2025-12-04, 11:44
Moderator
Hjv9s avatar
#4,5,6 av 28.

Ruka bjöd på två segrar och totalt sex svenska pallplatser. En bra start på denna OS-säsong där vissa nu har satt sig i en utmärkt position för att bli uttagna och där vissa andra snart har kniven mot strupen om det ska bli något olympiskt spel överhuvudtaget. Viktiga lopp nu i Trondheim där det tävlas på OS-distanser tre dagar i rad.

Till den svenska truppen har vi fått två välkomna nytillskott. William Poromaa är tillbaka efter sjukdomen han drog på sig under tävlingarna i Gällivare och Linn Svahn är även hon redo att tävla igen efter att ha missat de två första helgerna. Framförallt viktigt för Linn att prestera som ännu ej är OS-uttagen.

Mycket svenskt i topp i totalen efter Ruka har vi sett förr och den som ligger bäst till är kanske något oväntat Moa Ilar. Likt förra helgen tävlar hon här alla tre dagar och har därmed chansen att behålla en topposition och kanske till och med ta tillbaka den gula ledarvästen. Övriga som kör alla tre lopp är Jonna Sundling, Emma Ribom och Edvin Anger.

På herrsidan har vi fått in tre nya namn i truppen. Dels veteranen Johan Häggström till sprinten och dels Rikard Vestin till 10 km. Båda segrade på hemmaplan i den nationella cupen i Boden förra veckan och belönas följaktligen med en plats till världscupen. George Ersson har också kallats in till att köra sprint då Oskar Svensson ännu ej är frisk. Noteras kan att Alvar Myhlback återigen kör två världscuplopp efter förra helgens fina tävlingar i Ruka.

Program

Fredag 5 december

09:45 Sprint K, prolog
12:15 Sprint K, finaler

Lördag 6 december

11:10 20 km skiathlon, herrar
13:00 20 km skiathlon, damer

Söndag 7 december

09:30 10 km F intervall, damer
11:55 10 km F intervall, herrar

Startlistor och resultat: https://www.fis-ski.com/DB/general/event-details.html?sectorcode=CC&eventid=58061&seasoncod e=2026
Livetiming:
joows eminenta tjänst: https://fis-live.github.io/#/
FIS (inte fullt lika eminenta tjänst): https://www.fis-ski.com/DB/general/live.html
Arrangörens hemsida: https://www.norwayevents.no/

Banprofiler
https://static1.squarespace.com/static/6825b5fdab9fd1332c064d67/t/691df1131ac9577c662bf57f/1763569939382/L%C3%B8ypekart+WC+Trondheim.pdf

Tv-tider Viaplay Sport (ej studiosändningar):

Fredag 5/12

09:45-10:45 Sprint K, prolog
12:15-13:45 Sprint K, finaler

Lördag 6/12

11:10-12:10 20 km skiathlon, herrar
13:00-14:10 20 km skiathlon, damer

Söndag 7/12

09:30-10:30 10 km F intervall, damer
11:55-13:00 10 km F intervall, herrar

Loppen kommenteras av Jonas Karlsson och Anna-Karin Strömstedt.

Svenska truppen
Citat:
DAMER
Sprint, klassisk stil
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Ilar, Falun-Borlänge SK
Emma Ribom, Piteå Elit SK
Linn Svahn, Östersunds SK
Jonna Sundling, Piteå Elit SK

Skiathlon, 20 kilometer
Ebba Andersson, Piteå Elit SK
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF
Märta Rosenberg, Trillevallens SK

10 kilometer, fristil, intervallstart
Ebba Andersson, Piteå Elit SK
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF

HERRAR
Sprint, klassisk stil
Edvin Anger, Åsarna IK
Emil Danielsson, Högbo GIF
Anton Grahn, IFK Mora SK
Johan Häggström, Piteå Elit SK
Alvar Myhlback, Bjursås IK
Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK, återbud. Ersätts av George Ersson.

Skiathlon, 20 kilometer
Edvin Anger, Åsarna IK
Gustaf Berglund, IFK Mora SK
Johan Ekberg, IFK Mora SK
Alvar Myhlback, Bjursås IK
William Poromaa, Åsarna IK
Eric Rosjö, IFK Mora SK

10 kilometer, fristil, intervallstart
Edvin Anger, Åsarna IK
Gustaf Berglund, IFK Mora SK
Johan Ekberg, IFK Mora SK
William Poromaa, Åsarna IK
Eric Rosjö, IFK Mora SK
Rikard Vestin, Sollefteå Skidor IF

Trondheim 2023

Ställning totalcupen

Distanscupen

Sprintcupen

U23-cupen

Poängskala
Citera
2025-12-04, 11:53
Avstängd
Det måste vara låga odds på att den där Kläbo vinner allt, jag måste satsa stort!
Citera
2025-12-04, 11:54
Medlem
Tack för ytterligare en utmärkt trådstart. Jag tänkte att man kanske skall lyfta fram att joow som gjort den nära perfekta livetimingtjänsten faktiskt är en flashback-medlem och tjänsten har en tråd där man kan komma med förslag för att göra tjänsten ännu bättre.
Länk till tråden:
(FB) Livetjänst för längdskidor, fis-live.github.io: Förslag, diskussioner m.m.
Citera
2025-12-04, 13:15
Medlem
utredare1s avatar
Det här blir mycket intressanta tävlingar.

Sprint i Trondheim, klassisk stil, en väl förberedd Skistad - vad kommer det att innebära för slutresultatet? Kan Maja "ofarlig" smyga med och hota på upploppet?

Skiathlon blir höjdpunkten för mig: Jonna och Heidi Weng vill ha revansch. Ebba vill visa att hon är regerande mästare. Frida kämpade med skadekänningar senast, nu kan hon också visa var skåpet ska stå. Diggins behöver som vanligt ta sig igenom klassiska delen på ett lämpligt sätt, så blir hon också att räkna med.

På individuella fristilen är jag extra nyfiken på vad Jonna kan göra. Jag har fortfarande känslan att gemensamma starter är hennes bästa segerchanser i distanstävlingar, men hon får gärna överbevisa mig om den saken.
Citera
2025-12-04, 13:16
Medlem
Moobs avatar
är det bara jag som tycker sprinttävlingarna är alldeles för långa och utdragna? det är prolog, kvartar och semin innan det börjar på riktigt. Det är för långt tycker jag. Borde gå att klura ut ett bättre system. Kanske färre heat med fler deltagare. Eller bara färre som gå vidare från prologen.

24 som går vidare från prologen
3 heat med 8 i varje
sen final med de två bästa från varje heat innan
Citera
2025-12-04, 13:26
Medlem
utredare1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
är det bara jag som tycker sprinttävlingarna är alldeles för långa och utdragna? det är prolog, kvartar och semin innan det börjar på riktigt. Det är för långt tycker jag. Borde gå att klura ut ett bättre system. Kanske färre heat med fler deltagare. Eller bara färre som gå vidare från prologen.

24 som går vidare från prologen
3 heat med 8 i varje
sen final med de två bästa från varje heat innan
Tidigare när sprintvärldscupen var mer av en egen del av VC så kan jag förstå att FIS liksom ville ha en hel tävlingsdag för publiken och sprintåkarna. Men som det är nu att sprinten blivit mer integrerad med distansvärldscupen så kan jag tycka att sprint-tävlingarna skulle kortas ner en aning. Det gäller också sprintstafett, där sprintkvalet är ointressant att följa.
Citera
2025-12-04, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utredare1
På individuella fristilen är jag extra nyfiken på vad Jonna kan göra. Jag har fortfarande känslan att gemensamma starter är hennes bästa segerchanser i distanstävlingar, men hon får gärna överbevisa mig om den saken.
Håller med, med tanke på hennes stafettsträcka i fristil på 7,5km på samma bana blir det här väldigt intressant.

Jag har ju en liten förhoppning om att Jonna ska göra som Björgen och gå från att främst vara bra i sprint till att bli dominant på distans efter att ha fyllt 30.
Citera
2025-12-04, 13:41
Medlem
Ezzelinos avatar
Väderprognosen indikerar att det kan vara en enstaka minusgrad i morgon, men tre-fyra grader varmt lördag och söndag:

https://www.yr.no/nb/v%C3%A6rvarsel/daglig-tabell/1-211388/Norge/Tr%C3%B8ndelag/Trondheim/Gran%C3%A5sen

Hoppas på en stor helg för Sundling, och att Frida Karlsson och Ebba Andersson visar att Sverige är bäst på damsidan för tillfället. Linn Svahn? Sedan vill man förstås se något bra av Anger och Myhlback, samt att Poromaa gör rimliga insatser.
Citera
2025-12-04, 13:44
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD15
Tack för ytterligare en utmärkt trådstart. Jag tänkte att man kanske skall lyfta fram att joow som gjort den nära perfekta livetimingtjänsten faktiskt är en flashback-medlem och tjänsten har en tråd där man kan komma med förslag för att göra tjänsten ännu bättre.
Länk till tråden:
(FB) Livetjänst för längdskidor, fis-live.github.io: Förslag, diskussioner m.m.

Det hade jag missat. Fantastiskt initiativ.
Citera
2025-12-04, 14:28
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Det måste vara låga odds på att den där Kläbo vinner allt, jag måste satsa stort!
Han har aldrig vunnit 10 fritt. För mig är han efter Amundsen Kruger Hedegart och Nyenget. Ska han köra allt i OS får han peta någon av dom. Och Ree och Andersen och några till.
Citera
2025-12-04, 14:37
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Vaddå "noteras kan att alvar kör i trondheim"?
Är väl fan det mest intressanta denna helg och inte bara nån notis.

Porroma vet vi redan att han normalt är bästa svensk tillsammans med anger och han är dessutom klar för OS redan så tycker inte porroma är så intressant i helgen oavsett vad han presterar.

Blir väldigt kul att se hur alvar kommer hantera skiathlonen, främst skate såklart.
Gissar han kommer bli något sämre än det han blev i finland så kanske 23:a.
Fördelen för alvar är väl att det är 20km och han är ju van att åka betydligt längre än så, så han har bra grunduthållighet även om det mest gällt stakning.

I sprinten hoppas jag han har bra skidor och får bättre semifinal om han nu kommer dit.
Drar till med att han blir bästa svensk även denna helg.

Är linn svahn i form vet vi alla vad hon kan göra men gissar hon kanske är lite ringrostig nu, men hon är ju så bra att hon absolut kan vara med i finalen ändå.

Norska herrarna kommer dominera ännu värre än i finland och jag säger det blir norsk trippel på skiathlonen och garanterat några fler just utanför pallen, jag säger 6 norskar top 10.
Citera
2025-12-04, 14:42
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utredare1
Tidigare när sprintvärldscupen var mer av en egen del av VC så kan jag förstå att FIS liksom ville ha en hel tävlingsdag för publiken och sprintåkarna. Men som det är nu att sprinten blivit mer integrerad med distansvärldscupen så kan jag tycka att sprint-tävlingarna skulle kortas ner en aning. Det gäller också sprintstafett, där sprintkvalet är ointressant att följa.

Varför ens ha ett kval?
Man hade lätt bara kunnat gå efter ställningen i sprintcupen och låta top 50 åkare köra loppa direkt, utan att kvala.
Är man utanför top 50 eller nåt så måste man dock kvala med andra åkare som håller ungefär samma nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in