2025-12-04, 20:13
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Nej, "kommentera" och "påpeka" är inte exakt samma sak
, även om de kan överlappa. Att kommentera innebär att uttrycka en åsikt eller ge en bedömning, medan att påpeka oftast handlar om att lyfta fram något specifikt eller uppmärksamma en sak

Den typen av hårklyverier hjälper dig inte. Vedertagen praxis på Flashback sedan anno dazumal är att varje nämnande av en moderatorsåtgärd bryter mot regel 0.06.

Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Varför skulle det vara förbjudet för? Jag sliter i om ni har skrivit ner det eller ej. Vad är huvudsyftet? Att kunna förtrycka och censurera människor utan att dom ska kunna göra sig hörda om övergreppet?
Det är till och börja med förbjudet helt enkelt eftersom Admin har skrivit i regel 0.06 att det är förbjudet. Det är Admin som bestämmer över forumet.

Sedan kan man självklart spekulera över varför Admin skrivit regeln så. Det beror sannolikt på att moderatorsåtgärder är off-topic i en enskild tråd. Tråden ska innehålla en diskussion om trådens ämne, inte om hur tråden modereras. Istället kan man diskutera moderatorsåtgärder här om man inte är nöjd med svar man fått via PM.

Citat:
0.06. Moderatorsåtgärder
Moderatorsåtgärder ska inte kommenteras i tråden. Vid frågor och synpunkter ska berörd moderator kontaktas via PM.
2025-12-04, 20:19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Varför skulle det vara förbjudet för? Jag sliter i om ni har skrivit ner det eller ej. Vad är huvudsyftet? Att kunna förtrycka och censurera människor utan att dom ska kunna göra sig hörda om övergreppet?

Det är inte förbjudet. Det går alldeles utmärkt att diskutera det i det här delforumet. Precis som vi gör nu.

Varför är det förbjudet? Jo, det är OT. Off topic.

Ämnet i tråden kanske handlar om varför idiotier använder blinker och i trådstarten nämns också att tidigare tråd tagits bort. Och då börjar användare gärna diskutera varför den tidigare tråden tagits bort. Ger exempel på trådar de fått borttagna. Berättar om trådar som samma mod eller andra mods tagit bort.

Handlar tråden om det? Nej.

Nu kanske du säger att det behöver inte alls bli så. Men jag talar av egen erfarenhet.

Jag har tidigare modererat i 10 eller fler delforum. Och en av de vanligaste orsaken till att ett inlägg tas bort - ja, kanske den vanligaste - är att folk går OT. I en tråd om bästa jackan för att vinterhajka i nämner nån att de köpte en så fin jacka på en affär i Katrineholm. Och plötsligt börjar alla prata om Katrineholm. Kanske de tycker det är en skitstad. Kanske tvärtom. Och nån har en släkting där som säger att Katrineholm är si och så. Nånnämner att de dejtade en tjej från Katrineholm en sommar. Bästa sexet han haft i sittning. Hon var skogstokigt kåt. Och då glider ämnet över till sommarsex.

Precis exakt så är det. Orsaken till att du kanske inte ser det är för att mods läsare tråden och rensar medan diskussionen pågår. Eller många använder rapporterat OT-inlägg. De vill diskutera jackor. Inte Katrineholm eller sommarsex. Men de som får inläggen borttagna kan protestera och säga att de inte alls var OT. Man måste ju få svara på en fråga direkt ställd till en om Katrineholm. Nej, det måste man inte. För det är inte ämnet.

TS krävde dessutom ett svar i tråden på varför hans tråd tagits bort. Vilket ju inte är huvudämnet för tråden. Inget som ska diskuteras där. Däremot i pm med moderatorn och sen här.
2025-12-04, 22:06
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Nä jag påpekade att mitt inlägg blev borttaget det är inte att kommentera åtgärden.

Men…

Vem är det som tar bort ditt inlägg, jo just det - en moderator!

MAO att kommentera borttagningen = att kommentera moderatorsåtgärden.

FATTA…!
2025-12-04, 22:12
Medlem
argaangelicas avatar
En solklar 0.06! Mod har gjort rätt!
2025-12-04, 22:37
Avstängd
Vad är anledningen till regel 0.06 egentligen? Känner sig modsen nakna när alla kan se deras försvarstal?
2025-12-04, 22:44
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Vad är anledningen till regel 0.06 egentligen? Känner sig modsen nakna när alla kan se deras försvarstal?

Att inte diskussionstrådarna kladdas ner med frågor och kommentarer om tidigare moderatorsåtgärder.

/VV
2025-12-04, 22:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Att inte diskussionstrådarna kladdas ner med frågor och kommentarer om tidigare moderatorsåtgärder.

/VV

Varför kan det inte bara falla under OT-regeln?
2025-12-04, 22:52
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Varför kan det inte bara falla under OT-regeln?

Bra fråga!!
Men, och nu gissar jag bara, att kommentaren kanske ligger inom topic och då faller OffTopic.
Man kanske då kan ta det under 0.03 som trams istället?

Kanske blir det bättre med en speciell regel 0.06 då för att tydliggöra exakt vad det är som ogillas, dvs kommentar om åtgärd.

/VV
2025-12-04, 23:12
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Nej syftet är att tråden ska handla om trådens ämne och inte om modereringen därutav. Det går alldeles utmärkt att skriva ett PM till valfri moderator i delforumet om man inte vet vem som raderat ens inlägg.

Det är alltså en av reglerna man behöver förhålla sig till här. Gör man inte det får man en varning. Det är inte svårare än så.
2025-12-04, 23:34
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Men…

Vem är det som tar bort ditt inlägg, jo just det - en moderator!

MAO att kommentera borttagningen = att kommentera moderatorsåtgärden.

FATTA…!
Att säga mina inlägg försvinner är inte att kommentera en åtgärd det är att påpeka att just mina inlägg försvinner.
2025-12-04, 23:37
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Att öht nämna en moderatorsåtgärd räknas som att kommentera den. Det du skulle ha gjort var att kontakta valfri moderator för den forumdelen och fråga varför inlägget togs bort. Om det inte var den moderator du PM:ade först som tog bort det hade den kunnat hänvisa dig vidare till rätt moderator.
Skillnaden ligger i att "påpeka" innebär att
lyfta fram något specifikt, ofta för att visa på en avvikelse eller något som har upptäckts, medan "kommentera" handlar om att uttrycka en åsikt eller tanke om något

Att skriva "mina inlägg försvinner" är mer en antydan än kommentar.
2025-12-04, 23:50
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Att säga mina inlägg försvinner är inte att kommentera en åtgärd det är att påpeka att just mina inlägg försvinner.

Jaaa..- och hur tror du att ”dina inlägg försvinner…” ??

Naturligtvis genom att en moderator har skåpat ut ditt ”inlägg”

Att öht kommentera detta = att kommentera en moderatorsåtgärd.

Sluta nu att försöka slingra dig själv ur en varning etc, och gå vidare…
Senast redigerad av Alonen 2025-12-05 kl. 00:29.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in