Hmm...
Jo, om man på något sätt kan titta på parametrar i statistiken där personer födda i Sverige, men med två utrikes födda föräldrar träffas, och skaffar barn tillsammans... så är såklart andelen med utländsk bakgrund relativt stor. Gissningsvis en betydande del av befolkningen, idag.
Det är svårt att mäta med statistik dock, hur pass integrerade en sån del av befolkningen är.
Som gift sig inom sin folkgrupp, fast av andra eller tredje generation i Sverige.
Kanske finns det skillnader bland folk med olika utländsk bakgrund, att det är olika sannolikt att man beblandar sig med "etniska svenskar" i andra eller tom tredje generation.
I princip alla i min släkt (fastrar, farbröder och kusiner) som har tysk bakgrund på ena förälderns sida, precis som jag, har gift sig svenskt... kanske inte lika vanligt inom alla grupperingar med utländsk härkomst.
Jag själv räknas med i statistiken om man räknar personer med en förälder född utomlands.
Uppvuxen med svensk mamma, från helsvensk släkt, men med en pappa som kom till Sverige på 50-talet, som litet barn, av tysk härkomst.
Jag skulle säga att jag är helt och hållet integrerad i det svenska samhället. Uppvuxen med svenska värderingar, men därtill ett litet mått tysk kultur.
Kanske inte helt olikt vår kronprinsessa för att nämna ett exempel, som är lika svensk som jag, i statistiken.

Möjligen ändå mindre svensk än jag , då Bernadotte ju är "importerade" till kungahuset en gång i tiden. Och jag har svensk bakgrund längre bak än så på min mors sida.
Vad jag upplevt under hela mitt liv är att (särskillt i konservativa högerkretsar) görs det skillnad på utländsk bakgrund och utländsk bakgrund... Där jag sällan tycks anses vara andra generationens invandrare, om man frågar dom.
Underförstått tycks det spela roll vad man har för typ av bakgrund, samt hur svensk man är i sättet, och värderingar. Viktigare än gener, troligen.
Bara en reflektion från ett barn till en invandrare...
Citat:
Ursprungligen postat av
tjanska
Får även komma ihåg tredje generationen, som numera finns.
"För att SCB ska definiera en person som ”med utländsk bakgrund” så ska individen vara född utrikes eller född i Sverige av två utrikesfödda föräldrar"