Citat:
Ursprungligen postat av
HalHandyman
Dessa IT företag är globala på ett annat sätt än vad tex AT&T var och konkurrerar med inte minst kinesiska jätteföretag. Att stycka upp dem vore ett skott i foten som bara Kinas kommunistiska parti skulle tjäna på.
Nej, det är inte "globala på ett annat sätt", de lever bara för sina aktieägare, struntar i kunden utöver hans pengar, och när kunden inte längre har möjlighet att välja bort dem eftersom de köpt upp alla konkurrenter så börjar prishöjningarna.
"standard oil" för 100 år sedan fungerade exakt likadant i USA där en man ägde allt, och därför behövde USA skapa anti trust-lagarna. De behövs ännu mer idag med internet. För USA blev världens rikaste och bästa land tack vare konkurrens, som är motsatsen till monopol.
Ett o-vackert exempel är paypal som jag älskade när det startade 1998, som efter 10 år när de i princip var ensamma på marknaden började höja alla avgifter och sänka all service, och nu är det mitt mest hatade företag. Googla "honey paypal" de drar sig inte ens för rent bedrägeri för att tjäna en slant.
Det tog 27 år att gå från botten till toppen för paypal. Google har jag också lämnat, tog också 27 år.