2025-11-06, 09:17
Medlem
Mohaves avatar
1. Hur ska ni fira jul? Finns det traditioner om julfirande på Kap Verde?

2. Jag funderar på att åka till Kap Verde på vintersemester. Vilket boende rekommenderar du?

3. Går det att hälsa på er på båten?

4. Är det lätt att köpa knark?

5. Går det att hyra en hora för en vecka?
Citera
2025-11-07, 00:08
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
https://imgur.com/gallery/GzE8HbH

Så gött att äntligen känna sig hemma och möta vänner.

Citat:
För något år sedan var vi på Sal och ankrade på norra sidan utanför Palmeira. Ni som läst tråden kanske minns att det var en snubbe som hette Wendy (!) Som hela tiden snodde min jollen och jag var nära att hamna i slagsmål med honom.

Igår var vi i Palmeira igen och träffade den polisen som jag pratade med om detta. Han minns oss och berättade att Wendy sitter i fängelse. Inte enbart p g a det jag anmälde men det hjälpte.

Hur som helst; Goda nyheter! 🥳
Livet ska vara enkelt. Att man kan lägga sig för natten utan ångest eller oro för någonting påhittat.

Fint att det går bra för dig. Ibland lever man livet och missar det vackra rakt framför näsan.

Jag kanske vågar mig ut på haven och resa runt jorden om sisådär 20 år. Det blir bra det. När det nu blir.

Gör det du inte vågar.

Det är svårt att inte ångra det efteråt.
Citera
2025-11-07, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Livet ska vara enkelt. Att man kan lägga sig för natten utan ångest eller oro för någonting påhittat.

Fint att det går bra för dig. Ibland lever man livet och missar det vackra rakt framför näsan.

Jag kanske vågar mig ut på haven och resa runt jorden om sisådär 20 år. Det blir bra det. När det nu blir.

Gör det du inte vågar.

Det är svårt att inte ångra det efteråt.

Man behöver inte segla jorden runt för stt lära sig om livet.
Jag växte rejält när jag fastnade i Frankrike. Det enda jag gillar med Frankrike (jag har riktigt svårt för fransmän) är maten och vinet. Smaker...

Så, jag blev kvar där med covid, tappade lukt och smak, nu har ju iofs alltid luktade dåligt och haft dålig smak men då blev det lite mer påtagligt. När väl lungorna blev bättre fick jag ryggskott, två gånger!

Ett äventyr man lär sig av, jag lärde mig att vara i Frankrike utan smak. Du kan anpassa dig till vad som helst så länge du har ett mål i livet. Bara vänta tills universum går din väg igen. Det kommer.

Hoppas jag ser dig en dag ute på havet!
Citera
2025-11-07, 00:30
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Man behöver inte segla jorden runt för stt lära sig om livet.
Jag växte rejält när jag fastnade i Frankrike. Det enda jag gillar med Frankrike (jag har riktigt svårt för fransmän) är maten och vinet. Smaker...

Så, jag blev kvar där med covid, tappade lukt och smak, nu har ju iofs alltid luktade dåligt och haft dålig smak men då blev det lite mer påtagligt. När väl lungorna blev bättre fick jag ryggskott, två gånger!

Ett äventyr man lär sig av, jag lärde mig att vara i Frankrike utan smak. Du kan anpassa dig till vad som helst så länge du har ett mål i livet. Bara vänta tills universum går din väg igen. Det kommer.

Hoppas jag ser dig en dag ute på havet!
Jag var utanför Toulon eller Colon... första snarare och där var det fint. En Fransk "Pierre" som kapten tog hand om vår grupp om totalt 8 alla inräknade och vi var med om ett och annat. En ramlade av naken när vi lekte på båten.... jag var hero hehe. Men hennes badkläder är borta säger vi för att "smöra" till historien litegrann.

Jag vågar inte ut själv någonsin men har jag en jämlike så finns det inga gränser.

Ryggskott kommer ALLTID i perfekt timing. Du börjar din semester och den möter upp dig. Roligare att snacka om än att att uppleva så klart.

Mitt motto kring mat är numera att pröva det jag inte vågar. Så samma "livsfilosofi" där som i livet.
Citera
2025-11-07, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
1. Hur ska ni fira jul? Finns det traditioner om julfirande på Kap Verde?

2. Jag funderar på att åka till Kap Verde på vintersemester. Vilket boende rekommenderar du?

3. Går det att hälsa på er på båten?

4. Är det lätt att köpa knark?

5. Går det att hyra en hora för en vecka?

På fråga ett säger jag att... fan vet, det blir hemma hos svärmor, jag kommer förmodligen ta med.mig en kålpudding, det är inte skinka här. Traditionen bjuder att man har nya kläder på julen, typ deras sätt att skapa den köpmani vi har i Sverige men jag kör min grej. Shorts och t-shirt. Enkelt...

2... Det beror på vad du vill göra. Vill du slacka och bo på hotell, åk till Sal. Själv hade jag tagit ett airbnb i mindelo, träffat någon av din 5e fråga och bara haft det bra. Man får skapa sina egna minnen och här är det enkelt att göra det.

Så de andra frågorna; Ja. Absolut och självklart. Är du i mindelo när jag är här så skulle jag bli förolämpad om du inte kom och sade hej. Du kan t o m få bjuda på lite knark under tiden. 🥰

Numera är jag ju lite mer Svenson och lever ett lugnare liv men jag dömer ingen och tycker att du skall köra om du kan! Lär dig av mina fuckups jag gjort här och gör inget jag skulle göra, eller har gjort. 😉

På 5e frågan får jag nog be dig att tänka till, det finns massor med folk som vill vara din flickvän någon vecka men det finns många fällor att få i, är du här så kan Carin hjälpa dig till rätt person som inte kommer att råna dig. Men kalla henne inte för hora, här är de callgirls eller andra whitewashade uttryck men de kräver din respekt och kommer inte att följa med dig om de inte gillar dig. Stay nice.
Citera
2025-11-07, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Jag var utanför Toulon eller Colon... första snarare och där var det fint. En Fransk "Pierre" som kapten tog hand om vår grupp om totalt 8 alla inräknade och vi var med om ett och annat. En ramlade av naken när vi lekte på båten.... jag var hero hehe. Men hennes badkläder är borta säger vi för att "smöra" till historien litegrann.

Jag vågar inte ut själv någonsin men har jag en jämlike så finns det inga gränser.

Ryggskott kommer ALLTID i perfekt timing. Du börjar din semester och den möter upp dig. Roligare att snacka om än att att uppleva så klart.

Mitt motto kring mat är numera att pröva det jag inte vågar. Så samma "livsfilosofi" där som i livet.
"Pierre" Fyfan vad stereotypiskt franskt. 🤣

Ät lite sniglar, få ett ryggskott. För mig var det en mardröm när det händer men samtidigt fick jag ett minne och blev stärkt när jag kom iväg, det finns bara lösningar.

Jag hörde att ordet "problem" betyder "före lösning" och det är helt rätt. Jag vet inte om det är sant men jag gillar idén.
Alla problem i livet har ju lösts, annars hade vi inte varit här. Så vidga vyerna och se bortom problemen.

Skall man leva som seglare, eller annan typ av nomad så kan man ju alltid fly till, eller från något.
Senast redigerad av CV-Senior 2025-11-07 kl. 00:59.
Citera
2025-11-10, 20:07
Medlem
Nu har jag varit här i nästan två veckor. Druckit för mycket och börjat röka igen.
Massor med problem med båten. Småsaker men många. Har deppat ihop totalt och har knappt ens energi att resa på mig. Mår skitdåligt.

Nu vill jag sälja båten och köpa ett hus här istället, det känns som att båten äger mig istället för tvärt om.

Tar några dagar med mindre alkohol nu så får jag hoppas energin återkommer. Det är kul att komma hem och träffa vänner men just nu känner jag mig trött på Kap Verde och är mest bitter på allt.

Hälsan och åldern tar ut sin rätt.
Det skall bli skönt att komma tillbaka till Sverige i januari och få rutiner och disciplin igen, jag mådde mycket bättre där.
Citera
2025-11-11, 00:09
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Nu har jag varit här i nästan två veckor. Druckit för mycket och börjat röka igen.
Massor med problem med båten. Småsaker men många. Har deppat ihop totalt och har knappt ens energi att resa på mig. Mår skitdåligt.

Nu vill jag sälja båten och köpa ett hus här istället, det känns som att båten äger mig istället för tvärt om.

Tar några dagar med mindre alkohol nu så får jag hoppas energin återkommer. Det är kul att komma hem och träffa vänner men just nu känner jag mig trött på Kap Verde och är mest bitter på allt.

Det skall bli skönt att komma tillbaka till Sverige i januari och få rutiner och disciplin igen, jag mådde mycket bättre där.

Vi alla behöver rutinet gör att må bra. Så stå på!
Vad kostar ett hus där nede sån ca?
Citera
2025-11-11, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vi alla behöver rutinet gör att må bra. Så stå på!
Vad kostar ett hus där nede sån ca?

Jag tror man får ett hus för 500-1000K beroende på var. Problemet är väl att segla båten till Eurooa, det är betydligt bättre betalt där. Nu jag inte segla längre, har tröttnat totalt. Det kanske vänder, vi får se. Jag inne i en depression nu så allt känns omöjligt.

En kompis kan segla den till Kanarieöarna mot betalning. Jag behöver göra ganska mycket jobb på båten också för att få henne säljbar. Nu har den varit sommarstuga för länge.
Citera
2025-12-03, 17:05
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:

Känner du till gängtoppen de har gripit på KV?
Senast redigerad av TaxenSixten 2025-12-03 kl. 17:38.
Citera
2025-12-04, 00:11
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Nu jag inte segla längre, har tröttnat totalt. Det kanske vänder, vi får se. Jag inne i en depression nu så allt känns omöjligt.
Så tråkigt att höra! Hoppas du får ordning på livet och måendet.

Hur firar man jul på Kap Verde?
Citera
2025-12-04, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Känner du till gängtoppen de har gripit på KV?
Nej, jag har fått frågor här men jag vet inte vem det är, det verkar vara en som invandrat till sverige från CV och sedan stack hem igen och gömde sig.

Jag tror inte han var här på Sao Vicente, då hade jag säkert hört något. Troligen från Santiago, Praia.

Men jag vet inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in