2025-12-02, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Absolut kan de göra det.

En sak man kan ha i åtanke när man ser dokumentären är att dess syfte inte är att visa vem som rent objektivt har rätt och presentera den slutgiltiga sanningen om vad som egentligen hände under Joakim Lundells barndom. Meningen är inte att det nu är mammans tur att bli kändis och sommarpratare.

Dokumentären ska i stor utsträckning ses som en kritik mot medier som helt utan faktakontroll givit massor med utrymme till någon som, vad det verkar som, snackar en jävla massa skit.
Lundell har byggt en stor del av sitt personliga varumärke de senaste åren på att "ärligt" och sårbart berätta historien om sin fruktansvärda uppväxt och den vanvård han utsatts för av sin mamma.
Nu visar det sig att han eventuellt inte har varit särskilt ärlig.
Det är problematiskt.

Tack för beskrivningen av syftet med dokumentären och jag tycker faktiskt att det är mer problematiskt att medier okritiskt ridit på vad som är Jockiboys subjektiva upplevelser. De ska ju väga in hennes intressen och ge henne möjlighet att bemöta vad som påstås.
Citera
2025-12-02, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Inte så säker på det. Tror att han hittat på därför att han inte ens själv förstår att han gör det.
Efter att ha sett mamman prata ser man ju att detta är en allt annat än den melodramatiska figur som Jocke målar fram. Hon fnissar till och med lite grann, helt malplacé.

Någon gjorde sig oförstående när jag gjorde hans berättelse jämförbar med en roman fr Sydamerika.
Jag menar att det är mediahusen, TV, bokförlag, som har gjort den här historian möjlig i så många år.
Är det någonstans det går ätt tvätta pengar är det när någon från insidan berättar ”sin sanna historia”.
Hur många i denna historia har inte, läst, redigerat, hjälpt honom i historien.
Citera
2025-12-02, 20:14
Medlem
TheFinals avatar
Fantastiskt ändå, 3 delar.
2;a delen hintade de ju i under slutet på första.
Tredje kan man ju anta hur saker sköts nu innehåller och koftans reaktioner 😂
Citera
2025-12-02, 20:15
Medlem
Är inte möjligt att han kommer hem från skolan och säger ”du ska få se när jag hänger mig och sen ska du ringa polisen och säga” inte möjligt det kan vara så utan att myndigheter rycker in. Om det var så illa hur kunde han vara tyst och ingen märka något?
Sitta o nagga sig i armen så det droppar blod? Mycket mycket märkligt på många sätt

Men han kan väl ta av sina solglasögon så man ser hans ögon
Senast redigerad av Norrgauten 2025-12-02 kl. 20:17.
Citera
2025-12-02, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvind
Det är just det jag menar! Ingen expert har fått tolka det som står i papprena. Om man ser till helheten så märks det väldigt tydligt om man kan minsta lilla om psykologi att Joakims beteenden beror på MILJÖN han växt upp i. Mer specifikt: det beror på hur hans liv såg ut under hans första levnadsår. Jag är ingen expert inom detta, men jag vet tillräckligt mycket för att reagera och dra jämförelser. Det hade varit jätteintressant OM dokumentären varit nyanserad på det sättet.

Har du sett jockes egna dokumentärer om detta? På tv4. Där är det en ”expert” som läst allt innan Jocke. Rekommenderar att titta på den. ”Ett övergivet barn”
Citera
2025-12-02, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det säger en del om vår samtid............ en sådan person får beundrare och ges t.o.m utrymme i rikstäckande press och tv.

Helt absurt ja.
Citera
2025-12-02, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrikSimonsson
Händer ingenting larva dig inte
Vart menar du att lampan du skruvar i får sin ström ifrån? Ifrån sockens metallplattor.

Det är 230 där.

Sluta lek dum nu
Citera
2025-12-02, 20:18
Medlem
Amors avatar
Ganska intressant att se på hur blint han blir försvarad av massa fans på sociala medier. Är någon slags sektmentalitet bland fans till den här typen av personer.

Lite humor förvisso att allt stök i en wt-familj upphöjs till nationell angelägenhet. Mycket som inte borde tas offentligt, för allas skull.

Men "psykisk ohälsa" och "taskig barndom" är nästan upphöjda till dygder i vår kultur.
Citera
2025-12-02, 20:20
Medlem
BombaySaphires avatar
Jag upprepar min tidigare reflektion och undran.

Varför hatar han inte sin frånvarande pappa? Varför steppade inte den biologiska pappan in när åttaårige Jocke skulle bli placerad i fosterhem? Hans ensidiga hat mot mamman är lite ologiskt.
Citera
2025-12-02, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Mamman är inte heller dömd för något sånt.
Men eftersom du tycker det är en världslig sak att Jocke anklagar sin mamma för fysisk och psykisk misshandel.
Då tycker du väl det är en världslig sak om Jocke anklagas för misshandeln av sina barn. Eller?

Har någon gjort fel är det i första hand medierna. Mamman skulle ha getts utrymme att bestrida uppgifterna från Jockiboy. Han kan ha varit övertygad om att vissa saker han berättat fanns redogjorda i journalerna. So be it.
Citera
2025-12-02, 20:22
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
SVT lär ha ton av material i de kommande 2 avsnitten.

Annars skulle de aldrig stå på sig mot denna skitstorm. Ska bli så sjukt intressant vilka bevis som kommer fram i de kommande avsnitten. Idag i Studio Ett så hintade ju regissören mer än en gång om att det kommer mera, mycket mera...
Citera
2025-12-02, 20:23
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Otroligt upprört på SVT's Facebook- och Instagramsidor! Mestadels medelålders kvinnor som är "övertygade att fina Jocke" är helt sanningsenlig.

Vilken storm!
"Man ska alltid lita på allt ett barn minns"

Vi borde kanske lärt oss något från häxprocesserna på 1600-talet eller för den delen Da Costa-mordet på 80-talet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in