Citat:
Ursprungligen postat av
EAGLEofGOLD
Du kan ringa fram till o med 1e feb, 2a feb är det godnatt. (Sen att inte Comviq nämner Telia som ett alternativ fram till slutet av 2027 kan man diskutera.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Nyfikenpaallt
Oj, det visste jag inte. Min mobil fungerar helt normalt än så länge alla fall. Tack för infon.
Lite inte för mycket på att du har fram till februari på dig – vad jag kan se har du inte skrivit tillräckligt om din situation för att man ska kunna dra den slutsatsen, även om det är en möjlighet bland andra:
*
2 februari gäller om din telefon har fungerande stöd för röstsamtal över 4G (VoLTE) och korrekt kopplar över till Telias 2G-nät vid nödsamtal, s.k. "nödroaming", men saknar det stöd för "VoLTE Emergency" som behövs för ordinarie nödsamtal via operatörer som bara stöder 4G och senare.
* Om din telefon saknar fungerande stöd för VoLTE kommer den att sluta fungera så fort Comviq stänger av 2G/3G i ditt område. Detta är utannonserat till
1 december, men operatörerna verkar i praktiken stänga ner det successivt under ett antal dagar. 9:e december har nämnts som ett måldatum för när det ska vara helt klart. De har rätt att dra ut på det lite, eftersom deras tillstånd för 2G/3G strikt sett räcker fram till årsskiftet.
* Om din telefon kräver någon speciell åtgärd för nödroaming via Telia (att ta ut SIM-kortet har nämnts som en sådan) och inte klarar nödsamtal över VoLTE, kräver PTS att den blockeras så fort 2G/3G-nätet försvinner. Detta har ibland kommunicerats som
1 december, men egentligen är det nog den faktiska nedsläckningen av 2G/3G som avgör, vilket de som sagt kan fördröja lite.
Kontentan är alltså att det finns lite olika situationer, och bara för att din telefon inte stängts av ännu kan du inte dra slutsatsen att du har fram till februari på dig. Du behöver veta vad problemet är med din telefon för att säkert kunna dra den slutsatsen. Ett samtal till automatsvaret på nummer 225 (endast Comviq/Tele2) kan åtminstone svara på om VoLTE fungerar som det ska för vanliga samtal.