2025-12-02, 03:08
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Har jag aldrig varit med om
Man lägger en beställning som ligger i framtiden

Tex om jag vill byta till Telia så säger jag ju upp mitt nuvarande när det är lite mer än en månad kvar.
Häromdagen hade jag då meddelat Fello om att jag vill avsluta mitt nuvarande hos dom 2025-12-31
Samtidigt hade jag då meddelat Telia om att dom skall koppla över numret 2026-01-01. Du får ett SIM-kort en tid innan med ett temporärt nummer några dagar, dit ditt nummer sen porteras.

På kvällen 2025-12-31 sätter jag i mitt nya SIM-kort.
Sen när man vaknar på morgonen så är det porterat.
Har aldrig varit med om att det tar 3-5 arbetsdagar.
Låter som en dröm. Jag har testat flytta nummer säkert fem gånger. I samtliga fall ha de bara sagt att det inte går. Vadå inte går? Hur svårt ska det vara då det blir nytt nummer varje gång.
Citera
2025-12-02, 03:11
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Den behöver inte bara stödja VoLTE.

Den behöver stödja nödsamtal över IMS / LTE.

Jag frågade AI.

Citat:
För att ta reda på om din mobil stöder nödsamtal över IMS/LTE (VoLTE), kan du följa dessa steg, som i de flesta fall också aktiverar funktionen:

1. Kontrollera mobilens inställningar
Det enklaste sättet är att titta i telefonens inställningar efter alternativ för VoLTE (Voice over LTE), 4G-samtal eller HD-samtal.
iPhone: Gå till Inställningar > Mobilnät > Alternativ för mobildata > Röst och data. Se till att 4G (eller 5G) är valt och att alternativet VoLTE är aktiverat (om det finns en separat knapp).
Android: Gå till Inställningar > Anslutningar > Mobilnät (menyalternativen kan variera). Leta efter alternativ som VoLTE-samtal, HD-samtal eller Samtal via 4G/5G och se till att det är aktiverat.
Om du ser dessa alternativ och kan aktivera dem, har din telefon sannolikt stöd för IMS/LTE-baserade samtal.

2. Kontakta din operatör
Det mest tillförlitliga sättet att veta säkert är att kontakta din mobiloperatörs kundtjänst eller besöka deras webbplats.
Operatören kan bekräfta om just din telefonmodell stöds i deras nätverk för VoLTE och nödsamtal. Vissa telefoner kanske bara aktiverar funktionen med specifika operatörer eller mjukvaruversioner.
Citera
2025-12-02, 03:27
Medlem
Iaghs avatar
Posta inte svar från "AI" tycker jag.

Det där jollret säger noll och intet.
Citera
2025-12-02, 03:29
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Posta inte svar från "AI" tycker jag.

Det där jollret säger noll och intet.

Jag har i alla fall haft nytta av den för att hitta olika inställningar i telefonen. Man får ju ingen bra manual numera när man köper en telefon.
Citera
2025-12-02, 04:29
Medlem
needAlifes avatar
Citat:

Tex om jag vill byta till Telia så säger jag ju upp mitt nuvarande när det är lite mer än en månad kvar.
Häromdagen hade jag då meddelat Fello om att jag vill avsluta mitt nuvarande hos dom 2025-12-31
Samtidigt hade jag då meddelat Telia om att dom skall koppla över numret 2026-01-01. Du får ett SIM-kort en tid innan med ett temporärt nummer några dagar, dit ditt nummer sen porteras.

Då har du haft tur. Senast jag ville flytta ett nummer så ringde jag och de sade att de skulle kolla på saken. Tog en vecka och sedan blev det nekat. Hur fan är det ens möjligt? Kan gå hur som helst detta. Aja orkade inte följa upp det
Citera
2025-12-02, 04:45
Medlem
needAlifes avatar
Citat:

Finns i gen som ens talat språk m skiftet 22/01. Det är nu eller i slutet av februari. Vet inte vad du babblar om.
Citera
2025-12-02, 06:33
Medlem
Mailmanss avatar
Många larm som slutar funka idag
Citera
2025-12-02, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Många larm som slutar funka idag

Varför larm?
Citera
2025-12-02, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Då har du haft tur. Senast jag ville flytta ett nummer så ringde jag och de sade att de skulle kolla på saken. Tog en vecka och sedan blev det nekat. Hur fan är det ens möjligt? Kan gå hur som helst detta. Aja orkade inte följa upp det

Enligt svenska telekomregleringar och lagar är det du som person som äger ditt nummer, inte operatören. Du bör således vara medveten om dina rättigheter.
Jag har bytt operatör 7-8 ggr de senaste ca. tjugo åren och endast en av de gångerna har det rört sig om något mer än att lägga en order hos den nya operatören så får man ett nytt SIM på posten och datum för byte. Känner inte till från vänner och bekanta att det ska vara något strul med detta heller.

Den enda gången det strulade var sannolikt inte bad intent utan bara Telenors onlinebeställning som var tillfälligt trasig. La ordern en gång till så fixade det sig.

Har du bindningstid på nuvarande abbonemang, så kan du förstås få köpa ut detta och betala den tid som är kvar i en klumpsumma. Detta ska dock bli ett separat skuldärende mot nuvarande operatör och har inget med nummerflytten att göra.
Citera
2025-12-02, 07:07
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Varför larm?
Inbrottslarm, brandlarm, översvämningslarm mm.
Fattar du inte nyttan med sådant är du rätt blåst.
Citera
2025-12-02, 07:22
Medlem
För en som ringer och smsar sällan men är på internet en del, är Halebop kontantkort det bästa alternativet då av de som går i Telias nät? Verkar så vid sökning men osäker. Att fylla på saldo och köpa extra surf.
Citera
2025-12-02, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeees
För en som ringer och smsar sällan men är på internet en del, är Halebop kontantkort det bästa alternativet då av de som går i Telias nät? Verkar så vid sökning men osäker. Att fylla på saldo och köpa extra surf.

Ja. Obs att om din telefon har stöd för eSIM kan dock ett sekundärt sådant för data, t.ex. Airalo Global eller Roamless, göra situationen allra billigast.
Att "vara på internet en del" säger dock inget om hur mycket data du använder. Om mer än 3 gigabyte i månaden är sannolikt Halebops egna paket billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in