Citat:
Nej secondhand är mycket för människor som generellt kanske lämpar sig på Samhall. Det är väldigt mycket skyddade praltikplatser och arbetsträning.
Merparten människor på hjälporganisationerna är till synes ytterst lämpliga för vanliga arbetsplatser. De få jag bekantat mig med som arbetar där är inte olämpliga för annat, för fem öre. Givetvis bör löner inom områdena du avser vara anpassade efter utbildning, erfarenhet och färdigheter, allt annat är trams. Så funkar det överallt.
Second hand har alltid varit stort, iaf sedan åttiotalet. Sedan går det i vågor. Men de sista typ 10-15 åren har det växt enormt på nätet, främst Tradera.
Det är ju främst äldre generationer genom alla tider som främst gillat fysiska second hand-butiker, plus de ekonomiskt eftersatta. På nätet handlar alla åldrar second hand.
Second hand har alltid varit stort, iaf sedan åttiotalet. Sedan går det i vågor. Men de sista typ 10-15 åren har det växt enormt på nätet, främst Tradera.
Det är ju främst äldre generationer genom alla tider som främst gillat fysiska second hand-butiker, plus de ekonomiskt eftersatta. På nätet handlar alla åldrar second hand.
Jag handlar en del secondhand och det är tydligt att många har olika svårigheter. Vi pratar om människor som i godan ro bör få befinna sig på en arbetsplats men utan för stor arbetsbörda. Några vet jag som hamnat inom liknande verksamheter och delar inte dina åsikter om att det är människor som skulle klara av vilka arbetsplatser som helst.
Gällande secondhand så var det förr mer skamligt med fattigdom och många äldre, dvs födda på 60-talet och bakåt, har svårare för begagnade kläder. Minns själv när jag som är millenial, var in på UFF när man var tonåring. Trots att jag mestadels hade andras kläder så upplevde jag secondhand som äckligt.
Idag så finns det mängder med olika kläder och alla kan hittta något nuförtiden eftersom mode inte längre är lika låst samtidigt som vi har överdrivet stora mängder kläder. Kläder har aldrig varit så billigt som idag.