2025-12-04, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Så tråkigt att höra! Hoppas du får ordning på livet och måendet.

Hur firar man jul på Kap Verde?
Det löser sig alltid.
Min kompis Jon, från England sade "Kasta pengar på det så löser det sig" men han jobbar offshore och tjänar 100K+ i månaden, jag får ta det lite lugnare men det är ändå samma resa.

Vi skall åka och kolla på en tomt om en eller två veckor, 175kvm.
Lagom för ett hus på två våningar. Övervåning med två rum, en toa och separat ingång så kan vi hyra ut och köra runt turister med paket inkl boende.
Bara en idé än så länge men om några år är huset klart och jag kan tagga ner,.jobba lite soft här med turister och leva ett gott liv. Jag gillar ju stället så att ha en liten verksamhet här man kan leva på vore kanon.

Julen firas nästan som i sverige. Ingen Kalle Anka men familjemiddag med den bästa maten man kan bjuda på. Många går en tur och hälsar på släkt och vänner, blir bjudna på lite käk och går vidare till nästa hus. Det är trevligt och väldigt lättsamt.
Citera
2025-12-06, 11:18
Medlem
bellesbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Nu har jag varit här i nästan två veckor. Druckit för mycket och börjat röka igen.
Massor med problem med båten. Småsaker men många. Har deppat ihop totalt och har knappt ens energi att resa på mig. Mår skitdåligt.

Nu vill jag sälja båten och köpa ett hus här istället, det känns som att båten äger mig istället för tvärt om.

Tar några dagar med mindre alkohol nu så får jag hoppas energin återkommer. Det är kul att komma hem och träffa vänner men just nu känner jag mig trött på Kap Verde och är mest bitter på allt.

Hälsan och åldern tar ut sin rätt.
Det skall bli skönt att komma tillbaka till Sverige i januari och få rutiner och disciplin igen, jag mådde mycket bättre där.

Hoppas att du mår bättre snart!
Din resa är väldigt givande att följa och du verkar vara en väldigt sympatisk person.
Allt gott till dig!
Citera
2025-12-06, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bellesblues
Hoppas att du mår bättre snart!
Din resa är väldigt givande att följa och du verkar vara en väldigt sympatisk person.
Allt gott till dig!
Tack för sköna ord.
Det är skönt att vara här ändå, det är avslappnat men ändå stressande med båten. Det löser sig alltid.
Nu har jag i alla fall en plan, vi får se hur det går.
Citera
2025-12-07, 23:53
Medlem
Mohaves avatar
Min bror var två veckor på Kap Verde häromåret under den svenska vintern för att få sol och värme. Han var mycket nöjd. Om jag gör samma sak, vilka orter, boenden och ställen att hänga på skulle du rekommendera?
Citera
2025-12-09, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Min bror var två veckor på Kap Verde häromåret under den svenska vintern för att få sol och värme. Han var mycket nöjd. Om jag gör samma sak, vilka orter, boenden och ställen att hänga på skulle du rekommendera?

Nästan alla åker till Sal eller Boa Vista, två olika öar. Skall man bo på resort skulle jag rekommendera Sal, i staden Santa Maria men det är väldigt turistigt. Jag bor på en annan ö, Sao Vicente som är mer kultur, fest och musik.
Nu vill jag ju sälja båten och köpa ett hus, då blir det Santo Antao, en grön ö med mycket växtlighet.

Men en vecka charter, åk till Sal, bada, ha det gött. Vi var där på ett AI-hotell en vecka och när carin kom dit efter ett halvår i sverige sade hon "Jag vet att jag är i mitt hemland men jag känner mig inte hemma."

Ta en dagstur till Palmeira på Sal, ta en dag där, kolla fiskmarknaden, käka billigt o s v. I Santa Maria på Sal är det lite dyrare p g a all turism. Ibland dubbla priset mot t ex Santo Antao men man kan hitta billiga guldkorn om man bara lämnar huvudgatan och tar sig till de billiga ställena.

Gör en tur med en guide en dag. Runt 500kr tror jag, det finns en svensk tjej som gör turer,.Camilla Tours, trevlig tjej som vi träffade när vi var på Sal.

Sal uttalas Sall, betyder salt på creol.
Citera
2025-12-10, 15:35
Medlem
Fan vet om jag inte köpt en markplätt på Santo Antao. Pauldalen, en riktigt vacker plats full med sockerrör och bananplantor.
Vi var och kollade idag och den ligger på en riktigt härlig plats, nära huvudgatan men lagom avstånd så man slipper höra bussarna.

Tänkte bygga ett hus där, bredvid presidenten av en myndighet så man kanske enkelt får bygglov.
En övervåning med uthyrningsdel och kanske ett garage. Jag känner mig lite upprymd 😃

Att bygga här är billigt jämfört med sverige och man kan bygga en sten i taget vad man har råd med så om några år kanske jag har ett hus.

Tänk om jag vetat detta när jag seglade iväg från sverige. Vilken grej!
Citera
2025-12-14, 10:08
Medlem
Citat:
Fan vet om jag inte köpt en markplätt på Santo Antao. Pauldalen, en riktigt vacker plats full med sockerrör och bananplantor.
Vi var och kollade idag och den ligger på en riktigt härlig plats, nära huvudgatan men lagom avstånd så man slipper höra bussarna.

Tänkte bygga ett hus där, bredvid presidenten av en myndighet så man kanske enkelt får bygglov.
En övervåning med uthyrningsdel och kanske ett garage. Jag känner mig lite upprymd 😃

Att bygga här är billigt jämfört med sverige och man kan bygga en sten i taget vad man har råd med så om några år kanske jag har ett hus.

Riktigt kul! Såg och svarade på några av dina frågor i ett annat forum.

Lycka till och låt oss fega rackare följa bygget.
Citera
2025-12-16, 21:51
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:

Man kan aldrig veta.

Precis som livet har vänt.

Som vinden.

Fint. Fina ord.
Citera
2025-12-25, 20:22
Medlem
Nu är det 3 år sedan jag började följa denna tråd, väldigt givande läsning indeed.
Jag hoppas du har lite videoklipp undan sparat någonstans. Detta kunde bli en grym dokumentär serie i Skandinavien med rätt material en solig dag. Önskar dig och Karin allt det bästa för framtiden.

Ett par frågor, vad blir ditt nyårslöfte för 2026 och hur ser ditt liv ut förhoppningsvis om 5 år?
Citera
2025-12-26, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exmate
Nu är det 3 år sedan jag började följa denna tråd, väldigt givande läsning indeed.
Jag hoppas du har lite videoklipp undan sparat någonstans. Detta kunde bli en grym dokumentär serie i Skandinavien med rätt material en solig dag. Önskar dig och Karin allt det bästa för framtiden.

Ett par frågor, vad blir ditt nyårslöfte för 2026 och hur ser ditt liv ut förhoppningsvis om 5 år?
Nyårslöfte har jag inga men jag skall leva lite mer hälsosamt nu när jag kommer tillbaka till sverige.
Jag kommer imorgon, sitter och har tråkigt.på Lissabons flygplats just nu.

Det finns en hel del videor och bilder men någon dokumentär blir det nog inte. Det har ju varit en rolig del av mitt liv. Jag seglade iväg.för 4 år sedan och fastnade där jag inte ville vara men började trivas. Efter ett år av tokigheter med brudar, droger och äventyr träffade jag Carin och nu har vi gift oss. Vi skall bygga ett hus på Santo Antao så om 5 år är jag förhoppningsvis där och har en enkel liten verksamhet och ett lugnt liv. Tills dess får jag jobba och dra in pengar till husbygget. Carin är kvar i Mindelo och vi skall ansöka om uppehållstillstånd för henne men det tar ju tid. Tills dess får hon ta hand om båten och förbereda den för försäljning.

Livet tog en annan väg än det vsr tänkt men jag är nöjd och tycker det varit roligt och spännande.

Fan vad galna saker jag gjort på resan hit, dumma saker, farliga saker och roliga saker. En resa behöver inte betyda många kilometer i ryggen, den inre resan jag gjort och lärt mig av har varit oerhört värdefull för mig, och för Carin som trasslat sig ur ett tungt missbruk och har förändrat sitt liv totalt.
Citera
2026-01-03, 03:32
Medlem
Mohaves avatar
Tack för att du så generöst delat med dig av dina upplevelser om denna livsresa! Detta är en av mina absoluta favorittrådar här. Hoppas du vill berätta vidare om hur det går och låta oss ställa frågor.

Önskar dig/er all lycka.
Citera
2026-01-18, 22:37
Medlem
AlanGarners avatar
Är ny i tråden och måste säga vilken fin historia! Tycker som många andra att det borde bli en dokumentär eller bok av det här. Påminner på nåt sätt om Tom Neale - An Island to oneself, men ändå inte såklart. Har inte haft sådana där äventyr sen 20 årsåldern men det rycker i upptäckartarmen nu igen när jag är 50. Hur blev livet sen? Är du i Sverige och jobbar för att dra ihop kosing för att avsluta huset på Kap Verde? Har läst tråden men tror inte att du nämner mycket om hur livet var i Sverige innan du köpte en båt och drog. Har du alltid varit så här äventyrlig eller var det nåt som hände efter ett helt liv i Sverige som fick dig att helt plötsligt köpa en båt och dra? Det framgår av tråden att du inte hade så mycket båtvana innan, så det känns som ett uppbrott snarare än en lång resa till att köpa båten och sticka. Vad hände? Skilsmässa? Eller bara tristess efter ett långt liv av slavande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in