2025-12-04, 21:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effopkoudar
Har själv erfarenhet av att arbeta med barn som innan jag kom in i bilden var utagerande. De blev lugna nästan direkt av min närvaro för att min energi är varm och lugn och att jag har ett accepterande och förstående sätt de känner sig sedda och trygga med.
På ett år inte ett enda utbrott de dagar jag jobbade. Det kunde ibland synas tecken på att frustration byggdes upp men när jag var där så blev det aldrig något våld, inget gapande, och de var väldigt glada och som "ett annat barn" enligt personalen.

Det finns absolut ingenting som säger att barn med ADHD är utagerande. Det är inget som kommer automatiskt, det är ett resultat av omgivningen och deras närmaste relationer hemma och/eller i skolan. Så är det.
Har aldrig träffat ett barn som varit häftigt utagerande där det inte var antingen föräldrarnas eller skolans fel.
Har träffat massvis av barn med både autism och ADHD som varit artiga, lugna och vänliga.

När föräldrar skyller på diagnoser och försöker spela oskyldiga handlar det om narcissister som utsett syndabockar (vilket narcissister alltid gör).

Du har alltså inte jobbat med barn svår problematik. Tack för den bekräftelsen.
Och högst sannolikt inte på 90-talet när kunskapsläget såg helt annorlunda ut och medicineringsmöjligheterna var obefintliga.

Att du ens arbetat med människor är skrämmande givet hur trångsynt du är.
Citera
2025-12-04, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Finns inget i journalen (som SVT publicerat) som motsäger hans minnesbilder av barndomen.

Helt fel .tvärtom inget stödjer det han säger.
Håll dig till fakta inte vad du vill ska vara sant.
Faktaresistent?
Citera
2025-12-04, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Jag skulle säga att det är svårt att säga innan man är i den situationen själv. Kan inte ens föreställa mig det.

Däremot så har alla kärleksfulla människor jag känner fått fina barn även om de så haft dubbla diagnoser. Därför undrar man hur den känslomässiga miljön är när det blir så här. Även om i princip alla föräldrar gör så gott de kan så är många likväl rätt dåliga föräldrar.
Såklart vi inte kan föreställa oss att överge ett barn. Det finns för många dysfunktionella föräldrar som påstår att de gjort vad de kan. Raddan av barn som är drabbade är milslång. Ursäkter från föräldrar som brister i sitt föräldraansvar och som dessutom vill försvarar sig ger jag inte mycket för.
Citera
2025-12-04, 21:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Förutom det faktum att Lundell otaliga gånger uppgett att det i journalerna finns bevis för tortyr och vanvård som Lundell ska ha utsatts för av sin mamma.
Han blir även tillfrågad en extra gång i dokumentären om det verkligen finns bevis för tortyr och vanvård i journalerna. Han säger att det finns bevis för tortyr och vanvård i journalerna.
När dokumentärfilmaren går igenom dokumentationen finns inte de bevis Lundell påstått ska finnas.
Han har alltså ljugit om att det finns bevis i journalerna.
Nu, när han blivit påkommen med att ljuga, börjar han blanda bort korten och prata om att det är hans upplevelse, ett traumatiserat barns upplevelse, att allt inte skrivs ned i dokumentationen, man måste läsa mellan raderna osv.

Nu kanske du undrar "men det kanske finns andra journaler, det är kanske där bevisen Lundell pratar om finns?"
Var är de i sådana fall? Borde det inte ligga i Lundells intresse att gå ut med dessa, hittills okända journaler?

Har DU läst alla hans journaler? Joakim har ju tidigare publicerat dem, har du läst alla eller?
Sen, du får ta och läsa på om hur det brukar funka med barn som utsatts för tortyr, minnen och dokumentation, för det du säger nu, så låter det alltid när stater inte vill betala skadestånd till barn som vanvårdats på institutioner runt om i världen, även fast det fastslagits att det varit systematiskt.
Det ska alltid hållas på när det gäller individer som krävs på absurda bevis som omöjligt kan finnas.

Hur fan vet du att det inte finns en enda journalanteckning som inte stöder hans berättelse? Du upprepar ju bara rubriker nu som en papegoja.
Citera
2025-12-04, 21:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Det kan finnas bristningsgränser såklart men om man inte ens bryr sig om sitt egna barn som lever i fosterhem vem f*n är man då?
Jockes mamma brydde sig om honom även efter att han flyttat till fosterhemmet. Hade du läst en liten del av dokumenten så hade du vetat det.
Att hon inte klarade av honom är skilt från att hon inte älskade honom och brydde sig om honom.
Citera
2025-12-04, 21:42
Avslutad
Citat:
Det gör det ju. Hans sommarprat och hans tidigare dokumentärer har faktagranskats noga.
För det första har Bo Göran valt ut vissa dokument och inte alla, för det andra ljuger Bo Göran om att journalerna inte stöder Joakims berättelse, för det gör de.
De säger att han var ett övergivet barn från en skadlig hemmiljö, att han var rädd att hans mamma skulle ta livet av sig och sen rädd att hans familjehemsmamma skulle ta livet av sig.
Hur fan bekräftar inte bara dessa exempel att han övergivits av en störd mamma?

Där har du fel Bo-Göran och hans team har lusläst alla handlingar, även dom som Jocke valt att inte lägga ut. Sen kan du lägga ner skitsnacket om att han blivit övergiven pga mamman. Han blev inte övergiven, han blev omhändertagen, för att få den hjälp han behövde. Fosterhemmet har också berättat en hel del om problematiken runt Jocke. Dom hade en hyffsat fungerande relation ända fram till han gifte sig. Det var efter boksläppet året efter det gick åt helvete. Varför berättade han aldrig om sitt "helvete" innan boken? Varför alla kramar och "jag älskar dig mamma"?
Förresten, Jocke måste älska den här tråden, där han dissekeras ända in i minsta cell
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du har alltså inte jobbat med barn svår problematik. Tack för den bekräftelsen.
Och högst sannolikt inte på 90-talet när kunskapsläget såg helt annorlunda ut och medicineringsmöjligheterna var obefintliga.

Att du ens arbetat med människor är skrämmande givet hur trångsynt du är.

Jo det har jag, men tack för bekräftelsen på att du också har det men är helt olämplig och inkompetent eftersom din erfarenhet är att de konstant hade våldsamma utbrott i dina händer.
Citera
Medlem
Citat:
Det gör det ju. Hans sommarprat och hans tidigare dokumentärer har faktagranskats noga.
För det första har Bo Göran valt ut vissa dokument och inte alla, för det andra ljuger Bo Göran om att journalerna inte stöder Joakims berättelse, för det gör de.
De säger att han var ett övergivet barn från en skadlig hemmiljö, att han var rädd att hans mamma skulle ta livet av sig och sen rädd att hans familjehemsmamma skulle ta livet av sig.
Hur fan bekräftar inte bara dessa exempel att han övergivits av en störd mamma?

Nu pratar du ju bara om det självklara som ingen förnekar.

Dokumentären handlar om alla grova anklagelse utöver det. Tortyren etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
Helt fel .tvärtom inget stödjer det han säger.
Håll dig till fakta inte vad du vill ska vara sant.
Faktaresistent?

Vad pratar du om..

Det finns inget i journalen (som SVT publicerat) som motsäger hans minnesbilder av barndomen.

Däremot finns det inte stöd för allt han säger men det är en annan sak.
Citera
2025-12-04, 21:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentieisback
Där har du fel Bo-Göran och hans team har lusläst alla handlingar, även dom som Jocke valt att inte lägga ut. Sen kan du lägga ner skitsnacket om att han blivit övergiven pga mamman. Han blev inte övergiven, han blev omhändertagen, för att få den hjälp han behövde. Fosterhemmet har också berättat en hel del om problematiken runt Jocke.
Förresten, Jocke måste älska den här tråden, där han dissekeras ända in i minsta cell

Hur i helvete vet du att de lusläst alla handlingar? Redaktionerna på SR och tv4 mfl har ju nämligen faktagranskat allt de också.
Bo Göran drar helt inkompetenta slutsatser han inte har nåt stöd för.
Citera
2025-12-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Såklart vi inte kan föreställa oss att överge ett barn. Det finns för många dysfunktionella föräldrar som påstår att de gjort vad de kan. Raddan av barn som är drabbade är milslång. Ursäkter från föräldrar som brister i sitt föräldraansvar och som dessutom vill försvarar sig ger jag inte mycket för.

Ja, det är min poäng också. Att om man överger sitt barn har man gjort ett dåligt jobb. Fast människor har också olika förutsättningar och diagnoser som ADHD och autism är delvis ärftliga så de minst lämpade blir ofta föräldrar till sådana här barn.
Citera
2025-12-04, 21:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StokeBoy
Nu pratar du ju bara om det självklara som ingen förnekar.

Dokumentären handlar om alla grova anklagelse utöver det. Tortyren etc.

Jaha, så narrativet förskjuts nu? Du erkänner att hans mamma var en narcissist som övergav sitt barn men hänger upp dig på att du vill ha specifika bevis för utvalda saker?
Vad förändrar det? Om du redan erkänner att hon är en störd person som övergett sitt barn sen 8 års ålder? Hur försvarar du att det görs en karaktärsmördande och grovt vinklad "dokumentär" som attackerar honom när du samtidigt ser att han visst var ett övergivet barn som traumatiserades svårt av mamman?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in