2025-12-01, 14:13
Medlem
Detta kanske har varit uppe förut, men vore det inte bra om det gick att ha en funktion för att ställa in notifikationer för specifika användare? Alltså en form av ignorera-funktion, men istället för att blockera PM från en användare, eller göra så att användarens inlägg inte ens syns, så skulle denna ignore-funktion helt enkelt göra att det inte dyker upp en notifikation när användaren ifråga citerar ett inlägg som jag har skrivit?

Som det är idag kan man ju under inställningar välja att kryssa i eller kryssa bort notifikationer för citeringar (och även för prenumerationer) generellt, vilket är bra, men som komplement hade det varit trevligt att ha en form av ignore-funktion som gäller just när man blir citerad av användaren ifråga.

Jag vill ju att den röda pluppen med en siffra ovanför notifikations-klockan ska vara en indikation på att jag har inlägg som jag bör ägna lite tid åt att besvara, men vissa forumtroll har ju för vana att citera allt och alla utan att skriva någonting överhuvudtaget av substans, och dessa vill man kanske inte så gärna ägna sin tid åt.
Citera
2025-12-01, 14:41
Medlem
Kommer inte hända. Ignorefunktionen togs bort för att diskussionerna blev snedvridna när folk valde att ignorera vissa användare.

Du får antingen komma ihåg i huvudet vilka du vill ignorera eller använda någon form av userscript. Finns någon tråd där en användare har kodat ett sådant om man nu vill ha en ignore-funktion.
Citera
2025-12-01, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Kommer inte hända. Ignorefunktionen togs bort för att diskussionerna blev snedvridna när folk valde att ignorera vissa användare.
Men är det nödvändigtvis ett problem att folk väljer att ignorera vissa användare? Jag tycker väl snarare att problemet är det motsatta, att användare som prioriterar kvantitet framför kvalitet på sina inlägg får mer uppmärksamhet än vad som gagnar diskussionen. Dessutom tycker jag att de inlägg som premieras med svar i regel är de mest polariserande/provocerande/konfrontativa inläggen.
Citera
2025-12-01, 16:54
Medlem
Mr.RedHats avatar
Jo, jag har föreslagit samma sak här: (FB) Avisering när man "nämner" en användare

Tycker det är en strålande idé.

Förstår att man inte vill förstöra forumstrukturen med att ignorera inlägg. Men man borde i alla fall inte tvingas till notiser när man redan blockerar PM.
Citera
2025-12-01, 21:02
Moderator
Maviels avatar
Förtydligat rubrik. Utgången rubrik:

Notifikationer för specifika användare

/Moderator
Citera
2025-12-02, 07:32
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter

Du får antingen komma ihåg i huvudet vilka du vill ignorera eller använda någon form av userscript. Finns någon tråd där en användare har kodat ett sådant om man nu vill ha en ignore-funktion.
Men de blir väl snedvridna när inlägg raderas ännu mer?
Detta måste vara det enda stora forumet på nätet där det inte går att blocka.
Citera
2025-12-02, 07:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Men de blir väl snedvridna när inlägg raderas ännu mer?
Detta måste vara det enda stora forumet på nätet där det inte går att blocka.

Tvärtom. Inlägg raderas för att det inte ska bli snedvridna diskussioner. I första hand sådant som är off topic i ämnet.
Citera
2025-12-02, 10:55
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Tvärtom. Inlägg raderas för att det inte ska bli snedvridna diskussioner. I första hand sådant som är off topic i ämnet.

Nä, det är ju precis så det inte är. Det är mer ofta topic men inlägget inte uppskattat.
Men på andra forum går det utmärkt att blocka och svårt tro att det blir snedvridet. Den stora skillnade är ju att du som blockat inte ser inläggen men alla andra ser.

När inlägg blir raderade så är det ju ingen som ser dessa. Så igen, nej det är precis tvärtom.
Citera
2025-12-02, 16:17
Medlem
Och tanken med mitt förslag var ju som sagt varken att inlägg ska raderas eller ens döljas, utan enbart att jag ska kunna välja att slippa notifikationer från specifika användare, om jag nu skulle önska det.

Jag skulle ju fortfarande kunna gå in i en tråd som jag prenumenerar på och ändå välja att besvara inlägg från användaren ifråga, även om jag förmodligen inte kommer att vara speciellt intresserad av att göra det.

Vissa användare sätter ju i system att citera allt och alla med förhoppning att få uppmärksamhet, men jag föredrar att notifikationer ska reserveras för användare som inte lider av ett sjukligt bekräftelsebehov och vars förmåga att uttrycka sig skriftligt åtminstone överträffar den genomsnittlite 8-åringens.

Detta är alltså bara en funktion jag skulle använda undantagsvis. Och jag tror som sagt inte att det skulle göra diskussionerna sämre. Snarare tvärtom, genom att inte mata forumtrollen så ger det mer utrymme till användare som faktiskt har något av substans att bidra med.
Citera
2025-12-04, 14:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Nä, det är ju precis så det inte är. Det är mer ofta topic men inlägget inte uppskattat.
Men på andra forum går det utmärkt att blocka och svårt tro att det blir snedvridet. Den stora skillnade är ju att du som blockat inte ser inläggen men alla andra ser.

När inlägg blir raderade så är det ju ingen som ser dessa. Så igen, nej det är precis tvärtom.
instämmer, frånvaron av en vettig ignore-funktion (som kan aktiveras av dig själv, utan att behöva dra det via en moderator) uppmuntrar dessutom stalkerbeteenden och drevande från rena provokatörer. Något som jag själv har råkat ut för från vissa profiler här, figurer som jag annars undviker att komma i kontakt med.
Citera
2025-12-04, 14:56
Medlem
Pinoputchins avatar
Neeej, inget sånt skit här tack. Detta är ett diskussionsforum och inte social media. Tål man inte att ge sig in i diskussionen ska man inte ge sig in i den heller.
Citera
2025-12-04, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Neeej, inget sånt skit här tack. Detta är ett diskussionsforum och inte social media. Tål man inte att ge sig in i diskussionen ska man inte ge sig in i den heller.
Mitt förslag skulle dock inte hindra den fria diskussionen, den skulle däremot begränsa möjligheten för stalkers som sätter i system att citera allt och alla för att hantera ett ofta psykopatiskt bekräftelsebehov.

Förslaget är alltså bara att lägga till en ignore-funktion för specifikt notifikationer från en specifik användare. Väljer jag att gå in i och scrolla igenom tråden så kommer jag ju fortfarande se att personen ha citerat mig och då kan jag välja att svara honom om han mot förmodan skrivit något som känns värt att bemöta.

Den enda som skulle drabbas av en sådan funktion är ju stalkern själv, i den mån han överhuvudtaget reagerar på att han inte längre får svar på allt sitt ordbajsande. Och eftersom det inte handlar om att plocka bort inläggen han skriver så finns det ju inget som hindrar att andra som känner sig manade tar upp diskussionen och då får trollet som han vill och alla är glada och nöjda.

Och i bästa fall kanske trollet funderar på varför mängden citeringar inte längre generar den kvantitet av respons som han är van vid, och därför börjar överväga hur han uttrycker sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in