2025-12-03, 12:56
Medlem
AlkoholfriHbtqiBars avatar
Hej!

Någon som har tips på och trix för en gasoldriven spisplatta (eller vad det kan heta) att ha på altanen på sommar månaderna?

Har en gasoltub till min Ooni som kan användas till en spis också. Har också sett dom som drivs av en liten tub gasol inbyggd i spisen. Finns det andra varianter?

Användningsområden: Kunna fritera falafel mm utan att det luktar så mycket inne. Lite wok kan man ju dra i sig också.

Vad ska man tänka på? Vilka märken är bra?
Citera
2025-12-03, 14:16
Moderator
tobess avatar
Jag antar det du söker efter är ett gas- eller gasolkök. En känd tillverkare som är rätt synonym med produkten är Primus, men det finns ju en uppsjö olika modeller och det beror väl mest på vilket behov du har och hur mycket du vill betala.

Tänk på saker som hur pass lättrengörligt det behöver vara, hur stora pannor/kastruller du behöver få rum med, hur många brännare vill du ha, ska det vara elektrisk tändning eller är det okej att du tänder med tändstickor/tändare o.s.v.

I övrigt skulle jag väl kanske föreslå att fundera på att istället köpa en grill som har en kokplatta, om du har rum till det och också gillar att grilla.
Citera
2025-12-03, 15:53
Medlem
Borhemmas avatar
Stekhäll! Muurikka, Hällmark, PanGourmet och allt vad dom heter. Har en själv på 85 cm i diameter, och använder den flitigt!
Citera
2025-12-04, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Stekhäll! Muurikka, Hällmark, PanGourmet och allt vad dom heter. Har en själv på 85 cm i diameter, och använder den flitigt!

Tack för tips! Blir svårt att fritera på en stekhäll dock, får kanske bli nästa leksak när man tröttnat på falafel.
Citera
2025-12-04, 16:59
Medlem
448s avatar
Dessa är bra som extraplattor o bra om man blir strömslös

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolkok/gaskok-2-kw-2000057982?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_ca mpaign=p-shopping-LIA-low&gad_source=1&gad_campaignid=1625842709&gbraid= 0AAAAADowiYjhMlqFrguIpfTHtK4kDyg2N
Citera
2025-12-05, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Dessa är bra som extraplattor o bra om man blir strömslös

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolkok/gaskok-2-kw-2000057982?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_ca mpaign=p-shopping-LIA-low&gad_source=1&gad_campaignid=1625842709&gbraid= 0AAAAADowiYjhMlqFrguIpfTHtK4kDyg2N

Har du använt den själv någon gång? Tänker på hur länge en flaska gas räcker och hur bra fräs det är i brännaren. Går snabbt att koka upp vatten? Blir varmt nog att steka/woka något på den?
Citera
2025-12-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag antar det du söker efter är ett gas- eller gasolkök. En känd tillverkare som är rätt synonym med produkten är Primus, men det finns ju en uppsjö olika modeller och det beror väl mest på vilket behov du har och hur mycket du vill betala.

Tänk på saker som hur pass lättrengörligt det behöver vara, hur stora pannor/kastruller du behöver få rum med, hur många brännare vill du ha, ska det vara elektrisk tändning eller är det okej att du tänder med tändstickor/tändare o.s.v.

I övrigt skulle jag väl kanske föreslå att fundera på att istället köpa en grill som har en kokplatta, om du har rum till det och också gillar att grilla.

Tack! Primus camping stoves såg flotta ut. Vet du om dom går att ansluta till en vanlig PC5r/PC10 gasoltub eller måste man ha Primus egna tuber?
Citera
2025-12-05, 13:21
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholfriHbtqiBar
Har du använt den själv någon gång? Tänker på hur länge en flaska gas räcker och hur bra fräs det är i brännaren. Går snabbt att koka upp vatten? Blir varmt nog att steka/woka något på den?

Det är typ 2.3kw så effekt finns , går fortare än med platta o få vattnet o koka.

Är uppåt 2 timmar med en CP250 flaska.

Värt o tänka på att om det är kallt så måste flaskan hållas varm, ren butan i dessa flaskor o dom slutar gasa nedåt nollan
Citera
2025-12-05, 14:21
Medlem
448s avatar
Citat:
Tack! Primus camping stoves såg flotta ut. Vet du om dom går att ansluta till en vanlig PC5r/PC10 gasoltub eller måste man ha Primus egna tuber?

Finns adapters om du letar o använder söktermer med "pol pc10 7/16"
Citera
2025-12-06, 14:04
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Tack för tips! Blir svårt att fritera på en stekhäll dock, får kanske bli nästa leksak när man tröttnat på falafel.
Min stekhäll rymmer 22 liter, så visst går det!
Citera
2025-12-06, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Min stekhäll rymmer 22 liter, så visst går det!

What? Trodde en stekhäll var mer platt? Kanske finns saker i världen jag inte känner till än, får spana in.
Citera
2025-12-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Finns adapters om du letar o använder söktermer med "pol pc10 7/16"

Tack för tippset! Kommer nog köra på något som går att koppla in i min befintliga tub direkt ändå, känns säkrare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in