2025-12-01, 11:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Personer med utländsk bakgrund är en grupp som växer i Sverige. Denna grupp blir också större och större jämfört med personer som har helsvensk bakgrund. Det är ALLA överens om.

Sen blir det knivigare. Dels så har olika grupper olika definitioner av vad det innebär att vara ”svensk”. Är det alla med svenskt medborgarskap? Är det alla som är födda i Sverige? Är det alla med två svenska föräldrar? Är det alla med fyra svenska far- och morföräldrar? Osv.

Sen är det själva begreppet ”folkutbyte”. Begreppet syftar till att någon/några har en plan och aktivt arbetar för att byta ut en grupp med en annan. Detta är också något som olika grupper har helt olika åsikter om.

Det är alltid svårt med begrepp som olika grupper har helt olika definitioner av. Ta begreppet ”rasism” tex och alla trådar om det begreppet här på fb.

Jag tror att vi kommit till vägs ände med begreppet ”folkutbyte”. Folk får helt enkelt ”agree to disagree” och gå vidare.
Du är precis den slags likgiltiga medborgare som makthavarna önskar. Du väljer att bortse från alla problem som behöver lösas och hur de kan lösas. Det är sådana som du som gör att landet gradvis faller sönder. Du borde skämmas men det orkar du nog inte heller. Din avatar är mycket lämplig.
Citera
2025-12-01, 12:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
De demografiska förändringarna är direkt- och indirekt resultat av politiska beslut och politiska "icke-beslut". Sedan är det egalt huruvida bevekelsegrunden är att förändra den demografiska sammansättningen eller ej, för resultatet blir detsamma oaktat om det är med berått mod eller av likgiltighet inför dess konsekvenser.

Exakt. Jag ser inte att ordet folkutbyte automatiskt säger att det behöver vara ligga en plan bakom. Då pratar vi väl istället om Kalerigeplanen och där förstår jag att vissa vill kalla det för en konspiriationsteori. Jag lutar nog själv åt att kalla det för konspirationsteori.

Folkutbytet däremot är ju bara ett konstaterande. Det har pågått åtminstone sedan 70-talet och framåt.
Att förneka folkutbytet i Sverige känns ungefär som att förneka årstiderna. Att förneka folkutbytet är som att förneka solen i solsystemet.
Citera
2025-12-01, 12:02
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Personer med utländsk bakgrund är en grupp som växer i Sverige. Denna grupp blir också större och större jämfört med personer som har helsvensk bakgrund. Det är ALLA överens om.

Sen blir det knivigare. Dels så har olika grupper olika definitioner av vad det innebär att vara ”svensk”. Är det alla med svenskt medborgarskap? Är det alla som är födda i Sverige? Är det alla med två svenska föräldrar? Är det alla med fyra svenska far- och morföräldrar? Osv.

Sen är det själva begreppet ”folkutbyte”. Begreppet syftar till att någon/några har en plan och aktivt arbetar för att byta ut en grupp med en annan. Detta är också något som olika grupper har helt olika åsikter om.

Det är alltid svårt med begrepp som olika grupper har helt olika definitioner av. Ta begreppet ”rasism” tex och alla trådar om det begreppet här på fb.

Jag tror att vi kommit till vägs ände med begreppet ”folkutbyte”. Folk får helt enkelt ”agree to disagree” och gå vidare.

Svensk är den som själv definierar sig som svensk och som av andra svenskar ses som en svensk.

De flesta invandrare jag känner ser inte sig själva som svenskar. Inget konstigt med det, de är stolta över sitt ursprung. Jag misstänker att du själv inte har särskilt många utländska vänner, iaf inte nära vänner. Era hopsnickrade skrivbordsprodukter fungerar inte i verkligheten. Det är det som är problemet.

Här länkar jag till FN´s handlingsplan om befolkningsutbyte från år 2000. Vi kan således begrava myten om att detta skulle handla om en konspirationsteori.

https://www.un.org/development/desa/pd/sites/www.un.org.development.desa.pd/files/unpd-egm_200010_un_2001_replacementmigration.pdf
Citera
2025-12-01, 12:02
Medlem
Citat:

Det vi har upplevt senaste 30 åren saknar helt motstycke historiskt. Sedan kan folk sitta och dividera
om deras farfarsfarfar kom från Norge eller Tyskland. Vi har fått vara med om historisk invandring.
Sedan är det väl fel att kalla det utbyte, för vi har inte växlat medborgare med något annat land.
Vi gammal svenskar finns kvar
Senast redigerad av mangne 2025-12-01 kl. 12:06.
Citera
2025-12-01, 12:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Jag kommenterade siffror, att bara 10% varsomhelst i Sverige skulle ha svenska namn. I din länk kom jag bara fram till antal, ingen procent. Visa mig kommunen med 90% utländsk bakgrund!
Du tjatar om bisaker. Här är fakta för Sverige som är illa nog:
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101Q/UtlSvBakgFin/
Citera
2025-12-01, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Det vi har upplevt senaste 30 åren saknar helt motstycke historiskt. Sedan kan folk sitta och dividera
om deras farfarsfarfar kom från Norge eller Tyskland. Vi har fått vara med om historisk invandring.
Sedan är det väl fel att kalla det utbyte, för vi har inte växlat medborgare med något annat land.
Vi gammal svenskar finns kvar
Visst finns gammalsvenskarna kvar, men det verkar finnas vissa undanträngningseffekter. Födelsetalen är historiskt låga. Ungefär som att indianerna hamnade i reservat, så trängs svenskarna till stor del i dyrare men säkrare bostadsområden. Finns det någon koppling där?
Citera
2025-12-01, 12:37
Medlem
Hmm...

Jo, om man på något sätt kan titta på parametrar i statistiken där personer födda i Sverige, men med två utrikes födda föräldrar träffas, och skaffar barn tillsammans... så är såklart andelen med utländsk bakgrund relativt stor. Gissningsvis en betydande del av befolkningen, idag.

Det är svårt att mäta med statistik dock, hur pass integrerade en sån del av befolkningen är.
Som gift sig inom sin folkgrupp, fast av andra eller tredje generation i Sverige.

Kanske finns det skillnader bland folk med olika utländsk bakgrund, att det är olika sannolikt att man beblandar sig med "etniska svenskar" i andra eller tom tredje generation.

I princip alla i min släkt (fastrar, farbröder och kusiner) som har tysk bakgrund på ena förälderns sida, precis som jag, har gift sig svenskt... kanske inte lika vanligt inom alla grupperingar med utländsk härkomst.

Jag själv räknas med i statistiken om man räknar personer med en förälder född utomlands.
Uppvuxen med svensk mamma, från helsvensk släkt, men med en pappa som kom till Sverige på 50-talet, som litet barn, av tysk härkomst.
Jag skulle säga att jag är helt och hållet integrerad i det svenska samhället. Uppvuxen med svenska värderingar, men därtill ett litet mått tysk kultur.

Kanske inte helt olikt vår kronprinsessa för att nämna ett exempel, som är lika svensk som jag, i statistiken. Möjligen ändå mindre svensk än jag , då Bernadotte ju är "importerade" till kungahuset en gång i tiden. Och jag har svensk bakgrund längre bak än så på min mors sida.

Vad jag upplevt under hela mitt liv är att (särskillt i konservativa högerkretsar) görs det skillnad på utländsk bakgrund och utländsk bakgrund... Där jag sällan tycks anses vara andra generationens invandrare, om man frågar dom.

Underförstått tycks det spela roll vad man har för typ av bakgrund, samt hur svensk man är i sättet, och värderingar. Viktigare än gener, troligen.

Bara en reflektion från ett barn till en invandrare...

Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Får även komma ihåg tredje generationen, som numera finns.

"För att SCB ska definiera en person som ”med utländsk bakgrund” så ska individen vara född utrikes eller född i Sverige av två utrikesfödda föräldrar"
Senast redigerad av Hnes1983 2025-12-01 kl. 12:47.
Citera
2025-12-01, 12:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
De demografiska förändringarna är direkt- och indirekt resultat av politiska beslut och politiska "icke-beslut". Sedan är det egalt huruvida bevekelsegrunden är att förändra den demografiska sammansättningen eller ej, för resultatet blir detsamma oaktat om det är med berått mod eller av likgiltighet inför dess konsekvenser.

Politiska beslut är EN parametrar av många som påverkat och påverkar hur invandringen till Sverige ser ut. Att skylla alla dåliga konsekvenser pga invandring enbart på politiker är helt verklighetsfrånvänt.

Sen kan man såklart diskutera makthavares intentioner med politiska beslut. Jag kanske sticker ut hakan här på fb men jag tror att de absolut flesta politiker i Sverige faktiskt har goda intentioner när de fattar beslut och jag tror att de för det mesta i första hand tänker på oss svenska medborgare när de driver igenom olika förslag. Sen kan det givetvis bli fel och då får man rätta till det.
Citera
2025-12-01, 12:55
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Hmm...

Jo, om man på något sätt kan titta på parametrar i statistiken där personer födda i Sverige, men med två utrikes födda föräldrar träffas, och skaffar barn tillsammans... så är såklart andelen med utländsk bakgrund relativt stor. Gissningsvis en betydande del av befolkningen, idag.

Det är svårt att mäta med statistik dock, hur pass integrerade en sån del av befolkningen är.
Som gift sig inom sin folkgrupp, fast av andra eller tredje generation i Sverige.

Kanske finns det skillnader bland folk med olika utländsk bakgrund, att det är olika sannolikt att man beblandar sig med "etniska svenskar" i andra eller tom tredje generation.

I princip alla i min släkt (fastrar, farbröder och kusiner) som har tysk bakgrund på ena förälderns sida, precis som jag, har gift sig svenskt... kanske inte lika vanligt inom alla grupperingar med utländsk härkomst.

Jag själv räknas med i statistiken om man räknar personer med en förälder född utomlands.
Uppvuxen med svensk mamma, från helsvensk släkt, men med en pappa som kom till Sverige på 50-talet, som litet barn, av tysk härkomst.
Jag skulle säga att jag är helt och hållet integrerad i det svenska samhället. Uppvuxen med svenska värderingar, men därtill ett litet mått tysk kultur.

Kanske inte helt olikt vår kronprinsessa för att nämna ett exempel, som är lika svensk som jag, i statistiken. Möjligen ändå mindre svensk än jag , då Bernadotte ju är "importerade" till kungahuset en gång i tiden. Och jag har svensk bakgrund längre bak än så på min mors sida.

Vad jag upplevt under hela mitt liv är att (särskillt i konservativa högerkretsar) görs det skillnad på utländsk bakgrund och utländsk bakgrund... Där jag sällan tycks anses vara andra generationens invandrare, om man frågar dom.

Underförstått tycks det spela roll vad man har för typ av bakgrund, samt hur svensk man är i sättet, och värderingar. Viktigare än gener, troligen.

Ja, statistiken är väldigt bristfällig och det finns givetvis orsaker till det. De ansvariga har medvetet fattat beslut om statistik som gör att mycket inte går att utläsa.

Men statistiken ihop med vad som kan observeras i folkvimlet överallt i Sverige visar tydligt att det sker en stor förändring av sammansättningen av befolkningen. Denna stora förändring blir tydligare och tydligare för varje år som går.

Eftersom ett utbyte är en förändring är det en smaksak om man vill kalla förloppet förändring eller utbyte.

Expo struntar i allt detta och skriver istället vilseledande nonsens i sin artikel som tråden handlar om.
Citera
2025-12-01, 12:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du är precis den slags likgiltiga medborgare som makthavarna önskar. Du väljer att bortse från alla problem som behöver lösas och hur de kan lösas. Det är sådana som du som gör att landet gradvis faller sönder. Du borde skämmas men det orkar du nog inte heller. Din avatar är mycket lämplig.

Jag har i många trådar liknande denna efterfrågat just realistiska lösningar på problem som invandringen för med sig. Det är tramsmajor som skriker om att stänga gränser och om omfattande återvandring som är de som bortser från alla problem som måste lösas. Att leva in nån fantasivärld och älta fantasilösningar löser inga problem i verkligheten.
Citera
2025-12-01, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Hmm...

Spelar du korkad?
Tror du det alla diskuterar är tyskar och andra människor från europa?
Citera
2025-12-01, 13:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag har i många trådar liknande denna efterfrågat just realistiska lösningar på problem som invandringen för med sig. Det är tramsmajor som skriker om att stänga gränser och om omfattande återvandring som är de som bortser från alla problem som måste lösas. Att leva in nån fantasivärld och älta fantasilösningar löser inga problem i verkligheten.
Lösningen är givetvis att invandrare från MENA-länder som inte kan försörja sig själva eller inte vill anpassa sig till svenska samhället återvänder till sina hemländer. Men nu handlar ju inte tråden om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in