2025-12-07, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klippendorf
Saxat från ingressen , gp´s artikel i dagens upplaga.
"Tre somaliska kvinnor fick plötsligt sina sim- och gymkort spärrade på Lundbybadet utan förklaring. Över en vecka senare blev de kallade till ett möte i simhallens kafé inför andra badgäster.
Nu har de anmält Lundbybadet för diskriminering – som å sin sida hävdar att kvinnorna vid upprepade tillfällen brutit mot badets trivselregler.
– De kan inte simma, och låter sina barn härja fritt, säger badets chef Annabel Molin."

Detta är bara en droppe i havet när det gäller somalier som bryter mot regler på ett bad. Somaliekvinnorna ser lundbybadet som ett dagis/fritids. Har själv varit tidigare flitig besökare och motionär och sett dessa kulturberikare utnyttja systemet.
Somaliekvinnorna som varken kan simma eller flyta, tar med sig olika barn varje gång. Kan tänka mig att de tar grannens, eller andras bekanta, ibland 2 eller 4 "barn". Dessa "barn" är oftast 12 år eller äldre men de trilskas med att påstå att de är i lågstadiet. Dessa barn är i vanlig ordning ouppfostrade, skriker, springer omkring i simhallen.
Nu försöker de anmäla badet till D.O för att få ut en peng.

Till sitt försvar säger en somalier:
– De säger att jag brukar ta med mig fler än två barn, eller att mina barn är äldre än 12 år, men det stämmer inte. De är under 12 och bara en enda gång har jag haft tre barn med mig, säger Sahra Hassan."

Bassängen ser ut som en Gagnes flod när dessa somalier invaderar ställlet.

Bra gjort av ansvariga! Antar att dom är där för värmens skull. Att man inte kan simma är det väl inte lag på? Men att dom har 5 lager kläder när vi inte får gå in med kläder är inte ok. Å kan man inte hålla reda på kidsen ska man inte gå dit m dom
Citera
2025-12-07, 11:44
Medlem
BombaySaphires avatar
Det här är anledningen till att etniska svenskar har slutat gå till simhallen.

Och varför jobbar inte somaliekärringarna? De ska jobba på dagarna.
Citera
2025-12-07, 11:53
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Tycker de här citaten är lite motstridiga?

Jag har haft årskort på Lundbybadet i flera år, som kostar flera tusen kronor. Och så behandlar de oss så här. Jag är inte bara arg, utan orolig. Det är diskriminering och varken jag eller mina barn vill gå tillbaka till badet, säger hon.

– Jag är orolig för att låta mina barn gå dit efter att vi blivit behandlade så här. Det är klart att man frågar sig om de behandlat oss så här bara för att vi ser ut som vi gör.

De har badat i flera år där men först nu skulle de ha blivit diskriminerade, "för att de ser ut som de gör"?
Känns mera som att bägaren har runnit över till sist för personalen?

Förhoppningsvis kanske detta är startskottet för att vi får tillbaka våra badhus och bibliotek m.m?

Edit: Förstår aldrig varför journalisterna ställer motfrågor, ifall de har någon förståelse för kritiken eller liknande? Förstår varför GP tog bort möjligheten att kommentera.

Det kostar säkert 2000 per år. Men det är ju socialen som betalar. Fy fan va äckligt med de feta kärringarna i säckar. Inte fan duschar de innan heller. Hotade och döda en invandrarekille på badet för några år sedan. Arab dock. Han försvann illa kvickt.
Citera
2025-12-07, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haddirajraj
Så somaliekvinnan bara ljuger helt enkelt? 😂

Jag som svensk tror ju inte att folk bara ljuger men det kanske är så i den kulturen?

Du ligger efter i integrationen. En integrerad svensk ska anta att alla ljuger tills deras påstående är bevisat
Citera
2025-12-07, 12:35
Medlem
CyberIngmars avatar
Det låter som att kvinnorna tror att personalen är barnvakter. Barnen får springa runt hur som helst. Till slut tröttnade personalen och satte ner foten. Jag antar att kvinnorna skulle se det som diskriminering om ett av barnen drunknade, trots att de själva inte håller ordning eller ansvarar för sina barn medan personalen inte är där för att sitta barnvakt.
Citera
2025-12-07, 12:54
Medlem
kalkryggars avatar
Men om inte tanterna kan simma varför är de då i en simhall? Badar de inte eller sitter de i barn-bassängen.

Om de har en gräns på 12 år så måste de väl ha ett möjligt sätt att identifiera om barnet är 12 eller 13. Om de inte har det så är det ju en meningslös gräns. Då skulle man ju varit 12 ända tills man var 15. Vad är det här för idiotier?

Skulle inte förvåna mig om somalierna får ett par hundra tusen och att de därmed får rätten att fortsätta bada på sitt sätt. Så då tvingas personalen att fortsätta se eländet dag efter dag.

Snart så tvingas väl badhuset spela muslimsk bönesång också kan man anta.

Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det här är anledningen till att etniska svenskar har slutat gå till simhallen.

Och varför jobbar inte somaliekärringarna? De ska jobba på dagarna.

Jobba. Varför? De har ju blivit lovade att få leva på bidrag resten av livet bara de kommer till Sverige. Så varför skulle de jobba för.

Det finns ju invandrarkvinnor som kommer hit som pensionärer och får mer i pension än vad svenska arbetarkvinnor får som faktiskt har jobbat hela livet i Sverige.
Citera
2025-12-07, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Tycker de här citaten är lite motstridiga?

Jag har haft årskort på Lundbybadet i flera år, som kostar flera tusen kronor. Och så behandlar de oss så här. Jag är inte bara arg, utan orolig. Det är diskriminering och varken jag eller mina barn vill gå tillbaka till badet, säger hon.

– Jag är orolig för att låta mina barn gå dit efter att vi blivit behandlade så här. Det är klart att man frågar sig om de behandlat oss så här bara för att vi ser ut som vi gör.

De har badat i flera år där men först nu skulle de ha blivit diskriminerade, "för att de ser ut som de gör"?
Känns mera som att bägaren har runnit över till sist för personalen?

Förhoppningsvis kanske detta är startskottet för att vi får tillbaka våra badhus och bibliotek m.m?

Edit: Förstår aldrig varför journalisterna ställer motfrågor, ifall de har någon förståelse för kritiken eller liknande? Förstår varför GP tog bort möjligheten att kommentera.

Ja hon är väl inte smart nog att inse att det hon säger inte går ihop.
För de har ju haft samma utseende hela tiden.

Uppenbarligen har hon och väninnorna/släktingarna kommit dit med mängder av stökiga barn i släptåg samt ljugit om deras ålder för att komma in utan att betala fullpris.
Väl inne har de stökat och förpestat för andra besökare. Samt brutit mot säkerhetsregler.

Trevligt att se att badhuspersonalen till sist reagerat och att de inte pudlar.

Hade exakt samma sak hänt 2015 hade troligen ledande sossar tagit ställning för somaliers rätt att stöka på badhus ("vi måste våga ifrågasätta tysthetsnorman" sade de angående biblioteken) och personalen hade tvingats be om ursäkt eller riskera att få sparken.

Men nu håller tålamodet på att ta slut överallt i samhället, på alla nivåer.

Tror 99% av alla som läser GP artikeln kommer att ha sina sympatier på Lundbybadets sida.
De enda som håller med somaliskorna är nog andra somalier (och de läser inte GP) eller V-aktivister som alltid är på invandrarnas sida i alla konflikter oavsett hur dumt det blir.
Citera
2025-12-07, 13:12
Medlem
Q-Trons avatar
För många somalier så verkar bedrägligt beteende vara ungefär som att andas luft, alltså fullt naturligt. Ta bara det här enorma bedrägeriet som nystats upp i Minnesota, där ett helt nätverk av somalier har förskingrat uppåt en miljard skattedollar under covidåren. (Artikeln är ganska lång men väldigt intressant.) Var de än hamnar så verkar det vara samma visa: ljuga och bedra om tillfälle ges. Skenskrivningarna och skenskilsmässorna har ju varit kända sedan länge här på hemmaplan. Och de har alltså mage att dra till med en DO-anmälan i det här badhusfallet. Systemet utnyttjas till fullo helt skamlöst, och utan någon form av självreflektion kring deras egna handlingar. Skyll på rasism så löser det sig, det verkar vara ett livsmotto. Det förekommer givetvis även i Minnesota-fallet som tidigare nämndes.

Så inte bara kostar de Lundbybadet intäkter när de tar med sig för gamla, olika eller för många barn vid badtillfällena, och att andra människor drar sig för att gå dit när de vet hur jävligt somalieungarna beter sig vilket också eventuellt påverkar badhusets intäkter, nu ska dessutom några (förhoppningsvis ickeaktivistiska) jurister på DO behöva kopplas in för att utreda det här, vilket kostar tid och därmed pengar. I värsta fall så kostar det även någon form av skadestånd om DO-aktivisterna utdömer ett sådant. Och sen kan vi vara tämligen säkra på att dessa kulturberikare redan lever på nästan uteslutande bidrag. Vilken otroligt vinst för Sverige! Ring Löfven och berätta, här är vinsten, vi har äntligen hittat den.

Fyfan vilket jävla pack.
Citera
2025-12-07, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men om inte tanterna kan simma varför är de då i en simhall? Badar de inte eller sitter de i barn-bassängen.

Om de har en gräns på 12 år så måste de väl ha ett möjligt sätt att identifiera om barnet är 12 eller 13. Om de inte har det så är det ju en meningslös gräns. Då skulle man ju varit 12 ända tills man var 15. Vad är det här för idiotier?

Skulle inte förvåna mig om somalierna får ett par hundra tusen och att de därmed får rätten att fortsätta bada på sitt sätt. Så då tvingas personalen att fortsätta se eländet dag efter dag.

Snart så tvingas väl badhuset spela muslimsk bönesång också kan man anta.

Jobba. Varför? De har ju blivit lovade att få leva på bidrag resten av livet bara de kommer till Sverige. Så varför skulle de jobba för.

Det finns ju invandrarkvinnor som kommer hit som pensionärer och får mer i pension än vad svenska arbetarkvinnor får som faktiskt har jobbat hela livet i Sverige.

Skulle inte sätta min fot i ett badhus nuförtiden. Centrala badhus kanske har någorlunda vettiga perioder då man kan få bada och simma bland folk som sköter sig men jag tänker banne mig inte testa. Nej, vi ser ytterligare ett kapitel med trevliga fritidsaktiviteter som nu istället bara har blivit obehagligt. Det var ju diskussioner för en tid sedan om att man inte tvättar sig innan badet, behåller kläder på, inte duschar efter gymnastik i skolan, filmar, nedvärderar och kränker allt och alla. Man mår illa av skiten. Att man vågar bygga upp det nedbrunna Oceana igen med tanke på hur det ser ut på andra badanläggningar är märkligt. Det lär bli högvis med diskrimineringsärenden där också om man inte sätter ned foten snabbt och tydligt. Bra att Lundby markerat. Aldrig mera badhus.
Citera
2025-12-07, 13:21
Medlem
Badhuset verkar trycka på en konkret sak att de inte kan simma, kvinnorna får väl bevisa att
de är simkunniga då. De flesta badhus har de reglerna att du ska kunna simma om du har barn
med dig. Kan de då inte simma så är de inte diskriminering det handlar om eftersom det gäller
alla oavsett invandrare eller svenskar
Citera
2025-12-07, 13:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bord-Dennis
Nej, vi ser ytterligare ett kapitel med trevliga fritidsaktiviteter som nu istället bara har blivit obehagligt.

Vad är ordet för sånn här samhällsskada? Jag försöker ibland beskriva detta men det är inte lika påtagligt som det är med annat åsamkat av invällare såsom invällare som länsar välfärden.
Citera
2025-12-07, 13:24
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Badhuset verkar trycka på en konkret sak att de inte kan simma, kvinnorna får väl bevisa att
de är simkunniga då. De flesta badhus har de reglerna att du ska kunna simma om du har barn
med dig. Kan de då inte simma så är de inte diskriminering det handlar om eftersom det gäller
alla oavsett invandrare eller svenskar

Modiga badvakter som tar en för laget. "Je suis badvakt"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in