2025-12-03, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
En respektlös kommentar, det är det minsta man kan säga om den.

Och ditt öknamn är inte det minsta roligt, plus att det är respektlöst.
Citera
2025-12-03, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Calle är en idiot och ansvarig för en toxisk kultur i landslaget. Han förtjänar allt näthat

Nej, det göra han absolut inte. Skärpning
Citera
2025-12-03, 11:55
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Ebba,Frida,Jonna,Ilar,Johanna,Maja,Emma,Linn ska bara vara våran OS-trupp annars har vi problem(skador eller sjukdomar)

PS. Femmilen på OS går i klassisk stil så Alvar är mil före Rosjö etc
Citera
2025-12-03, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag vill betona att jag har absolut inget mot Märta. Jag gillar henne och jag skrev uppskattande om henne när hon vann testloppet i Vålådalen. Men jag var nog lite besviken på hur hon åkte i Gällivare.

Det behöver du inte berätta för mig, jag gillar också Märta. Och hoppades också på bättre prestationer i Gällivare. Både från henne och Lisa. De är så nära nu att man vill att de tar klivet. Vi får vara tålmodiga 😉
Citera
2025-12-03, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPORTNERD888
Ebba,Frida,Jonna,Ilar,Johanna,Maja,Emma,Linn ska bara vara våran OS-trupp annars har vi problem(skador eller sjukdomar)

PS. Femmilen på OS går i klassisk stil så Alvar är mil före Rosjö etc
Oops, det var jag som inte hade full koll va? Då borde läget vara bättre för att kombinera med Vasaloppet. Lagom genomkörare
Citera
2025-12-03, 12:13
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Oops, det var jag som inte hade full koll va? Då borde läget vara bättre för att kombinera med Vasaloppet. Lagom genomkörare

Haha kan ha varit så ja😉
Ja det lovar gott!
Citera
2025-12-03, 12:21
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Jag tror inte Johanna åker med som ren reserv. Antingen är hon en av fyra, eller så får hon stanna hemma. Trondheim blir kvalificerande för plats 3 i sprinten (Jonna, Maja redan klara). Önskvärt att bara en fjärde plats är öppen över TdS.

Johanna hade sin bästa chans i Ruka men tog den inte fullt ut. Så nu är det full kubbning som gäller. En av Johanna, Linn och Emma ska ut ur laget. Alla behöver resultat.

Om Johanna inte blir uttagen tror jag reservplasen går till Märta. Om Johanna blir uttagen går den istället till den av Emma och Linn som inte blir fjärde sprintåkare.

Om nu inte Moa Ilar blandar sig i sprintleken

Du sammanfattar läget bra.

Märta får hoppas att Johanna misslyckas för att få platsen superreserv/framtidskriteriet.
Citera
2025-12-03, 12:31
Medlem
Ezzelinos avatar
Kollade lite på resultaten senast Saveliy Korostelev, den mest profilstarke av de ryssar det nu talas om som återvändande till världscupen och kanske OS, tävlade internationellt, i junior-VM i norska Lygna 2022.

På tremilen i fri stil masstart blev det fyrdubbelt Ryssland i topp, och stora tidsavstånd. Ivshin, Korostelev, Denisov, Rodionov. Anger var med, blev 20:e, nästan fem minuter efter segraren. En norrman vid namn Henrik Kvennaas blev sexa. Några tämligen bekanta namn i seniorskidåkningen, Anttola, Ståhlberg, Barp, Desloges deltog. För Sverige tävlade förutom Anger Erik Larsson, Carl Rune och David Lantto.

https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&competitorid=240750&rac eid=40963

Ryssland vann stafetten. På 10 km klassisk stil, individuell start, segrade Korostelev drygt 20 sekunder före Anttola och Ivshin, Barp fyra och Kvennaas femma. För Sverige tävlade Elias Danielsson (11:a), Måns Skoglund (16:e), Erik Larsson (24:a) och Anger (31:a, 1.52 efter segraren).

https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&competitorid=240750&rac eid=40969

Man kan väl förmoda att Korostelev, som förra säsongen vann ryska cupen, har en väldigt god grundkapacitet. Sedan slås man när man kollar resultatlistorna av Angers oerhörda och glädjande utveckling som skidåkare, och att det för många tävlande är svårt att snabbt ta steget från junior till senior på ett friktionsfritt sätt. En hel del högt placerade namn 2022 som ännu inte gjort sig gällande i världscupen.
Senast redigerad av Ezzelino 2025-12-03 kl. 12:41.
Citera
2025-12-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Kollade lite på resultaten senast Saveliy Korostelev, den mest profilstarke av de ryssar det nu talas om som återvändande till världscupen och kanske OS, tävlade internationellt, i junior-VM i norska Lygna 2022.

På tremilen i fri stil masstart blev det fyrdubbelt Ryssland i topp, och stora tidsavstånd. Ivshin, Korostelev, Denisov, Rodionov. Anger var med, blev 20:e, nästan fem minuter efter segraren. En norrman vid namn Henrik Kvennaas blev sexa. Några tämligen bekanta namn i seniorskidåkningen, Anttola, Ståhlberg, Barp, Desloges deltog. För Sverige tävlade förutom Anger Erik Larsson, Carl Rune och David Lantto.

https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&competitorid=240750&rac eid=40963

Ryssland vann stafetten. På 10 km klassisk stil, individuell start, segrade Korostelev drygt 20 sekunder före Anttola och Kvennaas, Barp fyra och Kvennaas femma. För Sverige tävlade Elias Danielsson (11:a), Måns Skoglund (16:e), Erik Larsson (24:a) och Anger (31:a, 1.52 efter segraren).

https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&competitorid=240750&rac eid=40969

Man kan väl förmoda att Korostelev, som förra säsongen vann ryska cupen, har en väldigt god grundkapacitet. Sedan slås man när man kollar resultatlistorna av Angers oerhörda och glädjande utveckling som skidåkare, och att det för många tävlande är svårt att snabbt ta steget från junior till senior på ett friktionsfritt sätt. En hel del högt placerade namn 2022 som ännu inte gjort sig gällande i världscupen.
Angers resultat på det mästerskapet var totalt missvisande pga sjukdom
Citera
2025-12-03, 12:41
Medlem
Citat:
Jag tror inte Johanna åker med som ren reserv. Antingen är hon en av fyra, eller så får hon stanna hemma. Trondheim blir kvalificerande för plats 3 i sprinten (Jonna, Maja redan klara). Önskvärt att bara en fjärde plats är öppen över TdS.

Johanna hade sin bästa chans i Ruka men tog den inte fullt ut. Så nu är det full kubbning som gäller. En av Johanna, Linn och Emma ska ut ur laget. Alla behöver resultat.

Om Johanna inte blir uttagen tror jag reservplasen går till Märta. Om Johanna blir uttagen går den istället till den av Emma och Linn som inte blir fjärde sprintåkare.

Om nu inte Moa Ilar blandar sig i sprintleken

Personligen har jag lite svårt att se att Ribom ska klå Hagströms fjärdeplats, men det blir väl en fajt hela vägen in på målsnöret troligtvis och en helhetsbild. Ruka var en väldigt bra chans även för henne med Jonna uppenbart trevande i formen och Linn utanför startfältet. Det fanns en viss ljusning i hur hon körde kvartsfinalen - som iofs var väldigt mycket allt på ett kort och uppenbart regelvidrig. Vi får se i Trondheim.

Svahn har alla close calls på sin sida, faktum är ju att hon har raden 1-2 i sina senaste sprintar, båda i klassiskt.(hela förra säsongens resultat beaktas, också). Dom andra behöver vara klart bättre än henne för att ta hennes plats.
Citera
2025-12-03, 12:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Där har du fel. De önskar deltaga under neutral flagga.
All vet att de är ryssar och tävlar för Ryssland även om de formellt är neutrala atleter och skulle de vinna OS-guld så kommer Putin hylla dem och använda dem i sin propaganda.

Citat:
Ursprungligen postat av dullako
Det är stor hyckleri när man vill att Ryssar skall portas. Det är en enskilda individer och medborgare, som man själv inte valt, det är något som kommer vid födsel om ni inte visste det. Hur skall enskilda individer som dedikerar sina egna liv åt att åka skidor så bra som möjligt stoppa kriget? Det pågår över 50 väpnade konflikter i världen över, varför portar vi inte allihop? Dem enskilda idrottarna i Ryssland eller något annat land som är i krig, kan knappast uttala sig negativt om sittande regering, tror ni det slutar bra för den enskilde och dennes familj då?

Sluta upp med er rasism och låt individer va individer, skilj på stat och medborgare.

"Ja men dem är med i militären". Ja likt väldigt många i alla världens länder, där det är lagkrav på det dessutom. Skall dem gå ur militären, kritiserade sittande statsmakt, så är dem med hög sannolikhet körda.

Nä men det är säkert Bolshunov och Sergei Ustiugov som har startat kriget och är Putins högra hand och dem sitter säkert i strategiska möten om hur kriget skall vinnas.
Fast det är så sanktioner fungerar (vilket du inte tycks ha fattat). Sanktioner drabbar ofta hela samhället och då idrotten är en del av samhället är det rimligt att sanktionerna även omfattar idrotten.
Citera
2025-12-03, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
All vet att de är ryssar och tävlar för Ryssland även om de formellt är neutrala atleter och skulle de vinna OS-guld så kommer Putin hylla dem och använda dem i sin propaganda.

Fast det är så sanktioner fungerar (vilket du inte tycks ha fattat). Sanktioner drabbar ofta hela samhället och då idrotten är en del av samhället är det rimligt att sanktionerna även omfattar idrotten.

Där har du fel igen. Det är inte så sanktioner fungerar. Sanktioner är till för att påverka ekonomin i det land som sanktionerna riktas mot. Inte mot enskilda individer som utövar någon form av sport.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in