Citat:
zZzZZzZzz..... Om man inte lyfter över sin förmåga så är fria vikter exakt lika riskfullt som maskiner. Det finns inga fördelar med maskiner över fria vikter. Jag har tränat med fria vikter i 20 år, varit "skadad" (dvs kan inte träna på några dagar) typ 3 gånger. Dessutom blir man stark och atletisk av att träna med fria vikter, vilket man inte blir med maskiner.
Maskiner garanterar inte att man håller sig skadefri, och fria vikter är 100% lika säkert (och 100 gånger bättre än maskiner) om man inte lyfter över sin förmåga.
Maskiner garanterar inte att man håller sig skadefri, och fria vikter är 100% lika säkert (och 100 gånger bättre än maskiner) om man inte lyfter över sin förmåga.
Du blir akuratt like sterk av maskin, man kan få litt mer atletisisme som balanse og kanskje eksplosivitet som kan være relevant om man trener en eller annen sport men som man kan gjøre opp for ved å legge inn et par ekstra øvelser og det er irrelevant for en vanlig mosjonist som vil trene med minimal skaderisiko. Bare fordi du har en ekstremt god feel på når du skal løfte litt lettere eller la være, eventuelt har hatt flaks, betyr ikke det at du har gode råd å gi til den generelle leser her inne, for det er slettes ikke et godt råd å anbefale en som vil bli litt sterkere og trener mest for mosjon å trene med frivekter, det beste og tryggeste er faktisk maskin, særlig om man er litt eldre (40 årene og oppover).
Det er jo pga sånt du sier og en annen i kampsportforumet som sier at en 44 åring som vil lære litt selvforsvar at han bør satse på å gå for svart belte "for alt annat er uinteressant jfr ham" som betyr 10-15 år med farlig akrobatikk og høy sannsynlighet for skader særlig for en på hans alder at jeg føler det kanskje er smart å dele MINE erfaringer og råd her inne og på kampsportforumet, for jeg tror faktisk jeg har bedre råd som er vært å lytte til for lesere her enn deg.
Sånn er det.