2025-12-03, 05:38
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Han har inget där att göra. Han har fått så många chanser nu, men han har inte presesterat ett skit förutom i skiclassic och Vasaloppet. Låt kille vara, och han vill ju helst köra dessa b-lopp. Han ska definitivt inte med i Os.

Han kan väl mycket väl bli aktuell för en förstasträcka i stafetten. Ser du hellre att Burman eller Halvarsson tappar 1.30 på en sträcka?
Citera
2025-12-03, 05:54
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Han har inget där att göra. Han har fått så många chanser nu, men han har inte presesterat ett skit förutom i skiclassic och Vasaloppet. Låt kille vara, och han vill ju helst köra dessa b-lopp. Han ska definitivt inte med i Os.
På vilket sätt är Rosjö bättre?
Citera
2025-12-03, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag förstår inte varför du envisas om att prata om sprintåkare och distansåkare.
Jonna kommer få köra både sprint och distans och Emma, Maja och Linn är alla aktuella för både sprint och distans om de blir uttagna.
Mina tankar är som följer:
Jonna, Frida och Ebba är redan uttagna och fyller tre platser av fyra på alla distanslopp. Maja borde tas ut innan Tds. Detsamma med Moa Ilar som fjärde åkare på 10 km (och möjlig på skiatlon och 50 km).
Sen ska två av Linn, Emma och Johanna tas ut för att köra sprint. De kommer även tävla med Moa I om sista platsen på skiatlon och 50 km (inte Johanna, men bägge de andra).

Den sista platsen är sen öppen för en ren reserv (dvs jag är övertygad om att åtminstone en dam inte komer få starta i ett enda lopp om alla hålller sig friska). Dvs den åttomde åkaren är inte en fjäde distansåkare då vi redan har med åtminstone sex potentiella distansåkare.

Jag tror inte Johanna åker med som ren reserv. Antingen är hon en av fyra, eller så får hon stanna hemma. Trondheim blir kvalificerande för plats 3 i sprinten (Jonna, Maja redan klara). Önskvärt att bara en fjärde plats är öppen över TdS.

Johanna hade sin bästa chans i Ruka men tog den inte fullt ut. Så nu är det full kubbning som gäller. En av Johanna, Linn och Emma ska ut ur laget. Alla behöver resultat.

Om Johanna inte blir uttagen tror jag reservplasen går till Märta. Om Johanna blir uttagen går den istället till den av Emma och Linn som inte blir fjärde sprintåkare.

Om nu inte Moa Ilar blandar sig i sprintleken
Senast redigerad av Finnvedssonen 2025-12-03 kl. 07:09.
Citera
2025-12-03, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Han kan väl mycket väl bli aktuell för en förstasträcka i stafetten. Ser du hellre att Burman eller Halvarsson tappar 1.30 på en sträcka?

Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
På vilket sätt är Rosjö bättre?

Givet att Alvar gör gångbart resultat i helgens Skiathlon så är det nog bara 10 km (f) han inte är aktuell för just nu. Det kan också ändra sig om han presterar men då måste han ju åka den distansen. Sen är frågan om han åker en femmil i fristil 10 dagar innan Vasaloppet, men det är inte jag man att avgöra.
Citera
2025-12-03, 06:40
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag förstår inte varför du envisas om att prata om sprintåkare och distansåkare.
Jonna kommer få köra både sprint och distans och Emma, Maja och Linn är alla aktuella för både sprint och distans om de blir uttagna.
Mina tankar är som följer:
Jonna, Frida och Ebba är redan uttagna och fyller tre platser av fyra på alla distanslopp. Maja borde tas ut innan Tds. Detsamma med Moa Ilar som fjärde åkare på 10 km (och möjlig på skiatlon och 50 km).
Sen ska två av Linn, Emma och Johanna tas ut för att köra sprint. De kommer även tävla med Moa I om sista platsen på skiatlon och 50 km (inte Johanna, men bägge de andra).

Den sista platsen är sen öppen för en ren reserv (dvs jag är övertygad om att åtminstone en dam inte komer få starta i ett enda lopp om alla hålller sig friska). Dvs den åttomde åkaren är inte en fjäde distansåkare då vi redan har med åtminstone sex potentiella distansåkare.

Jag tycker det är rimligt att när man gör uttagningarna att man tar ut fyra åkare i sprint och fyra åkare i distans, sedan hur man disponerar laget för de olika loppen väl på plats på OS är en annan sak.

Med tanke på att Sverige får starta med max fyra åkare i sprinten och max fyra åkare i distansloppen så tror jag inte att SOK kan tänka sig ta ut exempelvis fem sprintåkare (dvs fem åkare som uppfyller SOK:s krav för uttagning just i sprint).

Om vi tänker oss att man efter Davos tar ut laget så att det då består av Jonna, Maja och Linn i sprint och Ebba, Frida och Ilar i distans då är det två platser kvar. Och då är det rimligt att man tar ut en åkare i sprint och en i distans. Om man skulle ta ut Hagström till den sista sprintplatsen så skulle man kunna ta ut Ribom till den sista distansplatsen. Sedan väl på OS kan det bli så att Ribom ändå får åka sprinten istället för Hagström (uttagningar till de olika loppen på plats på OS bör baseras på form). Om istället Ribom tas ut till den sista sprintplatsen så lär inte Hagström vara aktuell för den åttonde platsen. Då bör man ta ut en distansåkare till. Denna lär vara sist i rangordningen för att få åka distans (även om formläget bör vägas in) men jag tycker det är viktigt att ha en "reserv på plats" ifall det blir sjukdomar i laget.

En styrka i det svenska damlaget är ju att det är så många som är allround (eller hybridåkare), en talande skillnad mot hur det ser i det norska damlaget. Det är egentligen bara Ebba och Hagström som inte är allroundåkare i svenska laget. Och så ser det också ut för de åkare som står närmast utanför A-laget, som Märta och Elin Henriksson. Att det är så många med allroundkapacitet i det svenska laget ger ju en stor flexibilitet när det gäller hur man disponerar laget på plats på OS.
Citera
2025-12-03, 07:28
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Båda vill köra världscupen, men det vill inte Myhlback. Så bort med den omotiverade som hellre söker inkomster från skiclassic.

Men ingen av de 3 har i stafetten att göra.
Citera
2025-12-03, 07:49
Medlem
FNLSs avatar
Jag kan tänka mig Hagström som åttonde åkare. Även om hon bara är reserv så är hennes medaljchans större än tex Rosenberg på distans, även om man räknar med sannolikheten att hon inte får köra. Och stafettlagen ska vi kunna få ihop på ett bra sätt på de andra sju.

Så hellre en riktigt bra femte sprinter än en fjärde åkare som på sin höjd kan bli typ tia som bäst på femmil och skiathlon.
Citera
2025-12-03, 08:01
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Ursäkta citeringarna.

Oskar Svenssons förkylning måste varit mycket lindrigare än Linn Svahns. Hon var helt borta från tävlande två helger i rad och på Granåsen anses hon vara konkurrenskraftig enbart i sprint.

Rosjö har lite flyt med inbjudningen i brist på konkurrerande toppresultat.

Tack för citeringarna, jag hade själv tänkt jämföra min uttagningen med den faktiska uttagningen.

Ja, Svenssons förkylning verkar ha varit en mild sådan. Annars har väl Svahn ibland kommit tillbaka snabbt från sjukdomar. Det var ju något år hon fick Covid men var tillbaka redan till nästa helg.

Annars noterar jag att landslagsledningen går på min linje () när det gället uttagningen av Svahn, hon får bara åka sprinten. Men man vill kanske inte belasta henne för hårt innan man fått se hur hon klarar av sitt första tävlingstillfälle tillbaka efter sin skada. Men vi lär få se henne åka distansloppet i Davos där väl Ebba och Frida avstår (har dock sett olika bud om det).

Även petningen av Lundgren går på min linje.

Rosenberg uttagen istället för Lisa Eriksson. Ja, jag tycker att man borde låta Lisa få chansen även om hennes klassiska lopp i Gällivare var lite svagt.

Men vore jag konspiratorisk lagd så skulle jag hävda att ledningen har en klar rangordning av åkarna utanför A-landslaget och att man mer går på den än faktiska resultat: Moa Lundgren, Märta Rosenberg, Evelina Crüsell, Elin Henriksson och Lisa Eriksson.
Citera
2025-12-03, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allleee
Herregud, har man hamnat på aftonbladets redaktionsmöte eller på flashback? Hjärntvättningsnivån här är fan hemsk, sportforumet kanske samlar alla hjärndöda på samma ställe. Låt ryssarna köra..

Hoppas verkligen att de processer som pågår leder till att ryssarna får ställa upp i OS. För att inte sporten skall hamna på bandyns nivå krävs att alla som vill skall få deltaga. Kan inte vara kul att vinna ett OS-guld och veta att man gjort det då några av de bästa stängts ute från tävlandet. Utifrån uttalanden från många svenska "stjärnor" känns det som att de helst vill hämta medaljer utan att behöva tävla mot fullgott motstånd.
Citera
2025-12-03, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Ja, vi får se vad som händer. Nu har dom ju öppnat den dörren för Ryssland så det lär säkert bli fler än en åkare som blir godkända att delta i VC framöver och kanske redan till OS.

Stepanova och Bolshunov har ju öppet gett sitt stöd till Putin så där kan det nog bli lite svårare att bli godkända.

Vet vi vad Bolger mfl tycker om Trump? Vad resp åkare tycker om sin politiske ledare bör inte påverka deras deltagande i internationella tävlingar.
Citera
2025-12-03, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Jag kan tänka mig Hagström som åttonde åkare. Även om hon bara är reserv så är hennes medaljchans större än tex Rosenberg på distans, även om man räknar med sannolikheten att hon inte får köra. Och stafettlagen ska vi kunna få ihop på ett bra sätt på de andra sju.

Så hellre en riktigt bra femte sprinter än en fjärde åkare som på sin höjd kan bli typ tia som bäst på femmil och skiathlon.

Bra tankar. Nu får vi se under TdS men jag tror Moa har väl så stora chanser på den banan. Men Johanna får gärna bevisa mig fel
Citera
2025-12-03, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Men vore jag konspiratorisk lagd så skulle jag hävda att ledningen har en klar rangordning av åkarna utanför A-landslaget och att man mer går på den än faktiska resultat: Moa Lundgren, Märta Rosenberg, Evelina Crüsell, Elin Henriksson och Lisa Eriksson.

Ja, nu är du nog lite konspiratorisk. Tror precis som du att Linn har första-tjing i Davos om någon står över. Andra-tjing har Lisa. I klassiska lopp har i ärlighetens namn andra förtur.

Jag tror jag föredrar att Lisa försöker vinna Skandinavisk cup och banar sin egen väg till världscupen. Att vara utfyllnad i Davos till ingen nytta stjälper mer än det hjälper. För det ser i princip omöjligt ut att slå sig in i OS-truppen. Då måste hon typ vinna i Davos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in