2025-12-04, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swec_fullmoon
Fast NMT nätet så kunde man ju ringa i princip varstans. Rikstäckande utan bekymmer. Sen Kanske folk inte pratade i den utsträckningen häller men man hörde rätt tydligt i bilens högtalare 5 sec innan ett samtal kom fram. Måste strålat på bra ^^

I princip rikstäckande med endast 250 basstationer över hela landet så sändareffekten var en helt annan.
I dag är det typ 10000 LTE-baser per operatör.
Med det sagt har tiderna dock blivit bättre. Hade man byggt näten nu som man gjorde då, med bara några hundra riktigt höga master på 700-900 MHz landet över, hade folk kunnat sitta med någon eller ett par megabit var över LTE ute i stugorna, men kraven på kapacitet är ju lite annorlunda idag. Går jag ut på balkongen rasar det upp i över 400 Mbps nedströms och jag bor inte ens centralt.

På NMT var det inte ovanligt att man fick vänta flera minuter på att samtalet skulle kopplas upp. Vänta på din tur för en ledig kanal.
Citera
2025-12-04, 09:05
Medlem
Ridaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solna-Turken
Telefonen som inte fungerar med Tre går att ringa med Telia. Där dyker det också upp en VoLTE logga i statusraden på skärmen.

Väldigt märkligt att det inte fungerar med Telenor. Är det någon annan med Telenor som får upp VoLTE loggan på statusraden?

Jag har Vimla/Telenor och ser detta på min Honor 400 Lite.
Inställning till 4G via Mobile network o. Mobile data för att ändra nät sedan via Preferred network mode:
VoLTE 4G+ syns på skärmen.
Ändrat i inställningar till 5G:
VoLTE 5G syns på skärmen.

På samma ställe i mobilen finns det även detta:
VoLTE calls (rubrik)
Use 4G LTE data to make HD calls.

(Ändringen mellan 4G och 5G sker direkt som det verkar.)
Citera
2025-12-04, 11:00
Avstängd
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Dag3 och min mobil funkar fortfarande.

Dom har säkert skickat minst 10 varningar på sms, mail och sms. Dom har verkligen varit specifika också att just min mobil inte funkar dom har listat vilken mobil jag har osv det enda jag behöver göra för att inte drabbas är att köpa en ny mobil via en länk. Slutsats Comviq är kriminella.

Du kan ringa fram till o med 1e feb, 2a feb är det godnatt. (Sen att inte Comviq nämner Telia som ett alternativ fram till slutet av 2027 kan man diskutera.)
Citera
2025-12-04, 12:02
Medlem
Tele2/Telenor 2/3G (Net4Mobility) i Stockholm stängde ner i natt & under morgonen.
https://youtu.be/Owe_eQzIzvg
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-12-04 kl. 12:53.
Citera
2025-12-04, 12:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
vad har du för bank som godkänner endast lösenord?

Har inte med bank att göra utan BankID - t ex skratteverket
ellevio fort-in-med-pengarna
Citera
2025-12-04, 12:49
Medlem
RostigHinks avatar
Har nu beställt ett Halebop kontantkort till min moto g52 jag köpte hos Netonnet för 2 år sedan. Den får funka 2 år till och sedan bli ewaste.

Jag tror att betydligt fler mobiler är drabbade än vad som påstås. Svensksålda ej kompatibla sådana. Snacket om att det är mest sådana köpta i utlandet är bara snack.
Citera
2025-12-04, 12:58
Medlem
Zeta9s avatar
Min Denver-knapptelefon som jag beställt via Cdon men inte fått hem ännu nämns här som en som förmodligen inte kommer fungera. Valde den äldre modellen för att den fortfarande har hörlursuttag.

https://www.mobil.se/nyheter/pts-vissa-telefoner-ska-stangas-av-nar-gsm-och-3g-upphor-vid-arsskiftet/1660470

Proshop som säljer en senare modell skriver för säkerhets skull att man måste kolla med operatören om telefonen fungerar med deras tjänster.

Jag får göra en lista till Telenor med frågor om olika telefonmodeller.
Citera
2025-12-04, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Du kan ringa fram till o med 1e feb, 2a feb är det godnatt. (Sen att inte Comviq nämner Telia som ett alternativ fram till slutet av 2027 kan man diskutera.)

Oj, det visste jag inte. Min mobil fungerar helt normalt än så länge alla fall. Tack för infon.
Citera
2025-12-04, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD

Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Oj, det visste jag inte. Min mobil fungerar helt normalt än så länge alla fall. Tack för infon.
Lite inte för mycket på att du har fram till februari på dig – vad jag kan se har du inte skrivit tillräckligt om din situation för att man ska kunna dra den slutsatsen, även om det är en möjlighet bland andra:

* 2 februari gäller om din telefon har fungerande stöd för röstsamtal över 4G (VoLTE) och korrekt kopplar över till Telias 2G-nät vid nödsamtal, s.k. "nödroaming", men saknar det stöd för "VoLTE Emergency" som behövs för ordinarie nödsamtal via operatörer som bara stöder 4G och senare.

* Om din telefon saknar fungerande stöd för VoLTE kommer den att sluta fungera så fort Comviq stänger av 2G/3G i ditt område. Detta är utannonserat till 1 december, men operatörerna verkar i praktiken stänga ner det successivt under ett antal dagar. 9:e december har nämnts som ett måldatum för när det ska vara helt klart. De har rätt att dra ut på det lite, eftersom deras tillstånd för 2G/3G strikt sett räcker fram till årsskiftet.

* Om din telefon kräver någon speciell åtgärd för nödroaming via Telia (att ta ut SIM-kortet har nämnts som en sådan) och inte klarar nödsamtal över VoLTE, kräver PTS att den blockeras så fort 2G/3G-nätet försvinner. Detta har ibland kommunicerats som 1 december, men egentligen är det nog den faktiska nedsläckningen av 2G/3G som avgör, vilket de som sagt kan fördröja lite.

Kontentan är alltså att det finns lite olika situationer, och bara för att din telefon inte stängts av ännu kan du inte dra slutsatsen att du har fram till februari på dig. Du behöver veta vad problemet är med din telefon för att säkert kunna dra den slutsatsen. Ett samtal till automatsvaret på nummer 225 (endast Comviq/Tele2) kan åtminstone svara på om VoLTE fungerar som det ska för vanliga samtal.
Senast redigerad av vgebler 2025-12-04 kl. 14:14.
Citera
2025-12-04, 14:12
Avstängd
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Lite inte för mycket på att du har fram till februari på dig – vad jag kan se har du inte skrivit tillräckligt om din situation för att man ska kunna dra den slutsatsen, även om det är en möjlighet bland andra:

* 2 februari gäller om din telefon har fungerande stöd för röstsamtal över 4G (VoLTE) och korrekt kopplar över till Telias 2G-nät vid nödsamtal, s.k. "nödroaming", men saknar det stöd för "VoLTE Emergency" som behövs för ordinarie nödsamtal via operatörer som bara stöder 4G och senare.

* Om din telefon saknar fungerande stöd för VoLTE kommer den att sluta fungera så fort Comviq stänger av 2G/3G i ditt område. Detta är utannonserat till 1 december, men operatörerna verkar i praktiken stänga ner det successivt under ett antal dagar. 9:e december har nämnts som ett måldatum för när det ska vara helt klart. De har rätt att dra ut på det lite, eftersom deras tillstånd för 2G/3G strikt sett räcker fram till årsskiftet.

* Om din telefon kräver någon speciell åtgärd för nödroaming via Telia (att ta ut SIM-kortet har nämnts som en sådan) och inte klarar nödsamtal över VoLTE, kräver PTS att den blockeras så fort 2G/3G-nätet försvinner. Detta har ibland kommunicerats som 1 december, men jag tror faktiskt det är OK så länge de inte släckt ner 2G/3G-nätet, vilket de som sagt kan fördröja lite.

Kontentan är alltså att det finns lite olika situationer, och bara för att din telefon inte stängts av ännu kan du inte dra slutsatsen att du har fram till februari på dig. Du behöver veta vad problemet är med din telefon för att säkert kunna dra den slutsatsen. Ett samtal till automatsvaret på nummer 225 (endast Comviq/Tele2) kan åtminstone svara på om VoLTE fungerar som det ska.

Om den inte skulle fungera fram till 2a feb så hade skribentens telefon slutat att fungera i måndags.
Citera
2025-12-04, 14:17
Medlem
Svartskäggs avatar
3G stängdes av här idag. Min 15 år gamla 3G-knapptelefon är oanvändbar, utom som klocka. Jag undrar om man fortfarande kan ringa 112 med den fast den säger att den inte har något nät?

Jag hade fått två nya SIM-kort av Comviq. Jag satte ett av dem i min nyare telefon, som ska blockeras 2 februari. Det funkade inte. Jag satte i det andra SIM-kortet. Det funkade.

Min plan för att hantera problemet är att vänta och se om någon annan (comviq, tele2, Nokia, PTS, regeringen, Gud) löser problemet åt mig. Annars blir det nog kontantkort hos Halebop.
Senast redigerad av Svartskägg 2025-12-04 kl. 14:21.
Citera
2025-12-04, 14:21
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
3G stängdes av här idag. Min 15 år gamla 3G-knapptelefon är oanvändbar, utom som klocka. Jag undrar om man fortfarande kan ringa 112 med den fast den säger att den inte har något nät?

Jag hade fått två nya SIM-kort av Comviq. Jag satte ett av dem i min nyare telefon, som ska blockeras 2 februari. Det funkade inte. Jag satte i det andra SIM-kort. Det funkade.

Min plan för att hantera problemet är att vänta och se om någon annan (comviq, tele2, Nokia, PTS, regeringen, Gud) löser problemet åt mig. Annars blir det nog kontantkort hos Halebop.

Nödsamtal 112 ska du kunna ringa med din gamla 3G-knapptelefon, men du måste kanske ta ut SIM-kortet först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in