2025-12-02, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Borde vara det smartaste. Tror hon väljer H3 el H4,

Varför jämför du med i praktiken OS-klara Moa?
Är väl Ribom som är "hotet" om OS-plats?
Därför att jag tolkade dig som om du var intresserad av vem som kör Skiathlonen för Sverige under OS. Vem som är reserv är … mindre intressant
Citera
2025-12-02, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Därför att jag tolkade dig som om du var intresserad av vem som kör Skiathlonen för Sverige under OS. Vem som är reserv är … mindre intressant

Det lär vi ändå inte få svar på under helgen mer en fingervisning. Troligen måste Moa I med tanke på hennes form historik visa upp resultat närmare också.
Citera
2025-12-02, 21:12
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Kul att Myhlback är med igen, hoppas han får mersmak av att gå världscup nu.
Han har inget där att göra. Han har fått så många chanser nu, men han har inte presesterat ett skit förutom i skiclassic och Vasaloppet. Låt kille vara, och han vill ju helst köra dessa b-lopp. Han ska definitivt inte med i Os.
Citera
2025-12-02, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Det lär vi ändå inte få svar på under helgen mer en fingervisning. Troligen måste Moa I med tanke på hennes form historik visa upp resultat närmare också.
Där tror vi olika. OS ligger långt fram och skador, sjukdom och formtapp kan inträffa. Men med sagt så är resultatet till helgen mer eller mindre direktkvalificerade till OS-skiathlonen för den som är bäst av Moa, Emma och Märta. Slår du dina konkurrenter här så ska det mycket till för att du missar OS och motsvarande lopp där. Så länge resultatet i sig är OS-kvalificerande och det inte är dött lopp mellan dem.
Senast redigerad av Finnvedssonen 2025-12-02 kl. 22:18.
Citera
2025-12-02, 22:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Där tror vi olika. OS ligger långt fram och skador, sjukdom och formtapp kan inträffa. Men med sagt så är resultatet till helgen mer eller mindre direktkvalificerade till OS-skiathlonen för den som är bäst av Moa, Emma och Märta. Slår du dina konkurrenter här så ska det mycket till för att du missar OS och motsvarande lopp där. Så länge resultatet i sig är OS-kvalificerande och det inte är dött lopp mellan dem.

Håller med. Moa har redan en pallplats och en åttondeplats i distans. Blir hon topp-10 och som sämst fjärde bästa svenska i helgen så tror jag att hon blir uttagen till OS efter Davos. Då finns det en plats kvar på distans.
Citera
2025-12-02, 22:41
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Håller med. Moa har redan en pallplats och en åttondeplats i distans. Blir hon topp-10 och som sämst fjärde bästa svenska i helgen så tror jag att hon blir uttagen till OS efter Davos. Då finns det en plats kvar på distans.
Jag förstår inte det esonemanget.
Jonna, Linn och Emma kan köra både sprint och distans. Jonna lär köra alla disatanslopp tillsammans med Ebba och Frida. Om man tar ut Ilar, vad ska man med en till distansåkare till (som inte är Linn)? Linn och Emma slår en normaldag alla som är utanför A-landslaget. Märta eller Lisa E kan få åttondeplats i laget som nån variant av reser , men de är inte bättre än typ sjunde distansåkare om alla är hela och friska.
Citera
2025-12-02, 22:49
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jonna, Linn och Emma kan köra både sprint och distans. Jonna lär köra alla disatanslopp tillsammans med Ebba och Frida. Om man tar ut Ilar, vad ska man med en till distansåkare till (som inte är Linn)? Linn och Emma slår en normaldag alla som är utanför A-landslaget. Märta eller Lisa E kan få åttondeplats i laget som nån variant av reser , men de är inte bättre än typ sjunde distansåkare om alla är hela och friska.

Jag tror att man kommer ta ut Maja och Moa efter Davos, möjligtvis också Linn som sprintåkare. Då finns det en sprintplats och en distansplats kvar. Det är väl bra att man har en fjärde distansåkare ifall någon av de fyra som går före på distans blir lite krasslig under själva OS. Emma kan tas ut både som sprintåkare och distansåkare.

Eller menar du att vi inte skall ta ut åtta åkare på damsidan?
Citera
2025-12-02, 22:51
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg

Fjaertius borde kunna slå Ribom om hon har en bra dag.
Citera
2025-12-02, 23:24
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Ja så kan det vara. Förhoppningsvis kör hon touren och levererar där.

Fjaertius är lite skojigt namn på Maerta Rosenberg. Vissa kallar henne för Märta Fjärta så jag gjorde om det lite.
Vem kallar henne överhuvudtaget för Märta Fjärta? Låter som något men slutade tycka var kul som sjuåring.
Citera
2025-12-02, 23:25
Medlem
Mrflinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dullako
Du och alla andra medborgare i andra stater är minst lika indoktrinerad, det är just det som är idoktrinering.

-

Bra att människor som dedikerar sina liv åt idrott får lov att utöva sin idrott på dem största arenorna. Hade dock varit bättre både för gemenskap, idrottarna och för idrotten själv om fler idrottare hade fått lov att deltaga.

Finns inget land som indoktrinerar sina medborgare som Ryssland, jo föresten Nord Korea. Länderna måste bestå av mindre intelligenta medborgare. Jag träffar även ryssar som bor i Sverige som sympatiserar med Putin. Vad fan gör dom här? Skicka hem packet som stödjer pajasen Putin.
Hade jag varit toppidrottsman så hade jag bojkottat OS så länge Putins lakejer får deltaga.
Citera
2025-12-03, 02:46
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Hur skall det svenska laget till Trondheim se ut? Här kommer mitt lag:

Lagets utformning är styrt av hur man vill disponera de bästa åkarna. Man kan ju mycket väl tänka sig att man disponerar det på ett annat sätt än vad jag gör. Det beror också på om man vill rotera in åkare som inte alls i var uttagna till Ruka eller som bara åkte ett lopp i Ruka.

Sprint: Jonna, Maja, Hagström, Ribom, Svahn, E. Henriksson (reserver/alternativ: Ilar, Lundgren, Frida, Rosenberg)
Skiathlon: Ebba, Frida, Ilar, Jonna, Ribom, L. Eriksson (reserver/alternativ: Maja, Svahn, Rosenberg, Lundgren, E. Henriksson)
10km fristil: Ebba, Frida, Ilar, Jonna, Ribom, Maja (reserver/alternativ: L. Eriksson, Svahn, Rosenberg, Lundgren, E. Henriksson)

Jag tänker mig att Ilar fokuserar på de två distansloppen och avstår därför sprinten. Vill hon åka sprinten så tar hon Henrikssons plats. Lundgren räcker aldrig till i slutändan och åkte inte tillräckligt bra och därför får hon inte en ny chans i sprinten. Jag räknar med att Svahn är tillbaka från sin förkylning och åker sprinten.

Lisa Eriksson vann de båda distansloppen i Boden samt åkte bra i Gällivare, egentligen skulle jag vilja ha in henne på de båda distansloppen men hon får inte plats i båda. Nu får hon åka skiathlonen även om det rena fristilsloppet kanske passar henne bättre. Svahn platsar egentligen på båda distansloppen men då hon inte tävlat något ännu denna säsong får hon börja med sprinten. Rosenberg åkte bra i det klassiska loppet nu i Ruka och borde kanske därför få åka skiathlonen. Men samtidigt har Lisa 3-1 mot Rosenberg i Gällivare och Boden och då går Lisa före.

Sprint: Anger, Grahn, Danielsson, J. Persson, Grate, Ersson (reserver/alternativ: Myhlback, Häggström, Gisselman)
skiathlon: Anger, Poromaa, Berglund, Ekberg, J. Persson, Rosjö (reserver/alternativ: Gisselman, Johansson, Häggström))
10km fristil: Anger, Poromaa, Berglund, Ekberg, J. Persson, Rosjö (reserver/alternativ: Gisselman, Johansson, Häggström)

Jag har tolkat det som att Alvar inte vill åka i Trondheim, vill han det får han naturligtvis åka sprinten. Svårt att ta ut de två sista platserna på distans. Alvar har inte åkt något fristilslopp denna säsong och då är han inte aktuell för de två distansloppen. Men visst, han skulle nog kunna göra det bättre än Persson och Gisselman. Persson får åka distansloppen för han redan är på plats Trondheim för sprinten.
jämför
Citat:
Svenska laget till Trondheim:

Sprint, klassisk stil
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Ilar, Falun-Borlänge SK
Emma Ribom, Piteå Elit SK
Linn Svahn, Östersunds SK
Jonna Sundling, Piteå Elit SK

Skiathlon, 20 kilometer
Ebba Andersson, Piteå Elit SK
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF
Märta Rosenberg, Trillevallens SK

10 kilometer, fristil, intervallstart
Ebba Andersson, Piteå Elit SK
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF

Sprint, klassisk stil
Edvin Anger, Åsarna IK
Emil Danielsson, Högbo GIF
Anton Grahn, IFK Mora SK
Johan Häggström, Piteå Elit SK
Alvar Myhlback, Bjursås IK
Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK

Skiathlon, 20 kilometer
Edvin Anger, Åsarna IK
Gustaf Berglund, IFK Mora SK
Johan Ekberg, IFK Mora SK
Alvar Myhlback, Bjursås IK
William Poromaa, Åsarna IK
Eric Rosjö, IFK Mora SK

10 kilometer, fristil, intervallstart
Edvin Anger, Åsarna IK
Gustaf Berglund, IFK Mora SK
Johan Ekberg, IFK Mora SK
William Poromaa, Åsarna IK
Eric Rosjö, IFK Mora SK
Rikard Vestin, Sollefteå Skidor IF
Ursäkta citeringarna.

Oskar Svenssons förkylning måste varit mycket lindrigare än Linn Svahns. Hon var helt borta från tävlande två helger i rad och på Granåsen anses hon vara konkurrenskraftig enbart i sprint.

Rosjö har lite flyt med inbjudningen i brist på konkurrerande toppresultat.
Citera
2025-12-03, 04:04
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Jag tror att man kommer ta ut Maja och Moa efter Davos, möjligtvis också Linn som sprintåkare. Då finns det en sprintplats och en distansplats kvar. Det är väl bra att man har en fjärde distansåkare ifall någon av de fyra som går före på distans blir lite krasslig under själva OS. Emma kan tas ut både som sprintåkare och distansåkare.

Eller menar du att vi inte skall ta ut åtta åkare på damsidan?
Jag förstår inte varför du envisas om att prata om sprintåkare och distansåkare.
Jonna kommer få köra både sprint och distans och Emma, Maja och Linn är alla aktuella för både sprint och distans om de blir uttagna.
Mina tankar är som följer:
Jonna, Frida och Ebba är redan uttagna och fyller tre platser av fyra på alla distanslopp. Maja borde tas ut innan Tds. Detsamma med Moa Ilar som fjärde åkare på 10 km (och möjlig på skiatlon och 50 km).
Sen ska två av Linn, Emma och Johanna tas ut för att köra sprint. De kommer även tävla med Moa I om sista platsen på skiatlon och 50 km (inte Johanna, men bägge de andra).

Den sista platsen är sen öppen för en ren reserv (dvs jag är övertygad om att åtminstone en dam inte komer få starta i ett enda lopp om alla hålller sig friska). Dvs den åttomde åkaren är inte en fjäde distansåkare då vi redan har med åtminstone sex potentiella distansåkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in