2025-12-05, 14:54
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
https://www.expressen.se/noje/tv-och-streaming/tystnad-fran-streamingjattarna-efter-beskedet-/
Tystnad från streamingjättarna efter beskedet
Nu är det bekräftat:
Netflix köper HBO.
Hur det påverkar svenska tittare är i skrivande stund oklart.
På vanligt USA-sätt så skuldsätter sig redan gigantiska företag för att köpa ett annat gigantiskt företag. Slutmålet är att radera all konkurrens mot att betala bankerna ränta, för om det bara finns 1 (en) streaming-tjänst kvar, eller ett operativsystem söktjänst postorderföretag, så måste alla handla där. Utan konkurrent kan man ta vad som helst och en stor Toblerone hade kostat 400 kr om det inte funnits andra chokladmärken.

Om detta fungerar lönsamt så kommer de att köpa spotify nästa gång. Målet är garanterat en enda streamingtjänst för alla på jorden. Då börjar man tjäna rejält.

Jag har inte ens en streamingtjänst utöver youtube så jag berörs inte men mina barn tittar mycket på dessa. Hur tänker HBOs ägare när de säljer, ser de slutet på vinsterna? Hur kommer netflix algoritm att fungera med HBO-innehåll? Vem kommer att få se Casablanca, filmen från 1942?
Senast redigerad av Paris24 2025-12-05 kl. 15:18.
Citera
2025-12-05, 14:58
Medlem
Hade slutat äta choklad istället. Precis som Toblerone så är svarta-hål-tjänster av denna sorten inget man inte överlever utan
Citera
2025-12-05, 14:59
Medlem
Illa, det är inte så att HBO är ett litet företag heller som man köper upp.

Inte goda nyheter, utbudet kommer försämras med minskad konkurrens.
Citera
2025-12-05, 15:04
Medlem
Ju färre streamingbolag, desto bättre. Vad är fördelen med att ha filmer och serier utspridda på en massa olika dyra plattformar?
Citera
2025-12-05, 15:05
Medlem
Synd att inte Musk köpte i stället. Netflix verkar vara vänstervridna.
Citera
2025-12-05, 15:07
Medlem
Gäller det även sport eller bara film/serier?
Citera
2025-12-05, 15:07
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Illa, det är inte så att HBO är ett litet företag heller som man köper upp.

Inte goda nyheter, utbudet kommer försämras med minskad konkurrens.
jag har inte sett mycket HBO, men de har gjort en del kvalitets-klassiker som gick på vanlig TV typ Sopranos. Netflix har jag tvingats titta och samtliga deras TV-serier ser likadana, billiga, tunnas, ut och bygger på enkla effekter. Jag får någon slags plast-känsla.

Så det nyaste TV-serien blir plast-Sopranos?
Citera
2025-12-05, 15:08
Medlem
OnkelUnkass avatar
Eftersom jag har både HBO och Netflix så kan det säkert vara positivt om Netflix höjer priset någorlunda och kostnaden för HBO försvinner. Att man sen slipper all Discovery skit som Wahlgrens värld och dylik svensk reality dynga när Netflix köper WB/HBO ser jag som en absolute win
Citera
2025-12-05, 15:12
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Synd att inte Musk köpte i stället. Netflix verkar vara vänstervridna.
Hehe sedan hade Musk rensat ut alla Vänster-woke-netflix-filmer och lagt dit egna om hur lilla Sverige förstörs av invandring.
Citera
2025-12-05, 15:13
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Eftersom jag har både HBO och Netflix så kan det säkert vara positivt om Netflix höjer priset någorlunda och kostnaden för HBO försvinner. Att man sen slipper all Discovery skit som Wahlgrens värld och dylik svensk reality dynga när Netflix köper WB/HBO ser jag som en absolute win
Netflix måste ha räknat på hur många som har båda, och ansett att betydligt fler strömmar till netflix än som slutar dubbel-prenumerera.

Om den budgeten är fel så kommer netflix att förlora mycket pengar. Som prenumeranterna får betala.
Senast redigerad av Paris24 2025-12-05 kl. 15:17.
Citera
2025-12-05, 15:15
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Ju färre streamingbolag, desto bättre. Vad är fördelen med att ha filmer och serier utspridda på en massa olika dyra plattformar?
Det stämmer inte. När google passerade 90% av alla sökningar så började de lägga upp reklam, och om du nu söker på en kontors-stol så kommer det upp 19 betald-länkar och 1 riktig. Och den är medvetet dålig för att du ska söka igen och se 19 betald-länkar till. Helst ska du bara befinna dig i google och aldrig besöka källan.

Applicera det tänket på spotify och de kommer bara att föreslå AI-genererad slop som är billigt för netflix att visa, och deras gamla serier. Och klickar du något annat så föreslår de ännu mer slop.
Senast redigerad av Paris24 2025-12-05 kl. 15:19.
Citera
2025-12-05, 15:29
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
På vanligt USA-sätt så skuldsätter sig redan gigantiska företag för att köpa ett annat gigantiskt företag. Slutmålet är att radera all konkurrens mot att betala bankerna ränta, för om det bara finns 1 (en) streaming-tjänst kvar, eller ett operativsystem söktjänst postorderföretag, så måste alla handla där. Utan konkurrent kan man ta vad som helst och en stor Toblerone hade kostat 400 kr om det inte funnits andra chokladmärken.
"På vanligt USA-sätt"?

Monopol är olagligt i USA och flera av USAs största företag har stämts av amerikanska staten i enlighet med Sherman antitrust act.
United States v. AT&T Co., which was settled in 1982 and resulted in the breakup of the company.

United States v. Microsoft Corp. was settled in 2001 without the breakup of the company.

United States v. Google LLC (2020, ongoing as of 2025), wherein Judge Amit P. Mehta ruled Google acted illegally to maintain a monopoly in online search.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sherman_Antitrust_Act

AT&T var USAs största telekombolag, tills amerikanska staten upplöste företaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in