2025-12-04, 00:17
Medlem
Den ska ju hålla minst 30 dagar i rumstemperatur så det borde inte vara några somhelst problem?
Citera
2025-12-04, 14:05
Medlem
Doktera erbjuder också så man kan klicka! Ska byta till dom sen när min bindningstid är slut på Yazen.

Jag fortsatte må PYTON på min höjda dos och har kräkts typ varje dag. Magen är helt ur balans och jag ifrågasatte alla mina livsval typ. Fy satan.

Men från och med tisdag är jag tillbaka på 2,5 igen. Ska bara överleva några dagar till medan nivåerna i kroppen sjunker.

Mådde så dåligt igår att jag bara låg och grät mellan kräkandet… 🫠
Citera
2025-12-04, 14:50
Medlem
Har kört 4 doser 2.5 mg med god effekt, tänkte stanna på den dosen så länge som möjligt.

Snart dags för dos nr 5 vilken jag kommer ta ”golden dose” genom att försöka bryta pennan.

Ska hämta ut ny penna på apoteket och funderar på om jag ska köpa 5 mg eller 7.5 mg pennan?

Hur fungerar det med GD på större pennor?

Kan jag ta GD 2 ggr (2.5mg) på en 5 mg penna?

Om jag kör på 7.5 mg penna, har jag då 3 st Golden dose kvar efter att jag förbrukat 12x2.5 mg?

Kanske enklast bara hämta ut 5 mg istället för 7.5 mg, eller hur hade ni gjort i mitt läge?
Citera
2025-12-04, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kicktorsk
Har kört 4 doser 2.5 mg med god effekt, tänkte stanna på den dosen så länge som möjligt.

Snart dags för dos nr 5 vilken jag kommer ta ”golden dose” genom att försöka bryta pennan.

Ska hämta ut ny penna på apoteket och funderar på om jag ska köpa 5 mg eller 7.5 mg pennan?

Om jag kör på 7.5 mg penna, har jag då 3 st Golden dose kvar efter att jag förbrukat 12x2.5 mg?

Kanske enklast bara hämta ut 5 mg istället för 7.5 mg, eller hur hade ni gjort i mitt läge?

Jag klickar med min penna och därför tänkte jag ta GD med insulinspruta istället för att forcera. Känns enklast att få rätt dos då.
Citera
2025-12-05, 07:54
Medlem
Liten uppdatering, höjde till 3,33 i tisdags, efter 8 veckor med 2,5, har lite mer effekt vilket är skönt.

6/10
Startvikt 98,6kg

4/11 93,3 kg

5/12 - 90,7 kg

Totalt minus 7,9 kg

Kände först att det hade gått så segt nu senaste månaden men med facit i hand är 2,4 kg på en månad en väldigt hälsosam nedgång.
Hoppas på lite mer effekt nu i december iom ökningen men vill inte heller ha allt för stor nedgång.

Älskar att suget på alkohol försvinner, känner mig så mkt piggare trots att jag jobbar mycket.
Också skönt att julgodis o fikor på jobbet lockar noll!
Citera
2025-12-05, 10:30
Medlem
Jag är äntligen typ vid liv igen efter flera dagars magkatarr 😅

Får kämpa vidare på 2,5 ett tag till för 3,33 slog ju ut hela systemet typ. Phew.

Kanske man får köra minihöjnin till typ 3 innan man kan gå vidare. Min kropp verkar ju reagera ganska starkt.
Citera
2025-12-05, 20:37
Medlem
Absolut bäst vore väl om man kunde stanna på 2.5 mg, men det kanske är orealistiskt?
Citera
2025-12-06, 07:48
Medlem
Hej!

Farsan använder Mounjaro, ( själv har jag inget behov ännu tack å lov). Han körde 2,5 mg 4 veckor, sedan
5 mg. När han ökade styrka kom biverkningar som sjukdomskänsla, extrem kvällströtthet och diarre. Är detta normalt? Släpper biverkningarna sen? Behöver han öka styrka igen eller kan man klara sig på 5 mg?
Citera
2025-12-06, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan441000
Hej!

Farsan använder Mounjaro, ( själv har jag inget behov ännu tack å lov). Han körde 2,5 mg 4 veckor, sedan
5 mg. När han ökade styrka kom biverkningar som sjukdomskänsla, extrem kvällströtthet och diarre. Är detta normalt? Släpper biverkningarna sen? Behöver han öka styrka igen eller kan man klara sig på 5 mg?

Det är vanliga biverkningar, ja.

Vissa kan stanna på 5, vissa stannar hela resan på 2,5 och vissa behöver högre dos. Det är väldigt individuellt.
Citera
2025-12-06, 18:51
Medlem
Citat:
Absolut bäst vore väl om man kunde stanna på 2.5 mg, men det kanske är orealistiskt?

Det finns ändå en hel del som klarar sig på 2,5 hela vägen.
Citera
2025-12-08, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunthar
Jag är äntligen typ vid liv igen efter flera dagars magkatarr 😅

Får kämpa vidare på 2,5 ett tag till för 3,33 slog ju ut hela systemet typ. Phew.

Kanske man får köra minihöjnin till typ 3 innan man kan gå vidare. Min kropp verkar ju reagera ganska starkt.
Jag höjde från 2,5 till 3. Men jag delar min dos. Tar 1,5 måndagar och sedan samma på torsdagar. Jag är inne på min 7:de vecka totalt. Har haft minimalt med biverkningar. Prata med din vårdgivare.
Citera
2025-12-08, 08:52
Medlem
Citat:

Ja, man kan ta två GD på större penna. Enklast är att markera med tusch på aktuellt streck, för det är inte säkert att man hör klick efter att ha brutit spärren.

Priset per mg är i princip samma för 5 och 7,5 så det kvittar. Jag tog ut 5:an men hoppade över 7,5 och gick direkt på 10-sprutan efter 5. Ligger kvar på 5 i dos efter snart 8 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in