2025-12-04, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Det kan finnas bristningsgränser såklart men om man inte ens bryr sig om sitt egna barn som lever i fosterhem vem f*n är man då?

Hon övergav honom inte. Läs här: https://nyheter24.se/debatt/896238-joakim-lundell-mamma-berattelse

"Under tiden i familjehemmet besökte jag honom på födelsedagar. Givetvis även vid andra tillfällen. Han kom även och hälsade på i hemmet ibland. Jag var på de flesta skolavslutningar.

Det var en stor sorg för mig att inte kunna ha Joakim hemma. Jag fick en depression. Jag har en whiplashskada efter en trafikolycka. Jag hade tillgång till starka värktabletter förskrivna på recept. Jag missbrukade dessa ibland. Men inte under de åtta åren Joakim bodde hemma.

Mina andra tre barn har bott hemma under hela uppväxten. Det är cirka 23 år sedan Joakim flyttade. Idag hanterar man barn med problem annorlunda, och vi hade kanske fått mer hjälp. Man kan inte ändra på det förflutna, däremot acceptera det. Det har jag försökt med.

Joakim är alltid min son."
Citera
2025-12-04, 21:48
Medlem
BluePonyGirls avatar
Det sjukaste av allt i hela den här härvan är hur mamman och bonuspappan fortfarande skyller på Joakim, att det var han som var ett jobbigt och farligt barn, men inte verkar kunna säga orden ”vi brast i föräldraförmåga”.

Det är helt uppenbart för alla som läst genom dokumenten att mamman är djupt störd, hon vill vid flertalet gånger få veta vad som är ”fel” på hennes son. Det är bara Joakim som kan ändra på sig och lösa situationen, hennes föräldraskap ifrågasätter hon aldrig förutom när hon i efterhand och när hon behöver framhäva sig själv pratar om att hon utvecklats som förälder. Det är aldrig frågan om att hon behöver utvecklats, hon konstaterar alltid när utvecklingen (enligt henne) är gjord.

Alla vet att ett barn som är så utåtagerande och aggressivt är det av en anledning. Barn är inte onda av naturen. Utifrån den dokumentation som finns är det tydligt att han är ett offer för svår psykisk misshandel. Att skylla hans svårigheter på enbart Asperger är ett slag i ansiktet på alla med diagnosen, men mamman klarar som bekant inte av att erkänna att hennes vanvård lett hit och därför är det bekvämt att luta sig mot en diagnos.

När Joakim är liten finns en notering om att hon växelvis ger Joakim extremt mycket kärlek och behandlar honom som en bebis, för att i nästa ögonblick avvisa honom och visa tydligt att hon inte vill ha honom nära. Vad gör det med ett barns anknytning?

Under hela hans uppväxt växlar hon i sitt intresse för Joakim. Enda gången hon verkligen blir tydligt intresserad av att få hem honom är när han kontaktas av sin biologiska far och hon gör då allt hon kan för att grusa relationen mellan Joakim och honom. Hon kräver att få kontrollera relationen, precis som hon också försöker kontrollera Joakims relation med fosterhemsföräldrarna, hans morföräldrar och alla omkring dem.

Joakim är alltid av mamman frivilligt placerad, men socialtjänsten är beredda att kliva in med ett LVU-beslut i händelse av att mamman skulle säga upp platsen. Det säger allt om hur de ser på mamman. Det enda som är konstigt är att de aldrig ingriper för att omhänderta de andra barnen.

Det mest beklämmande i det som utspelas i media just nu är hur dokumentären lett till att mamman rentvås från all skuld hon har i varför det blev som det blev, när hon i själva verket faktiskt varit exakt så usel i sin föräldraförmåga som Joakim utgett henne för att vara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Effopkoudar
Jaha, så narrativet förskjuts nu? Du erkänner att hans mamma var en narcissist som övergav sitt barn men hänger upp dig på att du vill ha specifika bevis för utvalda saker?
Vad förändrar det? Om du redan erkänner att hon är en störd person som övergett sitt barn sen 8 års ålder? Hur försvarar du att det görs en karaktärsmördande och grovt vinklad "dokumentär" som attackerar honom när du samtidigt ser att han visst var ett övergivet barn som traumatiserades svårt av mamman?

Nej hon övergav honom inte. Läs här: https://nyheter24.se/debatt/896238-joakim-lundell-mamma-berattelse
Citera
Medlem
Jag har jobbat som psykolog inom BUP i 22år. Jag hänger med Joakim t.o.m hans bok "Monster", det är hans historia, hans minnen som han har helt rätt till. Man kan inte säga att det varken är rätt eller fel. Det jag vänder mig emot är det som sedan visat sig. Jag har läst alla journaler han själv delat, samt lyssnat på hans avsnitt på Podme. Där framgår det tydligt att hans minnesbilder inte kan styrkas, bilden som rör "Tortyr" är svår att se.

Att Joakim har känslan av att han blivit övergiven är helt otvetydig, det har jag inga tveksamheter kring.

Jag konstaterar att allt fram tills hans bok "Monster" är trovärdigt rent psykologiskt.

Men, efter boken har han kunnat få tillgång till sina journaler. Där kan man konstatera att mycket saknas som står i hans bok. Att han då valt att använda sina journaler som en sanning till att allt i boken är sanning är troligtvis en konstruktion av honom själv. Det händer ofta när patienter får läsa sin journal att de bokar ett besök, och vill komma och berätta om allt de fått bekräftat genom deras journaler. När man sedan tillsammans diskuterar och tittar på det så är det uteslutande så att pat tolkat alla journalanteckningar som småsmå tecken på att minnesbilderna stämmer. Detta givetvis pga att man vill att det skall stämma, och man kan göra "en höna av en fjäder", för så fungerar psyket.

Det finns inget som tyder på tortyr, och det skulle aldrig någonsin kunna räcka som bevis i en rättegång. Att Joakim kände sig övergiven är det ingen tvekan om, som sagt. Han lever efter devisen "syns jag inte, så finns jag inte". Det har gått till en extrem överdrift i hans beteende i vuxen ålder, och kan inte annat än att likställas med en frågeställning om "sociopat/narcissist".

Det som jag tycker är vanskligt är om Jonna verkligen vet vem Joakim är.
Citera
2025-12-04, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluePonyGirl
Det sjukaste av allt i hela den här härvan är hur mamman och bonuspappan fortfarande skyller på Joakim, att det var han som var ett jobbigt och farligt barn, men inte verkar kunna säga orden ”vi brast i föräldraförmåga”.

Det är helt uppenbart för alla som läst genom dokumenten att mamman är djupt störd, hon vill vid flertalet gånger få veta vad som är ”fel” på hennes son. Det är bara Joakim som kan ändra på sig och lösa situationen, hennes föräldraskap ifrågasätter hon aldrig förutom när hon i efterhand och när hon behöver framhäva sig själv pratar om att hon utvecklats som förälder. Det är aldrig frågan om att hon behöver utvecklats, hon konstaterar alltid när utvecklingen (enligt henne) är gjord.

Alla vet att ett barn som är så utåtagerande och aggressivt är det av en anledning. Barn är inte onda av naturen. Utifrån den dokumentation som finns är det tydligt att han är ett offer för svår psykisk misshandel. Att skylla hans svårigheter på enbart Asperger är ett slag i ansiktet på alla med diagnosen, men mamman klarar som bekant inte av att erkänna att hennes vanvård lett hit och därför är det bekvämt att luta sig mot en diagnos.

När Joakim är liten finns en notering om att hon växelvis ger Joakim extremt mycket kärlek och behandlar honom som en bebis, för att i nästa ögonblick avvisa honom och visa tydligt att hon inte vill ha honom nära. Vad gör det med ett barns anknytning?

Under hela hans uppväxt växlar hon i sitt intresse för Joakim. Enda gången hon verkligen blir tydligt intresserad av att få hem honom är när han kontaktas av sin biologiska far och hon gör då allt hon kan för att grusa relationen mellan Joakim och honom. Hon kräver att få kontrollera relationen, precis som hon också försöker kontrollera Joakims relation med fosterhemsföräldrarna, hans morföräldrar och alla omkring dem.

Joakim är alltid av mamman frivilligt placerad, men socialtjänsten är beredda att kliva in med ett LVU-beslut i händelse av att mamman skulle säga upp platsen. Det säger allt om hur de ser på mamman. Det enda som är konstigt är att de aldrig ingriper för att omhänderta de andra barnen.

Det mest beklämmande i det som utspelas i media just nu är hur dokumentären lett till att mamman rentvås från all skuld hon har i varför det blev som det blev, när hon i själva verket faktiskt varit exakt så usel i sin föräldraförmåga som Joakim utgett henne för att vara.

Precis det mamman säger: https://nyheter24.se/debatt/896238-joakim-lundell-mamma-berattelse

"Det var en stor sorg för mig att inte kunna ha Joakim hemma. Jag fick en depression. Jag har en whiplashskada efter en trafikolycka. Jag hade tillgång till starka värktabletter förskrivna på recept. Jag missbrukade dessa ibland. Men inte under de åtta åren Joakim bodde hemma.

Mina andra tre barn har bott hemma under hela uppväxten. Det är cirka 23 år sedan Joakim flyttade. Idag hanterar man barn med problem annorlunda, och vi hade kanske fått mer hjälp. Man kan inte ändra på det förflutna, däremot acceptera det. Det har jag försökt med.

Citera
2025-12-04, 21:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StokeBoy
Hon övergav honom inte. Läs här: https://nyheter24.se/debatt/896238-joakim-lundell-mamma-berattelse

"Under tiden i familjehemmet besökte jag honom på födelsedagar. Givetvis även vid andra tillfällen. Han kom även och hälsade på i hemmet ibland. Jag var på de flesta skolavslutningar.

Det var en stor sorg för mig att inte kunna ha Joakim hemma. Jag fick en depression. Jag har en whiplashskada efter en trafikolycka. Jag hade tillgång till starka värktabletter förskrivna på recept. Jag missbrukade dessa ibland. Men inte under de åtta åren Joakim bodde hemma.

Precis. Hon övergav honom inte, hon sökte hjälp och gjorde vad hon kunde och när det inte längre kunde ha honom boende hemma så brydde hon sig och höll kontakten.
En del tycks ha svårt att fatta att hon är bara människa.
Citera
2025-12-04, 21:50
Medlem
Angående journalerna: Jocke släppte själv sina journaler, men det betyder inte att det är de fullständiga journalerna. Det är sekretess för alla förutom Jocke. Att han släpper vissa delar bakom betalvägg är ganska tunt. Visst, man kan granska det som han själv släppt, men det visar inte hela historien. Och ska man behöva fläka ut precis allt för allmän åskådan?

Det är hårklyveri från SVT. Visst, man ska granska personer med stort inflytande och makt. Men granskandet måste också kunna granskas.
Citera
2025-12-04, 21:51
Medlem
BluePonyGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StokeBoy

”Idag hanterar man barn med problem annorlunda och vi kanske hade fått mer hjälp”.

Nej, mamman var hela tiden erbjuden att gå hos BUP för möten i syfte att utveckla henne som förälder men hon vägrade gå dit. Hon tyckte hela tiden, och tycker fortfarande, att det är någon annan som ska hjälpa till. Hon saknar helt förmåga till självinsikt att det är hon själv som brustit i föräldraförmåga.

Och hur fan pratar hon? ”Barn med problem”? Barn har inte problem. Barn är ett resultat av miljön de växer upp i.

Läs journalerna som beskriver hennes föräldraförmåga så förstår du.
Citera
2025-12-04, 21:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePonyGirl

Den åtgärden kanske handlade om att skydda de andra barnen från Jocke - har du tänkt på det?
Placeringen görs ju för att skydda dem och stötta Jocke.
Citera
2025-12-04, 21:54
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effopkoudar
Nej eftersom jag har utmärkta referenser och haft ett mycket bra resultat. Till skillnad från du. Uppenbarligen
Du jobbar i motvind, våran alldeles egna självutnämnda expert

Du påminner mig om en Grandios youtuber vars namn jag inte kommer ihåg just nu.
Citera
Medlem
BluePonyGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Precis. Hon övergav honom inte, hon sökte hjälp och gjorde vad hon kunde och när det inte längre kunde ha honom boende hemma så brydde hon sig och höll kontakten.
En del tycks ha svårt att fatta att hon är bara människa.

Nej, men lägg av. Hon vägrade ta in att det är hon som behöver bättras som förälder och hon vägrade gå till BUP.

Hon försöker kontrollera alla Joakims relationer, bråkar med fosterhemsmamman, försöker stoppa honom från att träffa sin biologiska pappa, skyller hans problem på sina egna föräldrar.

På besöken i fosterhemmet är hon mer intresserad av att prata med de vuxna i fosterhemmet än med Joakim.

Läs socialtjänstens journaler så får du en helt annan bild av henne.
Citera
Medlem
Så anledningen till att detta ämnet om någon WT toppar aktuella ämnen är för att det delats upp i 2 läger. Ett som tror att han åkt på stryk av sin morsa och blivit rik på det med sin bok och ett läger som tror att han ljugit om att åka på stryk av sin morsa och blivit rik på det med sin bok?

Ja det måste ju vara superintressant att följa WT och deras intriger. Ed Geins spektakel till serie drar ju tittare av en anledning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in