Det kom två artiklar till i serien men jag missade den ena, då de hela tiden fallit bort när jag läst tidningen online. De har hela tiden lagt sig långt ner och överhuvudtaget inte ens synligt så intresset bland allmänheten har nog varit långt svalare än vad man vill låtsas i sista delen.
Det är trist att folk överlag inte bryr sig så mycket
Men alla delar i demokratin man är redo att offra för att det inte angår en själv, kommer inte tillbaka den dagen det gäller en själv. Och jag anser att det handlar om demokratin när vi låter människor med makt, strukturellt misshandla hundar för att få uppvisningsexemplar framför arbetsglada hundar i samhällets tjänst.
Kanske en del tänker att det ändå bara är hundar som öetar lite knark och det är väl kul att få ta en lina ibland så skitsamma om hundarna arbetar dåligt? Men nu är våra tjänstehundar vintigare än så och arbetar med låmgt bredare områden än lukta efter droger. Det är även de som sätts in i väldigt må ga andra värdefulla områden och det är därför djupt beklagligt när till och med de människor som "drabbas" (människor i missbruk eller andra problem som innebär att sådana hundar kan dyka upp) har en långt mer djupgående känsla för djurhållning och att sköta om sina egna husdjur.
Det är även hundar som sätts in när man söker efter försvunna barn. Våldtäktsmän eller vid större risksituationer där allmänheten kan komma till skada. Inte bara hundar som "jävlas med partyknarkare".
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/for-javligt-behandla--hundar-pa-det-viset/
Citat:
Expressens avslöjande om hur hundar misshandlas och plågas under träning har sänt chockvågor genom Försvarsmakten och brukshundklubben.
Efter granskningen växer ilskan och kraven på ansvar.
Nu kräver drygt 800 personer ordföranden i brukshundklubben, Christer Erixons avgång.
Anställda inom Försvarsmaktens hundtjänstenhet har fått tillsägelse att inte uttala sig.
Jag tror inte på "chockvågor" eftersom jag med egna ögon sett en attityd som var öppen och långt sämre än som jag nämnt, människor i socioekonomisk utsatthet har. Vet mängder av människor med olika svårigheter i sina liv där även missbruk eller psykisk ohälsa förekommer där de aldrig skulle acceptera den sociala atmosfär gällande hundar/djur som går att uppleva om man söker sig till Försvarsmaktens hundtjänstenhet och kanske som en annan, förväntade sig att få uppleva en glad valp att följa en tid innan den skulle prövas ut kring huruvida den lämpade sig som tjänstehund. Jag hade en otroligt följsam och intelligent valp som det absolut inte fanns minsta skäl att behöva ta i hårdhandskarna med eftersom den även var lättränad. Vilket är lite poängen med raserna. Föriga, smarta och arbetsglada hundar.
Citat:
På Försvarsmakten vill man inte, så länge utredningen pågår, kommentera ärendet.
En person med insyn i verksamheten berättar dock att de anställda inom Försvarsmaktens hundtjänstenhet fått tillsägelse om att inte prata med medier efter Expressens granskning.
– Det gick ut ett meddelande till alla anställda att de inte får prata med någon journalist utan endast hänvisa till pressansvarig. Meddelandet gick ut via de anställdas Signal-chatt, säger personen till Expressen.
Sedan så kan man även ifrågasätta om huruvida det är acceptabelt att pensionerade hundar ska få en knytnäve i huvudet utan att den egentligen gör något fel. Efter att görst kanske ha teänats hårt, sedan arbetat sitt hundliv ibom polisen för att när den är gammal och trött få ett knytnävsslag i huvudet när den bara tittar åt ett annat håll istället för att vad? Monotont följa med. Roligt liv de hundarna har då?
Jag tror att många vet att man kan behöva brottas med somliga hundar. Särskilt om man haft hundraser i kopplet som inte har i generna att vara föriga utan att på egen hand ska arbeta och fatta beslut som kanske är jätteduktiga med andra men som tittar på dig och bara bestämmer att du kvittar fullständigt i vad än du säger när något romigare kommer i synfältet. Kan ta en hundras jag varit tvungen att brottas med bara för att den var glad och sprallig utomhus
Hellinikos poimenikos
Jag tror att många som har hund och har haft erfarenheter av besvärligare faser. Att många kan ha lagt ner timmar på jobbiga hundar och fortsatt träna fast varenda promenad varit en utmaning.
Det är inte vad det här med Försvarsmaktens hundar, handlar om. Det handlar inte om hundar som plötsligt är tonåringar och ger blanka fan i vem du är, eller av raser där de ger blanka fan i dig som främman de människa som plötsligt har en annan åsikt ute och den vill ge sig efter något. Jag möter t.ex mängder av människor som kämpar med olika kamphundsraser (muskelhundar) som snor omkring i kopplet och sannolikt är en daglig plåga för många. Mötte senast ikväll en hund som jag såg var osäker och som till sist reagerade på att tjejen lät irrriterad när jag försökte säga att den var osäker i kroppsspråket och behövde positiv förstärkning dvs jag tyckte det såg ut som om hunden inte förstod vad som förväntades av den i mötet med mig och min hund, varpå hunden snodde runt och blev svår för tjejen att hålla. En situation som till 100% skapades av tjejen och mig som ingen av oss egentligen gjorde fel. Ändå är det orealistiskt i samhället att människor i tid och otid skulle svara med att slå en hund för att den ska göra annorlunda.
Situationer som "ser illa" ut. Ändå så är inte problemet att hundarna inte får ett nytnävsslag i huvudet ibland. Majoriteten av dem med besvärliga hundar borde kunna få viss (men mindre) förbättring av att köpa VGW selen för att ta bort problemet med att de snor omkring i halsbanden.
Det är skitsamma.
Iallafall så är det inte som så att Försvarsmaktens hundtjänstenhet är "bättre" för att tidigt slår hundarna. Jämför vi med alla dessa slyngelhundar jag och andra möter så är ändå olycksstatistiken såpass låg att det motbevisar ideerna om att man måste slå hundar eller att hundarna ska frukta en med sitt liv för att det är enda sättet att bli bra. Trots allt är de där hundarna som far runt i sina halsband, överlag hundar som saknar samma genetiska grund till förighet, arbetslusten med hundföraren och träningsmässigt befinner de sig mycket lägre till än schäfern eller mallen. Det är helt enkelt hundar som är lite dummare, mer fixerade i rad fall och som lider av att de inte kan få utlopp för sin fysiska explosivitet och utlopp för den kropp de egentligen är byggda för. Hundar som triggas av obehaget som skapas när de snor sig omkring i halsbandet och som därmed slår av fokus eftersom de någonstans haft förutsättningar för att kunna slåss även om de skadas. Dvs, hundar som av starkare skäl aldrig används som tjänstehundar. Inte för att ägarna är sämre utan för att hundarna är mer
olämpliga för den som vill ha en hund som är skarp, smart och som lyssnar till sin förare för att tillsammans arbeta med den arbetslust hunden har naturligt i sig.
Försvarsmaktens hundar är med andra ord avlade för sin potentiella livsuppgift medan andra av oss kan göra bort oss av okunskap och skaffa hundar med t.ex muskelstyrka som behöver arbeta och inte leva i ständiga hundmöten i städerna och gå korta promenader. De flesta "problemhundar" är problematiska när de inte passar som soffpotatisar. Inte för att de inte slagits till lydnad. De är jobbiga när de inte får arbeta såsom deras natur kräver för att de ska fungera optimalt. Ändå klarar många av att ha hundar i lite fel miljöer utan att få annat än ganska trevliga hundar ändå. Statistiken ljuger inte. Länder med sämre djurhållning och sämre syn på hundar, har farligare sådana. Inte Sverige eller liknande länder pga "mjäkighet".
Jag förstår att det känns som om man har kontroll om det är med de människor jag möter, eller till och med mig själv med min hund som är lite hur som helst i kopplet (för att det ursprungligen är en traumatiserad hund) man jämför sig med.
Men bara för att det ser bättre ut på uppvisning så är det inte bättre. För hur lite kan man inte om det enda man kan är att slå för att inte få samma resultat?
Inte som om jag inte inser att den lydiga lilla schäfervalpen kan bli en riktig slyngel också när den går in i tonåren (könsmognad och sedan unghundstiden). Återigen är det inte befogat att föregå en tid alla hundar går in i, genom att använda chockmoment av rädsla och smärta för att "uppfostra" dem. Det är ett bevis på att man saknar kunskaper om man inte kan ta den besvärligare perioden med ordentlig grundträning och omdirigera hundens om vi ska kalla det eventuella stöddighet, som kan träda in när den lämnar valptiden bakom sig.
Djur är som små barn. De förstår inte varför de behandlas illa, om de behandlas illa. De kan inte lämna den egna upplevelsen för att se någon "helhetsbild". De är inte jobbiga för att jävlas, och saken är att vi inte ens i de här sammanhangen pratar om hundar som är "jobbiga", vi pratar bara om hundar som utsätts för våld just för att de inte kan försvara sig emot det. Det är det enda skälet till att de utsätts. För att människor har fått möjligheten att utsätta dem.