2025-12-05, 17:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Merparten människor på hjälporganisationerna är till synes ytterst lämpliga för vanliga arbetsplatser. De få jag bekantat mig med som arbetar där är inte olämpliga för annat, för fem öre. Givetvis bör löner inom områdena du avser vara anpassade efter utbildning, erfarenhet och färdigheter, allt annat är trams. Så funkar det överallt.

Second hand har alltid varit stort, iaf sedan åttiotalet. Sedan går det i vågor. Men de sista typ 10-15 åren har det växt enormt på nätet, främst Tradera.

Det är ju främst äldre generationer genom alla tider som främst gillat fysiska second hand-butiker, plus de ekonomiskt eftersatta. På nätet handlar alla åldrar second hand.
Nej secondhand är mycket för människor som generellt kanske lämpar sig på Samhall. Det är väldigt mycket skyddade praltikplatser och arbetsträning.

Jag handlar en del secondhand och det är tydligt att många har olika svårigheter. Vi pratar om människor som i godan ro bör få befinna sig på en arbetsplats men utan för stor arbetsbörda. Några vet jag som hamnat inom liknande verksamheter och delar inte dina åsikter om att det är människor som skulle klara av vilka arbetsplatser som helst.

Gällande secondhand så var det förr mer skamligt med fattigdom och många äldre, dvs födda på 60-talet och bakåt, har svårare för begagnade kläder. Minns själv när jag som är millenial, var in på UFF när man var tonåring. Trots att jag mestadels hade andras kläder så upplevde jag secondhand som äckligt.

Idag så finns det mängder med olika kläder och alla kan hittta något nuförtiden eftersom mode inte längre är lika låst samtidigt som vi har överdrivet stora mängder kläder. Kläder har aldrig varit så billigt som idag.
Citera
2025-12-05, 17:24
Medlem
FYI: "second hand" är engelska för "begagnat". Detta gör din text helt obegripligt ur ett språkligt perspektiv.
Citera
2025-12-05, 17:33
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Läste du inte trådstarten? Att SH förändrat koncept. Från att ha varit en bra kanal till att köpa fina grejer till fyndpriser till att ha blivit för dyrt, mycket pga. att trenden gått från höga varukostnad (pga. högre kvalitet på äldre produkter) och låga personal- och lokalkostnader till motsatsen. Det spiller över på slutpriset till kund vilket ger liten skillnad mellan gammalt och nytt idag.
Ja och vad är din poäng med detta?

Menar du att det är bra eller dåligt? Varför?

Om du åker utanför staden ut mer till små byarna då blir priserna billigare. Har du prövat det?
Citera
2025-12-05, 17:43
Medlem
Citat:
Har second hand spelat ut sin roll som återförsäljare av begagnat idag?

Som bekant så är ju främst lokal- och personalkostnaderna de två tunga kostnadsposterna i butiksledet, vilket ju även slår mot second hand trots intentionen att det ska vara låga priset just för att det är begagnade varor och inte nya. Samtidigt så har ju massproduktionen lett fram till dagens läge där produktionskostnaden för en vara är väldigt låg men där försäljningskostnaderna är desto högre, dvs. hög bruttomarginal men låg vinstmarginal, med följd att en stor del av priset på varan till kund behöver täckas av kostnader för bl.a. personal, lokal osv. vilket ju ger en liten prisdiff mellan nya och begagnade varor om det går via butiksledet?

Jämför med att köpa saker på typ Blocket eller Tradera, då är det enbart varan och ev. kostnad för transport man ska ta höjd för, och då priserna på begagnat är betydligt lägre än nytillverkat så blir det en attraktiv affär, man kan i många fall få typ 50-80% rabatt trots bra skick just för att andrahandsvärdet på "nästan allt" man köper är mycket lågt. Dvs. köpa begagnat direkt mellan privatpersoner är fortfarande attraktivt men inte via butik som säljer begagnat.

Känns som second hand var mer anpassat till typ första halvan av 1900-talet när fastighetspriserna (som spiller över på lokalhyra) och personalkostnader inte var i närheten lika höga som idag? Dvs. när butiken kunde slussa vidare ett lågt inköpspris till konsument nästan utan påslag?

Är ju inte direkt billig med second hand. Och ta tex sellpy, långt ifrån billigt
Citera
2025-12-05, 17:50
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvMedTofflorna
Nej secondhand är mycket för människor som generellt kanske lämpar sig på Samhall. Det är väldigt mycket skyddade praltikplatser och arbetsträning.

Jag handlar en del secondhand och det är tydligt att många har olika svårigheter. Vi pratar om människor som i godan ro bör få befinna sig på en arbetsplats men utan för stor arbetsbörda. Några vet jag som hamnat inom liknande verksamheter och delar inte dina åsikter om att det är människor som skulle klara av vilka arbetsplatser som helst.

Gällande secondhand så var det förr mer skamligt med fattigdom och många äldre, dvs födda på 60-talet och bakåt, har svårare för begagnade kläder. Minns själv när jag som är millenial, var in på UFF när man var tonåring. Trots att jag mestadels hade andras kläder så upplevde jag secondhand som äckligt.

Idag så finns det mängder med olika kläder och alla kan hittta något nuförtiden eftersom mode inte längre är lika låst samtidigt som vi har överdrivet stora mängder kläder. Kläder har aldrig varit så billigt som idag.

Personalen jag stött på frän hjälporganisationer de senaste tjugo åren är som regel inga ämnen för Samhall, inte alls. Kanske lite annorlunda ute på landsbygden.

Jag har besökt second hand flitigt sedan mitten på nittiotalet som tonåring, de har alltid frekventerats av "alla de sorter", rik som fattig och allt däremellan. Känner inte alls igen att folk födda på sextiotalet och bakåt skulle finna det obekvämt att handla second hand. Det är nog en myt.

Och vintage och retroprylar har var på modet sedan åttiotalet (säkert längre tillbaks också), somliga gillar femtiotal, andra åttiotal och några nittiotal, det har gått i vågor beroende på vart i historien vi befunnit oss.

Dock har det ju blivit populärare de senaste 25 åren att handla second hand, när det kommer till simplare varor (alltså ej samlarobjekt), för att folk fattat att det är smart och ekonomiskt att göra det.
Citera
2025-12-05, 18:05
Medlem
Secondhand butiker har blivit någon form av lyx med höga priser och status.
Citera
2025-12-05, 18:15
Medlem
SageNButters avatar
De här butikerna har låga personalkostnader då de flesta är volontärer.
Citera
2025-12-05, 18:20
Medlem
Ilimitados avatar
Second hand har väl nästan blivit third hand idag? Det som köptes på second hand för 20-30 år sen är nu tillbaka i butikerna.
Citera
2025-12-05, 18:28
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Har second hand spelat ut sin roll som återförsäljare av begagnat idag?

Som bekant så är ju främst lokal- och personalkostnaderna de två tunga kostnadsposterna i butiksledet, vilket ju även slår mot second hand trots intentionen att det ska vara låga priset just för att det är begagnade varor och inte nya. Samtidigt så har ju massproduktionen lett fram till dagens läge där produktionskostnaden för en vara är väldigt låg men där försäljningskostnaderna är desto högre, dvs. hög bruttomarginal men låg vinstmarginal, med följd att en stor del av priset på varan till kund behöver täckas av kostnader för bl.a. personal, lokal osv. vilket ju ger en liten prisdiff mellan nya och begagnade varor om det går via butiksledet?

Jämför med att köpa saker på typ Blocket eller Tradera, då är det enbart varan och ev. kostnad för transport man ska ta höjd för, och då priserna på begagnat är betydligt lägre än nytillverkat så blir det en attraktiv affär, man kan i många fall få typ 50-80% rabatt trots bra skick just för att andrahandsvärdet på "nästan allt" man köper är mycket lågt. Dvs. köpa begagnat direkt mellan privatpersoner är fortfarande attraktivt men inte via butik som säljer begagnat.

Känns som second hand var mer anpassat till typ första halvan av 1900-talet när fastighetspriserna (som spiller över på lokalhyra) och personalkostnader inte var i närheten lika höga som idag? Dvs. när butiken kunde slussa vidare ett lågt inköpspris till konsument nästan utan påslag?

Märklig trådstart.
Second hand är mer populärt än någonsin, och det har exakt noll att göra med starten på 1900-talet. Redan på stenåldern bytte vi hudar och stenar mot kött.

Tradera och Blocket är också, second hand, om du missat det.

TS har inte så bra koll på marknadsekonomi, personalkostnader, lokalkostnader. Det hade givetvis inte funnits 2nd hand-butiker om det inte var lönsamt? Hört talas om loppisar, Myrorna? Det finns gott om organisationer där folk jobbar gratis av välgörenhet.

Nyckelord:
TSärCP
Återbruk
Återvinning
Repurpose

Sluta skitposta sånt här. Svara inte.
Citera
2025-12-05, 18:46
Medlem
Charmen har väl försvunnit lite med att det just är så populärt som det är och därav har priserna blivit högre. Det är tyvärr många gånger billigare att köpa nytt idag. Tyvärr. Och inte lika kul att fynda som förut.
Citera
2025-12-05, 18:52
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillFuckingMurray
Märklig trådstart.
Second hand är mer populärt än någonsin, och det har exakt noll att göra med starten på 1900-talet. Redan på stenåldern bytte vi hudar och stenar mot kött.

Tradera och Blocket är också, second hand, om du missat det.

TS har inte så bra koll på marknadsekonomi, personalkostnader, lokalkostnader. Det hade givetvis inte funnits 2nd hand-butiker om det inte var lönsamt? Hört talas om loppisar, Myrorna? Det finns gott om organisationer där folk jobbar gratis av välgörenhet.

Nyckelord:
TSärCP
Återbruk
Återvinning
Repurpose

Sluta skitposta sånt här. Svara inte.

Argumentationen för tråden var inte huruvida SH är populärt eller inte utan att grundkonceptet för SH totalt har försvunnit. Läs igen.
Citera
2025-12-05, 18:52
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Är ju inte direkt billig med second hand. Och ta tex sellpy, långt ifrån billigt

Nej det är det jag menar. Numera har SH kommit ikapp liksom.

Blocket, Tradera, Marketsplace osv. kan man däremot fynda, och inte minst pruta. Det accepterar de inte i SH-butiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in