmågan just nu att skriva en reflekterande, nyanserad barndomsskildring. Det är inte ett moraliskt omdöme, bara en observation.)

Jodå, jag tvivlar inte på att just Jocke inte har kapaciteten att skriva en sådan bok. Något tidigare inlägg här refererade till när han fick ut dokument från bup och inte tyckte om det han läste. Men det jag däremot är säker på är att han skrev sin bok för att rentvå sitt namn och byta bana till att bli mer rumsren. Det menar jag hade vart möjligt utan att hitta på att hans mamma var ett monster, men det hade krävt mycket mer tufft själsarbete från hans del.
Citera
2025-12-07, 14:33
Medlem
Byxan81s avatar
Det är skrämmande när man läst allt som finns, sett alla klipp från när Jocke intervjuats osv. Finns ingen sanning i någonting, och historian har ändrats med åren. Till slut blir det den totala sanningen, boken och långt senare dokumentären. Där är källan journalen. Dock handlar boken eller dokumentären inte om journalerna. Journalerna handlar om Joakim som föds med autism, är utåtagerande redan i sina första år, sedan följs journalen av hur ingen klarat av Jocke under hans ungdom, ingen. Han är till och med rädd för sin egen ilska. Han stämmer andra barn och blir vansinnig om han inte får uppmärksamhet 24/7.

Nutid: Jocke gör allt för att synas. Allt han gör utåt är dock extremt redigerat och manusstyrt. Han har själv gått ut med att det alla han fans trodde var spontana prank osv var regisserade. Jonna vågar inte lämna barnen ensam med Jocke.

På 90-talet var det inte ovanligt att föräldrar inte klarade av sina barn med psykiska sjukdomar. Fanns inga mediciner att lugna dom med.

Jag kan gå till när jag växte upp, i en villa två kvarter bort bodde en familj med tre barn. Den sistfödda var redan från start arg och aggressiv. När han lärde sig gå började han slå sönder rutor och saker i huset, när han börja dagis slog han de andra barnen. När han lekte med sina äldre syskon ute så rymde han alltid, sprang till någon granne och bajsade i köket, repade bilen osv. Dom klarade inte ha kvar honom, han var hemma hos dom bara varannan helg, men det höll inte till slut när han tände eld på grannens lekstuga.

När jag träffar honom nu för tiden så är han som vem som helst med ett bra jobb. Och han förstår och är glad för att han blev bortlämnad så han inte skadade sin familj, och fick hjälp med skolgången osv via P12-hem.

Jocke verkar ha någon allvarliga diagnos
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in