2025-12-04, 21:09
Medlem
Lavas avatar
När man inte trodde att det kunde bli värre så blev det bättre?

Det hör till vanligheten att unga i högre grad röstar rött, i Sverige kunde man inför förra valet se ett tydligt skifte åt ökad högerlutning.

SOM-institutet har nu släppt en ny rapport: Svenska ungdomstrender 1986-2024 som kartlägger ungas livsåskådning, politiska åsikter och roll i samhället bland 16-24 åringar. Där kan man bland annat se att:

- unga män är fortsatt mer intresserade av politik än unga kvinnor.
- överlag är unga idag något mer höger än vänster.
- en majoritet av unga män, 52 procent, placerar sig något eller klart till höger politiskt, fler än någonsin tidigare i undersökningens historia. Endast 24 procent av männen står till vänster.
- 43 procent av de unga kvinnorna står till vänster och 31 procent till höger.
- den stora politiska könsskillnaderna började växa fram from år 2016.

https://www.gu.se/sites/default/files/2025-11/Svenska%20ungdomstrender%201986-2024.pdf

Fråga:
Tror ni att dessa politiska skillnader är av avgörande betydelse för relationer och familjebildning? Kan ni själva uthärda en relation med en partner som tillhör ett annat politiskt läger?

Jag kan lätt erkänna att det är direkt omöjligt, jag hade aldrig kunnat ha en relation med en vänsterlutare.
Citera
2025-12-04, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava

Fråga:
Tror ni att dessa politiska skillnader är av avgörande betydelse för relationer och familjebildning? Kan ni själva uthärda en relation med en partner som tillhör ett annat politiskt läger?

Jag kan lätt erkänna att det är direkt omöjligt, jag hade aldrig kunnat ha en relation med en vänsterlutare.

Kan folk inte bara låta bli att diskutera politik?

Om man är attraherade av varandra, och känner för att kanske leva ihop eller rent av starta familj i dessa onaturliga tider vi lever i, varför inte då göra det och undvika samtal om politik?
Citera
2025-12-04, 21:38
Medlem
Hofmanns avatar
Jag hade velat veta mer kring metoden som använts, och sett utdrag från enkäten eller enkäterna som använts. Som humanist vet jag av erfarenhet att humanvetenskapens största svaghet är att de egentligen undersöker objektens skattning av den egna uppfattningen kring de olika frågorna.

Jag är i ett förhållande sedan 20 år tillbaka med en person som inte har samma politiska grundåsikt som jag. Det går alldeles utmärkt och ibland diskuterar vi till och med politik. Vi har något som kallas 'respekt' för varandras rättighet att ha sina egna åsikter, precis som att vi inte tvingar på varandra våra subjektiva värderingar i övrigt.
Citera
2025-12-04, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-

Om man är attraherade av varandra, och känner för att kanske leva ihop eller rent av starta familj i dessa onaturliga tider vi lever i, varför inte då göra det och undvika samtal om politik?
Handlar väl mer om att det är knepigt att dela liv med någon vars värderingar är väsensskilda från ens egna.
Citera
2025-12-04, 22:21
Medlem
YP4XQs avatar
Stäng ner internet lite och gå ut med er bara och andas frisk luft så ska ni se världen där ute mellan män och kvinnor fortfarande är likadan. Om du bara vågar öppna munnen och prata som en normal människa till en annan...
Citera
2025-12-04, 23:28
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava

Samma fast omvänt.

Faktiskt enda gången jag mer eller mindre vänt i dörren var att han sa att han såg sig som konservativ. "Nope, tar vagnen hem - tack för mig"
Citera
2025-12-05, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Samma fast omvänt.

Faktiskt enda gången jag mer eller mindre vänt i dörren var att han sa att han såg sig som konservativ. "Nope, tar vagnen hem - tack för mig"

Det här är faktiskt väldigt vanligt, män på höger sidan är mer konservativt lagda och har en mer traditionell syn ( sexistisk) syn på kvinnor. Hon ska föda barn, ta hand om hushåll etc. Majoriteten av kvinnor röstar rött. Och det har väldigt mycket att göra med att den politiken stöttar kvinnor mer. Speciellt inom yrken som är typiska för kvinnor. Blå/höger politik gynnar främst rika män.

Mina kvinnliga vänner och bekanta väljer bort detta, och kan aldrig se sig själva i ert förhållande med män som stödjer något som i praktiken innebär att man vill skicka tillbaka kvinnor till 1800-talet. Kanske borde fråga sig om man tycker det är hett med män som vill trycka tillbaka kvinnor och ta ifrån dom rättigheter. Och att dom duger bäst till att dammsuga. Nja, inte dom flesta kvinnor.

Dom enda som röstar blått är typ religiösa kvinnor som vill leva typiskt tradionellt 1800-tal. Jämför jag med mitt eget land och hemtrakter ( USA) blir det ännu tydligare. Där är det mest religiösa kvinnor som röstar på det som vi här anser "blått". Dock är ju USA betydligt mer konservativt än Sverige. Nästan överväldigande i jämförelse med Sverige.

Politik spelar stor roll, det har med värderingar att göra.
Senast redigerad av aconitumwolfsbane 2025-12-05 kl. 00:34.
Citera
2025-12-05, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Stäng ner internet lite och gå ut med er bara och andas frisk luft så ska ni se världen där ute mellan män och kvinnor fortfarande är likadan. Om du bara vågar öppna munnen och prata som en normal människa till en annan...

Tyvärr visar forskning att polariseringen ökat emellan könen, framför allt pga av politiska åsikter/värderingar. Unga är dessutom mer intresserade av att bli rika och syssla med aktier än kärleksrelationer och familjebildning. Tyvärr, även forskning där

Samhället är ju dessutom inte alls lika öppet längre, folk håller sig för sig själva och i sina grupper.
Citera
2025-12-05, 00:37
Medlem
Slackoffs avatar
Jag skulle varken stå ut med en vänsterflummare eller en MAGA beundrande schizo-anitvaxxer med Putin sympatier.
Citera
2025-12-05, 04:15
Medlem
Utbildningsgraden skiljer sig också där lågutbildade män röstar sd medan högutbildade kvinnor röstar rött.

Hade jag varit kvinna hade jag aldrig skaffat barn med en västerländsk man. Skaffa någon lågutbildad incel men taskig inkomst är ju som att ta hand om ett barn med diagnos.

Jag är övertygad om att fler separationer och skilsmässor kommer ske framöver där barnafödandet kraschar. Politiska polariseringar är inte att leka med men motståndarna till väst skrattar ju åt det hela
Citera
2025-12-05, 06:47
Medlem
Det handlar inte så mkt om var man står, utan hur man förhåller sig till var man står.

My 2 cents.
Citera
2025-12-05, 06:58
Medlem
Kleiners avatar
Det beror på hur extrem man är i sina åsikter/övertygelse. Det är där som problemet ligger.

Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-

Senast redigerad av Kleiner 2025-12-05 kl. 07:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in