2025-12-03, 18:56
Medlem
Elikos avatar
Vilken pissluffare! Känns SÅ skönt att mina fördommar blev bekräftade dokumentärserie av Bo-Göran Bodin om Jocke.
Citera
2025-12-03, 18:58
Avstängd
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal
Jag kan sätta pengar på att det inte kommer komma riktiga tårar i hans "sammanbrott" i intervjun som kommer i del 2.

Jag är varken en följare eller lågt begåvad. Medlem i Mensa.

Han eftersöker mig, det provocerade mig och därför har jag sett till att jag vet mer om hans lögner än han hade önskat.

Jag gräver upp felaktigheter Joakim Lundell kommer med. Med tanke på att han ser till att hans liv alltid är en kaotisk dokusåpa och han alltid har minst 3 aktiva polisanmälningar mot andra är det många lögner att gräva i.

Ämnet kan verka banalt. Men det handlar om vilket samhälle vi vill ha.
Jag vill inte ha vulgo-rika maffialiknande småpåvar i bladkavaj och roliga solglasögon som jagar spöken och kontrollerar massmedia samt förstör livet för människor på godtycklig basis.
Du gör helt rätt i att gräva. Det är inte bortkastad tid. Det är nutidshistoria. Och vi kan forma den.
Citera
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Men ärligt talat, hur menar du? Menar du att han är så psykiskt instabil och våldsbenägen att SVT borde vara medvetna om det, och därför avstått att göra ett grävande journalistiskt reportage?

Finns inga gränser för vad man gör för bra tv. Åtminstone förr i tiden..
Citera
Medlem
Citat:
Därför valde han Jonna. Han träffade henne 2011, när han var 26 och hon knappt 17.

Jag kan ana att detta är för att Jocke "valde bort" Jonna för Hanna, som kommer medverka i kommande avsnitt.

Jockiboi bryr sig inte om att Jonna försökt ta självmord
https://www.youtube.com/watch?v=M-jwA2MN8dY

Ah jösses, som 17 åring har man inte haft tiden att skaffa sig så bra referensramar. Man är ju bara ett barn och vet inte bättre. Lätt att hamna i dåliga förhållanden när man är ung.
Har man otur så fastnar man. Man blir väl också på något sätt formad när man är med någon så länge från så ung ålder.
Citera
Medlem
Jag bryr mig inte om Joakim Lundell men det är alltid kul att se en sådan här pajas krascha. Han ljuger inte ens bra.

Att säga "allt finns dokumenterat" är ett väldigt tungt uttalande och jag tror att JL är för obildad och egotrippad för att fatta tyngden i lögnen.

Klart att smartare människor än han blir nyfikna.

Med "allt" menar man inte sitt beteende, som han vill få det till. Han menade tecken på våld och övergrepp.
Citera
2025-12-03, 19:00
Medlem
TrinityMatrixs avatar
Om en vecka, när del 2 sänts, så kommer ingen förfasa sig över om Jocke ljugit om sina soc-papper eller inte. Dokumentären heter ju ”Hatet” och YouTube flödar av det. Jocke och hans hundar Anjo och Rask har fått härja fritt på plattformen där de ljugit, bussat sina följare på folk och förstört livet för folk i måmga år. Det ska bli intressant att se BGBs granskning av det, för om något så kommer DET att skaka om YouTube-Sverige. Jag hoppas det blir en intervju med Ninetone också, så får de förklara varför deras klienter kunnat härja så fritt på sina kanaler.
Citera
2025-12-03, 19:00
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cebej
I just fallet Jocke, med allt vad det innebär, borde media ha tänkt på Jonna och barnen.

Om Joakim är farlig för Jonna och barnen så har hon faktiskt ett ansvar att avlägsna sig och dom från hemmet. Om utomstående vet om att deras relation kan betyda fara för någon inblandad så bör de faktiskt kontakta polis/socialtjänst med den informationen.
Citera
2025-12-03, 19:01
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasoRocchi
Här får vi ännu en antydan om att han är en fara för sin familj. Ska inte sånt bevisas?
Men snälla, läs rummet för fan

Porrfilmer, dupering, hatkampanjer, utnyttjande av barn på yt, the list goes on..

Hoppas soc kliver in och gör sitt jobb för en gångs skull
Citera
2025-12-03, 19:03
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasgoran88
Undrar om Jocke varit trogen Jonna i alla år, hon var ju snygg när dom träffades, men på senare år har hon förändrats mycket.
En rejäl otrohetsskandal skulle va kul om det kom fram.

Jag tror inte att han varit henne trogen någonsin varken när hon var snygg eller nu. Vad har hänt med henne? Hon såg riktigt bra ut när de gifte sig och nu ser hon nästan utvecklingsstörd ut. Vad har hänt?
Citera
2025-12-03, 19:03
Medlem
Flaskpostenss avatar
Haha att springa runt och jaga "spöken" är ett jävla bedrägeri.. tror jag kanske sett ett halvt avsnitt.
Citera
2025-12-03, 19:05
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag tycker den här dokumentären visar något väldigt viktigt. Joakim Lundell har under många år byggt sin offentliga berättelse på påståenden som han själv sagt är dokumenterade i journaler. Det är grunden för mycket av hans varumärke, hans böcker och hans intervjuer.

När SVT sedan får läsa journalerna och inte hittar det han säger ska stå där, då blir hans reaktion att försöka lägga ansvaret på TV4, på förlaget och på alla andra som publicerat hans historia tidigare. Men det är ju fortfarande hans ord. Ingen annan har skrivit dem åt honom. Ingen annan kan bära det ansvaret.

Och när en offentlig person försöker skjuta över ansvaret på redaktörer och producenter för något han själv hävdat är sant, då ser det mest ut som ett försök att rädda varumärket. Ett sätt att skydda bilden av sig själv, inte sanningen i sig.

Just därför behövs granskning. Även när det handlar om barndom, trauma och känslor. Att kontrollera ett faktapåstående är inte att ta ifrån någon deras upplevelse. Det är bara att göra det journalistik alltid ska göra: kolla om de dokument man hänvisar till faktiskt innehåller det man säger.

Jag blir rätt trött på narrativet som sprids just nu, framför allt från hans fans. Som om SVT skulle ha suttit och sagt att hans barndomsupplevelser inte stämmer. Det är inte ens i närheten av vad dokumentären gör.

Det SVT gjorde var en helt vanlig faktakontroll av ett konkret påstående: att det finns dokumenterade övergrepp i hans journaler. Det är han själv som i åratal sagt att “det står i mina journaler, det finns bevis”. När SVT sedan får läsa journalerna och inte hittar något av det han sagt ska stå där, då är det ren journalistik att berätta det.

Det är ingen attack på hans barndom. Det är ingen granskning av hans känslor eller upplevelser. Det är bara en kontroll av om bevisen han hänvisat till faktiskt finns.

Att fansen nu låtsas som att SVT “förnekar ett barns berättelse” är bara ett sätt att slippa ta in det obekväma: att alla som intervjuat honom tidigare aldrig gjort jobbet. Ingen har läst dokumenten. Alla har bara köpt allt rakt av.

SVT gör det någon borde ha gjort för tio år sedan. Det är inte hat. Det är inte illvilja. Det är bara faktakoll. Och det är exakt så journalistik ska fungera.

SVT gjorde:
“Du säger att det här står i dina journaler. Vi har läst dem. Det står inte där.”

Fansens tolkning:
“SVT säger att han ljuger om sin barndom och att hans trauma inte finns.”

Att kontrollera om dokumentation finns = journalistik.
Att avgöra om ett barns känslor är sanna eller falska = något SVT inte har gjort och inte ens varit i närheten av.

Men fansen blandar ihop dessa två helt olika saker. De försvarar hans trauma – vilket ingen har attackerat – genom att angripa en faktakoll som inte hade med traumat att göra.

Spot on, spot on!

Exonthephspoiler, eller Nessa (som är typ kvinnliga versionen av Jockiboi) , delar de "fan tolkningar" som du beskriver. Nessa skriver:
- att SVT har gått över en gräns
- SVT säger att hans påståenden om barndomen är falska
- "det är inte granskning, det är mobbning"
- "Du är en mobbare"

Jäkla får är hela bunten.

Nä, att Jocke var ett barn med grov autism på 90-talet kan inte varit helt enkelt.
Citera
2025-12-03, 19:06
Medlem
Citat:
Tid?

Vet inte om du sett det, men jag har ju konstaterat att han klippt bort mycket från originalen, inte bara censurerar delar. Jag har inte tittat på hela videon än, bara delar som jag faktakollat mot annat därför visste jag inte om detta.

Det med Jocke är att han hela tiden glömmer detaljer om det han ljugit om och inte bearbetar saker när han behöver göra arbetet själv. Det vore ju hur lätt som helst att köra Varje sida räknas mot podden innan han publicerade det eller censurera alla tecken av att han var våldsam, hotfull eller farlig (han hävdar ju genomgående att det bara är hans mamman som vittnat om hans våldsamma tendenser), men han fick för brottom och står nu med byxorna nere.

gör.

1:43:23 Står det först att Joakim var mycket påfrestande under julen i föräldrarnas hem. Sen har en lång sektion censurerats och direkt efter det står "Joakim har börjat gå på deras dotter igen, som han gjorde när han var ny i fam". Familjehem-M måste därför åter följa de båda till bussen."

Har själv skrivit om hur det saknas mängder med dokumentation från psykologen eftersom de antecknar att han varit där 68 gånger. Det blir konstigt tycker jag då att påstå att ALLA sidor finns att tillgå och att anklagelserna om våldsamhet endast kom ifrån mamman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in