2025-11-07, 18:01
Medlem
Då är man tillbaka igen med fler dumma frågor och like klagomål.

Jag har stått på iktorivil 1-2mg/dag + Voxra 300mg från i början av året och har nog aldrig mått bättre, fick saker gjort, fixade rutiner, började röra på mig mer osv, fixade jobb osv osv. Allt för att sen vården bara sätter ut iktorivil från ingenstans då dem tycker jag tagit det för länge ?
Ringer vården och ifrågasätter, då säger dem bara att jag kan få nedtrappning med diazepam för att sen sluta med benzo. Nu tycker jag diazepam inte fungerar speciellt bra på mig och sa det till hon i telefon, men det var det eller ingenting.
Så fick 10st 5mg tabletter om jag inte mens fel, som jag skulle trappa ner från 2mg iktorivil på 10 dagar...

Och rent sagt gick det åt helvete, ångest återkom starkare än jag minns, stresspåslag varje dag, och suicidtankar återkom, jobbet gick dåligt och vart väldigt påfrestande.

Efter ca 2-3 månader utan någon medicin förutom Voxra började jag nästintill fundera planer på självmord, så skrev till vården exakt hur jag kände och att jag ville ha hjälp så snart som möjligt.

Fick då en akuttid hos läkare jag ej träffat tidigare, men saksamma tänkte jag, jag ville bara ha tillbaka min iktorivil och eventuellt träff med kurator eller dylikt.
Förklarade allting, hur jag hade mått bättre än jag gjort på länge under tiden på iktorivil, Voxra och att allting nu sakta faller sönder runt mig och att suicidtankar blivit värre. Förklarade att jag ville återgå till det som fungerat, men nej det tyckte han inte. Han tyckte jag borde testa någon annan medicin som inte fanns på min lista, så han erbjöd mig Duloxetin 30mg...
Även fast jag sa jag testat snri och noradrenalin liknande mediciner så insisterade han på att denna skulle fungera. Jag var så nära att bara ställa mig upp och gå därifrån när han tillägger att han även kan skriva ut en annan typ av benzo temporärt under behandlingen med Duloxetin, jag sa till han att om det var diazepam så var jag inte intresserad, men då säger han att jag kan få alprazolam 2mg/dag utskrivet. Jag kunde knappt tro mina öron, att han vill basically skriva ut Xanax till mig, dem mest beroendeframkallande benzon (som jag förstår ) istället för iktorivil. 60x 1mg tabletter bara sådär. Så skulle jag återkommer om 3 veckor och säga hur det gått. Jag fick därifrån både besviken och förvirrad. Hämtade ut mina recept och enligt ordination tog jag 1mg alprazolam när jag kom hem, kännde inte något speciellt förutom att jag blev väldigt dåsig och trött och somnade i soffan i 2 timmar för att sedan sitta på kvällen och inte känna något riktigt speciellt, fortfarande ångest och stress i kroppen.

Nu har det gått ca 7 dagar sedan jag började med Duloxetin och herregud vad illamående, yr jag är och ont i magen jag varit, och blandade jag det med alprazolam på morgonen var jag helt döende och yr slut i huvudet. Varit tvungen att sjukanmäla till jobbet idag och igår pga måendet. Vågar knappt ta alprazolam tillsammans med duloxetin nu, och känner att ingenting av dem hjälper.

Min fråga är, alla online verkar prisa alprazolam som Guds gåva, men jag känner ingenting super speciellt, lite dåsig och kroppen lite lugnare men det stoppar inte tankarna eller stressen. Har helt skippat ta någon tablett idag.
Medans iktorivil (klonazepam) fick mig bara att fungera som vanligt, tryckte som bort alla jobbiga tankar så jag kunde fokusera på vardagen.
Vad tycker ni jag ska göra ? Duloxetin får mig att må illa och yr och kan inte ta det dagar jag ska jobba för känns som jag ska spy.
Och alprazolam verkar ju inte riktigt hjälpa med den ångest och stress jag vill ha bort, utan den gör mig mestadels trött och slö, svårt att jobba med den i kroppen också.

Kanske ska fortsätta och se ifall symtomet slutar efter ett längre intag av medicinerna. Men vad jag l6öst om duloxetin så verkar det inte fungera för många..
Citera
2025-12-04, 13:11
Medlem
Har precis börjat ta Cymbalta 30 mg sen ett par dagar tillbaka och är riktigt yr och lite pirrig i kroppen. Är det nån annan som upplevt detta? Tänker att det nog är insättningen som spökar och att det går över, men det är lite läskigt.

Ska upp till 60 mg inom två veckor och det känns ändå hoppfullt att den här medicinen funkar. Gick tidigare på sertralin som var helt värdelöst och jag fick enbart sidoeffekter och ingen förbättring på måendet alls.
Citera
2025-12-05, 16:35
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kahlashnikovkamrat
Har precis börjat ta Cymbalta 30 mg sen ett par dagar tillbaka och är riktigt yr och lite pirrig i kroppen. Är det nån annan som upplevt detta? Tänker att det nog är insättningen som spökar och att det går över, men det är lite läskigt.

Ska upp till 60 mg inom två veckor och det känns ändå hoppfullt att den här medicinen funkar. Gick tidigare på sertralin som var helt värdelöst och jag fick enbart sidoeffekter och ingen förbättring på måendet alls.

Ja yrsel är en vanlig biverkning. Jag har stått på duloxetin vid två gånger och fick yrsel i början på samtliga insättningar. Hoppas att det kommer funka för dig
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in