2025-12-04, 11:36
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
pokerspel är olagligt när den är organiserad och drivs utan licens.
Men det är inte olagligt att spela.
Måste väl vara lite svårt att bevisa?
Citera
2025-12-04, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Måste väl vara lite svårt att bevisa?
Det är betydligt enklare än du tror.
Återkommande spel, insläpp, marker och rake brukar tala för sig själva.
Citera
2025-12-04, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeeetmaster
Enligt Aftonbladet är ingen av de gripna på platsen dömd i närtid och ingen förekommer inom grov brottslighet sedan tidigare. Av de cirka 80-90 personer som befann sig på plats greps tre, vilket av 80 motsvarar 3,75 %. Enligt Brå misstänks omkring 2 % av Sveriges befolkning för brott årligen. Med ett stickprov av den här storleken är skillnaden mellan 2 % och 3,75 % så liten att den inte ens är i närheten av att vara statistiskt signifikant, den ligger helt inom normal slumpvariation. Visserligen omfattar de 2 % alla typer av brott och misstankarna i detta fall är grova, men din uppfattning att det var en klubb för orten-krimmos saknar statistiskt stöd.

Fine. Kopplingen till orten-krimmos räckte ju för att motivera polisrazzian ändå. Budskapet borde vara uppenbart. Sverige vill inte ha illegala spelklubbar vilket alltid är en magnet för grov kriminalitet och grovt kriminella. Om det nu var klassens ljus som var där och spelade så kan de ju dra lärdom av att inte spela om pengar utan licensiering. Då kan det bli armar uppåt sträck några timmar. Om kärleken till poker är det centrala går det ju fint att att spela om marker utan insatser eller kanske slå in vackra julklappar till varandra för symboliska summor: tandborste, skokräm, tuggummi o.s.v. Pengar går det ju annars fint att spela för hos Svenska Spel. Visserligen inte livepoker men ändå.
Citera
2025-12-04, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det går inte komma i från att i de flesta utvecklade samhällen vill ha kontroll över spel. Det måste finnas ett skäl till det.

Det är nästan en fördubbling av misstänkta. Det är ungefär på samma nivå som gäller invandrare och SD bråkar om. Så ja det verkar vara en nivå många i samhället tycker är hemsk.
Du verkar inte förstå hur små urvalsgrupper fungerar. Om 2% av befolkningen misstänks för brott varje år betyder det att om du tar 80 helt slumpmässiga personer från gatan, är allt mellan 0 och 6 som blivit misstänkta för brott helt normalt. Tre gripna ligger alltså mitt i det intervallet, därav ingen statistisk överrepresentation av kriminella.

Självklart ska vi inte ha olagliga spelklubbar i Sverige, men det är felaktigt att kalla klientelen för kriminell. Enligt intervjuer med spelare på plats verkar det som flertalet trodde de var på en laglig pokerklubb. Tror det får mer önskvärd effekt att förbättra möjligheterna för dessa personer att spela livepoker på lagliga ställen.
Citera
2025-12-04, 12:15
Medlem
UnitedKingdoms avatar
J Lindberg, tidigare Generalsekreterare hos Svenskt Travsport, fd Sportchef Gävletravet, numera medarbetare på facktidningen Travronden hade den "kopiösa oturen" att vid sitt 1a besök på svartspelklubben Krukan (citat: "följde med en kompis"), så stormar Polisen lokalen, vilket himla missflyt.. 😂!
Citera
2025-12-04, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag tänker följande:

Tung beväpnad polis som stormar in...scener som tagna från en gangsterfilm som handlar om Al Capone...

Polisen förklarar i TV att det var en brottsplats, inte en fritidsgård

Om vi nu tänker oss att polisen ville jaga våldsbejakande islamister, stormar in tungt beväpnad i en moské mitt under fredagsbönen...

Efteråt förklarade dom att det var en brottsplats

Vilket jävla liv det hade blivit...
Jag är helt ok med stormningen och beväpningen.

Men, om jag förstått saken rätt ville folk gå på toa efter 2-3 timmar. Någon hade diabetes. Osv.
När då polisen hotar att skjuta folk, hotar med 50k volt och säger till dem att pissa på sig... då tappade jag förtroende för polisen.

Om allmänheten inte får kalla poliser för polis-fittor, snut-bögar, Polis-polis-potatisgris osv, då ska inte polisen få göra så där heller.

Citat:
Vad krävs för att ett pokerspel ska anses vara olagligt?
Öppna dörrar, återkommande, ingen redovisning av inkomster, inga skatter betalas för anställda, rake, bedrivs i vinstsyfte. Typ så.

Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
J Lindberg, tidigare Generalsekreterare hos Svenskt Travsport, fd Sportchef Gävletravet, numera medarbetare på facktidningen Travronden hade den "kopiösa oturen" att vid sitt 1a besök på svartspelklubben Krukan (citat: "följde med en kompis"), så stormar Polisen lokalen, vilket himla missflyt.. 😂!
Jag vill se en bild, om jag känner igen honom. Jag har varit där många ggr, men var inte där vid tillslaget.
Vad står "J" för, så att jag kan söka upp "J".

Edit. Aha, Johan. Han var stammis där. Känner mycket väl igen honom.
Citera
2025-12-04, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeeetmaster
Enligt intervjuer med spelare på plats verkar det som flertalet trodde de var på en laglig pokerklubb.

Jovisst och de tror på Tomten också, problemet med dessa "oskyldiga" spelare är att de hjälper grov kriminalitet.

När Cosmopol var öppen, även då fanns dessa kriminella klubbar.
Därmed ingen anledning till att besöka Krukan men det gjorde man ändå.

Så jag tycker inte synd om dem, kunde gott ha suttit där med händerna i vädret ytterligare några timmar.
Citera
2025-12-04, 14:47
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FridayMike
Öppna dörrar, återkommande, ingen redovisning av inkomster, inga skatter betalas för anställda, rake, bedrivs i vinstsyfte. Typ så.
Vad är rake?
Citera
2025-12-04, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenBalen
Efter vi hade suttit där i timmar togs bilder och personnummer på alla som var där, sedan var det en polis i vardera arm som följde en ut. Vart inte delgiven någon misstanke.

Fotograferades alla?
Citera
2025-12-04, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FridayMike
Jag är helt ok med stormningen och beväpningen.

Men, om jag förstått saken rätt ville folk gå på toa efter 2-3 timmar. Någon hade diabetes. Osv.
När då polisen hotar att skjuta folk, hotar med 50k volt och säger till dem att pissa på sig... då tappade jag förtroende för polisen.

Om allmänheten inte får kalla poliser för polis-fittor, snut-bögar, Polis-polis-potatisgris osv, då ska inte polisen få göra så där heller.

Jag vill se en bild, om jag känner igen honom. Jag har varit där många ggr, men var inte där vid tillslaget.
Vad står "J" för, så att jag kan söka upp "J".

Edit. Aha, Johan. Han var stammis där. Känner mycket väl igen honom.

Så denna J ljög alltså rakt av med att det var första gången ut till media? Känns nästan värre läge att bli ertappad med en sådan lögn.
Citera
2025-12-04, 15:02
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Vad är rake?

Avgiften som man betalar till den som arrangerar pokerspelet, oftast som en fast % av insatsen i en turnering eller en del av vinstpotten i cash game. Kan också vara en fast timavgift för att spela.
Citera
2025-12-04, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OpieWinston
Så denna J ljög alltså rakt av med att det var första gången ut till media? Känns nästan värre läge att bli ertappad med en sådan lögn.

J är verkligen inte stammis där. Om det är första gången kan jag inte svara på men absolut inte stammis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in