2025-12-05, 16:34
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofmann
Jag är i ett förhållande sedan 20 år tillbaka med en person som inte har samma politiska grundåsikt som jag. Det går alldeles utmärkt och ibland diskuterar vi till och med politik. Vi har något som kallas 'respekt' för varandras rättighet att ha sina egna åsikter, precis som att vi inte tvingar på varandra våra subjektiva värderingar i övrigt.

Problemet är ju kvinnorna. Om de blir politiskt intresserade så börjar de se se allt i svart eller vitt, ont eller gott. Blir rabiata. Så det är väl kanske lugnast om de håller sig till sina sminktips istället...

Män är inte så och har lättare att acceptera en partner med andra åsikter. Så jag gissar du är homo! (Inget fel med det - är det själv)
Citera
2025-12-05, 16:45
Medlem
Xpander-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
män på höger sidan är mer konservativt lagda och har en mer traditionell syn ( sexistisk) syn på kvinnor. Hon ska föda barn

Ja, så är det med oss rika högermän.
Citera
2025-12-05, 16:46
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Vadå för att?

Du skrev "En mycket viktigare fråga är väl, skulle du kunna vara ihop med en djupt religiös människa?".

Min fråga är alltså För att? dvs varför är det en viktigare fråga? På vad sätt är den viktig övht?
Citera
2025-12-05, 16:52
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Dåtidens tjafs var en bris mot idag och oliktänkandet och de politiska besluten påverkade ej heller vår livsstandard, arbetsmarknad eller samhällstrygghet på ett allvarligare negativt sätt.

Sanningen är väl den att väljarna inte påverkade politiken sådär jättemycket på den tiden. Det fanns ett sorts förnuftstänk inom förvaltning, som i mångt och mycket ersatte både byråkrati och stelbent. Man förlitade sig på att politiker och tjänstemän avgjorde var som var en lagom nivå för ränta, invandring, sjukskrivningar och löner.
Med början i det sena åttiotalet, så förbrukade institutionerna sitt förtroende, genom att gå till val på saker som är både dåliga och dumma, men som lät bra.
Det är först på senare år som en fråga som invandring över huvud taget varit något för väljare att ta ställning till.
Oliktänkandet riskerar idag att utmynna i handling som du säger. Det är bra för demokratin, men dåligt för sammanhållningen. Den paradoxen har de flesta svårt att svälja.
Citera
2025-12-05, 16:58
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Sanningen är väl den att väljarna inte påverkade politiken sådär jättemycket på den tiden. Det fanns ett sorts förnuftstänk inom förvaltning, som i mångt och mycket ersatte både byråkrati och stelbent. Man förlitade sig på att politiker och tjänstemän avgjorde var som var en lagom nivå för ränta, invandring, sjukskrivningar och löner.
Med början i det sena åttiotalet, så förbrukade institutionerna sitt förtroende, genom att gå till val på saker som är både dåliga och dumma, men som lät bra.
Det är först på senare år som en fråga som invandring över huvud taget varit något för väljare att ta ställning till.
Oliktänkandet riskerar idag att utmynna i handling som du säger. Det är bra för demokratin, men dåligt för sammanhållningen. Den paradoxen har de flesta svårt att svälja.

Enig. Sedan, om man lyssnar på gamla intervjuer och tal från politikerna innan 70/80-talet så hade de en helt annan grad av förnuft. I grund och botten fanns en elitism som grundade sig på nationalism och troligen i hög grad även gammal hederlig kyrklig högtrevande moral.
Citera
2025-12-05, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Det är inte skitsnack när man lyfter fram båda sidor, dvs hela faktan och inte cherrypicka i syfte att vilseleda andra. Men ja, jag förmodar att du arbetar på AiP Media så... du har väl vanan inne?

Problemet idag är inte att folk har olika politiska åsikter. Problemet är den bristande respekten människor har för andras åsikter samt att man svartmålar andra som dåliga människor för att de gör andra val samt ger dem dåliga epitet som du försöker göra. Kvinnor generellt är mer känslostyrda vilket gör att det för dem är svårare att acceptera män med andra åsikter än deras egna.

// CC

Jag gissar på att du arbetar på samtiden så du har väl vanliga killgissningar i bagaget.

Problemet är att män är social inkompetenta och har inge aning om hur man ska bete sig mot en tjej eller andra människor i samhället. Nätet har gjort att dessa män blivit än mer socialt missanpassade till allt i samhället. Tyvärr ett döende folk
Citera
2025-12-05, 23:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Min man och jag kommer alltid dela ideologisk grund så han lär knappast plötsligt förändras om det inte är för demens eller liknande svår personlighetsförändrande sjukdom. Om du talar om en situation där jag är singel så skulle jag _aldrig_ kunna bli förälskad i en känslosåsande vänsterlutare som vänsterlutningen ser ut idag.

Med det sagt så vet vi ju att vänsterlutningens ideologiska grund tenderar att ändras. Tittar vi på vänsterlutande miljöpartiet så har de gått från miljö- och klimatfokus till att bli ekofascister med fokus på klimat och öppna gränser. Tittar vi på Vänstern så har de gått från att vara fokuserade på kollektivet, arbetarklass, sekulär kommunism till migration, islamistvurmande, klimat, marxism och ...gud vet vad. Tittar vi på socialdemokraterna så var det bara några decennier sedan de förde social ingenjörskonst i form av en politik som innefattade rasbiologi, tvångssteriliseringar, skallmätning och att människor som ansågs vara en belastning i samhället inte skulle få skaffa barn, barnafödande stimuli skulle istället endat riktas mot samhällsbärande familjer.

Ni är dock inget parti.

Om man tittar på partier till höger är det likadant. Flera av dem har förändrats genom åren.

Och alla människor kan förstås förändras.
Citera
2025-12-05, 23:19
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Massor av idéer till vänster har skapat det samhälle vi har i dag.

Ja, även om det mest handlat om omfördelning av olika slag, kan jag hålla med om att den bidragit till ett bättre samhälle. Den kraft som bygger och skapar, tillskriver jag i större utsträckning högern, eller åtminstone de idéer nutidens höger har.

Det unga, främst män, har tröttnat på är woke. Och det är väldigt bra nyheter, då woke varit en cancersvulst på samhällskroppen senaste 15 åren. Det är denna vänsterliberalism kombinerad med identitetspolitik, populism och censur som är den nya vänster och vars idéer aldrig skapat något positivt.

Att skillnaderna i åsikter kommer ha potential att saboterar parbildning yttrrligare ser jag som troligt.

Samtidigt är jag stolt att trots konstant propaganda från media, de flesta politiker, forskare, skolor etc så har de unga männen stått stadigt. Ett större långfinger till progressiva idioter som försökt "ändra mansbilden" och "bryta normer" går inte att ge.

Jag gläds även att unga kvinnor också är mer konservativa. Det är de unga som är hoppet för det här landet. Om vi återgår till sunt förnuft, eget ansvar, frihet, flit och familjebildning så kommer landet hamna på rätt köl.
Citera
2025-12-06, 15:20
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Du skrev "En mycket viktigare fråga är väl, skulle du kunna vara ihop med en djupt religiös människa?".

Min fråga är alltså För att? dvs varför är det en viktigare fråga? På vad sätt är den viktig övht?
Jo, vem vill leva med en människa som är så indoktrinerad att dom tror på sagor som att det skulle vara någon lirare som suttit och skapat människorna, djuren, naturen? Att denna ”gud” sedan styr alla våra handlingar osv.
Det är fan så mycket jobbigare än om man är politiskt höger eller vänster. En djupt religös människa kan man ju inte ens diskutera med, dom tror ju stenhårt på sina sagor som sanningar.
Citera
2025-12-07, 11:02
Medlem
Citat:

Fråga:
Tror ni att dessa politiska skillnader är av avgörande betydelse för relationer och familjebildning? Kan ni själva uthärda en relation med en partner som tillhör ett annat politiskt läger?

Jag kan lätt erkänna att det är direkt omöjligt, jag hade aldrig kunnat ha en relation med en vänsterlutare.

Jag tror inte det behöver vara avgörande. Många kvinnor har bara en politisk tillhörighet (vänster) för att deras vänner har den och för att det är den accepterade hållningen om man vill ses som en godhjärtad människa. Men det som är avgörande för om relationen ska fungera är att man delar värderingar, inte åsikter. Mannen och kvinnan kan mycket väl dela värderingar men inte åsikter. Särskilt om en av dem bara har köpt ett åsiktspaket med vad man ska tycka. Så jag tror det kan funka, men det kräver att ingen av dem har starka politiska övertygelser eller en genomtänkt syn på sin världsåskådning.

De flesta av mina vänner är vänster och jag älskar dem lika mycket för det. Dock drar jag gränsen vid en romantiskt partner. Det blir ju svårt att undvika att inte tycka att personen är lite "dum" som landar i så ologiska slutsatser och då tappar man ju all attraktion. Dessutom är politik och samhällsfrågor ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat så det är helt enkelt något jag inte kan kompromissa med.
Citera
2025-12-07, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Jag tror inte det behöver vara avgörande. Många kvinnor har bara en politisk tillhörighet (vänster) för att deras vänner har den och för att det är den accepterade hållningen om man vill ses som en godhjärtad människa. Men det som är avgörande för om relationen ska fungera är att man delar värderingar, inte åsikter. Mannen och kvinnan kan mycket väl dela värderingar men inte åsikter. Särskilt om en av dem bara har köpt ett åsiktspaket med vad man ska tycka. Så jag tror det kan funka, men det kräver att ingen av dem har starka politiska övertygelser eller en genomtänkt syn på sin världsåskådning.

De flesta av mina vänner är vänster och jag älskar dem lika mycket för det. Dock drar jag gränsen vid en romantiskt partner. Det blir ju svårt att undvika att inte tycka att personen är lite "dum" som landar i så ologiska slutsatser och då tappar man ju all attraktion. Dessutom är politik och samhällsfrågor ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat så det är helt enkelt något jag inte kan kompromissa med.

Jag tror dom flesta sunda kvinnor har ett problem med att det det finns män som stöttar politik som är indirekt kvinnofientlig. Majoriteten av kvinnor vill inte återvända tillbaka till 1800-talet. Det är princip bara lata män som vill gömma sig bakom något, som inte fungerar i dagens samhälle. Dom män som har problem med detta, har överlag svårt för förändringar. Dom blir "kvar" i det där och hinner inte med utvecklingen. Jag som man hade ju inte velat bli sedd på som "lägre stående" som endast duger till hushållsslav i hemmet, och som avelsko.

Sedan kan man skryta om att man är rik osv, men det finnas kvinnor som finner detta rätt oattraktivt. Vad spelar det för roll, om mannen är ett as I alla fall? Har kvinnliga vänner som växt upp fattigt. Dom kan aldrig se sig själva med rika män. Dom vet ingenting om hur det är att kämpa etc. Dom lever och kommer från helt olika bakgrunder och liv. Det gör ingenting för dom, att män har mycket pengar.
Kvinnor vill ha män med sunda värderingar som respekterar kvinnor.

Dessutom arbetar och köper det dom vill ha själva. Dom har aldrig haft vanor som innebär lyxkonsumtion heller, så det är en ingenting dom "drömmer om"
Men det finns säkert gold diggers att hämta hem för dessa män ifrån t.ex Rumänien.
Citera
2025-12-07, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Problemet är ju kvinnorna. Om de blir politiskt intresserade så börjar de se se allt i svart eller vitt, ont eller gott. Blir rabiata. Så det är väl kanske lugnast om de håller sig till sina sminktips istället...

Män är inte så och har lättare att acceptera en partner med andra åsikter. Så jag gissar du är homo! (Inget fel med det - är det själv)

Eller så är det männen med dessa åsikter om kvinnor som är problemet? Om kvinnor börjar dra sig undan mer, sluta dejta etc. Slutar vilja ha barn.
Då är det nog dags fundera på vad man gör för fel som man? Ni saknar självinsikt i att se att ni är en del av problemet.

Till och med forskning visar att förhållanden som är mer jämställda, där har paren mer sex. Kvinnor tänder på män som vill hjälpas åt. I hemmet, med barnen. Det signalerar att det är en bra man och pappa.
Senast redigerad av aconitumwolfsbane 2025-12-07 kl. 11:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in