Citat:
En teori i vetenskaplig (och i betydelsen som används i ordet konspirationsteori) bemärkelse är en systematisk sammanställning av kunskap som förklarar en uppsättning av observationer. I dagligt tal betyder samma ord gissning.Konspirationsteoretiker - anhängare av konspirationsteorier - har på senare tid börjat ta avstånd från ordet konspirationsteori och föredrar istället sanning eller något mer som handlar om tro. Detta för att man uppfattar det som att om de blir kallade konspirationsteoretiker så är det för att någon vill göra narr av dem.
Olyckligtvis för konspirationsteoretikerna så har denna begreppsväxling lett till att deras position försvagas, men är tydligare för alla andra som nu lättare kan se att det är en trosbekännelse snarare än en slutsats uppnådd med den vetenskapliga metoden.
Om jag ger mig ut till områden för att titta på de boende där så kommer jag inte närmare en insikt om en hemlig plan. Jag ser människor, vissa från andra länder och andra från detta land.
Hur man ser på invandringen är helt en fråga om attityd och människosyn. Om man har fått hjälp med grundandet av attityden genom propaganda eller om den kommer av eget tänkande är individuellt. Man kan ovetandes ha konsumerat propaganda som utmålat invandringen som oansvarig, katastrofal, nödvändig, oundviklig, del av en plan eller något annat. Man kan också vara någon som sprider denna propaganda, i något annat syfte.
"Folkutbytet" syftar på den ursprungligen franska konspirationsteorin om ett stort folkutbyte beskriven i en bok.