Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-10, 16:57
Medlem
TrueDevils avatar
Hoppas det kommer ut vilka på Försvarsmakten som plågar hundarna, dessa små horungar ska hängas ut så man vet vilka det är! Jag hade jublat om dessa råttor blev sönder slagna sedan fick ett elkoppel runt halsen och sen ska dom få veta vad riktigt smärta och rädsla är!

Dessa personer förtjänar inget mer än ett panskott precis som pedofiler, våldtäktsmän och annat patrask enligt mig!
Människor som plågar eller ger sig på försvarslösa ska LIDA!

Det är den typen av SMUTS människor som utövar våld och makt när dom vet att de kan komma undan med det, men förr eller senare springer dom på någon med samma mentalitet som mig, då är dom som rädda små flickor!

Det var på nyheterna idag i ett reportage som kalla fakta gjort där en man står och slår och sparkar på en ko.

Ut med namn på den fittan med!
Senast redigerad av TrueDevil 2025-12-10 kl. 17:08.
Citera
2025-12-10, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueDevil
Hoppas det kommer ut vilka på Försvarsmakten som plågar hundarna, dessa små horungar ska hängas ut så man vet vilka det är! Jag hade jublat om dessa råttor blev sönder slagna sedan fick ett elkoppel runt halsen och sen ska dom få veta vad riktigt smärta och rädsla är!

Dessa personer förtjänar inget mer än ett panskott precis som pedofiler, våldtäktsmän och annat patrask enligt mig!

Det är den typen av SMUTS människor som utövar våld och makt när dom vet att de kan komma undan med det, men förr eller senare springer dom på någon med samma mentalitet som mig, då är dom som rädda små flickor!

Det var på nyheterna idag i ett reportage som kalla fakta gjort där en man står och slår och sparkar på en ko.

+++
Människan är en renodlad psykopat och förtjänar en långsam död i ett koncentrationsläger.
Citera
2025-12-10, 18:05
Medlem
De två sistar artiklarna i serien har publicerats nu.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/doglaz-dog-efter-motet--med-forsvarets-tranare/

En pensionerad polisman fick sin 15 åriga pudel ihjälbiten av två hundar och uppger att den version en väletablerad hunddomare/hundtränare som bland annat arbetar med Försvarsmakten är direkta lögner.

Citat:
En sommardag i juni 2023 är elittränaren ute och rastar sina två schäfrar. Den yngre är en lovande IGP-tävlingshund. Den äldre är på väg att avsluta sin tävlingskarriär.

I närheten av hans bostad möter de den pensionerade polisen Bernt Bergman som är ute på promenad med sina två mindre hundar – pudeln Doglaz, 15 år, och den nio år yngre blandrashunden Oscar.

Citat:
Bernt Bergmans båda hundar är kopplade. Elitränarens hundar går 20 meter före sin husse och är okopplade.

– Utan förvarning gick de båda till attack. De ger sig först på Doglaz. De biter honom i vänster bakdel och i nacken och sen drar de i honom åt varsitt håll. Doglaz skrek av panik och smärta.

Artikeln beskriver vidare hur hundtränaren anmälts samt öppet inför andra inom hundvärlden, använder sig av elhalsband och stackel.

Citat:
Den respekterade tränaren har också vid tre andra tillfällen anmälts till länsstyrelsen för bland annat bristande hundhållning och otillåtna dressyrmetoder.

Inför artikelserien kontaktar hundtränaren Expressen och uppger att en påtagligt aggressiv hund som han granskas som ägare till, pga sjukdom tagits bort.
Citera
2025-12-10, 18:25
Medlem
Sista delen i artikelserien berör en annan hundtränare som är ägare till en påtagligt aggressiv malinois.

Jag har tidigare i inlägg nämnt att man i det lilla jag hann erfara använde sig av malinois som man menade innan hård träning varit aggressiv och som i uppvisning kring lydnad skulle berättiga att man använder våld vid uppfostran av Försvarsmaktens valpar i ett påstått före och efter-resultat.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tranarens-hund-hogg-lekande-barn/

Citat:
I våras var patrullhundsinstruktören ute och rastade sina två hundar, båda var kopplade. De passerade några lekande barn som sprang runt ett hus.

Ett av barnen dök upp nära hundinstruktören och hans två hundar. Den ena hunden gick då till anfall och fällde barnet till marken.

En bild på ett mycket djupt sår finns med samtidigt som hundinstruktören hävdar att barnet inte bitits utan att hunden stött till barnet men öppen mun. Tydlig lögn då hunden bör ha huggit mot barnet men inte fått tag i hela handleden och därför slitit upp ett djupt sår där bettet träffade.

Citat:
Det var inte första gången som hunden attackerade en människa.

Redan 2018 konstaterades det att hunden vid en mentalbeskrivning hade högre aggressivitet än normalt.

Hunden har även bitit en annan hund så den behövt sy sant en människa på en tävling vilket hundinstruktören försvarar med att de applåderade och att hunden är tränad för att reagera på händer som lyfts.

Fredrik Steen som anvä ändes som argument för dem jag mötte den korta tiden jag var fodervärd uttalar sig kring hundens aggressivitet för Expressen.

Citat:
Hundexperten Fredrik Steen är mycket kritisk till att en hundägare som också är hunddomare inte reagerat mer på att hans hund biter en figurant.

– En hund som uppträder på detta sätt ska man absolut inte ens utbilda i skyddsarbete. Och att inte avbryta, underkänna eller rapportera hunden är helt felaktigt.

Det mönster jag fick förklarat av att människor i maktpositioner delar ut uppdrag till varandra som jag kallar för korruption inom Försvarsmakten, Polismyndigheten mm som berörs i nätverkandet gällande tjänstehundarna och Försvarsmaktens hundtjänstenhet benämner även Fredrik Steen som vänskapskorruption när det gäller den del av hundvärlden som han möter gällande domare, instruktörer mm.
Citera
2025-12-10, 19:26
Medlem
Citat:

Namn och bild på psykopaten som slog och hoppade på en ko, finns i den aktuella tråden.

Gällande Försvarsmakten och de övriga inom hundvärlden så är det vad det franstår som, ett väldigt utbrett problem.

Artiklarna hamnar hela tiden i skymundan på Expressen och det tog ganska många dagar innan de sista två artiklarna publicerades och problemet verkar inte vara särskilt uppmärksammat. Inte som att Uppdrag granskning eller Kalla fakta gjort några reportage om den här ganska öppna situationen.

Jag känner mig personligen faktiskt ändå något nöjd då jag bevisats ha rätt inför dem som motsagt mig med att det jag har att berätta, är ett enstaka undantagsfall, eftersom det nu syns att det är strukturellt och systematiskt. Jag tänker att det ändå sår en medvetenhet hos en del människor då jag tvivlar på att alla hundförare i Sverige anser att tjänstehundar bäst tas fram genom våld. Alla hundförare är inte psykopater och det här är inte som att vara irriterad någon enstaka gång och säga till på skarpen eller liknande. Det har känts lite som om folk vill släta över med den mänskliga faktorn och i det påstå att det inte alls rör sig om våld och då instrumentellt våld som medveten metod (även om ingen sagt det). Det här är ett pågående arbete där man genom djurplågeri utövar våld för att få fram resultat man önskar.

Att neka valpar och hundar veterinärvård och veterinärundersökningar är en del av det strukturella problemet eftersom syftet handlar om likgiltighet inför det lidande hundarna upplever samtidigt som det finns ett uppsåt rakt igenom.

https://lawline.se/answers/de-olika-uppsatsyperna-och-hur-dessa-paverkar-straffmatningen
Citat:
Det finns tre olika typer av uppsåt,

1. Avsiktsuppsåt aktualiseras bara vid s.k. effektbrott, dvs. där en skada måste skett till följd av en handling, ex på sådana brott vad gäller brott mot person är t.ex. mord (3:1 BrB) och misshandel (3:5 BrB). Det man kan ha avsiktsuppsåt till är alltså skaderekvisitet i brottet, t.ex. att man berövat någon livet eller orsakat kroppsskada. Avsiktsuppsåt betyder förenklat att man vill att en viss effekt ska uppstå, man vill att någon ska dö, man vill orsaka någon annan kroppsskada.

2. Insiktsuppsåt kan man ha till alla olika typer av rekvisit. Insiktsuppsåt betyder att man ska ha s.k. praktisk visshet. Man vet att en viss effekt ska uppstå, man vet att man handlar på ett visst sätt eller man vet att en viss omständighet föreligger.

3. Likgiltighetsuppsåt är den nedersta gränsen för uppsåtliga brott innan man talar om oaktsamhet. Likgiltighetsuppsåt kan man också ha till alla olika typer av rekvisit. Likgiltighetsuppsåt innebär att man 1. inser risken för en skada / gärningsomständighet och 2. att man i gärningsögonblicket är likgiltig i förhållande till att effekten eller gärningsomständigheten ska inträffa.

Den här synen på hundarna delas inte ens av människor generellt som lever i socioekonomisk utsatthet med problematik såsom missbruk eller psykisk ohälsa. Det är oftast först när människor inte kan ta hand om dem själva som de då vanvårdar sina djur till följd och då handlar det i många fall om människor som själva hade behövt tvångsvård. Det är det jag tycker är särskilt krasst i jämförelse då vi pratar om människor som är fullt kapabla att göra annorlunda än vad de väljer att göra medan människor i utsatthet kan använda sina sista pengar på husdjuren och göra sitt bästa för att sörja för deras väl och ve.

Vårt djurskydd är på tok för bristfälligt.
Citera
2025-12-24, 00:12
Medlem
Det kom två artiklar till i serien men jag missade den ena, då de hela tiden fallit bort när jag läst tidningen online. De har hela tiden lagt sig långt ner och överhuvudtaget inte ens synligt så intresset bland allmänheten har nog varit långt svalare än vad man vill låtsas i sista delen.

Det är trist att folk överlag inte bryr sig så mycket
Men alla delar i demokratin man är redo att offra för att det inte angår en själv, kommer inte tillbaka den dagen det gäller en själv. Och jag anser att det handlar om demokratin när vi låter människor med makt, strukturellt misshandla hundar för att få uppvisningsexemplar framför arbetsglada hundar i samhällets tjänst.

Kanske en del tänker att det ändå bara är hundar som öetar lite knark och det är väl kul att få ta en lina ibland så skitsamma om hundarna arbetar dåligt? Men nu är våra tjänstehundar vintigare än så och arbetar med låmgt bredare områden än lukta efter droger. Det är även de som sätts in i väldigt må ga andra värdefulla områden och det är därför djupt beklagligt när till och med de människor som "drabbas" (människor i missbruk eller andra problem som innebär att sådana hundar kan dyka upp) har en långt mer djupgående känsla för djurhållning och att sköta om sina egna husdjur.

Det är även hundar som sätts in när man söker efter försvunna barn. Våldtäktsmän eller vid större risksituationer där allmänheten kan komma till skada. Inte bara hundar som "jävlas med partyknarkare".

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/for-javligt-behandla--hundar-pa-det-viset/

Citat:
Expressens avslöjande om hur hundar misshandlas och plågas under träning har sänt chockvågor genom Försvarsmakten och brukshundklubben.

Efter granskningen växer ilskan och kraven på ansvar.

Nu kräver drygt 800 personer ordföranden i brukshundklubben, Christer Erixons avgång.

Anställda inom Försvarsmaktens hundtjänstenhet har fått tillsägelse att inte uttala sig.

Jag tror inte på "chockvågor" eftersom jag med egna ögon sett en attityd som var öppen och långt sämre än som jag nämnt, människor i socioekonomisk utsatthet har. Vet mängder av människor med olika svårigheter i sina liv där även missbruk eller psykisk ohälsa förekommer där de aldrig skulle acceptera den sociala atmosfär gällande hundar/djur som går att uppleva om man söker sig till Försvarsmaktens hundtjänstenhet och kanske som en annan, förväntade sig att få uppleva en glad valp att följa en tid innan den skulle prövas ut kring huruvida den lämpade sig som tjänstehund. Jag hade en otroligt följsam och intelligent valp som det absolut inte fanns minsta skäl att behöva ta i hårdhandskarna med eftersom den även var lättränad. Vilket är lite poängen med raserna. Föriga, smarta och arbetsglada hundar.

Citat:
På Försvarsmakten vill man inte, så länge utredningen pågår, kommentera ärendet.

En person med insyn i verksamheten berättar dock att de anställda inom Försvarsmaktens hundtjänstenhet fått tillsägelse om att inte prata med medier efter Expressens granskning.

– Det gick ut ett meddelande till alla anställda att de inte får prata med någon journalist utan endast hänvisa till pressansvarig. Meddelandet gick ut via de anställdas Signal-chatt, säger personen till Expressen.

Sedan så kan man även ifrågasätta om huruvida det är acceptabelt att pensionerade hundar ska få en knytnäve i huvudet utan att den egentligen gör något fel. Efter att görst kanske ha teänats hårt, sedan arbetat sitt hundliv ibom polisen för att när den är gammal och trött få ett knytnävsslag i huvudet när den bara tittar åt ett annat håll istället för att vad? Monotont följa med. Roligt liv de hundarna har då?

Jag tror att många vet att man kan behöva brottas med somliga hundar. Särskilt om man haft hundraser i kopplet som inte har i generna att vara föriga utan att på egen hand ska arbeta och fatta beslut som kanske är jätteduktiga med andra men som tittar på dig och bara bestämmer att du kvittar fullständigt i vad än du säger när något romigare kommer i synfältet. Kan ta en hundras jag varit tvungen att brottas med bara för att den var glad och sprallig utomhus Hellinikos poimenikos

Jag tror att många som har hund och har haft erfarenheter av besvärligare faser. Att många kan ha lagt ner timmar på jobbiga hundar och fortsatt träna fast varenda promenad varit en utmaning.

Det är inte vad det här med Försvarsmaktens hundar, handlar om. Det handlar inte om hundar som plötsligt är tonåringar och ger blanka fan i vem du är, eller av raser där de ger blanka fan i dig som främman de människa som plötsligt har en annan åsikt ute och den vill ge sig efter något. Jag möter t.ex mängder av människor som kämpar med olika kamphundsraser (muskelhundar) som snor omkring i kopplet och sannolikt är en daglig plåga för många. Mötte senast ikväll en hund som jag såg var osäker och som till sist reagerade på att tjejen lät irrriterad när jag försökte säga att den var osäker i kroppsspråket och behövde positiv förstärkning dvs jag tyckte det såg ut som om hunden inte förstod vad som förväntades av den i mötet med mig och min hund, varpå hunden snodde runt och blev svår för tjejen att hålla. En situation som till 100% skapades av tjejen och mig som ingen av oss egentligen gjorde fel. Ändå är det orealistiskt i samhället att människor i tid och otid skulle svara med att slå en hund för att den ska göra annorlunda.

Situationer som "ser illa" ut. Ändå så är inte problemet att hundarna inte får ett nytnävsslag i huvudet ibland. Majoriteten av dem med besvärliga hundar borde kunna få viss (men mindre) förbättring av att köpa VGW selen för att ta bort problemet med att de snor omkring i halsbanden.

Det är skitsamma.
Iallafall så är det inte som så att Försvarsmaktens hundtjänstenhet är "bättre" för att tidigt slår hundarna. Jämför vi med alla dessa slyngelhundar jag och andra möter så är ändå olycksstatistiken såpass låg att det motbevisar ideerna om att man måste slå hundar eller att hundarna ska frukta en med sitt liv för att det är enda sättet att bli bra. Trots allt är de där hundarna som far runt i sina halsband, överlag hundar som saknar samma genetiska grund till förighet, arbetslusten med hundföraren och träningsmässigt befinner de sig mycket lägre till än schäfern eller mallen. Det är helt enkelt hundar som är lite dummare, mer fixerade i rad fall och som lider av att de inte kan få utlopp för sin fysiska explosivitet och utlopp för den kropp de egentligen är byggda för. Hundar som triggas av obehaget som skapas när de snor sig omkring i halsbandet och som därmed slår av fokus eftersom de någonstans haft förutsättningar för att kunna slåss även om de skadas. Dvs, hundar som av starkare skäl aldrig används som tjänstehundar. Inte för att ägarna är sämre utan för att hundarna är mer olämpliga för den som vill ha en hund som är skarp, smart och som lyssnar till sin förare för att tillsammans arbeta med den arbetslust hunden har naturligt i sig.

Försvarsmaktens hundar är med andra ord avlade för sin potentiella livsuppgift medan andra av oss kan göra bort oss av okunskap och skaffa hundar med t.ex muskelstyrka som behöver arbeta och inte leva i ständiga hundmöten i städerna och gå korta promenader. De flesta "problemhundar" är problematiska när de inte passar som soffpotatisar. Inte för att de inte slagits till lydnad. De är jobbiga när de inte får arbeta såsom deras natur kräver för att de ska fungera optimalt. Ändå klarar många av att ha hundar i lite fel miljöer utan att få annat än ganska trevliga hundar ändå. Statistiken ljuger inte. Länder med sämre djurhållning och sämre syn på hundar, har farligare sådana. Inte Sverige eller liknande länder pga "mjäkighet".

Jag förstår att det känns som om man har kontroll om det är med de människor jag möter, eller till och med mig själv med min hund som är lite hur som helst i kopplet (för att det ursprungligen är en traumatiserad hund) man jämför sig med.
Men bara för att det ser bättre ut på uppvisning så är det inte bättre. För hur lite kan man inte om det enda man kan är att slå för att inte få samma resultat?

Inte som om jag inte inser att den lydiga lilla schäfervalpen kan bli en riktig slyngel också när den går in i tonåren (könsmognad och sedan unghundstiden). Återigen är det inte befogat att föregå en tid alla hundar går in i, genom att använda chockmoment av rädsla och smärta för att "uppfostra" dem. Det är ett bevis på att man saknar kunskaper om man inte kan ta den besvärligare perioden med ordentlig grundträning och omdirigera hundens om vi ska kalla det eventuella stöddighet, som kan träda in när den lämnar valptiden bakom sig.

Djur är som små barn. De förstår inte varför de behandlas illa, om de behandlas illa. De kan inte lämna den egna upplevelsen för att se någon "helhetsbild". De är inte jobbiga för att jävlas, och saken är att vi inte ens i de här sammanhangen pratar om hundar som är "jobbiga", vi pratar bara om hundar som utsätts för våld just för att de inte kan försvara sig emot det. Det är det enda skälet till att de utsätts. För att människor har fått möjligheten att utsätta dem.
Senast redigerad av AvMedTofflorna 2025-12-24 kl. 00:43.
Citera
2025-12-24, 01:18
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/cheferna-om-plagade-hundarna-rotagg/

Citat:
Den högsta ledningen för Försvarsmaktens hundtjänstenhet välkomnar Expressens granskning om svåra missförhållanden.

Jag har väldigt svårt att tro på att de välkomnar kritiken då inga människor, så fort de uppnått minsta maktposition brukar uppskatta att ifrågasättas eller sägas emot.

Det låter iallafall lite som en viss transparens i sista artikeln och det uppmevs som positivt även ommden är framtvingad.

Jag gillar ärlighet och när människor är rakryggade, att erkänna fel är första steget till att förbättra saker.

Citat:
Både Bergqvist och Sand erkänner att det finns allvarliga problem i hundverksamheten. Bergqvist säger dock att problemen var ännu större för några år sedan.

– Marcus handplockades av förra flygvapenchefen för att vara chef för enheten utifrån att det fanns en lång historia av icke-fungerande verksamhet och diverse olika incidenter, händelser och problem.

Citat:
– Hade vi inte haft Marcus som chef för hundtjänstenheten så, tror jag, att det hade fortsatt med de saker som varit tidigare, säger Carl Bergqvist.

Men även om antalet anmälningar, enligt Carl Bergqvist, har minskat så har problemen ändå fortsatt.

Citat:
Han säger också att personalen på hundtjänstenheten är splittrad i frågan om hur man ska dressera hundar.

– Det finns två läger där det ena upplever att för att dressera en tjänstehund så behöver man ha en hårdare metodik. Det finns en kultur inom hundtjänsten som har hållit i länge att det här är det enda sättet att jobba.

– Sen så finns det de som absolut tycker att det här är fel och Försvarsmaktens inriktning är ju att man inte behöver hårdare metoder.

Man kan anse att vetenskap ska gå före personliga åsikter. Till mig sa man att Vi har hållit på sedan 70-talet och vet bättre än vad du gör .

Jag svarade dem med att jag är intelligent. För det spelar ingen roll hur många decennier man gör något på fel sätt, det är inte tiden som avgör utan resultaten och intelligens krävs för att upptäcka att de sätt som något görs på, inte fungerar bra. Det handlar inte bara om andra människor, klarar man inte av att ta till sig nya kunskaper utan yrar om hur det såg ut någon gång på sjuttiotalet så är man inte särskilt skarp eller skicklig. Man är dum som en sten helt enkelt, om man inte kan tillgodogöra sig nyare kunskaper och information.

Utöver det så har en del människor när de fått höra det påståendet sagt att de inte ens på sjuttiotalet, arbetade så med hundar inom brukshundsklubbar. Så de där sjuttiotalsideerna är tydligen plockat från specifika sammanhang men det verkar som om de inte vill släppa det när människor gick omkring och gapade och skrek ut varje kommando åt hundarna.

Jag spenderade en del tid som barn på hundutställningar då mycket människor som också haft barn placerade hos sig i allt från familjehem till avlastningshem, märkligt nog ofta också var intresserade av att dressera djur. Jag minns inte direkt de människorna eller den tiden (åttiotal) som sådant då det gällde, någonsin hade någon större hängivelse. Man brukade säga förr att barn skulle synas men inte höras och så var även hundhållningen för många. Var du bra på barnuppfostran hade du väluppfostrade barn som inte förde ljud, rörde sig omkring och tog plats, talade eller ens krävde tillsyn. Barn som bara "fanns". Samma sak med hundarna, hundar som bara "fanns" var de "uppfostrade". Oftast utan särskilt mycket engagemang då de mer var redskap att vinna priser genom så väggen med alla rosetter kunde fyllas ut. På promenader lunkade de bara med. Hundar utan liv. Rosettvinnarna.

Fast det är inte vad man vill uppnå har. Man vill ha den där skärpan i blicken som väntar på ett kommando eftersom den skapar prestige. För hundföraren dvs. Och saken är att hundar som hela tiden lyder och kommenderas gör att föraren ser mer viktig ut än om hunden har en egen vilja och livslust. Jag gissar att man vill ha en hund som är på nålar men ligger platsad hur länge som helst för att den väntar ut signalen på att få till exempel sin föremålslust, belönad.

I slutet så handlar det mindre om hundarna och om förarnas begär efter kontroll. Att de ska känna makt och kontroll över hunden och styra den minutiöst. En hund som slutar att existera fram tills att föraren uppmärksammar dess existens och då genom att likt en gud styra varenda rörelse hunden gör.

Är det verkligen det som kan bevisas vara det sätt som hundar arbetar bäst genom?

Min åsikt är att vi har väldigt mycket kunskaper att kunna lära oss genom, av vad vetenskapen säger.

Citat:
Veterinärer letar spår
Lösningen för att i framtiden motverka hundmisshandeln är, enligt Marcus Sand, utbildning och kontroller.

– Jag upplever att vi har ett stödsystem på plats nu och ett kontrollsystem där vi successivt och redan nu har byggt in väldigt mycket kontrollpunkter. Vi har veterinärer som undersöker och letar efter spår av sånt här för att rapporterna ska komma direkt till mig.

– Vi har dressyrmästare som följer upp verksamheten och gör samma kontroller själva också. Vi har avdelningschefer och sektionschefer ute som är jättenära verksamheten nu som följer upp alla. Och det är individer som jag litar på, som jag vet och har handplockat.

Då får man även se till så att de här hundarna får mer veterinärvård än att de måste vara döende först innan de tillåts ett veterinärbesök.

Citat:
– Vi vill stärka individer att kliva fram. Vi måste tillse att vi har en kultur där man kliver fram om man ser någonting, men samtidigt måste vi följa den rättsliga gången. Vi får inte heller ta andra beslut än vad de gör, säger Marcus Sand.

Ja det hänger på att folk säger emot kollegor och står upp för de hundar som far illa då hundarna själva knappast kan anmäla utsatthet om de utsätts för våld eller felaktig hantering såsom att nekas veterinärvård.
Senast redigerad av AvMedTofflorna 2025-12-24 kl. 01:22.
Citera
2025-12-24, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvMedTofflorna
Såg precis att Expressen skapat en artikelserie om Försvarsmaktens djurplågeri.

Jag var själv fodervärd som jag beklagat mig kring under andra nick, här på Flashback och fick uppleva en värld av psykopater som håller ihop i en sektliknande verklighet där jag snabbt sparkades ut för att jag vägrade mig på deras våldsmetodik med orden att de aldrig mött någon likt mig vilket lät som ett hedersbetyg när det kommer från människor som har en sämre djurhållning än majoriteten av djurägare i missbruksvärlden.

Den synen de har på hundar möter man inte ens öppet bland människor som lever i misär och utanförskap. Tvärtom. De flesta missbrukare eller psykiskt dåliga människor skulle reagera väldigt hårt om man boxade valpar i bröstkorgen som träningsmetodik.

Intressant att de även använder sig av Fredrik Steen som exempel när de "lär ut" hur man ska hantera deras valpar och så talar han emot dem och det de gör i media.

Till mig sa de att det inte är vad vi fodervärdar ska skriva på Facebook men för mig är Flashback valet.
Efteråt så har flera "hundmänniskpr" försökt motargumentera mig med påståenden om att vad jag upplevt inte är Försvarsmaktens generella djurhållning utan ett enstaka undantagsfall jag råkat möta Tji på er.

Videor från Expressen
https://www.expressen.se/tv/nyheter/sverige/sa-kanns-elhalsbandet-jaklar/

https://www.expressen.se/tv/nyheter/sverige/har-plagas-schafern-av-hundexperten-pierre-wahlstrom/

Artikel
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-plagas-schafern-av-forsvarets-hundexpert-pierre-wahlstrom/

Diskutera gärna hur det våld man använder inom Försvarsmakten för att ta fram tjänstehundar på skattebetalarnas bekostnad som utsätts för våld från att de är små valpar och igenom hela deras träning till att de eventuellt hamnar i tjänst.

Jag brukar nämna som exempel på en hund från Försvarsmakten som är rädd att göra fel, när våra tjänstehundar inte kunde upptäcka Wilma Anderssons huvud i garderoben när man sökte igenom rummet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mykXx/tog-nio-dagar-for-polisen-att-hitta-kroppsdelen-i-lagenheten

Eller var det som så att hundarna från Försvarsmakten var odugliga pga våldsmetodik som tar över för att få fram tjänstehundar till odugliga hundförare?

Utbildningen för att bli hundförare inom polisen är 8 veckor lång. Tjänstehundar kräver med andra ord inte särskilt hundkunniga förare utan att de på något vis tränats hårt under lång tid för att lyda blint. Och blind lydnad syntes i klippet när en tjänstehund yrade omkring och luktade i Wilma Anderssons säng för att missa garderoben ett par meter ifrån. (Kan inte hitta klippet men såg det förut när fallet var aktuellt).

Är det rimligt att Försvarsmakten tillåts använda våld mot djur för skattebetalarnas bekostnad när tjänstehundarna i förata hand arbetar för samhället och inte är någon privat egendom för människor med psykopatiska och narcissistiska drag som attraheras av yrken inom rättsväsendet och Försvarsmakten? Är inte lagen lika för alla? Med våldsmonopol menar man inte rätten att bruka våld mot djur, djurplågeri är därmed väldigt svårt att försvara samtidigt som hundarna arbetar sämre och många faktiskt kan diskvalificeras som tjänstehundar pga att de knäckts av våld från valptiden fram till de lämplighetstest som sedan sker.

Av 200-250 hundar är det endast omkring 60 hundar som kan gå vidare för att utbildas till tjänstehundar.
En hund i statlig regi är svindyr och jag kan köpa vissa metoder vi vanliga inte får använda. Som djurälskare däremot anser jag att det är för jävligt.
Men jag fick höra en annan sak jag blev förbannad över.
En bekants bekant har hundar från försvarsmakten och hunden var halt och uppvisade smärta. Den hunden fick inte åka till veterinär även om fodervärden betalade utan den skulle vänta i tre veckor innan deras egna veterinär kunde undersöka den.
Citera
2025-12-24, 20:16
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:

Oj vad bra skrivet. Helt enligt flashback image of the beast_textboken.
Vilken klippa. Duktig.
Jäkla standard skåpmat repliker. Om vad bra att du tar ställning och har så starka ädla åsikter. Duktig riddare. Känner du dig bra nu.

Jesus är bra. Han förklarar allt.
Han räddar folk ur mörkret.
Du är likadan själv som de du hugger på. Kanske värre däran. Om du bara visste. Den som sa det är det.

Senast redigerad av Fraggelrock 2025-12-24 kl. 20:31.
Citera
2025-12-27, 10:46
Medlem
TrueDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelrock
Oj vad bra skrivet. Helt enligt flashback image of the beast_textboken.
Vilken klippa. Duktig.
Jäkla standard skåpmat repliker. Om vad bra att du tar ställning och har så starka ädla åsikter. Duktig riddare. Känner du dig bra nu.

Jesus är bra. Han förklarar allt.
Han räddar folk ur mörkret.
Du är likadan själv som de du hugger på. Kanske värre däran. Om du bara visste. Den som sa det är det.

Du är ju uppenbarligen inte påverkad eller bryr dig om människor som skadar djur, barn eller kvinnor så du förtjänar samma!
Citera
2025-12-27, 11:23
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Du är ju uppenbarligen inte påverkad eller bryr dig om människor som skadar djur, barn eller kvinnor så du förtjänar samma!
Ok. Jo jag bryr mig. De kanske förtjänade det då som du tycker jag gör.
De som blev utsatta. Enligt din syn..

Djur kan inte förtjäna att bli plågade eller torterade vad de än gjort. Tycker jag. Kanske det kan vara bäst att avliva ett djur ibland. Vad är det för skillnad på djur och människor. Varför förtjänar vissa människor bli det. Torterade och plågade. Som du säger. Är vi bättre? Varför? Tror du på Jesus?
Varför? Är det inte bättre att lära oss om kärleken?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in