Citat:
Ursprungligen postat av
ten
Måste man vara dömd för att ha gjort något brottsligt för att man ska ha gjort något brottsligt? Det innebär ju att man bara begår brott om man blir straffad av rättsväsendet.
Har man efterfrågat någon att skicka en fittpic på en trettonåring så har man uppmanat till brott. Det är fittpicens motiv som gör det brottsligt, inte vem som skickat fittpicen.
Vad är det som är så svårt att förstå?
Tydligen mycket svårt att förstå ifrån din sida.
Det är inte bilden som är brottslig, det är motivet.
Du tycks ha svårt att förstå att om man frågar en vuxen om en bild på deras underrede kan man inte bli dömd för grooming av barn eller liknande. Det krävs liksom ett barn. Ungefär som att hastighets skyltarna blivit borttagna på en 80 sträcka. Man kommer ifrån en 40 sträcka och höjer sin hastighet till 60 för att vägen känns trygg så blir man inte tagen av polisen för fortkörning.
Personen i fråga är ju vuxen och inte tonåring. Vad han trott eller inte är irrellevant för som sagt varken du eller jag kan veta vad han trott.
Samt att vara extra tydlig på början av ditt. Man kan begå brott utan att bli dömd. Min poäng är att nu vädras "bevis" vilket inte kommer leda till dom, varför? För att det som skett inte varit brottsligt.
De som skett tekniskt inte varit brottsligt pga 2 vuxna.
Att du går runt och slänger ur dig skit kan du bli dömd för om personen i fråga ser dina inlägg då de utgör förtal. Samt ganska grova brott och potentiell spridning. Så baserat på vad du sa finns det alltid en chans att DU döms.
Så om du ska kasta skit så inse att du är minst lika dålig som personerna du pratar skit om. Som jesus sa, den utan skuld får kasta första stenen.
Alltså, den som inte har något på sitt samvete kan döma andra. Mitt är inte rent och jag kan garantera att ditt inte är rent, och även om du har ett rent samvete så har du antagligen gjort något fel någon gång eller rent av begått misstag.
Inga barn har kommit till skada, så scenariot är före. Då är det ju bra med förebyggande istället, vård är en bra början, där emot är uthängning och socialt straff fel väg då de dessutom straffar närstående. Ett straff som dessutom i vissa fall haft dödlig utkomst då man inte vet personens psyke. Vilket får otroliga konsekvenser för anhöriga.
Det finns en anledning till att rättsväsendet brukar rättsvård snarare än straff. För straff är generellt en usel metod att förebygga. Speciellt nya brott.
Som sagt, ge mig statestiken på hur dumpen hjälper/räddar barn. Statestik om hur anhörgia barn påverkas possitivt och inte negativt. Hur potentiella offer får upprättelse.
För att få upprättelse måste trotts allt personen dömas i rätten. Inte bli socialt straffad, kanske kan kännas bra lite snabbt. Men de hjälper dem inte att få ekonomisk kompensation eller vård. En annan sak som hindrar offerna att få upprättelse är ett självmord.
För i grund och botten ska det vara barnen och potentiella offer som tjänar på detta? Så hur tjänas dessa av Dumpen? Hur tjänas de utav att du går runt och kallar folk "gädda" aka "pedofil" eller brottsliga?
Hur tjänar samhället på allt detta?
Alltså mer än att ditt uttråkade ego får lite underhållning och stryks medhårs...