2025-12-06, 10:09
Medlem
Visst, konkurrensen kanske får negativa konsekvenser för kvaliteten i framtiden men jag betalar gärna 300-400 kr i månaden för en film/serietjänst med samma utbud som Spotify.

Just nu zappar man konstant mellan diverse streamingtjänster för att leta efter något och den film eller serie man vill se råkar ALLTID vara på en tjänst man inte har för tillfället.
Citera
2025-12-06, 10:10
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Dessa IT företag är globala på ett annat sätt än vad tex AT&T var och konkurrerar med inte minst kinesiska jätteföretag. Att stycka upp dem vore ett skott i foten som bara Kinas kommunistiska parti skulle tjäna på.
Nej, det är inte "globala på ett annat sätt", de lever bara för sina aktieägare, struntar i kunden utöver hans pengar, och när kunden inte längre har möjlighet att välja bort dem eftersom de köpt upp alla konkurrenter så börjar prishöjningarna.

"standard oil" för 100 år sedan fungerade exakt likadant i USA där en man ägde allt, och därför behövde USA skapa anti trust-lagarna. De behövs ännu mer idag med internet. För USA blev världens rikaste och bästa land tack vare konkurrens, som är motsatsen till monopol.

Ett o-vackert exempel är paypal som jag älskade när det startade 1998, som efter 10 år när de i princip var ensamma på marknaden började höja alla avgifter och sänka all service, och nu är det mitt mest hatade företag. Googla "honey paypal" de drar sig inte ens för rent bedrägeri för att tjäna en slant.

Det tog 27 år att gå från botten till toppen för paypal. Google har jag också lämnat, tog också 27 år.
Senast redigerad av Paris24 2025-12-06 kl. 10:14.
Citera
2025-12-06, 10:15
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ja, och reklam…
Jag tror mer på affärsiden "välj bland 14 miljarder filmer och du måste se reklam" än "En film men reklamfritt".
Senast redigerad av Paris24 2025-12-06 kl. 10:28.
Citera
2025-12-06, 10:18
Medlem
Om filmföretagen hade erbjudit en tjänst där jag kunde köpa en film och tanka hem den som en helt vanlig mp4-film eller liknande som går att spela upp i vilken mediaspelare jag vill och flytta och säkerhetskopiera som jag vill så hade jag betalat för det.

Så länge de inte gör det har jag noll dåligt samvete för att jag piratkopierar.
Citera
2025-12-06, 10:24
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Ju färre streamingbolag, desto bättre. Vad är fördelen med att ha filmer och serier utspridda på en massa olika dyra plattformar?

Precis. Och de kan inte höja priset hur mycket som helst, hotet från olaglig streaming/fildelning finns alltid kvar i bakgrunden.
Citera
2025-12-06, 10:29
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Om filmföretagen hade erbjudit en tjänst där jag kunde köpa en film och tanka hem den som en helt vanlig mp4-film eller liknande som går att spela upp i vilken mediaspelare jag vill och flytta och säkerhetskopiera som jag vill så hade jag betalat för det.

Så länge de inte gör det har jag noll dåligt samvete för att jag piratkopierar.
Kallas på ett sätt "tradera och dvd" och jag köper alltid mina filmer där. Och har kvar dem i bokhyllan för evigt fast jag bara tar fram dem vart 5-10 år. Det kommer en tid när streaming är ute, eller förbjudet, eller för dyrt, och då står jag där med handfast plast.

netflix köp av hbo gör att min dvd-samling stiger i värde, det är ett steg närmare Spiken i kistan för streaming. Jag har alla Disney-dvds som någonsin getts ut. De var värdelösa för 10 år sedan, men riktigt trevliga att titta på nu med barnen.
Senast redigerad av Paris24 2025-12-06 kl. 10:32.
Citera
2025-12-06, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Synd att inte Musk köpte i stället. Netflix verkar vara vänstervridna.

Kan bara hålla med! Men man kan ju alltid välja att inte titta på skiten.
Citera
2025-12-06, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Illa, det är inte så att HBO är ett litet företag heller som man köper upp.

Inte goda nyheter, utbudet kommer försämras med minskad konkurrens.

Tyvärr är det så det kommer att sluta, ja, om köpet blir av. Men men, piracy is back.
Senast redigerad av MpunktM 2025-12-06 kl. 10:56.
Citera
2025-12-06, 11:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Hade slutat äta choklad istället. Precis som Toblerone så är svarta-hål-tjänster av denna sorten inget man inte överlever utan

Nestle äger det mesta och ingen av oss slutar köpa deras produkter om de är bra. Samma med allt annat.
Citera
2025-12-06, 11:34
Medlem
säger bara en sak....pirat streama finns hur många sidor som helst som du kan streama gratis..om du e orolig för att få problem..köp Vpn
Citera
2025-12-06, 11:40
Medlem
Bilderberg78s avatar
Har Stremio på min TV. Det visar alla kanalernas material så samma gång.
Jag tycket att det är bekvämt och billigt. Kostar inte ens spänn.
Citera
2025-12-06, 11:41
Medlem
Rashygiens avatar
Det är är ett tecken på att det är hög tid att avsluta alla prenumerationer och börja köra torrents igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in