2025-12-03, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
Så vitt jag kan läsa mig till så levererar dom en jäkla massa hundar till polisen , så helt kass kan det inte vara.

Tveksamt vilken kvalité deras hundar håller. Kvantitet är inte samma sak som kvalité och med det sagt lägger inte heller Polismyndigheten några stora pengar på att "laga trasiga hundar" utan hundar avlivas i sina bästa år trots god prognos med korrekt behandling. Det finns gott om hälsoproblem och det finns även forskning som visar på att de premierar de mest stressade hundarna i sin avel. Att producera mängder med hundar och pumpa ut till polisen, hundar som sedan inte håller ett normalt arbetsliv, är dock en bra affärsidé.

Jag känner uppfödare som föder upp frisk och bra bruksschäfrar som presterar på hög nivå med sina hundar (utan våld i sin träning). De vill inte ha med Försvarsmaktens hundar att göra.

Det finns en intressant dokumentärserie på SR om Försvarsmaktens inköp av schäfrar som minst sagt får en att misstro deras kompetens inom avel.
Citera
2025-12-03, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvestris
Tveksamt vilken kvalité deras hundar håller. Kvantitet är inte samma sak som kvalité och med det sagt lägger inte heller Polismyndigheten några stora pengar på att "laga trasiga hundar" utan hundar avlivas i sina bästa år trots god prognos med korrekt behandling. Det finns gott om hälsoproblem och det finns även forskning som visar på att de premierar de mest stressade hundarna i sin avel. Att producera mängder med hundar och pumpa ut till polisen, hundar som sedan inte håller ett normalt arbetsliv, är dock en bra affärsidé.

Jag känner uppfödare som föder upp frisk och bra bruksschäfrar som presterar på hög nivå med sina hundar (utan våld i sin träning). De vill inte ha med Försvarsmaktens hundar att göra.

Det finns en intressant dokumentärserie på SR om Försvarsmaktens inköp av schäfrar som minst sagt får en att misstro deras kompetens inom avel.
ena dottern är rätt framgångsrik ryttarinna inom sin gren , hon bor dock inte i sverige, samma tjafs inom hästfolket som hos hundfolket verkar det som, dom skulle mörda varandra om dom kunde.
Citera
2025-12-03, 17:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Om TS är korrekt och hundarna har misshandlats och straffats så hårt att de inte vågar utföra sitt jobb för att de är så livrädda för att göra "fel" så faller ju hela funktionen med hunden.

Då betalar ju vi skattebetalare bara för att en narcissistisk psykopat och sadsist skall få utlopp för sina sjuka perversioner på alla andras bekostnad i samhället, värdelösa brukshundar och höga kostnader som skattebetalarna står för.

Jag vill inte mina skattepengar skall gå till att ett svin står och boxar hundvalpar hårt i bröstet.
Ja exakt. Det är skattebetalarnas hundar mer än enskilda inom Försvarsmaktens hundtjänstenhet. Dessa hundar ska även tjäna samhället sedan och att de då trasats sönder mentalt först och majoriteten av valparna sedan inte är dugliga- kan inte försvaras med att ett fåtal ändå alltid bara lyckas vid lämplighetsprov.
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Våld och smärtande halsband är rätt vanligt inom bruks, av någon märklig anledning verkar arbete med djur dra till sig maktkåta sadister.

Att forstra och träna djur med våld är ungefär lika effektivt och gynnsamt som att uppfostra och träna barn med våld. Sedan är det lämpligt att lägga till att eftersom det kryllar av skickligt folk som lyckas få fram de mest drillade och disciplinerade djuren enbart med mjuka metoder så handlar det sannolikt lika mycket om intelligens som känsla.
Psykopatiska och narcissistiska drag innebär att människor blor snabbare uttråkade, vill framstå som bättre än vad de är och även att de anser att våld är en acceptabel metod för att uppnå resultat.
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Feminisering har ingenting direkt med feminism att göra. Där får du läsa på. I övrigt har jag inte mer att kommentera i sak.
Vad säger du om att det är en del kvinnor drivande i det här hundplågeriet då?
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Mycket bra att misshandeln som denna man begår mot servicehundar uppdagas
Ja men problemet är att det är ett strukturellt problem. Jag bor i mellansverige och har därmed bara upplevt lite av dem här. Karln i reportsget var i Skåne.

Kan jämföra det med att jag inte ville stöta/snärta valpen hårt med fingrarna och även uppgav att jsg dessutom har långa naglar som någpt som gör det ännu mindre lämpligt vilket de istället ansåg var bra. Nu är naglar och stackel inte samma sak men det skvallrar om attityden under ytan på de jag mötte från Försvarsmakten.
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
Så vitt jag kan läsa mig till så levererar dom en jäkla massa hundar till polisen , så helt kass kan det inte vara.
Hundarna är särskilt avlade för att vara skarpa och smarta. Tittade senast idag på ett klipp som kom upp av min valp som vid 10 veckor gick fot. Det är valpar som har alla förutsättningar för att bli lyckade tjänstehundar men problemet är att människor påstår att de ska tränas med våld för att annars blir de "samhällsfarliga". Man var till och med så fräck att man påstod att jag endast är kapabel att få fram samhällsfarliga hundar, när jag vägrade använda våld mot min valp. Precis som i et av klippen uppgav så nestraffas den som motsätter sig våld mot hundarna till att bli av med valp, uppdrag och tjänster. Allt beroende av vem det är som sätter enot den här våldsmetodikens sektmedlemmar.

Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Jag jobbade inte på en försvarsanläggning förut och de hundarna såg ut att ha det kanon.
Jag är uppenbart inte ensam i Sverige med att ha en annan uppfattning om vad som pågår. Sedan är tydligen reglerna även att säger du emot, åker du ut.

Det är som sagt ett system där de som redan är i maktposition väljer ut andra för olika uppdrag och på så vis tillsätts tjänsterna vilket innebär en hårt sluten, och kontrollerad grupp.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/larmade-om-plagad--hund-fick-sparken/

Citat:
Schäferhunden Origo slets upp i kopplet så han blev hängande i luften, sprattlade i panik och kämpade för att få luft. Till slut kissade hunden ner sig.

Hemvärnssoldaterna Kenneth Karlsson och Nicklas Krona slog larm, något som fick oväntade konsekvenser.

– Jag fick ett brev där det stod att jag inte ansågs lämplig som hemvärnssoldat, säger Kenneth Karlsson.
Citera
2025-12-03, 17:36
Medlem
Vet inte vad jag ska tro om detta, har flera kollegor inom FM som varit fodervärdar, och dessa hundar har det riktigt bra, lever inte hunden upp till förväntningarna så får fodervärden behålla den, och
väljer man inte att behålla, så säljs hunden vidare till privatpersoner som vill ha en aktiv bruks/sällskapshund.
Att hundarna misshandlas och straffas är nog väldigt ovanligt och sker då säkert oftast när hunden hamnar i händerna på en riktigt störd person.
Citera
2025-12-03, 17:39
Avstängd
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sa-hotas-kritikerna-av-slutna-hundeliten/

Citat:
En sluten elit styr hundvärlden med prestige och makt som drivkrafter.

Bakom fasaden råder en tystnadskultur. De som vågar ifrågasätta riskerar att drabbas hårt: En nedbränd husbil, lossade hjulmuttrar på bilen, hotfulla brev och samtal.

– De hotade att bränna ner mitt hus, säger en hunddomare i Svenska brukshundklubben.

Tydligen så råkar andra ut för våldsattentat riktade mot dem som vågar säga ifrån.

Så långt har det aldrig gått för mig, men så är jag väl också någon som Försvarsmakten/Polismyndigheten anser är värdelös och obetydlig vilket innebär att man inte är "en röst som räknas". Till skillnad från etablerade människor som tydligen utsätts för hot och attentat.

Citat:
Expressens granskning visar hur samma hundförare rör sig mellan militära uppdrag, engagemang i Brukshundklubben, Kennelklubben och medverkar i internationella tävlingar i IGP – skyddsarbete, spår och lydnad.

Det handlar om en grupp av personer – en elit inom hundvärlden – som verkar i en sluten värld och som använder sig av illegala träningsmetoder där hundarna många gånger far illa.

Det står även om hundar som miljonaffärer efter ett system som återigen visar på korruption när hundar köps in för 200 000 kr istället för 20 000. Att de då är rädda eller till och med saknar livmoder blir svårförklarligt.
Citera
2025-12-03, 17:53
Medlem
Citat:
Feminiseringen av samhället har gått mycket långt. Folk vill inte ens att militären ska få landytor att övningsskjuta på. Nu ska de heller inte få träna upp dugliga hundar. Istället ska de tränas till att ligga i knät och bli klappade.

Det finns olika metoder att träna hundar.
I Sverige är det inte lagligt att göra djur illa och det är en bra lag.

Vill du ha de gamla flygbashundarna som man bara kunde ha lösa i folktomma hangar? De hundarna var inte riktigt friska.

Försvarsmakten borde ta sitt jävla ansvar istället för att förneka det här.
Citera
2025-12-03, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det finns olika metoder att träna hundar.
I Sverige är det inte lagligt att göra djur illa och det är en bra lag.

Vill du ha de gamla flygbashundarna som man bara kunde ha lösa i folktomma hangar? De hundarna var inte riktigt friska.

Försvarsmakten borde ta sitt jävla ansvar istället för att förneka det här.
Jag vill att Försvarsmakten ska vara på topp inför potentiella hot, hellre än att hundar får ett optimalt liv. Det är väl bra om det kan samvariera, men galna hangarhundar är bra mot fienden och andra med ont uppsåt. Men jag är fullt på det klara med att den genomsnittlige svensken inte längre förstår vad krig är för någonting. Denne ömhjärtade svensk förstår dock vad en hund mår bra av.
Citera
2025-12-03, 18:27
Medlem
Det militära och polisiära värdet av de här kreaturen är mycket begränsat. Däremot tillför hundenheterna stora värden internt i organisationerna som gör att deras förmågor tenderar att blåsas upp till det gudalikas gräns.

Hundenheterna är underbara avstjälpningsplatser för diverse tvivelaktiga existenser som man vill knuffa lite snyggt åt vänster till något ställe där de inte kan orsaka så mycket elände.

I olika deckaralster brukar det vara hittegodset som är soptunnan inom polisen.Tro mig: Det är hunderiet...

För det militäras del har olika djurverksamheter det stora mervärdet att de lockar till sig kvinnor och det är guld värt i en så mansdominerad verksamhet.
Citera
2025-12-03, 18:38
Medlem
brukstjacks avatar
Hans svar i sociala medier att han önskade misshandla folk som var kritiska, talar starkt för att det inte är en frisk människa vi har att göra med.
Citera
2025-12-03, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Hans svar i sociala medier att han önskade misshandla folk som var kritiska, talar starkt för att det inte är en frisk människa vi har att göra med.
länk tack
Citera
2025-12-03, 19:09
Medlem
Citat:
Feminiseringen av samhället har gått mycket långt. Folk vill inte ens att militären ska få landytor att övningsskjuta på. Nu ska de heller inte få träna upp dugliga hundar. Istället ska de tränas till att ligga i knät och bli klappade.
Man behöver inte använda smärtsamma metoder för att träna en hund, är du efterbliven eller
Citera
2025-12-03, 19:14
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvMedTofflorna
Ja exakt. Det är skattebetalarnas hundar mer än enskilda inom Försvarsmaktens hundtjänstenhet. Dessa hundar ska även tjäna samhället sedan och att de då trasats sönder mentalt först och majoriteten av valparna sedan inte är dugliga- kan inte försvaras med att ett fåtal ändå alltid bara lyckas vid lämplighetsprov.

Psykopatiska och narcissistiska drag innebär att människor blor snabbare uttråkade, vill framstå som bättre än vad de är och även att de anser att våld är en acceptabel metod för att uppnå resultat.

Vad säger du om att det är en del kvinnor drivande i det här hundplågeriet då?

Ja men problemet är att det är ett strukturellt problem. Jag bor i mellansverige och har därmed bara upplevt lite av dem här. Karln i reportsget var i Skåne.

Kan jämföra det med att jag inte ville stöta/snärta valpen hårt med fingrarna och även uppgav att jsg dessutom har långa naglar som någpt som gör det ännu mindre lämpligt vilket de istället ansåg var bra. Nu är naglar och stackel inte samma sak men det skvallrar om attityden under ytan på de jag mötte från Försvarsmakten.

Hundarna är särskilt avlade för att vara skarpa och smarta. Tittade senast idag på ett klipp som kom upp av min valp som vid 10 veckor gick fot. Det är valpar som har alla förutsättningar för att bli lyckade tjänstehundar men problemet är att människor påstår att de ska tränas med våld för att annars blir de "samhällsfarliga". Man var till och med så fräck att man påstod att jag endast är kapabel att få fram samhällsfarliga hundar, när jag vägrade använda våld mot min valp. Precis som i et av klippen uppgav så nestraffas den som motsätter sig våld mot hundarna till att bli av med valp, uppdrag och tjänster. Allt beroende av vem det är som sätter enot den här våldsmetodikens sektmedlemmar.

Jag är uppenbart inte ensam i Sverige med att ha en annan uppfattning om vad som pågår. Sedan är tydligen reglerna även att säger du emot, åker du ut.

Det är som sagt ett system där de som redan är i maktposition väljer ut andra för olika uppdrag och på så vis tillsätts tjänsterna vilket innebär en hårt sluten, och kontrollerad grupp.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/larmade-om-plagad--hund-fick-sparken/

Jag var inte anställd av försvarsmakten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in