2025-12-06, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Förresten ang Plus 1. Har jämfört deras kostnader för låntagare. 4-5 andra som erbjuder samlingslån över en tioårsperiod, erbjuder lån på 500 000 för en kostnad mellan 5000-6000 i månaden. Plus 1 erbjuder lån på 200 000 för en kostnad 4500 i månaden för samma tid. Anar, utan att veta, att de är mycket dyra att ha att göra med. Och dessutom krånglet att hitta någon som vill stå med på lånet. Nä tack.

Dom har bara en ränta och den är 22,5%. Förstår du hur mycket det är? Dom är blodsugare
Citera
2025-12-06, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winstoncheesy
Dom har bara en ränta och den är 22,5%. Förstår du hur mycket det är? Dom är blodsugare

Har du själv haft med Plus 1 att göra, som att de erbjudit dig samlingslån eller så? En jävla djungel det där. Och ett utnyttjande av människor i svåra situationer.
Citera
2025-12-06, 19:30
Medlem
Citat:
Har du själv haft med Plus 1 att göra, som att de erbjudit dig samlingslån eller så? En jävla djungel det där. Och ett utnyttjande av människor i svåra situationer.

Hur menar du att de utnyttjar dig? Du är en högriskkund, de måste de kompensera för. Andra banker vill ju inte ta i dig med en tång?
Citera
2025-12-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur menar du att de utnyttjar dig? Du är en högriskkund, de måste de kompensera för. Andra banker vill ju inte ta i dig med en tång?

Det argumentet håller inte med just Plus1 som kräver en medlåntagare med god betalningsförmåga och inga anmärkningar. Det blir egentligen ingen hög risk som motiverar den galna räntan, de bara skor sig.

Har man ändå hittat en idiot som gått med på att borga kan man ju lika gärna ta lånet hos en riktig bank med schysst ränta.
Citera
2025-12-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Det argumentet håller inte med just Plus1 som kräver en medlåntagare med god betalningsförmåga och inga anmärkningar. Det blir egentligen ingen hög risk som motiverar den galna räntan, de bara skor sig.

Har man ändå hittat en idiot som gått med på att borga kan man ju lika gärna ta lånet hos en riktig bank med schysst ränta.

Medlåntagare är väl inte riktigt samma sak som borgensman?
Citera
2025-12-06, 20:14
Medlem
Citat:

Skiljer sig väl lite men båda riskerar sitta med svarte Petter
Citera
2025-12-06, 21:09
Medlem
Duerfs avatar
Ingen seriös bank skulle ta med kompisar, arbetskamrater eller släktingar som medlåntagare. Det är partner eller i gränsfall förälder som gäller. Är du säker på att du har förstått vad banken menade?
Citera
2025-12-06, 22:52
Medlem
Citat:

Exakt samma sak
Citera
2025-12-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Ingen seriös bank skulle ta med kompisar, arbetskamrater eller släktingar som medlåntagare. Det är partner eller i gränsfall förälder som gäller. Är du säker på att du har förstått vad banken menade?

Vad menar du? Varför skulle det spela någon roll för banken vem som betalar om huvudsökande inte gör det?
Citera
2025-12-06, 22:56
Medlem
Citat:

Ja, haft med dom att göra tidigare och du kan själva läsa recensioner om dom och förhoppningsvis bilda dig en egen uppfattning. Tror dom har typ en etta på trustpilot. Därav namnbytet från Nystart Finans -> Nstart -> Plus1 för att försöka tvätta bort skitstämpeln. Har du en medlåntagare så kan du lika gärna söka hos en normal bank med vettiga räntor, det är synd att folk inte förstår det och faktiskt tar lån hos Plus1.
Citera
2025-12-06, 23:19
Medlem
Citat:
Exakt samma sak

Nej, en medlåntagare är solidariskt ansvarig med huvudlånetagaren och banken kan kräva pengarna av vem som helst av dem.
En borgensman blir skyldig först sedan låntagaren/låntagarna slutat betala.

Så inte exakt samma sak.
Citera
2025-12-07, 00:22
Medlem
Citat:
Ja, haft med dom att göra tidigare och du kan själva läsa recensioner om dom och förhoppningsvis bilda dig en egen uppfattning. Tror dom har typ en etta på trustpilot. Därav namnbytet från Nystart Finans -> Nstart -> Plus1 för att försöka tvätta bort skitstämpeln. Har du en medlåntagare så kan du lika gärna söka hos en normal bank med vettiga räntor, det är synd att folk inte förstår det och faktiskt tar lån hos Plus1.

Ja, nu valde jag bort dem. Och att leta medlåntagare bland dem jag känner är lönlöst och påverkar bara relationer, oavsett om det är inom syskon eller arbetskamrater (som Plus 1 tyckte att jag skulle göra). Och en annan sak som jag är glad för att jag valde bort Plus 1 är....varför ska jag betala mycket mer för mitt samlingslån än vad jag behöver? Där andra tar 5000 i månaden i återbetalning, tar alltså Plusettan 7000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in