2025-12-03, 16:33
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Principen att kunna granska och granskas och följa vissa grundläggande pressetiska normer bör väl följas av alla? Är inte det stora problemet just att nischad media inte lever upp till dessa grundkrav?

Tror du på den skiten fortfarande?

Vinklingarna handlar mest om vad man INTE säger och vilka formuleringar man använder. Sånt kommer ingen jävla "pressetik" åt.

Inte ens vissa rena lögner som "kompetensregn" och Sandvikens hundratals miljoner i vinst kommer man heller åt.
Citera
2025-12-03, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Tror du på den skiten fortfarande?

Vinklingarna handlar mest om vad man INTE säger och vilka formuleringar man använder. Sånt kommer ingen jävla "pressetik" åt.

Inte ens vissa rena lögner som "kompetensregn" och Sandvikens hundratals miljoner i vinst kommer man heller åt.

Nu pratar jag om principen i sig. Den bör gälla alla, gränsöverskridande. Det kan du väl hålla med om, utan att börja käbbla om "brandmannen i Boden" och andra klassiker som brukar dras upp.

Vissa grundprinciper för hur man arbetar bör finnas. Samma sak med principer för granskning.
Citera
2025-12-03, 17:44
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Nu pratar jag om principen i sig. Den bör gälla alla, gränsöverskridande. Det kan du väl hålla med om, utan att börja käbbla om "brandmannen i Boden" och andra klassiker som brukar dras upp.

Vissa grundprinciper för hur man arbetar bör finnas. Samma sak med principer för granskning.

Kommer aldrig kunna fungera bra. Att tro att granskningen kan vara oberoende är en fluffig dröm.

Granskarna kommer alltid tas från samma ängsliga klass som journalistkåren...
Citera
2025-12-03, 23:21
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Principen att kunna granska och granskas och följa vissa grundläggande pressetiska normer bör väl följas av alla? Är inte det stora problemet just att nischad media inte lever upp till dessa grundkrav?

Problemet är att detta inte görs ens inom Public Service... De få gånger ting granskas så sker det först efter politiska riktningar.
Citera
2025-12-05, 15:13
Avslutad
Nu är jag för public service men jag har gått in på 100 idag och börjar titta runt.
Just nu tittar jag på 100% slöseri och även om ämnet är intressant så tycker jag att känslan är "billig".
Vill man skapa en svensk Fox? Då behöver de steppa upp rejält.

Man verkar satsa allt på politik och "mot vänster". Det kommer inte att lyckas därför att många är inte villiga att betala dyra pengar för att lyssna på Hanif Bali eller Gudmunsson.

Förstå mig rätt: Alla har rätt att starta egna kanaler men SVT, TV4 etc är så mycket mer än de politiska programmen. Ingen kommer att logga in på 100 och titta en hel dag, vilket många gör på de etablerade kanaler.

Skulle gissa att 100 går samma öde till mötes som Bulletin. Några kommer att läsa men de flesta kommer knappt att märka av det. Annonsörerna är heta i början men kommer att lämna sen.

Jag ger det max något år. Är det något vi vet om svensk höger är att de inte kan hålla sams.
Citera
2025-12-05, 20:15
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Undertecknad har sett premiäravsnittet av AW-föreställningen och kan konstatera att Viktor Klemmings humor är en direkt fortsättning på programmet Roast på Berns som sändes på den femte kanalen 2009–2010. Genren är chockhumor. Han säger (TRIGGERVARNING): rövknulla i sändningen. Det var djärvt! Folkhemmet skakar!

En inhyrd statist låtsas störa sändningen. Ett humorgrepp hämtat från Allsången på Skansen där ofta Anna Blomberg eller Robert Gustafsson i olika utstyrslar spelar missanpassade, stör programmet och förs bort av vakter. Ett annat exempel på putslustig SVT-inspirerad humor är när Viktor Klem låtsas komma av sig med flit för komisk effekt när statisten stör.

Men allt sitter sällan i premiären. Och nog lider programmet av en del barnsjukdomar:
Humorn är intern. Han talar mest om sig själv, visar klipp på sig själv och bjuder in privata kompisar och talar fotboll. Tyvärr, känner mig inte inkluderad. Robins, som sändes i SVT bar programledarens namn men handlade inte om Robin Paulsen själv utan om gästerna. Viktor Klemming har också en pojkbandsfrisyr, ett svall uppåt tack vare Daxvax, och snaggade sidor, som hämtad från Melodifestivalen 2013.

Men roligt med svordomar. Hans välartade syster har sommarpratat om ostron, vad ska hon tro? Ska spola fram till när han säger rövknulla igen och se om det är lika roligt andra gången jag hör det.
Citera
2025-12-08, 07:27
Medlem
YuriOrlovs avatar
Jag hoppas som lyckas men det kommer dom inte.

Man har inte redaktion nog att göra några större gräv. Det blir mest ett tyckarprogram och då finns det massa poddar att lyssna på.
Alla som är med har ju egna kanaler jag kan ta del av.

Sen kräver just TV-formatet en massa resurser om det ska se bra ut vilket gör att utgivningstakten blir väldigt låg (som vi redan ser)

Designen på hemsidan är bedrövlig.

Ta exempelvis Victor Klemmings program - kunde lika gärna varit en podd då det saknades live publik. Något som möjligtvis hade lyft det.

Kvartal tycker jag idag är dom som ligger närmast att bli ett alternativ till dom etablerade medierna. Dom har också inte bara till enda uppgift att klaga på SvT.

Gillade Jönssons YT klipp på 20-30 minuter men dom kan också kännas en aning långa. Fylla en hel vecka med sånt…nja.

Som sagt. Hoppas dom lyckas men ser inte bra ut just nu. Inte alls.
Citera
2025-12-09, 08:30
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nytt avsnitt av "Sverigebilden". Med Paulina Neuding.

https://www.100.se/program/sverigebilden/paulina-neuding-igar-kvall-i-sverige-59

Orkar folk med sånt där? Neuding har senaste veckorna gjort reklam för sin nya bok i Hanif Balis podcast, SvD podcast ledarredaktionen, i Fokus podcast och surprise..... *trumvirvel* nu dyker hon upp i Henrik Jönssons 100%.

Bara hardcorefansen kommer orka med.
Citera
2025-12-10, 12:27
Medlem
kajnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigfromkumla
Nu är jag för public service men jag har gått in på 100 idag och börjar titta runt.
Just nu tittar jag på 100% slöseri och även om ämnet är intressant så tycker jag att känslan är "billig".
Vill man skapa en svensk Fox? Då behöver de steppa upp rejält.

Man verkar satsa allt på politik och "mot vänster". Det kommer inte att lyckas därför att många är inte villiga att betala dyra pengar för att lyssna på Hanif Bali eller Gudmunsson.

Förstå mig rätt: Alla har rätt att starta egna kanaler men SVT, TV4 etc är så mycket mer än de politiska programmen. Ingen kommer att logga in på 100 och titta en hel dag, vilket många gör på de etablerade kanaler.

Skulle gissa att 100 går samma öde till mötes som Bulletin. Några kommer att läsa men de flesta kommer knappt att märka av det. Annonsörerna är heta i början men kommer att lämna sen.

Jag ger det max något år. Är det något vi vet om svensk höger är att de inte kan hålla sams.

Helt riktigt. Kanaler som endast handlar om politik risker bara att bli långrandiga. Folk vill se underhållning.

Därför är det ingen slump att just denna typ av kanaler drar till sig kanske Sveriges tråkigaste människor, som medvetet har valt att vara kroniskt missnöjda oavsett vem som styr landet.
Citera
2025-12-10, 15:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kajnus
Helt riktigt. Kanaler som endast handlar om politik risker bara att bli långrandiga. Folk vill se underhållning.

Därför är det ingen slump att just denna typ av kanaler drar till sig kanske Sveriges tråkigaste människor, som medvetet har valt att vara kroniskt missnöjda oavsett vem som styr landet.

Så sjukt sant!
Citera
2025-12-12, 04:11
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
"100 % klägg – Henrik Jönsson och hans hemliga miljoner"

https://klagget.nu/2025/11/26/100-klagg-henrik-jonsson-och-hans-hemliga-miljoner/
Wow, det låter som Jönsson inte kan ta kritik och lider av olika vanställningar... vill högern verkligen högrisk satsa på en sådan person?
Citera
2025-12-12, 23:12
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajnus
Kanaler som endast handlar om politik risker bara att bli långrandiga. Folk vill se underhållning.

Tror inte det handlar om just det. CNN och al-Jazeera, t.ex. handlar i stort sett enbart om politik, och tycks klara sig bra på det. Däremot kan man inte få en kanal att överleva långsiktigt på enbart kverulans, vilket verkar vara Jönssons modus operandi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in