2025-12-03, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Ja men jag skrev efter 25
Joakim var med i Kungarna av bla bla bla 2010.

Ja man blir lugnare och mer erfaren men visar man upp tecken på gränslöshet, empatistörningar samt notoriskt lögnaktigt beteende vid 25 års ålder är det väldigt troligt att man har dem vid 40 års ålder också.
Till skillnad från om man har det beteendet som barn eller tonåring, då hade ”förändringen” varit mer trovärdig.

Han är född oktober 1985, så du kan ju räkna ut ungefär hur gammal han var när han träffade Jonna.

Sen ska väl ingen i familjen Berg anklagas för att vara trovärdiga. Förutom möjligtvis de syskon som hållt sig borta från YouTube.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajeet
Du får fråga Jocke, han såg tydligen filmen sjuttielva gånger när han var 4 månader gammal.

Kort och gott, filmen handlar om en familjefar med initialen J i en stor villa som börjar hallucinera saker som inte har hänt och försöker därefter döda fru och barn.
Det är tydligen fruktansvärt, men när hans son som är 4 år leker med låtsasknivar, pratar om knivar och blod på förskolan och är utåtagerande, får se Squid Game, scream och till och med är så insatt att han vill ha squid game-tema på sitt kalas, då är det inte ett tecken på psykisk misshandel helt plötsligt.

Jag har svårt att tro att man gärna ser den filmen mer än en gång.
Citera
Medlem
Stämmer det att hans blogg är borta från waybackmachine? den har funnits tidigare så då innebär det att han håller på och städar för fullt.
Citera
2025-12-03, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minidruvan
I denna dokumentär så behöver allt vara bevisat via dokument. Men frågor till mamman, styvpappan, styvfarmorn och bröderna.. där finns det ju inga dokument som styrker nånting.

Och varför inte gå på lite hårdare mot mamman. I pappren finns sanningen. Varför fick Joakim aldrig komma på besöken som va bestämda? Mamman avbokade. Likaså när mamman skulle besöka honom hemma hos hans fosterfamilj, hon avbokade. Ställ mamman mot väggen och fråga henne om detta. Varför?! Och varför fick Joakims pappa inte träffa honom för mamman?
HUR upplever ett barn en sån sak?

Och hur i hela helvete kan man säga i tv "jag älskade Joakim", antingen säger du "jag älskar Joakim" eller så håller du käften. Oavsett så slutar man aldrig någonsin älska sitt förstfödda barn någonsin..

Saknar även intervjuer med Joakims nära, tex Jonna, Jonnas mamma, fosterfamiljen, kontaktpersoner på socialtjänsten/BUP, hans pappa.

Gräv & granska hur mycket man vill efter sanningen men gör det också korrekt, kom också ihåg att det är ett pågående stort bråk mellan framförallt bröderna. Och vinkla dokumentären rättvist. Just nu är det alla mot Joakim.

Givetvis ska mamman få sin röst hörd. Men nu? Det har funnits så många tillfällen tidigare. Eller har Chrippa manipulerat mamman att hon måste medverka?

Och SVT tänk på dagens barn/ungdomar, ingen kommer någonsin våga be om hjälp.

Ska bli intressant hur dokumentären blir i avsnitt 2. Och 3..
Du har missat allt. Man undersökte ifall Jocke ljög, han ljög, inte en gång, inte två, inte fem, eller tio. Han ljög kanske 200 gånger offentligt.

För säkerhets skull ställer Bo-Göran frågan till Jocke ännu en gång "Finns övergreppen beskrivna någonstans i dina papper?" Ja, svarar han, två gånger.

Jocke kan sina papper utantill, har Joakim sagt, så han har inte "råkat få för sig" något, han ljuger.
Citera
2025-12-03, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Det där är ju bara inlärt trams. Och det vet du.
Det finns en anledning till att Jockes sfär kallas Sekten på youtube, det handlar inte bara om dom manipulativa ledarna, det handlar om följarna också.
Citera
2025-12-03, 15:57
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torst3n
Han är född oktober 1985, så du kan ju räkna ut ungefär hur gammal han var när han träffade Jonna.

Sen ska väl ingen i familjen Berg anklagas för att vara trovärdiga. Förutom möjligtvis de syskon som hållt sig borta från YouTube.
Jag vet. Alltså var han 25 år när han medverkade i dokusåpan (det första offentliga sammanhanget han medverkade i) och ännu äldre när han åren därpå var med i den där reality-showen ”Jockiboi och hans vänner” eller vad den nu hette, och hade sin runkblogg mm. Inte direkt någon ”omogen tonåring”.
Först strax efter 30 ”ångrade han allt med Jockiboi” som alltså bara startat ca fem år tidigare, sedan kom boken för att ytterligare tvätta bort den stämpeln…

Ja, riktigt trasig familj och bara offer i den här soppan, det enda jag tycker är bra är att ”Jockiboi” inte är det enda offret såsom han alltid utmålat sig som.
Jag vet inte hur de ska läka dessa familjeband någonsin framöver, hade varit helt förstörd om det där hänt i min familj.
Citera
2025-12-03, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Det där är ju bara inlärt trams. Och det vet du.
Det finns en anledning till att Jockes sfär kallas Sekten på youtube, det handlar inte bara om dom manipulativa ledarna eller att dom i ledarskiktet aldrig någonsin under några omständigheter kritiserar högsta ledaren, Joakim, det handlar om följarna också.
Citera
2025-12-03, 15:58
Medlem
Jag förstår inte hur någon av de här kan vara så tagna i försvar och utmålade som offer i alla situationer, både av andra men främst av sig själva. De beter sig fruktansvärt båda bröderna och nu är det barn som de själva har ansvar för. Inte konstigt att världen ser ut som den gör.
Citera
2025-12-03, 16:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
JL har påstått att han har bevis i form av journalhandlingar från BUP och soc om extrema övergrepp som han utsattes för i sin barndom. Vid genomgång av dessa journaler finns inga sådana uppgifter. JL har således ljugit, något som även släkt och familj som känt sig uthängda nu vittnar om i dokumentären.

Tack!
Snällt av dig att sammanfatta allt på ett tydligt sätt!
Citera
2025-12-03, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Jääävlar det är en REJÄL skillnad på hur han ser ut i ansiktet och i ögonen jämfört med idag.
Det är inte samma ansikte längre. Idag har han väldigt mycket fillers i käkparti och läppar och även botox och han hade precis plastikopererat ögonen i en del av synkarna i Hatet. Det går han väl göra som han vill med tänker jag, det stör mig inte. Det är värre när han gång efter annan verkligen försöker dreva människor till flykt och psykisk ohälsa och han faktiskt uttalat till offer att han vill att hon inte ska orka längre.
Citera
2025-12-03, 16:09
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geiranger
Det man missar om man bara ser dokumentären med ett ”halvt öga” i bakgrunden är just citaten från socialtjänsten - jag såg om den igen efter att jag insåg att utdragen visas som text och inte läses upp.

Just citaten är ju otroligt viktiga här, så som att hans mamma inte vågade ha honom kvar hemma då han tagit stryptag om syskon, exempelvis.
Problemet med andras påståenden är att det är påståenden.

Om modern var en förövare så ljuger hon om sonens beteenden för att skydda sig själv.

Du förstår, allt som sägs är inte detsamma som sanning, oavsett vem som säger det.

Jag har själv skrivit en självbiografi (ej publicerad) som jag renskriver för att sluta skydda människor från hur det faktiskt var och jag har mängder av felaktiga anteckningar och påståenden kring mig. Men jag har även papper som tydligt visar att det är min mamma som är psykiskt dålig, att hon även framstår som påverkad (hon har aldrig missbrukat dock) att det är hon som har de problem som jag pekas ut att ha, och jag har även underlag om då ganska tunnt som motsäger det man sedan börjar hitta på om mig. Därefter har jag min egen röst att kunna gå in i vartenda påstående och berätta ur det egentligen var. Men jag har papper som visar att vad man säger om mig är min mammas projektioner och de problem hon led av, inte jag.

Problemet med att skriva en bok är att helhetsbilden ändå inte går att mata in eftersom det automatiskt blir ensidigt. Det är svårt att beskriva åratal av en människa på några sidor även när man likt mig är uppe i över 400 boksidor. Jag upplever iallafall att det är otroligt svårt att skriva eftersom förövare inte bara har en sida i sin personlighet. Gällande "bevis" så är det mer eller mindre omöjligt att barnens ord finns nedskrivna eftersom varenda utredning innebär att föräldrarna sitter bredvid och talar för barnet. Överallt, på alla möten och då utmålas det barn som annars riskerar att bli trodd, som farlig, galen och oförmögen att säga sanningen. Jag har anteckningar där jag sitter och gråter över vad som sägs, som ändå tolkas somnatt det min mamma påstår är sant och riktigt om mig. Som tonåring sitter jsg och gråter och ber henne sluta. Som barn gråter jag och ifrågasätter hur någon kan göra det som de vuxna då sitter och säger. Att jag gråter är ett bevis på min utsatthet då det är förövaren som talar och jag som bryter samman av vad som påstås om mig. Det är dokumenterade misshandelstillfällen, inte mina ord men så upplever ite de som läser. Att offret gråter av att knäckas är mer vanligt än att den hetsiga förövaren gör. Men då kallar de det för problem i relationen mellan förälder och barn som om det är tvåvägsproblematik. Vilket även det är förtal och victimblaming.

Har man vuxit upp med en förövare och vet hur splittrat barnets värld är och hur extremt manipulativa vuxna är i alla utredningar, på alla möten och i alla samtal, då vet man hur tunnt "bevisvärde" åratal av dokumentation har.

Men jag har även hört barn som verkligen farit illa som ändå ljugit kring olika saker.

När jag sa ett halvt öga så menade jag inte att jag inte alls lyssnat utan att jag även vid olika tillfällen av dokumentären gjorde andra saker. Jag hörde en del.

En sak är även väldigt tydligt med många av samhällets "autistiska" barn. En hel del av dem är inte autistiska utan barn som utsatts för våld och vanvård.

Tror jag på hans berättelse? Nej faktiskt inte. Det beror på att jag har hört andra ljuga om liknande saker, inte för att det är omöjligt att han utsatts. Något är väldigt fel i en familj där man skickar bort en 8-åring utan problem också. Det tyder på att det saknas normala band till barnet. Inte ens min mamma ville ha mig eller syskon bortplacerade och till och med självmordshotade socialtjänsten att hon skulle avsluta sitt liv om de tog oss. Det finns det anteckningar om och jag hörde att Joakim även beskrev hot om självmord och liknande vilket förövare som föräldrar gör. De hotar hotar och hotar om att barnen kommer orsaka deras död, att de kommer avsluta sina liv och gör försök som de sedan kastar över en även om man fortfarande är väldigt liten precis som att de hotar med att skicka bort en för att man inte är tillräckligt snäll och sedan en dag, gör de även allvar av sina hot och man får inte längre bo hemma. Det kan vara vad som helst som utlöser det raseriet hos dem som innebär att man skickas bort som liten eller sparkas ut som äldre.

Så vissa delar av det han säger är faktiskt i linje med vad många av oss upplevt.
Citera
2025-12-03, 16:13
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal
Det finns en anledning till att Jockes sfär kallas Sekten på youtube, det handlar inte bara om dom manipulativa ledarna eller att dom i ledarskiktet aldrig någonsin under några omständigheter kritiserar högsta ledaren, Joakim, det handlar om följarna också.

Intressant. Citat från Hanna Widerstedts blogg :

Det är som om vissa människor får prata om sitt trauma hela livet, medans andra inte får.

Nu när det faktiskt kommit fram att Joakim Lundell flertal gånger ljugit om vad som står i hans papper, blir vi som han utsatt ändå elaka. Det är jättekonstigt. Bevis har funnits i så många år, och när det blir svart på vitt, vägrar vissa att det ändå inte stämmer.

Liknar en sekt. Läskigt.

Vuxna borde prata med sina barn om källkritik. Även svensk media tydligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in