Citat:
Ursprungligen postat av
Mittokrat
Jag vill att Försvarsmakten ska vara på topp inför potentiella hot, hellre än att hundar får ett optimalt liv. Det är väl bra om det kan samvariera, men galna hangarhundar är bra mot fienden och andra med ont uppsåt. Men jag är fullt på det klara med att den genomsnittlige svensken inte längre förstår vad krig är för någonting. Denne ömhjärtade svensk förstår dock vad en hund mår bra av.
Jag som civil, vill att tjänstehundar klarar av att utföra de arbeten de ska och till exempel vågar markera när det finns ett huvud i en garderob i samma rum som de genomsöker.
Jag tror att de flesta som någon gång kanske behöver hjälp av en tjänstehund om så bara för att söka efter ett barn eller äldre som gått vilse, vill spåra en våldtäktsman och liknande, hellre har dugliga hundar än de som "uppnått" målet, nämligen att hunden ska frukta dig som hundförare med sitt liv och aldrig våga avvika en millimeter till att ta ett eget initiativ. Blind lydnad genom instrumentiellt våld. Ändamålet helgar knappast inte medlen om vi får trasiga tjänstehundar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Perkulatorkaffe
Det militära och polisiära värdet av de här kreaturen är mycket begränsat. Däremot tillför hundenheterna stora värden internt i organisationerna som gör att deras förmågor tenderar att blåsas upp till det gudalikas gräns.
Hundenheterna är underbara avstjälpningsplatser för diverse tvivelaktiga existenser som man vill knuffa lite snyggt åt vänster till något ställe där de inte kan orsaka så mycket elände.
I olika deckaralster brukar det vara hittegodset som är soptunnan inom polisen.Tro mig: Det är hunderiet...
För det militäras del har olika djurverksamheter det stora mervärdet att de lockar till sig kvinnor och det är guld värt i en så mansdominerad verksamhet.
Jag tror att du har rätt men så är det även som så att Försvarsmakten och Polismyndigheten (samt övriga rättsväsendet) attraherar människor med psykopatiska störningar och även narcissism. Det finns mycket underlag på det. För dem blir även hundarna möjligheter att utöva våld på daglig basis, kontroll och maktutövning mot inblandade människor en stor lockelse. Det finns lika mycket underlag på att psykopatiska individer gladeligen skadar djur och upplever tillfredsställelse av det som det finns på att de söker sig till vissa arbetsplatser och yrkesområden.
Jag säger psykopati för det var exakt vad jag upplevde det som och som jag även efter att ha återlämnat det sista sakerna skrek åt dem att de var. Psykopater som jag skulle skriva och berätta för resten av samhället om här på Flashback.
Det fick jag bara ett lugnt leende av självsäkerhet för men även om det har gått många år nu så är iallafall saken äntligen uppmärksammad så som den borde även om det nog är glömt imorgon igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
fsker
Jag var inte anställd av försvarsmakten
Då kanske du inte såg så mycket heller?
Jag bor bredvid ett utsatt område och när hundföraren från Försvarsmakten kom hem till mig litade jag fullt ut på ungarna/ungdomarna som sprang på gården, att de inte skulle sabotera vagnen med de fd pilishundarna i. Och uttryckte det också. Idag kan jag säga att jag skulle lita mer på de stökigare ungdomarna i området där jag bor, med min hund än någon inom Försvarsmakten/Polismyndigheten (av dem som tillhör hundvärlden dvs).
Klart och tydligt människor med aggressionsproblem som skaffar sig betydelse genom makt och kontroll över hundarna och även människor inblandade kring hundarna.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/frida-hundar-blev-slagna-i-magen-med-kangor/
Citat:
Nyligen gjorde en dressör på Försvarsmaktens hundtjänstenhet, FHTE, en anmälan om djurmisshandel och sa upp sig från sin tjänst.
Citat:
”Jag känner en enorm skam över hur hundarna behandlas, samt en skam över att personer som larmar inte får höras!”, skriver anmälaren i sin rapport och fortsätter
”Personal som möter hundarna på morgonen med ”God morgon din jävla Apa. Upp och lägg dig”, med efterföljande prygel. Dessa personer får fortsätta att vara verksamma hos oss, mycket pga våran låtgå mentalitet”.
Citat:
I anmälan listas en lång rad av fall där hundar misshandlats, ofta inför flera vittnen:
”Dressören får tag på sin hund lyfter upp den i nackskinnet och bär den ca tio meter bort (i nackskinnet), för att sedan kasta den i diket”.
”Jag och en annan elev från dressörutbildningen hör hunden skrika, vid framföringssträckan använder sig dressören även av ett externt koppel som han rappar hunden i ansiktet med”.
”Hunden får då ett knytnävsslag i huvudet. Scenariot upprepas”.
Hängdes upp i sitt halsband
”Personen hängde upp hunden i sitt halsband så fort den ljudade, den får efter utebliven effekt en fortsatt ”hängning” och ett par slag (gissningsvis för att få hunden tyst).”
Citat:
”XX tillrättavisar sin hund enligt instruktion och rappar sin hund upprepat med kopplet över ryggen. Hunden reagerar med stress och gör allt annat än att söka under detta prov (...) Provledare (personen som avslutat sin anställning) samt gästande förband SWEDEC påtalade olämpligheten med detta och prövningen avbröts.”
Det står även i artikelserien gällande de extrema restriktioner som förekommer kring att hundarna vägras veterinärvård och under inga som helst omständigheter får tas till veterinär först när de är döende och då endast om Försvarsmaktens anställda gett klartecken till att en hund tillåts vård.
Det jag fick order om var att först om hunden låg för döden låta den komma till veterinär och endast om jag då först fått bekräftat att hunden hade tillåtelse att föras till veterinär. Vilket är galet med valpar som är särskilt framåt, hårda och livliga då deras behov av hälsokontroller kan anses vara högre, av det skälet att det är tuffa hundar som inte är fega och därmed riskerar fler skador än vanliga valpar. Jag ansåg även att det var något extremt märkligt med att min valps tänder gick av (den hade ben men andra hundar har inte tänderna gått av på, inte heller när jag haft valp) och att även samma sak skett med en av de andra valparna i min grupp. Det var också något jag rök ihop med dem om då jag gav min valp Zylkene i brist på annat och ändå undersökte munnen själv trots stränga order om att låta det vara (skita i det). Antagligen för att de vet att det inte alls är särskilt bra för en valps hälsostatus att gå med trasiga tänder. Märkligt iallafall att de har så sköra tänder och än mer makabert att de genom korruption också köper in hundar av "polare" för 200 000-250 000 men anser att veterinärvård är en onödig kostnad. Kanske är det för att dölja våld också som hundarna inte har tillåtelse till vård. Vilka andra skäl finns det?