2025-08-13, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Jo jag begriper vidden av strålning. Jag begriper också att du så gärna vill att de ska ha varit på månen. Det är okej. Vem vill en dag plötsligt få den bilden slagen i spillror?

Allra roligast var när president Nixon pratade i telefon (1969) med astronauterna på månen i realtid. Klippet lär ligga kvar på Youtube någonstans. En riktig höjdare. Det visades på TV i Sverige i realtid. Synd att du missade det.

Då borde du förstå att Van Allen bältena kan passeras om det sker på kort tid
Citera
2025-08-14, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Då borde du förstå att Van Allen bältena kan passeras om det sker på kort tid
Suck. Jobbigt när man inte når ända fram. Men kul att killen på Nasa ändå säger att vi måste hitta ett sätt att ta oss igenom the van Allen belts. A belt of deadly radiation. Jag vet att jag inte når fram till dig - inte för att du är dum eller korkad utan för att du är tjurskallig och vill ha sista ordet. Det är okej, du kan ha det, det ändrar ändå inte tingens ordning.
Citera
2025-08-14, 00:36
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Jag skulle kolla om dom hade bild på månens baksida, och det hade dom.
Men det är lite misstänksamt eftersom framsidan har lite mörka landskap , den man ser .
Men baksidan är steril med en krater.
Men det kanske blir så med ljussättningen men lite mysko är det ju

Vet fortfarande inte hur dom kunde kasta stativ och övrig utrustning på månens yta för att bevisa att dom var på månen.
Som att dom var arga ville bevisa något men det konstiga är att visa dom väldigt sent, typ 2000 talet , har dom hemliga utbrotts filmer i arkiven ?

Var dom misstänksamma redan 1969 ?

Nej, de var inte misstänksamma, faktum är att resten av världen var tämligen ointresserad. Mina föräldrar kollade inte ens på månlandningen på TV, det kom bara någon släkting och kollade som inte hade egen TV.

Månen har så vitt man vet alltid vänt samma sida mot oss, vilket har gjort att själva månen formats olika. Man har trott att det är jordens dragningskraft som gjort att fler nedslag har skett på hitsidan, men vad jag vet är nuvarande teori att månens dåvarande lava betedde sig annorlunda på hitsidan som gjorde att nedslagen blev till "hav".
Citera
2025-08-14, 00:55
Medlem
Citat:
Suck. Jobbigt när man inte når ända fram. Men kul att killen på Nasa ändå säger att vi måste hitta ett sätt att ta oss igenom the van Allen belts. A belt of deadly radiation. Jag vet att jag inte når fram till dig - inte för att du är dum eller korkad utan för att du är tjurskallig och vill ha sista ordet. Det är okej, du kan ha det, det ändrar ändå inte tingens ordning.

Det dom menar är väl att den nya Orion kapseln behöver testas med avseende på elektroniken som är mer känslig för strålning. Det vore ju märkligt att någon från NASA skulle mena att Apollo färderna inte var möjliga. Man misstolkar vad han säger. Mer utförligt beskrivet här
https://moonhoaxdebunked.blogspot.com/2017/07/82-if-van-allen-belts-werent-problem.html
Citera
2025-08-14, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Nej, de var inte misstänksamma, faktum är att resten av världen var tämligen ointresserad. Mina föräldrar kollade inte ens på månlandningen på TV, det kom bara någon släkting och kollade som inte hade egen TV.

Månen har så vitt man vet alltid vänt samma sida mot oss, vilket har gjort att själva månen formats olika. Man har trott att det är jordens dragningskraft som gjort att fler nedslag har skett på hitsidan, men vad jag vet är nuvarande teori att månens dåvarande lava betedde sig annorlunda på hitsidan som gjorde att nedslagen blev till "hav".
det med att jordens dranigskraft på ena sidan kan nog vara svaret
Citera
2025-12-01, 20:42
Medlem
Citat:
Det mest osannolika är ändå själva landningen och återresan. När raketen startar från jorden är hundratals människor inblandade och det är oerhört komplicerat. Hela ekipaget väger nästan 100 ton, det mesta bränsle.
Men att lyfta från månen är inga problem, det fixar de två astronauterna på egen hand. Och bara några hundra kilo bränsle, för att flyga iväg, hitta kommando modulen, hinna ikapp den och manövrera sig på plats för att docka. Science fiction med betoning på fiction. Och sen få fart på hela ekipaget för att komma hem igen. Har detta verkligen hänt?
Citera
2025-12-01, 21:18
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
det fixar de två astronauterna på egen hand. Och bara några hundra kilo bränsle, för att flyga iväg
Dom hade ca 2.4 ton bränsle för uppfärden, enligt lite sökningar. Rimligt, det krävs ca en 35.e del av energin att nå månens omloppsbana.
Citera
2025-12-01, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Dom hade ca 2.4 ton bränsle för uppfärden, enligt lite sökningar. Rimligt, det krävs ca en 35.e del av energin att nå månens omloppsbana.
Var hade de gömt dessa 2,4 ton? Det är alltså drygt 2 m² vi talar om. Förutom den bränslemängd som förbrukades under landningen.
Citera
2025-12-01, 22:46
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Var hade de gömt dessa 2,4 ton? Det är alltså drygt 2 m² vi talar om. Förutom den bränslemängd som förbrukades under landningen.
Du kan få lite mer info t.ex från google, eller sajter som förklarat det: https://space.stackexchange.com/questions/63962/going-over-the-apollo-fuel-numbers-and-i-have-many-questions
Citera
2025-12-02, 14:28
Medlem
Man måste titta på hela Apollo-programmet, det gick inte att fejka förberedelserna och genomförandet. Det fanns en stor insyn och transparens.

Det enda som överraskade var Apollo 8. Sovjet höll på min sina Soyuz runt månen men man försökte dölja att det var en Soyuz och kallade den för Zond, Den fungerade inte helt tillfredsställande men USA tvingades gambla lite och beslöt i augusti 1968 att Apollo 8 skulle bli den första färden runt månen. Man lyckades genomföra detta i december 1968.

I mars 1969 sände man upp Apollo 9 med hela komplexet kommandomodul, servicemodul och månlandare och man tränade i att gå in i månlandaren koppla loss, flyga ifrån och sedan flyga tillbaka med månlandaren för att docka med kommandomodulen. Hade inte man lyckats återdocka kunde det blivit en katastrof. Men det lyckades.

I ett mycket högt tempo arbetade man vidare med Apollo 10. Hela komplexet sändes iväg och sattes i bana runt månen. Två astronauter gick in i månlandaren, kopplade loss och sänkte sig långt ned mot månytan utan att ta de sista kilometrerna ned. Det var ett farligt experiment men man lyckades gå upp i bana igen och dockade med kommandomodulen samt man lämnade månlandaren i banan. Hemfärd mot jorden.
Ett mycket lyckat experiment.

Sedan kom månlandningen med Apollo 11 i juli 1969.

Naturligtvis gick det inte att fejka alla dessa experiment och förberedelser. En vettig människa tror väl inte på konspirationsteorin?

xxxx) "Till slut tar Elon Musk hem segern fast kampen blir HÅRD-----segern sötma gör oligarken omtänksam och han skänker sina robotar som räddar vår ÄLDREVÅRD"..... .....
Citera
2025-12-02, 18:40
Medlem
Ja tänk vad enkelt allt varit om Jorden hade varit lika lätt som månen, då hade vi redan åkt skytteltrafik mellan Jorden och Månen vid det här laget!
Och nästa steg med färder till Mars hade också varit mycket enklare, för nu hade man kunnat ta med sig en ansenlig mängd bränsle till Mars utan nåt större problem så att man åtminstone kunnat landa där utan att bryta benen av sig!
Citera
2025-12-02, 21:21
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Man måste
Tack för en mycket bra sammanfattning av sista delarna av pre-landing månprogram

Och som sagt, alla var med överallt på detta, det är hundratusentals människor som jobbade med det, det var en enorm satsning. Bara tanken på att alla dessa skulle hållt en hemlighet i 70 år, well ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in